• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: A. Crnomarković

28.04.2019

20:18

ISPOVEST NENADA ISAKOVIĆA INSTRUKTORA ČUVENOG AMERIČKOG PROIZVOĐAČA AVIONA: Naučio sam više od 1.000 pilota da lete na "boingu"

Društvo

ISPOVEST NENADA ISAKOVIĆA INSTRUKTORA ČUVENOG AMERIČKOG PROIZVOĐAČA AVIONA: Naučio sam više od 1.000 pilota da lete na "boingu"

Podeli vest

Već 15 godina obučavam pilote iz više od 100 zemalja da upravljaju "Boingovim" modelima 777 i 787, jedan sam od desetak zvaničnih instruktora ove kompanije u svetu

Srbin Nenad Isaković, iskusni pilot sa 30 godina karijere, jedan je od desetak instruktora letenja na svetu koji imaju licencu čuvenog "Boinga"! U poslednjih 15 godina obučio je više od 1.000 pilota iz stotinak zemalja da upravljaju modelima 777 i 787! Kada god neko kupi "Boingove" avione, u ovoj kompaniji pošalju njega da uči pilote da lete na njima.

Nenad je za tri decenije karijere više puta obleteo ceo svet, a dva puta je bio u situaciji da zbog otkazivanja motora spašava avion od pada. Uprkos tome što radi izuzetno težak i rizičan posao, naš sagovornik smatra da je pilotima najteže da ostanu zdravi i da sačuvaju porodicu, pošto gotovo nikada nisu kod kuće.


Stresan posao

Dok se spremao da iskoristi sunčan dan za let malim avionom sa aerodroma u Smederevskoj Palanci, Isaković nam je ispričao najzanimljivije detalje iz bogate karijere.

- Letim već 30 godina, a karijeru sam počeo u "Adriji" i "Geneksu". Kada je počeo rat u Jugoslaviji, morao sam da odem u inostranstvo jer je za svakog pilota veliki problem ako ne leti duže od 90 dana. Radio sam u Turskoj, Maleziji i Indoneziji dok nisam došao u sigurno najbolju svetsku kompaniju "Emirejts" i tamo sam poslednje 22 godine.

Upravljao sam većinom "Boingovih" modela - 737,777, 787 i veoma brzo sam postao instruktor. Poslednjih 15 godina obučavam pilote za letenje na avionima ove kompanije i obučio sam više od 1.000 njih iz 100 različitih zemalja. Zbog svega toga mi je ukazana velika čast koju ima samo desetak ljudi u mom poslu, da poslednje dve godine radim kao zvaničan instruktor u kompaniji "Boing". I tu obučavam ljude po celom svetu, kada god neka kompanija kupi njihove avione, ja odem i radim sa pilotima, pre svega na modelima 777 i 787 - ispričao nam je Isaković.

Nenad kaže da je pilotiranje izuzetno težak posao koji malo ljudi može da radi.

- Kada god kažete reč pilot, svi će prvo da uzviknu "jao, oni imaju velike plate". To je istina, ali ovo definitivno nije ni posao za svakoga, niti je život koji je svako spreman da živi. Morate da imate idealno zdravlje, da se bavite sportom i stalno ste podvrgnuti testovima jer nije nimalo lako raditi na toj visini i voziti duge letove.

Primera radi, kada letite iz Dubaija u San Francisko, let traje 17 sati, tokom kojih imate samo jedno sletanje i sve vreme morate da budete budni i maksimalno koncentrisani. Tu zdravlje mnogo trpi. Uz to, vi gotovo nikada niste kod kuće i jako je teško da sačuvate porodicu. Verujte mi da je svakom pilotu mnogo lakše kada leti, pa čak i kroz oluju, nego da sačuva zdravlje i porodicu - iskren je Nenad.

Da bi nam sve ovo još bolje dočarao, Isaković nam je pričao i o rizičnim situacijama koje su se njemu dogodile, ali i o nesrećama koje su imale njegove kolege i prijatelji.

- Imao sam dve rizične situacije sa velikim putničkim avionima. Prvi put u Indoneziji, kada sam zbog pregrevanja ostao sa samo jednim motorom, i drugi put u Maleziji kada mi se dogodila ista situacija. Međutim, oba puta sam nekako uspeo da prizemljim avione bez posledica. Problematične situacije sa malim avionima i ne računam, sa njima sam 14 puta sletao u njivu - kaže Isaković i dodaje da je pilotu najnezgodnije kada leti iznad vulkana:

- Vulkanska prašina zna da uđe u neke cevi i onda vam kontrolna tabla pokazuje da brzina pada, a zapravo je nepromenjena. Tako su mnogi piloti izgubili živote. I meni se to jednom dogodilo, ali sam imao čist vidik i shvatio sam da mi brzina ne pada, pa sam se izvukao.

Na ivici katastrofe

Nenad kaže da su mnogi njegovi prijatelji piloti tokom karijere imali veoma rizične situacije.

- Najupečatljivija je svakako ona koju je imao moj drug Vladimir Vodopivec, sa kojim sam mnogo puta leteo zajedno. Njemu je u avionu iznad Džibutija eksplodirala bomba, stvorila se rupa u trupu, a on je uspeo da ga prizemlji i spasi putnike. Sreća da je vrhunski pilot poput njega bio u tom avionu, jer većina drugih ne bi uspela da izbegne katastrofu - kaže nam Isaković
 


Putnici i ne znaju kad nešto krene po zlu

Isaković kaže da se u avionima tokom letova problemi javljaju mnogo češće nego što se misli, ali putnicima se to i ne govori.

- Ljudi samo gledaju kada se dogodi neka nesreća da li je pilot mogao nešto više da uradi. Zaboravlja se da tokom gotovo svakog leta dolazi do komplikacija za koje putnici ni ne znaju i koje piloti uspešno rešavaju. U tim situacijama nema vremena ni za paniku ni za strah i samo ste koncentrisani na rešavanje problema. Ipak, vi odgovarate za avion vredan 350 miliona evra i 450 ljudi u njemu. Tek kada sve prođe, kad uspešno sletite i pomislite na situaciju u kojoj ste bili, onda se zaista uplašite - objasnio je naš sagovornik.


Vraća se u Srbiju i otvara akademiju

Uprkos slavnoj internacionalnoj karijeri, Nenad Isaković je ipak odlučio da se vrati u Srbiju i u Smederevskoj Palanci otvori pilotsku akademiju "Aeromonde". Prva generacija upisuje se u maju, a ova akademija biće posebna po tome što će njeni polaznici jedini u Evropi osim obuke letenja prolaziti i kroz psihički trening.

- Nikada nisam zaboravio odakle sam i stalno sam dolazio u Beograd, jer su mi tu porodica i prijatelji. Odlučio sam da se vratim i da napravim akademiju u kojoj će se momci i devojke iz Srbije obučavati na najsavremeniji i najbolji način. Mi smo jedina škola na ovim prostorima koja nudi obuku od jedrilice do "boinga 787 drimlajna".

Uz to, kod nas na akademiji neće biti obuka samo za "Boingove" modele, već i za "Erbasove" komercijalne letelice, kao i za avione drugih proizvođača koji se nalaze u flotama svetskih kompanija. Što je još važnije, mi ćemo biti prva škola u Evropi koja će imati psihološki trening koji budućeg pilota uči kako da izađe na kraj sa svakodnevnim stresom i osposobljava ga kako da reaguje u kriznim situacijama - kaže Isaković


Otac, majka, braća i sin su piloti

Isakovićeva cela porodica je svoj život posvetila avijaciji, pa su mu tako i otac i majka i oba brata i sin piloti.

- Porodično smo zaljubljeni u letenje i avijaciju. Otac je pilot, a majka je bila sportski pilot. Od nas trojice braće, svi smo piloti. Mlađi brat mi radi u "Er Srbiji", a stariji u "Er Pinku". Logično, i sin je pošao mojim stopama i pilot je u "Emirejtsu", gde i ja radim - priča Nenad.

Ne sme da se popije ni gutljaj alkohola

Naš sagovornik kaže da su priče i filmovi u kojima se piloti predstavljaju kao alkoholičari ili narkomani apsolutna laž.

- Kontrole su jako rigorozne i bukvalno mogu da vas proveravaju na svakom aerodromu. Ako bi se ispostavilo da je neki pilot popio i gutljaj alkohola ili koristio neku drugu nedozvoljenu supstancu, izgubio bi licencu i ne bi mogao više nigde da radi. Verujte mi da niko neće da se šali sa tim da mu bude doživotno uništena karijera. Isto važi i za lekove za smirenje, pa čak i za one za glavobolju, o drogama da i ne govorim - kaže Isaković.

Srbi su vrhunski piloti

Nenad ističe da su piloti iz naše zemlje među boljima i cenjenijima u svetu i da zbog toga i rade u najvećim avio-kompanijama.

- Naši piloti prolaze dobru obuku. Uz to, nauče da lete u zemlji koja ima sva četiri godišnja doba. Tu su i jaki vetrovi poput košave, bure i juga. Kada to sve prođu, oni su spremni gotovo za sve vremenske uslove. Koliko su cenjeni i kvalitetni najbolje pokazuje i činjenica da rade za najbolje svetske kompanije - objašnjava naš sagovornik.


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Izbori 2024

FLAŠA KOALICIJA! I ovo smo vam rešili, bar recite hvala: Evo imena za izbornu listu "hik" opozicije!
Izbori 2024

FLAŠA KOALICIJA! I ovo smo vam rešili, bar recite hvala: Evo imena za izbornu listu "hik" opozicije!

Otpadnici od tajkuna Dragana Đilasa, lažni ekolozi Aleksandar Jovanović Ćuta, Dobrica Veselinović i Radomir Zanzibarićanin Lazović, nedavno su obelodanili da izlaze na izbore u prestonici i otkrili da će nastupati pod sloganom "Biram borbu", ali je - s obzirom na njihove koloritne biografije i nastupe u javnosti - slogan "Biram flašu" svakako mnogo prikladniji.

24.04.2024

12:13

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Šta se to dešava u Kini, tonu Peking, Šangaj i još druga 82 milionska grada! Ako naučnici ne nađu ređšenje biće potopljeni!
Kataklizma u najavi!

Šta se to dešava u Kini, tonu Peking, Šangaj i još druga 82 milionska grada! Ako naučnici ne nađu ređšenje biće potopljeni!

Nova studija objavljena u časopisu Science otkriva da skoro polovina velikih kineskih gradova tone, stavljajući milione stanovnika u opasnost od poplava. Istraživači su analizirali 82 kineska grada sa populacijom većom od dva miliona koristeći satelitske podatke kako bi pratili promene nadmorske visine između 2015. i 2022. godine.

24.04.2024

22:11

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija