UČENICI NE ZNAJU NI DA POSTOJI REČNIK SRPSKOG JEZIKA! Iznenađujući rezultati istraživanja, osnovci i studenti ne znaju kako se pišu ove DVE REČI

printscreen

08:22 Društvo 1

Informer.rs/Rts | 24. 06. 2022.

UČENICI NE ZNAJU NI DA POSTOJI REČNIK SRPSKOG JEZIKA! Iznenađujući rezultati istraživanja, osnovci i studenti ne znaju kako se pišu ove DVE REČI

Završni ispit koji sledeće nedelje čeka osmake počinje testom iz srpskog odnosno maternjeg jezika. Sličan test, donekle i lakši jer je reč o nivou prilagođenom učenicima sedmog razreda, u jednom istraživanju rešavali su učenici završnih godina gimnazija i srednjih škola kao i studenti fakulteta na kojima se ne izučavaju filološke nauke

Rezultati su iznenadili istraživače.

Autorka istraživanja sa Instituta za pedagoška istraživanja Jelena Stevanović rekla je da je iznenađujuća bila degradacija znanja maturanata i studenata koji su radili test.

- Očekuje se da znanje koje je trebalo potpuno da utvrde do kraja osmog razreda umeju da primene nakon završene srednje škole, na fakultetu - kaže Stevanovićeva, ističući da su najupečatljivije bile greške u oblasti pravopisa i leksikologije.

Kako navodi, ispitanici nisu umeli da napišu reč "auto-put" ili "nijedan" u skladu sa pravopisnom normom. Takođe, niko od učenika i studenata nije umeo da navede naziv rečnika srpskog jezika.

printksin/rts

Jelena Stevanović

- Nedopustivo je da učenici ne znaju da postoji Rečnik srpskoga jezika Matice srpske, ili Rečnik SANU - navela je Stevanovićeva.

Rezultati nedvosmisleno pokazuju da se znanje stečeno do kraja osnovne škole kasnije ne dopunjuje i ne obnavlja.

- Najpre bi trebalo da bude jasno da se jezik ne može učiti radi ocene, to nije ni adekvatna opcija i znanje postaje pasivno i neprimenjivo. To je i u suprotnosti sa osnovnim ciljevima nastave srpskog jezika - rekla je autorka istraživanja.

Kolokvijalni stil je, ističe, postao predominantan – izjednačava se upotreba jezičkih sredstava u formalnoj i neformalnoj komunikaciji.

Rezultati državne mature pokazuju da su maturanti ostvarili bolje postignuće na testu iz engleskog nego iz srpskog jezika.

- Sve bi to trebalo da nas zabrine. Primat se daje engleskom jeziku jer se podrazumeva da srpski jezik znamo, a ne znamo ga dovoljno. Srpski jezik treba da ima natpredmetni status, on je sredstvo za ovladavanje znanjem iz svih drugih predmeta i neophodno je da na svakom fakultetu, posebno na nastavničkim fakultetima, studenti imaju predmet u okviru kog će se izučavati pravila srpskog jezika - zaključila je Jelena Stevanović.

Bonus video:




Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.