BEJK ROLS, CIPIRIPI, NESKVIK, SUPA U KESICI, SIRKO... Ova prevara je zajednička svim ovim proizvodima!

Zoran Sinko

15:43 Zaštitnik potrošača 1

K. Milanović | 29. 01. 2020.

BEJK ROLS, CIPIRIPI, NESKVIK, SUPA U KESICI, SIRKO... Ova prevara je zajednička svim ovim proizvodima!

Poluprazne kutije i kese postale su praksa koju mnoge kompanije praktikuju kako bi zavarale potrošače i terale ih da pomisle da će kupovinom baš njihovog proizvoda dobiti veću količinu * To jeste obmana potrošača, ali je teško dokazivo šta to spada u zavaravajuća pakovanja. Zato, čitajte neto količinu, upozoravaju stručnjaci

Čak 73 odsto potrošača oseća se prevarenim kada otvori ogromno pakovanje neke namirnice ili deterdženta, a unutra zatekne polupraznu ambalažu i duplo manje proizvoda nego što je očekivao, pokazalo je istraživanje Evropske komisije, piše Zaštitnik potrošača.

Potrošači ne čitaju šta je unutra, već poneseni samim pakovanjem kupuju proizvod misleći da u njemu ima više sadržaja - Vera Vida, CEPS

Većina proizvođača hrane, pića i kućne hemije i u Srbiji na ovaj način vara svoje potrošače i dovodi ih u zabludu da je proizvod koji kupuju mnogo veći nego što zaista jeste. Reč je triku jer se ambalaže namerno prave prevelike kako bi potrošači imali utisak da će dobiti i veću količinu proizvoda. Na ovaj način oni stvaraju lažnu sliku o količini onoga što se u tim kutijama ili kesama nalazi!

Zbog toga je Evropski parlament doneo uredbu o zavaravajućim pakovanjima koja spadaju u kategoriju nepoštene poslovne prakse, koja se kažnjava. Međutim, kod nas to ne važi. Dodatno, problem je odrediti šta je tačno zavaravajuće pakovanje. Dok se ova rupa u zakonu "ne zakrpi", proizvođači nastavljaju da iskorišćavaju nedostatak propisa i da zavaravaju svoje kupce pakujući svoju robu u duplo veću ambalažu nego što je zaista potrebno.

Čitajte deklaracije

Stručnjaci zato savetuju da čitamo deklaracije i proveravamo gramažu proizvoda, te na taj način nećemo nasesti na prljave trikove jer se može desiti da u manjoj ambalaži dobijemo više proizvoda nego u većem pakovanju drugog proizvođača.

Nema kupca koji nije držao u rukama kesu čipsa napumpanu vazduhom, gde sadržaj ne zauzima ni polovinu njene zapremine. I nije samo čips problem, većina grickalica pakuje se u ogromne kese koje su, u najboljem slučaju, tek dopola pune.

Setite se samo koliko se svaki put neprijatno iznenadimo kada otvorimo flips, kokice, grisine, bejkrols i slično. Ista situacija je i sa ogromnim luksuznim pakovanjima bombonjera koje izgledaju kao da je unutra spakovana ogromna količina čokolade i pralina, a zapravo najveći deo pakovanja zauzima karton na kome se nalazi tek desetak minijaturnih čokoladica. Isti slučaj je i sa "neskvikom", čija kutija je ogromna, ali kad je otvorite čeka vas neprijatno iznenađenje jer se unutra nalazi mala kesa sa još manje proizvoda.

To je nepoštena poslovna praksa. Uz to, proizvođači su smanjili gramažu, a format pakovanja ostao je isti - Goran Papović, NOPS

Omiljeni slatkiš većine Srba svakako je krem, zato nas i najviše "zaboli" kada umesto pune vidimo polupraznu kanticu. I margarin i nes kafu možemo uvrstiti na ovaj spisak, jer su njihova pakovanja dosta veća nego što je to neophodno.

Takođe, nije samo hrana problematična, jer i proizvođači kućne hemije na isti način dovode svoje potrošače u zabludu. I u džakovima u koje se pakuje prašak za veš ima dosta praznog prostora ispunjenog vazduhom, ali i, na primer, "pervol" tečni deterdžent ispunjava tek pola boce u koju ga proizvođač pakuje.

Manjak konkurencije

Predsednica Upravnog odbora Centra potrošača Srbije Vera Vida kaže za Zaštitnik potrošača da proizvođači na taj način obmanjuju kupce, vodeći se time da ambalaža prodaje gramažu.

- Proizvođači uvećavanjem same ambalaže vizuelno stvaraju utisak potrošačima da njihov proizvod automatski sadrži veću gramažu. Naravno, gramaža je, kao i kod sličnih proizvoda, uvek ista. Godinama ukazujemo na to da ambalaža prodaje gramažu. Potrošači ne čitaju šta je unutra već poneseni samim pakovanjem kupuju proizvod misleći da u njemu ima više sadržaja.

Ako proizvođači već to rade, onda ta pakovanja moraju biti ili drugačije označena ili da im ona budu upadljivija kako bi se razlikovala od onih koje je potrošač već navikao da kupi - kaže Vida i dodaje da Srbiji fali zdrava konkurencija koja bi umnogome doprinela smanjenju ovakve vrste obmane naših kupaca.

- To svakako jeste obmana potrošača, naročito ovde u Srbiji, gde baš i nemamo neku konkurenciju. Potrebna je zdrava konkurencija, koja bi to mogla da suzbije. Nadam se da će otvaranje velikog evropskog trgovinskog lanca čiji se dolazak najavljuje već godinama doprineti tome da se stvori zdrava konkurencija i da će se mnoge domaće trgovine ugledati na njih - rekla je Vida.

Rade šta hoće

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović kaže da je u pitanju zloupotreba navike potrošača zbog koje proizvođači imaju dvostruku dobit.

- To je nepoštena poslovna praksa. Tu imamo još jedan segment. Proizvođači su smanjili gramažu, a format pakovanja ostao je isti. Primera radi, kesice supe nekada su bile dovoljne za četiri osobe, a danas jedva za tri tanjira, a cena je ostala nepromenjena. Na taj način imaju dvostruku dobit, smanjili su troškove, a cena proizvoda ostala je ista - kaže Papović, dodajući da su, s druge strane, na ambalaži proizvođači napisali pravu težinu određenog proizvoda i time zadovoljili pravilnike o deklarisanju.

Sankcija za nepoštene proizvođače nema, jer se ne može odrediti šta je tačno zavaravajuće pakovanje. Dok se to ne odredi, trgovci i proizvođači mogu da rade šta im je volja.
Iz tog razloga Zoran Nikolić iz Asocijacije potrošača Kragujevca kaže za Zaštitnik potrošača da kupci sami treba da obrate više pažnje pri kupovini određenih namirnica kako ih proizvođač ne bi zavarao.

- Bez obzira na veličinu pakovanja, svaki proizvod mora na svom pakovanju da ima upisanu neto masu. Tehnologija bilo koje proizvodnje toliko napreduje da je potpuno više nebitno kolika je kesa, a koliki je sadržaj. Zato je nama potrošačima važno da pročitamo koliku količinu određenog proizvoda kupujemo. To je suština.

Na proizvođačima je da odaberu koliku će i kakvu ambalažu iskoristiti za svoj proizvod, ali kupci su ti koji su u obavezi da čitaju neto masu. Moramo da naučimo da čitamo deklaracije, zato nikad nije dovoljno da edukujemo i informišemo potrošače - rekao je Nikolić.

EVO PRIMERA PREDIMENZIONIRANIH PAKOVANJA

* "Bejk rols"
Visina kesice je 18,5 centimetara. Međutim, kada je otvorite, sadržaj ispunjava prostor do osam centimetara od ukupne visine pakovanja.

* Krem "cipiripi"
Kantica je visine 12 centimetara. Međutim, kada otvorite, vidite da je veći deo nje prazan, pa "cipiripi" zauzima samo osam i po centimetara visine

* "Nestle neskvik"
Kesica ovog kakao praha visine je 16,5 centimetra. Međutim, sadržaj zauzima samo osam centimetara ukupnog pakovanja, ostalo je sve prazno.

* Supica u kesici "magi"
Visina ove ambalaže je 16 centimetara, ali sadržaj same supe koja je upakovana zauzima svega osam centimetara pakovanja.

* Sirko "Šabačka mlekara"
Visina ove ambalaže je pet centimetara. Međutim, proizvod zauzima samo tri i po centimetra visine kutijice.

*Klipsi kokice

Od ukupne visine kesice koja je 28 centimetara, kokice zauzimaju samo 13 centimetara pakovanja. Sve ostalo je prazna kessa, ispunjena vazduhom.

* Deterdžent "pervol"

U bocu u kojoj se prodaje 3,6 litara ovog deterdženta zapravo staje 4,6 litara tečnosti, što znači da je 30 odsto zapremine prazno.

ANKETA: Da li se osećate prevareno kada kupujete proizvode u predimenzioniranoj ambalaži?

Aleksa Vujić (19), učenik
- Svaki put kada otvorim kesicu čipsa osećam se prevareno jer je pakovanje ogromno, a čipsa zapravo nema ni do pola kese. Već sam navikao na to jer jedem čips godinama pa se ne iznenađujem više, ali daleko od toga da mi je drago zbog ovog problema.

Ana Vujović (37), menadžerka
- To je pogotovu izraženo kod praškova za veš. Vidiš ogroman džak, pomisliš da je do vrha pun, a kad otvoriš vidiš da tu zapravo ima mnogo praznog prostora. To je prevara.

Predrag Bendarević (19), student
- Slažem se sa svima koji se zbog ovog problema osećaju prevareno. Ali takođe moram da dodam da mi se sve više čini da kako koja godina prolazi, u kesicama sa čipsom ima sve manje i manje proizvoda, a ambalaža ostaje podjednako velika.

Nada Zelenović (70), penzioner
- Predimenzionirana pakovanja su česta, a najviše se dešava kod praška za veš, margarina, kremastih proizvoda i džemova. Ljutili se ili ne, nema nam druge nego da kupujemo takve proizvode sve dok se ovaj problem ne reši.


Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs
 
Čitajte Zaštitnik potrošača:Zastitnikpotrosaca.rs


PanicMechanic

05.02.2020. 07:46

Кесе са чипсом се пуне ваздухом, како се чипс не би измрвио у транспорту.


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]