OTKRIVAMO ŠTA ČEKA OSMAKE NA TESTU IZ SRPSKOG! Đake muče Mika Antić i popunjavanje uplatnica!

Informer

20:00 Društvo 0

J. M. | 30. 03. 2017.

OTKRIVAMO ŠTA ČEKA OSMAKE NA TESTU IZ SRPSKOG! Đake muče Mika Antić i popunjavanje uplatnica!

Zadaci iz književnosti na maloj maturi daleko teži od gramatike. Od učenika se traži da analiziraju pesme, ali im se nude predugi i nejasni odgovori. Zbunjuje ih i pitanje u kojem moraju precizno da popune uplatnicu

Mali maturanti će u junu na završnom testu iz srpskog jezika mučiti muku sa pitanjima iz književnosti, tvrde stručnjaci! U zadacima iz zbirke, koji će se naći i na ispitu, od đaka se zahteva da analiziraju značenje pesama, ali im se nude nejasni i predugački odgovori.

Osim toga, pitanja poput onog gde se od učenika traži da razumeju smisao pesme Miroslava Antića (pogledajte zadatak broj 419) uopšte nisu prilagođena njihovom uzrastu. Đake pomalo zbunjuje i pitanje broj 19, gde je potrebno da znanje iz gramatike praktično primene na popunjavanje uplatnice. Ipak, nastavnici kažu da je ovo pitanje idealan test za poznavanje pravopisa.

Teški stihovi

Profesorka srpskog jezika i jedna od autorki testa za srpski jezik Jelena Rakić Kamenica objašnjava za Informer da će đacima najveći problem predstavljati pitanja gde će morati da razumeju književni tekst, a potom i prepoznaju njegov stil.

OTKRIVAMO ŠTA ČEKA OSMAKE! MATEMATIKA NIKAD TEŽA: Na završnom ispitu zadaci puni nepotrebnih podataka!

Pitanja prilagoditi osmacima

Dečiji psiholog Branka Tišma smatra da na završnom testu ne bi trebalo da bude dvosmislenih odgovora već isključivo jedan, prepoznatljiv i očigledan.
- Pitanja moraju da ih nateraju da uče, razmišljaju i automatski prepoznaju deo odgovara. To je završni test za osmi razred i zadaci moraju biti formirani shodno njihovom uzrastu - objašnjava Tišma.

- Snalaženje u dužim tekstovima i njihova analiza predstavljaju veliki problem za đake. Zbog nepažnje i nerazumevanja pročitanog teksta oni ne mogu da odrede kojim je stilom napisan. Čim se suoče sa malo dvosmislenijom rečenicom, oni ne umeju da odrede da li je u pitanju administrativni, razgovorni, naučni, književnoumetnički ili novinarski stil (kao pitanje 2, prim. aut.) - kaže profesorka i kao idealan navodi primer pesme Miroslava Antića "O ljubavi i još ponečem" (pitanje 419):

- U ovom zadatku se od učenika traži da protumače smisao podvučenih stihova, odnosno "da otkriju šta je pisac hteo da kaže". Međutim, ta vrsta analize je sama po sebi veoma komplikovana i neprecizna i zbog toga baš i nije pogodna za testove, naročito ne za uzrast male mature.
Informer

I profesorka srpskog jezika i književnosti Jasmina Stanković smatra da će maturantima ove godine muke zadavati razumevanje tekstova i davanje sopstvenog komentara na njih.

Najteža su pitanja u kojima se od đaka traži da otkriju "šta je pisac hteo da kaže"
Jelena Rakić Kamenica, profesorka srpskog jezika i jedna od autorki testova

- Ne verujem da će im problem biti pravopis i gramatika. Može da ih zbuni forma nekog pitanja, kao što je zadatak da pravilno popune uplatnicu (pitanje 19), ali to je nešto što moraju da znaju. Problem će im biti pitanja u kojima će morati da svojim rečima daju komentar ili zauzmu stav, a to su uglavnom zadaci vezani za književnost - naglašava profesorka Stanković.

OTKRIVAMO TRIK PITANJA NA MALOJ MATURI: Osmaci, pazite na trik-pitanja o abortusu, grinjama i gripu!

Nema pravila

Prema njenim rečima, zadaci u testovima sastavljeni su tako da ocene u knjižicama uopšte neće biti merodavne za njihovo rešavanje.
- Nekada ona najteža pitanja urade lošiji đaci, dok odlikaši podbace čak i na gramatici - otkriva naša sagovornica.

Saveti za maturante:

*    redovno učenje
*    upotreba logike
*    znanje iz svakodnevnog života
*    pažljivo čitanje pitanja
*    koncentracija
*    poznavanje književnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

TRIK PITANJA IZ SRPSKOG JEZIKA 

2. Pročitaj sledeći tekst i odredi kojim je stilom napisan (administrativni, razgovorni, naučni, književnoumetnički, novinarski).
Svako lice ima pravo na obrazovanje i vaspitanje. Građani Republike Srbije jednaki su u ostvarivanju prava na obrazovanje i vaspitanje, bez obzira na pol, rasu, nacionalnu, versku i jezičku pripadnost, socijalno i kulturno poreklo, imovno stanje, uzrast, fizičku i psihičku konstituciju, smetnje u razvoju i političko opredeljenje ili drugu ličnu osobinu.
Problem: Iako je na prvu loptu ovo veoma lako pitanje, đaci se kod ovakvih zadataka mnogo zbune. Najveći problem je što često pomešaju stilove kao što su administrativni, književni, novinarski...

Rešenje: Administrativni stil

Informer

14. Pročitaj odlomak iz biografije poznatog srpskog pisca Borisava Stankovića. Podvuci u tekstu rečenicu koja se može izostaviti a da se pritom ne promeni osnovni smisao teksta.
Borisav Stanković je rođen u Vranju 1875 godine. Rano je ostao siroče, pa je odrastao uz babu Zlatu i njene priče o starom Vranju. Posle gimnazijskog školovanja u rodnom gradu i Nišu završio je prava u Beogradu. Radio je kao državni činovnik, i to poslove koji nisu imali nikakve veze sa bavljenjem književnošću. Plate tadašnjih činovnika nisu bile velike. Vezan za zavičaj i prošla vremena, Stanković je u njima pronalazio teme za svoje pripovetke, romane i drame. Nije imao interesovanja za savremena književna zbivanja, pa je njegovo delo ostalo van tokova modernih strujanja u srpskoj književnosti XX veka....
Problem: Ovde će biti teže dati odgovor, jer je odlomak duži, a učenici nemaju naviku i koncentraciju da rešavaju takva pitanja. Da bi rešili ovaj zadatak, učenici će morati da nauče šta je smisao, šta ideja, suština, poruka...
Rešenje: Plate tadašnjih činovnika nisu bile velike.

419. Pročitaj odlomak iz pesme "O ljubavi i još ponečem" Miroslava Antića. Protumači smisao podvučenih rečenica.
Ja sam zapisao ove pesme da lakše dišete. Da znate da imate negde u svetu jednog istinskog prijatelja koji se brine o vama drukčije nego tata i mama, rodbina ili nastavnici u školi. Jednog prijatelja pesnika, koji je i sam pomalo dečak, sa jednim sedim čuperkom u glavi, ali još uvek plavim u duši.
Moje pesme nisu pesme, nego pisma svakom od vas. One nisu u ovim rečima koje čitate, nego u vama. A reči se upotrebljavaju samo kao ključevi, da se otključaju vrata iza kojih neka poezija, već doživljena, već završena, već mnogo puta rečena, čeka zatvorena da je neko oslobodi.
Knjiga je oslobađanje pesme, one, što ko zna od kada postoji u svakom od vas.
Zaokruži slovo ispred odgovarajućeg tumačenja
a) Pesma dobija svoj smisao tek u doživljaju svakog čitaoca, pa su zbog toga tumačenja pesme osobita i neponovljiva.
b) Pesmu u stihu je najbolje dopuniti propratnim pismom kao tumačenjem za čitaoca da bi pesma bila svakom čitaocu jasna.
v) Pesme koje pesnik sastavlja manje su vredne od pisama koje upućuje svojim prijateljima i čitaocima bez tumačenja.
g) Pesnik smatra da reči u stihovima pesme nemaju moć da iskažu svoju smisao kao što to mogu pisama u prozi.
d) Pesma kao umetničko delo ima za svakog čitaoca isto tumačenje, bez obzira na njegovo obrazovanje i iskustvo.

Problem: Najveća teškoća i kod ovog pitanja biće dužina teksta koji učenici moraju da pročitaju, ali i razumeju. Osim toga, oni moraju da znaju i šta je smisao i da upotrebe logiku.
Rešenje: a)

 

 

 



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]