• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Informer.rs

26.08.2021

09:41

DVOGLAVA AŽDAJA JE PROŠLA SOLUNSKI FRONT SA SRPSKIM VOJNICIMA, stigla je iz Francuske a danas se nalazi u Požegi /FOTO/

RINA

Vesti

DVOGLAVA AŽDAJA JE PROŠLA SOLUNSKI FRONT SA SRPSKIM VOJNICIMA, stigla je iz Francuske a danas se nalazi u Požegi /FOTO/

Podeli vest

Sa srpskim vojnicima,Solunski front prošla je i parna lokomotiva, koja je tokom Velikog rata stigla u pomoć od Francuza. Simbolično je nazvana "Dvoglava aždaja" i danas se čuva u Železničkom muzeju, na Odeljenju uzanih pruga koje se nalazi u Požegi

- Ona ima jednu upravljačnicu, ali dva kotla, što joj je omogućavalo da se kreće i kad bi u ratu bila oštećena. Zato je i dobila naziv "Dvoglava aždaja". Služila je za dopremenje municije od utvrđenja do bojišta i bila od velike pomoći ratnicima. Nesmetano se kretala u oba pravca i nikad nije kasnila - kaže Ivana Jovičić Ćurčić iz Želzničkog muzeja za RINU.

Ova parna lokomotiva proizvedena je 1916. godine u Filadelfiji, po narudzbi francuskih vlasti i mogla je da razvije brzinu od 12 kilometara na čas. Nakon rata, pojavila se 1941. godine u rudniku Kostalac, gde je prevozila rudu od stare jame do Dunava, a zatim je stigla u Požegu.

- Danas su sačuvane samo dve takve lokomotive u celom svetu. Jedna se nalazi u Drezdenu, a druga kod nas, zato ima veliki čak i međunarodni značaj. Prošle godine na obeležavanju stogodišnjice od završetka Velikog rata, lokomotiva je iz Požege otpremnjena za Pariz kao jedan od simbola tog doba, a njena istrijska vrednost je izuzetno velika - rekla je Ivana.

Foto: RINA

Dvoglava aždaja
Kralj Milan je prva srpska parna lokomotiva

Međutim, pored ove, u Požegi se mogu videti i druge lokomotive koje su se među prvima vozile Srbijom, a na šinama i dan danas ponosno stoji "Kralj Milan".

- To je prva parna lokomotiva izgrađena na tlu Srbije. Napravljena je ručno u bravarskoj radionici rudnika Majdanpek 1882. godine, a točkovi i osovine su dopremljeni iz Engleske. Kretala se oko 20 km na čas i služila je za prevoz rude. Bila je izgrađena još jedna, koju su rudari nazvali Ntalija, ali njoj se izgubio svaki trag dok je Kralj Milan sačuvan - izjavila je Ivana.

Foto: RINA

Lokomotiva Kralj Milan

Na uzanoj pruzi čuva se još jedan od svetskih rariteta – lokomotiva "Rama" proizvedena 1873. godine u Minhenu, a koja je dovukla prvi svečani voz u Sarajevo, ali tu su i specifična kola četvrtog razreda u kom se nalazila samo peć i mesta za stajanje.

- Ovo odeljenje u Požegi svake godine beleži oko 4000 posetilaca iz zemlje i instranstava. Ljubitelji vozova ne ostaju imuni na sve istorijske eksponate koji se ovde nalaze, a vrlo česti gosti su nam i učenici osnovnih i srednjih škola - izjavila je Ivana Jovičić Ćurčić.

Železnički muzej osnovan je 01. februara 1950. godine i sledeće godine slavi jubilej od 70 godina postojanja i može se pohvaliti velikim fondom retkih ekponata, knjiga i velikim fondom arhivkse građe, a u njegovom sklopu je i Muzejsko – turistička železnica "Šarganska osmica".




Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Izbori 2024

Vesti

TV

Šta će biti sa parkovima po Beogradu? Opozicija pokušava da manipuliše građanima!
Live TV

Šta će biti sa parkovima po Beogradu? Opozicija pokušava da manipuliše građanima!

Pred beogradske izbore članovi opozicije pokušavaju da izmanipulišu građane Beograda. Malo, malo dižu paniku netačnim informacijama: tvrde da će pešački prelazi nestati sa mesta na kojima su neophodni, spinuju da je država dozvolila građenje stambenog objekta na mestu dečijeg parka, dižu paniku gde je nema. Sa druge strane, kada zađete među građane i kada popričate sa njima uglavnom komentarišu da Beograd nikada lepše nije izgledao. Gost "Info jutra" bio je glavni gradski urbanista Marko Stojčić sa kojim smo razgovarali o EXPU koji će se održati u Beogradu 2027. godine, ali i drugim važnim temama vezanim za naš glavni grad.

28.03.2024

10:35

Dinko Gruhonjić decu od 8 godina nazivao genocidnim! Nikada neće odgovarati za svoje reči jer je duboka država!
Live TV

Dinko Gruhonjić decu od 8 godina nazivao genocidnim! Nikada neće odgovarati za svoje reči jer je duboka država!

Predsenik Srbije Aleksandar Vučić kaže da su vitalni nacionalni interesi naše zemlje ugroženi. "U ovom trenutku, nije lako da kažem kakve smo vesti dobili u poslednjih 48 sati. Direktno nam ugrožavaju vitalne nacionalne interese i Srbije i Srpske. Narednih dana upoznaću narod Srbije sa svim izazovima koji su pred nama. Biće teško, najteže do sad. Borićemo se. Pobediće Srbija", napisao je Vučić na svom Instagram profilu. Na ovu temu u "Info jutru" govorio je novinar Tomislav Lovreković.

28.03.2024

10:11

Potpukovnik protivvazduhoplovne odbrane o obaranju "nevidljivog": Prva dva pokušaja bila su neuspešna, ali nismo gubili nadu! (VIDEO)
Live TV

Potpukovnik protivvazduhoplovne odbrane o obaranju "nevidljivog": Prva dva pokušaja bila su neuspešna, ali nismo gubili nadu! (VIDEO)

Na današnji dan pre 25 godine, četvrte noći NATO agresije na našu zemlju, Vojska Jugoslavije oborila je američki bombarder F-117A. Do tada se smatralo da ovaj tip aviona, koji je zbog smanjenog radarskog odraza zvan „nevidljivi”, nije moguće locirati na nebu. Ipak, to je uspelo Trećem raketnom divizionu 250. raketne brigade Vojske Jugoslavije, 27. marta 1999. u 20.42 časa. Dva projektila tipa „neva” ispaljena su iz atara Šimanovaca, a jedan je pogodio F-117A, koji se posle bombardovanja podzemnog komandnog centra u brdu Straževica u Beogradu zaputio ka vazdušnom prostoru Mađarske. Letelica u plamenu sunovratila se na njive u ataru sremskog sela Buđanovci. Pilot se katapultirao i prizemljio pomoću padobrana. Ostaci oborenog F-117A „noćni soko”, što je pun naziv aviona, danas se čuvaju u Muzeju vazduhoplovstva, kao trofej kojim nijedna vojska na svetu ne može da se podiči. O ovom poduhvatu Vojske Jugoslavije za Informer TV govorio je Đorđe Aničić, potpukovnik protivvazdušne odbrane, u emisiji "Info jutro".

27.03.2024

10:15

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set