NAJNOVIJA KOLUMNA VESELINA JEVROSIMOVIĆA! IT UGAO: Kraj jedne ere?

wikipedia.org

18:16 Kolumne 0

Veselin Jevrosimović | 16. 04. 2019.

NAJNOVIJA KOLUMNA VESELINA JEVROSIMOVIĆA! IT UGAO: Kraj jedne ere?

Koliko god to nekima zvučalo čudno, "jutjuber" je već godinama potpuno legitimno zanimanje. Ako mi ne verujete, pitajte mlade

Većina njih mašta o tome da postanu zvezde Jutjuba, društvene mreže i najpoznatijeg onlajn servisa za objavljivanje video-sadržaja. Ja ne bih koristio naziv "jutjuber", budući da on ograničava fenomen na samo jedan servis.

Radi se, u stvari, o nezavisnim kreatorima video i audio sadržaja namenjenih gledanju i slušanju putem interneta. Tehnologija je omogućila da svako ko je dovoljno vešt, kreativan, vredan i uporan može da uspostavi svoj medijski kanal i dopre do milionske publike širom sveta. Oni najuspešniji postaju zanimljivi oglašivačima i sponzorima, čime obezbeđuju dovoljno prihoda da mogu profesionalno i isključivo da se bave ovim poslom.

Istorijski gledano, Jutjub, odnosno kompanija Gugl, koja je vlasnik portala, najzaslužnija je za promovisanje nezavisne produkcije video-materijala. Od kada su 2006. godine kupili Jutjub, strateški promovišu i podstiču originalne sadržaje i sprečavaju pirateriju. Na tom talasu nastale su medijske zvezde digitalne ere, od kojih su mnoge veoma mlade. Stručnjaci, međutim, smatraju da bismo uskoro mogli da vidimo promenu u strategiji IT giganta, za šta postoje brojni nagoveštaji.

Naime, video-sadržaji u kojima je moguće uživati putem interneta već neko vreme nisu ekskluzivno vezani za Jutjub. Servisi poput "Netfliksa" i "Amazon prajma" nude sopstvenu profesionalnu produkciju igranih filmova, serija i dokumentarnih emisija, koja sve više privlači globalnu publiku. Možda na prvi pogled ne izgleda kao da su ovi sistemi direktna konkurencija Jutjubu, ali se svi oni bore za istu grupu korisnika i vreme koje će oni provesti u gledanju video-sadržaja. Zbog toga se čini da bi uskoro Jutjub mogao da doživi određene promene. Već nekoliko godina unazad njihovi algoritmi preferiraju sadržaje koji duže traju, a 2015. godine pokrenuli su poseban servis koji funkcioniše po principu mesečne pretplate (za sada nije dostupan u Srbiji).

Ne znam koliko će promena pristupa ugroziti pojedince i male kreativne grupe koje pokušavaju da se profesionalno bave stvaranjem sadržaja za internet. Moguće je da će ih samo primorati da podignu nivo kvaliteta produkcije i pronađu nove poslovne modele za monetizaciju svog truda. Nadam se, ipak, da najavljene promene neće biti i potpuni kraj jedne ere.



 



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]