MOGU SAMO DA NAM ZAVIDE! SRBIJU ČEKA BRDO POSLA, ALI... PROIZVODNJA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA IZMENIĆE IZ KORENA NAŠU ZEMLJU! Najveći projekat na Zapadnom Balkanu, zarada se meri...
Podeli vest
Električni automobili proizvodiće se u Srbiji od 2024. godine u pogonima firme FCA Srbija u Kragujevcu:. Ovo je značajan projekat za našu zemlju koji može da privuče još više stranih investitora, saglasni su stručnjaci
Nakon potpisivanja ugovora između predstavnika Vlade Srbije i kompanije Stelantis o finansiranju električnog automobila koji će se proizvoditi u Кragujevcu, jasno je da je pred Srbijom veliki i značajan projekat.
Na putevima u Srbiji ima gotovo 10.000 vozila na električni i hibridni pogon, što znači da je broj ovih vozila u poslednjih godinu dana i više nego dupliran
28.04.2022
17:11
Kompanija Stelantis proizvodiće u pogonima firme FCA Srbija u Kragujevcu električni auto "Fiat panda" od 2024. godine. Inače, Stelantis je 2021. godine nastao spajanjem italijansko-američkog konglomerata Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i francuske PSA grupe.
- Dogovor sa Stelantisom je takav da je pred Srbijom period tranzicije, mora da se menja fabrika, a početkom 2024. radiće se jedan model električnog automobila - istakao je predsednik Aleksandar Vučić prilikom potpisivanja sporazuma.
Ovakvi projekti privlače investitore
Ekonomista Miladin Kovačević ističe za Informer da očuvanjem ovakvog projekta možemo očekivati samo dobit.
- Kada gradite novi industrijski pogon jasno je da se očekuju i velika ulaganja, ali i dobit. To može samo da doprinese našoj ekonomiji - rekao Kovačević, i dodao da se očuvanje ovakog projekta mogu očekivati i još neki strani investitori.
Srbija deo dugoročnog plana Stelantisa
Izvršni direktor kompanije Stelantis Karlos Tavareš izjavio je da dolazak te korporacije u Srbiju deo dugoročnog strateškog plana Stelantisa do 2030. godine čiji su glavni ciljevi karbonski neutralna proizvodnja i smanjenje emisije ugljendioksida.
Tavareš je rekao da je plan te kompanije da do 2030. godine proizvode najmanje 75 novih modela električnih vozila, od čega će 50 biti proizvedeno u Evropi.
- Važno je da se pripremimo da budemo u stanju da prodajemo 100 odsto električna vozila do 2030 godine zato što će to učiniti slobodu kretanja još čistijom - rekao je Tavareš.
Koliko je ovo velika vest i za sam Kragujevac svestan je i gradonačelnig ovog grada Nikola Dašić. On je prikom potpisivanja ugovora između predstavnika Vlade Srbije i kompanije Stelantis rekao da svi moraju da budu zadovoljni.
- Možemo da budemo zadovoljni ne samo što će se na taj način svi naši ljudi koji rade u Fijatu u Кragujevcu uposliti, biti na punim zaradama i punom radnom vremenu, nego će i kompletna kooperantska mreža u Кragujevcu imati mnogo posla. Ono što je takođe značajno jeste da se radi o finalnom proizvodu - električnom automobilu, a to su nove tehnologije - rekao je tada Dašić i dodao:
- Jedna je stvar kada dovodite industrije niskog tehnološkog stepena, da zaposlite ljude i da se dobiju plate, a druga je stvar kada uvozite nove tehnologije i kada kompletno cela zajednica ima priliku da ih usvaja, a naši obrazovni sistemi da se i kroz praksu razvijaju u tom pravcu.
Značajno za celu državu
Predsednik Aleksandar Vučić je nakon sastanka sa predstavnicima kompanije Stelantis rekao da je ovo jako značajno za celu Srbiju.
- Verujemo da sada ide tranzicioni period, do kraja 2023. godine. Već od početka 2024. godine idemo sa proizvodnjom jednog modela koji će biti u više fabrika proizvođen i sa našim modelom u trećem kvartalu 2024. godine - rekao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Predsednik Vučić je istakao da je vrednost investicije 190 miliona evra, a da će Republika Srbija dati svojih 48 miliona evra.
- Za nas je to strašno značajno, zbog Кragujevca, zbog cele Šumadiju, ali i zbog cele Srbije. Nije samo ključno pitanje gde ćemo koliko ljudi da imamo zaposlenih, već kakvu novu vrednost pravimo, koliko će da poraste BDP i koliko ćemo imati ljudi koji mogu da idu u korak sa naprednim tehnologijama.
Pored same proizvodnje električnog automobila, jasno je da su potrebna i dalja ulaganja u infrastrukturu.
Koliko je Srbija spremna za jedan ovakav projekat za naš sajt govorio je i ekonomista prof. Nikola Milićević.
On ističe da je Srbija prethodnih godina značajno napredovala u svim sferama, tako da ovo može samo da poboljša našu poziciju na tržištu.
- Prethodnih godina smo imali gomilu realizovanih projekata, mnogo investitora je došlo u našu zemlju, a proizvodnja električnih automobila samo je još jedan veliki uspeh vlasti. Ovo može da nam donese mnogo toga, kompanija Stelantis planira da izbaci 75 automobila, od toga 50 u Evropi, a jedna od država gde će se on proizvoditi je i Srbija, zar to nije sjajno - istakao je naš sagovornik.
Milićević, je, takođe saglasan da ovakav projekat može da ima višestruku korist za našu zemlju.
- Ukoliko se ovo ispostavi, a uveren sam da hoće, kao uspešan potez, onda se otvara mogućnost da se i neki od najvećih proizvođača automobila odluče za Srbiju kao jednu od destinacija gde žele da proizvode svoje modele, zamislite da Tesla, SAIC, Reno i još mnogi drugi dođu u Srbiju, možete li da zamislite koliko bi to uticalo na našu ekonomiju - kaže Milićević.
Gde se sve može napuniti električni automobil?
Budućnost mobilnosti je u električnim automobilima, tu više nema dileme. Za nekoliko godina oni će dominirati na putevima širom sveta. Međutim, ono što je trenutno najveći problem jeste vreme punjenja baterija koje je još uvek jako dugo.
Mnogo puta ste mogli da čujete ili pročitate kako je punjenje električnog automobila moguće za samo par minuta, a da li je to zapravo istina?
U Srbiji je trenutno dostupno 8 punjača za električne automobile na strateški ključnim tačkama, na glavnim putnim pravcima, rekli su iz JP "Putevi Srbije".
Elektro punjači jačine 22-50kW su locirani na sledećim mestima:
na platou naplatne stanice "Preševo" (iz smera GP sa Makedonijom ka Nišu),
na platou naplatne stanice "Šid" (iz smera GP sa Hrvatskom ka Beogradu),
na platou naplatne stanice "Dimitrovgrad" (iz smera GP sa Bugarskom ka Nišu),
na platou naplatne stanice "Subotica" (iz smera GP sa Mađarskom ka Beogradu),
na odmorištu "Boljkovci", na autoputu Miloš Veliki (smer Beograd-Čačak), u blizini naplatne stanice "Ljig"
Navedeni punjači poseduju tri priključka - dva za brzo DC punjenje i jedan za brzo AC punjenje. Ovakva stanica omogućava napajanje električnih automobila maksimalnom izlaznom snagom: 50 kW za DC i 22 kW za AC punjenje.
Od januara 2021.godine, na glavnim putnim pravicima funkcionišu i tri ultra brza elektropunjača, maksimalne izlazne snage 175 kW. Predviđeno korišćenje ovog punjača je po principu usputnog punjenja što je pogodno za naplatne stanice, odmorišta na autoputevima ili benzinske stanice.
Oni su locirani na platou bivše naplatne stanice "Niš" (smer Beograd-Niš, kao i u suprotnom smeru) i na platou naplatne stanice "Beograd" (smer Niš-Beograd).
- Navedeni punjači su predviđeni za rad napolju na temperaturama od -30 do +50 C. Novi elektro punjači odgovaraju svim neophodnim standardima i pogodni su za trenutnu i sledeću generaciju elektro automobila - ističu iz JP "Putevi Srbije".
Na tim mestima je moguće da se istovremeno puni najviše tri vozila.
Postoji još 10-ak punjača koji su smeštani u nekoliko gradova, uglavnom u Beogradu, Subotici i Novom Sadu.
Koliko traje punjenje električnog automobila?
Vreme punjenja zavisi i od kapaciteta baterija, a posebno od izvora električne energije na koji ćete prikjučiti vaš električni automobil. U zavisnosti od tehnike punjenja, to nekada može da potraje i nekoliko dana.
Ono što je važno, jeste da se baterije uvek pune jednosmernom strujom, a u kućnim uslovima imamo naizmeničnu struju. To znači da svi koji se odluče da nabave kućne punjače moraju imati i ispravljač - koji pretvara električnu energiju naizmenične struje u električnu energiju jednosmerne struje.
To ima veliki uticaj na brzinu punjenja. Na primer, automobil kapacitet baterija 100 kWh. Ako je priključimo na standardnu mrežu, dobijamo snagu od samo 2,4 kW. Pod ovim uslovima, automobil će napuniti 100 % kapaciteta baterija za 48 sati i 45 minuta, dakle za više od 2 dana!
Električni automobil kada je napunjen na 100 odsto baterije može da pređe oko 300 kilometara, pa ukoliko neko planira na put ovim prevoznim sredstvom, mora da se bavi i donekle matematikom, jer nije na svim mestima za sada omogućeno punjenje baterije.
Država daje subvencije
Na putevima u Srbiji ima gotovo 10.000 vozila na električni i hibridni pogon, što znači da je broj ovih vozila u poslednjih godinu dana i više nego dupliran
Veliko interesovanje građana prati i sve veća podrška države, tako da je Ministarstvo zaštite životne sredine za 2022. godinu planiralo 150 miliona dinara za subvencionisanje kupovine eko vozila, a pojedinačne subvencije kreću se od 250 evra do 5.000 evra.
Procedura za dobijanje subvencije je od ove godine pojednostavljena, a pravo mogu da ostvare građani, firme i druga pravna lica koja podnesu zahtev do 31. oktobra 2022. godine.
U fabrici Fiat Chrysler Automobiles u Kragujevcu proizvedeni su primerci prvog električnog automobila u Srbiji. Oni su namenjeni za takozvane 'kreš' testove i ostala ispitivanja. Uskoro će prvi modeli biti testirani i na ulicama Kragujevca.
Ministarka za brigu o porodici i demografiju Darija Kisić obišla je danas porodicu Marjanović, koja je, uz pomoć subvencije za kupovinu prve nekretnine majkama, kupila kuću u Lipovici u Barajevu.
PORED sveobuhvatne podrške, kada su u pitanju lečenje, inovativne terapije i celokupna zdravstvena nega, od januara ove godine, obolelima od retkih bolesti i njihovim porodicama dostupna je finansijska podrška u vidu isplate jednokratne pomoći u iznosu od 25.000 dinara,
14.04.2024
13:04
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Toliko nam svi zavide da ljudi masovno odlaze iz Srbije gde je zivotni standard jedan od najlosihiji u Evropi, plate medju najmanjim, a cene medju najvecim.
Na putevima u Srbiji ima gotovo 10.000 vozila na električni i hibridni pogon, što znači da je broj ovih vozila u poslednjih godinu dana i više nego dupliran
Ćuta je javno istakao da je, po njegovom uvek skromnom mišljenju, predsednik Srbije Aleksandar Vučić prihvatio zahtev opozicije za spojenim izborima 2.juna da bi ih, kako kaže Ćuta, pocepao!
Aktuelni sukob Irana i Izraela i lobiranje Zapada na Bliskom istoku komentarisali su gosti Info večeri, advokat Nebojša V. Petrović, ekonomista Bojan Dimitrijević i ivši protivterorista i dobrovoljac u Donbasu Radomir Bata Počuča
Specijalni gost Glavnog dnevnika Informera bio je Marjan Rističević, SNS. On je komentarisao mnoge zahteve opozicije vezane za izbore, ali i način na koji posluju Šolakovi mediji.
Aktuelne teme poput, raketnog napada Irana na Izrael i vojne vežbe Vojske Srbije "Vihor", komentarisali su gosti emisije "Rat uživo", general Mitar Kovač, novinar Darko Zlojutro i počasni konzul u Izraelu Aleksandar Nikolić.
Gost "Info dana" bio je analitičar Saša Borojević. On je govorio o tome na koji način su povezani svi ratovi koji se trenutno rasplamsavaju po celom svetu. Evo kakve veze ima Balkan i Srbija sa projektima velikih sila. Uživo u program, putem vajber linka, uključio se i Dževad Galijašević, stručnjak za terorizam koji je komentarisao kompleksne odnose između Amerike i Izraela.
U kruševačkom naselju Bagdala, u kasnim popodnevnim satima, dogodio se pokušaj ubistva. Prema još uvek nezvaničnim informacijama, od posledica napada nožem, jedan muškarac je zadobio teške povrede i životno je ugrožen.
Nakon navoda pojedinih medija da je Dalibor Dragijević (40), koji je bio osumnjičen da je pomogao bratu Dejanu Dragijeviću (50) da sakriju telo ubijene Danke Ilić (2) iz Bora, preminuo nasilnom smrću, glavni javni tužilac Višeg javnog tužilaštva u Zaječaru rekao je da te navode ne može da potvrdi.
Kolaps Sjedinjenih Država na pozadini pogoršanja kontradikcija između federalnog centra i država – Teksasa, Floride, Alabame – izgleda kao strašno, ali više ne tako nemoguće proročanstvo.
Dugoočekivani blokbaster “Građanski rat: Svakom carstvu dođe kraj”, najskuplji akcioni film reditelja Aleksa Garlanda, koji se posle samo nekoliko dana prikazivanja u Americi našao na prvom mestu američke box office liste, premijerno je prikazan u Beogradu.
Tim princa Harija pobedio je na jednom polo turniru na Floridi, ali ukus pobede pokvarila mu je supruga Megan Markl i njen poljubac sa drugim muškarcem.
Iako su se Anđelina Džoli i Bred Pit razveli još 2019. godine, to nije bio kraj nesuglasica i sudskih sporova oko starateljstva nad decom i vlasništva nad vinarijom u Francuskoj.
Šumadija sajam u Kragujevcu sve do nedelje biće najlepše mesto u ovom gradu. Na najvećem Sajmu hortikulture u regionu već prvog dana na platou ali i pod krovom velike hale, okupilo se stotinu izlagača i nekoliko puta više posetilaca.
Manastir Prepodobnog Prohora Pčinjskog kod Bujanovca dobio je na poklon 1, 7 hektara zemlje. Ljiljana Antić Ranđelović iz Paraćina odlučila je da svoje nasledstvo daruje ovoj svetoj kući.
Članovi Udruženja veterana Posebne jedinice policije u Kuršumliji obišli su spomenik tragično stradalog Duška Ilića, njihovog kolege i prijatelja, koji je ubijen u selu Budakovo kod Suve reke na Kosovu i Metohiji, tačno pre 25 godina, 19. aprila 1999. godine.
U dvorištu Tehničke škole "15.maj "pas lutalica napao je i ujeo srednjoškolku za butinu, ali joj je ukazana pomoć i posle primljene terapije puštena je kući.
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.