• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: S. K. /M. M. L.

12.08.2017

10:32

TRGOVCI NAS PRAVE BUDALAMA, PRODAJU NAM VAZDUH! Pakovanja sve veća, SADRŽAJA SVE MANJE!

Zaštitnik potrošača

TRGOVCI NAS PRAVE BUDALAMA, PRODAJU NAM VAZDUH! Pakovanja sve veća, SADRŽAJA SVE MANJE!

Podeli vest

Predimenzionirana ambalaža postala je praksa koju mnoge kompanije i proizvođači praktikuju kako bi zavarali potrošače i terali ih da pomisle da će kupovinom baš njihovog proizvoda dobiti veću količinu. To svakako jeste obmana potrošača, ali je teško dokazivo šta to spada u zavaravajuća pakovanja. Zato, čitajte gramažu, upozoravaju stručnjaci


 

Potrošači ne čitaju šta je unutra, već poneseni samim pakovanjem kupuju proizvod misleći da u njemu ima više sadržaja
 

Informer

Vera Vida, CEPS

Predimenzionirana pakovanja prehrambenih proizvoda postala su praksa mnogih proizvođača. Na taj način daju lažnu sliku o količini proizvoda koji se u tim kutijama ili kesama nalazi. Nema kupca koji nije držao u rukama kesu čipsa napumpanu vazduhom, dok sadržaj nije ispunjavao ni polovinu ambalaže. Tako je i sa velikim bombonjerama u kojima, kad ih otvorite, zateknete tek desetak čokoladica.

Tu su i razne pahuljice, kakao-dodaci za mleko, zatim poluprazne kutije čokoladnih kremova, testenine, flipsevi... Zbog toga, upozoravaju stručnjaci, kupci moraju da se oslone pre svega na ispisanu gramažu, a ne na pakovanje. Jer često ćete u manjoj ambalaži naći više proizvoda nego u većem pakovanju drugog proizvođača.

Reč je o praksi koju mnoge kompanije i proizvođači praktikuju kako bi zavarali potrošače i terali ih da pomisle da će kupovinom baš njihovog proizvoda dobiti veću količinu!

Pakovanja su često, očigledno namerno, predimenzionirana da bi potrošači dobili utisak da kupuju veću gramažu. Ovo nam potvrđuju i mnogi naši čitaoci koji su nam se javili žaleći se da kupe određen proizvod, a kada ga otvore, u njemu je upola manje sadržaja u odnosu na kutiju.

Istraživanje: Čak 73% kupaca oseća se prevareno

Shutterstock

Prema istraživanju Evropske komisije, čak 73 odsto potrošača osetilo se prevarenim zbog nesrazmere ambalaže i stvarnog sadržaja. Nedavno je i "Konzjumer riports", američki magazin koji piše o potrošačkim pravima, objavio priču o ogromnim pakovanjima čiji se sadržaj nalazi tek na dnu. Urednik časopisa rekao je da se kao potrošač i sam oseća prevarenim.
Evropski parlament je još 2012. godine doneo uredbu o zavaravajućim pakovanjima koja spadaju u kategoriju nepoštene poslovne prakse, koja se kažnjava.
Međutim, problem je odrediti šta je tačno zavaravajuće pakovanje.

Predsednica Upravnog odbora Centra potrošača Srbije Vera Vida kaže za Zaštitnik potrošača da proizvođači na taj način obmanjuju kupce, vodeći se time da ambalaža prodaje gramažu.

- Proizvođači uvećavanjem same ambalaže vizuelno stvaraju utisak potrošačima da njihov proizvod automatski sadrži veću gramažu. Naravno, gramaža je, kao i kod sličnih proizvoda, uvek ista. Godinama ukazujemo na to da ambalaža prodaje gramažu. Potrošači ne čitaju šta je unutra već poneseni samim pakovanjem kupuju proizvod misleći da u njemu ima više sadržaja. Ako proizvođači već to rade, onda ta pakovanja moraju biti ili drugačije označena ili da im pakovanja budu upadljivija kako bi se razlikovala od onih koje je potrošač već navikao da kupi - kaže Vida i dodaje da Srbiji fali zdrava konkurencija koja bi umnogome doprinela smanjenu ovakve vrste obmane naših kupaca.

- To svakako jeste obmana potrošača, naročito ovde u Srbiji, gde baš i nemamo neku konkurenciju. Potrebna je zdrava konkurencija, koja bi to mogla da suzbije. Nadam se da će otvaranje velikog evropskog trgovinskog lanca čiji se dolazak najavljuje već godinama doprineti tome da se stvori zdrava konkurencija i da će se mnoge domaće trgovine ugledati na njih - rekla je Vida.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović kaže da je u pitanju zloupotreba navike potrošača zbog koje proizvođači imaju dvostruku dobit.

- To je nepoštena poslovna praksa. Tu imamo još jedan segment. Proizvođači su smanjili gramažu, a format pakovanja ostao je isti. Primera radi, kesice supe nekada su bile dovoljne za četiri osobe, a danas jedva za tri tanjira, a cena je ostala nepromenjena. Na taj način imaju dvostruku dobit, smanjili su troškove, a cena proizvoda ostala je ista - kaže Papović, dodajući da su s druge strane na ambalaži proizvođači napisali pravu težinu određenog proizvoda i time zadovoljili pravilnike o deklarisanju.

Sankcija za nepoštene proizvođače nema, jer se ne može odrediti šta je tačno zavaravajuće pakovanje. Dok se to ne odredi, trgovci i proizvođači mogu da rade šta im je volja.

To je nepoštena poslovna praksa. Uz to, proizvođači su smanjili gramažu, a format pakovanja ostao je isti
Goran Papović, NOPS

Iz tog razloga Zoran Nikolić iz Asocijacije potrošača Kragujevca kaže za Zaštitnik potrošača da kupci sami treba da obrate više pažnje pri kupovini određenih namirnica kako ih proizvođač ne bi zavarao.

- Bez obzira na veličinu pakovanja, svaki proizvod mora na svom pakovanju da ima upisanu neto masu. Tehnologija bilo koje proizvodnje toliko napreduje da je potpuno više nebitno kolika je kesa, a koliki je sadržaj. Zato je nama potrošačima važno da pročitamo koliku količinu određenog proizvoda kupujemo. To je suština. Na proizvođačima je da odaberu koliku će i kakvu ambalažu iskoristiti za svoj proizvod, ali kupci su ti koji su u obavezi da čitaju neto masu. Moramo da naučimo da čitamo deklaracije, zato nikad nije dovoljno da edukujemo i informišemo potrošače - rekao je Nikolić.

Shutterstock

 

 


 


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Izbori 2024

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Čović otkrio sve o Panteru! Evo zašto nije ostao u Zvezdi!
Fudbal

Čović otkrio sve o Panteru! Evo zašto nije ostao u Zvezdi!

Kod nas je Kevin Panter igrao za 160.000 dolara, doveo ga je Šakota. Odradio je fantastičan posao, a onda je došao i rekao: 'Voleo bih da ostanem u Crvenoj zvezdi, ali imam veću ponudu, otkrio je Nebojša Čović, prvi čovek kluba sa Malog Kalemegdana.

20.04.2024

13:47

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija