• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: beta

06.08.2019

16:42

ODZVONILO ELEKTRIČNIM TROTINETIMA! Evropa donela ODLUKU, moraće da je poštuju!

Zanimljivosti

ODZVONILO ELEKTRIČNIM TROTINETIMA! Evropa donela ODLUKU, moraće da je poštuju!

Podeli vest

Došao je kraj 'medenog meseca' nedavnog, na brzinu sklopljenog iznenadnog pro-ekološkog braka Evrope i električnih trotineta, ukazuje članak na portalu vesti "Politiko".

Protiv trotineta su gužve i nebezbednost koju stvaraju na trotoarima, stradanje čak i samih njihovih korisnika, problematični poslovni "jednokratni" modeli novih firmi koje ih iznajmljuju, kao i dokazi da e-trotineti možda ipak i nisu toliko korisni za okolinu.

Šest specijalizovanih kompanija za iznajmljivanje posluje samo u Briselu, sa ukupnom flotom od 7.000 električnih trotineta, ali od septembra će biti strogo ograničena mesta gde će biti dozvoljeno parkiranje, a slede i druga ograničenja.

-Te kompanije su se okoristile nedostatkom propisa-, rekao je za "Politiko" jedan zvaničnik gradske vlasti Pariza.
-To što se danas bolje ponašaju je zato što su suočene s pravnim instrumentima-.


Tako kompanije za iznajmljivanje električnih trotineta, ili e-trotineta, sada moraju da udovolje ne samo svojim klijentima, već i vlastima koje postavljaju ograničenja za njihov razvoj.

Privlačnosti tih vozila kao aternativnog prevoznog sredstva oslanja se na to što njihovi korisnici koji ih iznajmljuju, mogu da ih nadju uvek kada su im potrebna što često dovodi do prevelikog broja trotineta koji pregradjuju trotoare i na razne druge načine ometaju pešake.

Broj e-trotineta brzo je porastao u evropskim gradovima. Pre jedva godinu dana, juna prošle, 2018. godine, američka firma "Lajm" (Lime) stigla je prva u Pariz, a danas u Evropi postoji 19 kompanija za iznajmljivanje e-trotineta, što je lokalne vlasti zateklo nespremne.

Gradonačelnica Pariza An Idalgo je maja ove godine napala "bezakonje" pri umnožavanju broja e-trotineta i proglasila ograničenje porasta njihovog broja, a čak je i pozvala kompanije za iznajmljivanje da "zamrznu" ili smanje svoje flote.

Ubrzo potom, pet kompanija je napustilo Pariz, a broj e-skutera smanjio se sa 20.000 na 15.000, dok je cilj gradonačelnice da ostanu svega dve ili tri takve kompanije.

U isto vreme, u Francuskoj je za predstojeću jesen najavljena primena zakona kojim će se gradovima dati nadležnost da uredjuju iznajmljivanje električnih trotineta.

Šest kompanija za iznajmljivanje posluje u Briselu sa ukupnom flotom od 7.000 e-trotineta, što je vlasti pokrenulo u akciju. U belgijskoj prestonici će od septembra biti stroga ograničena mesta gde će biti dozvoljeno ostavljanje trotineta.

Kompanije strahuju da će mere poput tih uticati na njihov poslovni model i žongliraju s lokalnim vlastima da ne bi pale u nemilost. Medjutim, "biće finansijskih posledica ukoliko smanjimo flotu", prokomentarisao je za "Politiko" šef za komunikacije firme "Sirk" (Circ) za zemlje Beneluksa, Daniel Silej.

"Lajm" i "Bird" bile su kompanije koje su uvele upotrebu e-trotineta u velike gradske centre. Danas "Lajm" vredi milijardu dolara, a "Bird" dve milijarde dolara.

Njihova evropska konkurencija kaže da su one i glavni uzrok "zle krvi" - kritike svih takvih kompanija zajedno, kao i samih e-trotineta.

-Jedna od prvih stvari koje smo primetili kod njih je ono što smo nazvali 'kalkulisana nezainteresovanost' za propise-, rekla je Katja Šehtner, savetnica Medjunarodnog foruma za transport OECD, zadužena za inovacije i tehnologiju. -Gledano iz poslovnog ugla, to je na neki način imalo smisla-, rekla je ona.

Firma "Lajm" to osporava: -Mikro-mobilnost je nova industrija-, kaže osoba te firme za kontakte s medijima i tvrdi da je "Lajm" uvek saradjivao s vlastima.

Šef za komunikacije "Sirka", Silej, dodaje da ta saradnja obuhvata "fino podešavanje" zona u kojima se ne smeju voziti trotineti i zona u kojima se ne smeju ostavljati, kao i ograničenja brzine za svaki grada posebno, makar to narušavalo propagiranu slobodu korišćenja trotineta.

U nedavnom izdanju internet-magazina "The Verge" piše da su zaposleni tih firmi nedovoljno plaćeni. U suštini, to su oni koji sakupljaju električne trotinete ostavljene na raznim mestima po gradu i pune im baterije tokom noći da bi ih ujutro stavili na mesta gde ih gradjani mogu iznajmiti. To je postupak koji "Lajm" naziva "berba". Taj rad se plaća od svega tri do 20 dolara dnevno, zavisno od kompanije i vremena potrebnog za punjenje baterija e-trotineta.

Uporedo su se pojavile i sumnje u korist e-trotineta za životnu sredinu. Nedavno istraživanje koje je u Francuskoj sprovela kompanija "6-T konsalting", zaključuje da taj novi, moderan trend putovanja na posao nije uticao na upotrebu automobila u urbanim centrima.

Naprotiv, piše "Politiko", izgleda da trotineti obeshrabruju ljude da koriste ekološki prihvatljivije načine kretanja, te i javni prevoz. Čak 44 odsto je u anketi "6-T" reklo da im električni trotinet zamenjuje hodanje, a još 30 odsto je reklo da bi javni prevoz koristilo ako ako ne bi bilo - trotineta.

Prednosti e-trotineta, međutim, počele su se dovoditi u pitanje zbog nesreća koje su pokazale opšti nedostatak propisa o njima, i pravila o sigurnosti njihovih korisnika.

Prva smrtna nesreća s trotinetom dogodila se u maju u Briselu, a u junu je jedan 25-godišnjak izgubio život u sudaru s kamionom. Fatalan susret s kamionom je imala i jedna popularna mlada britanska TV-voditeljka. Ispostavilo se da ona uopšte nije znala saobraćajne propise, što je izazvalo poplavu zahteva da firme koje iznajmljuju trotinete bar obaveste korisnike o osnovama bezbednosti u saobraćaju.

U Evropi su se dogodile i druge nesreće, te su u švedskom gradu Helsingborgu posle pogibije jednog korisnika trotineta, poslovnog čoveka na pauzi za ručak, istog popodneva izbile demonstracije sa zahtevom da se svi trotineti svuda zabrane.

Firme koje ih iznamljuju sada naručuju modele s većim točkovima koji su bezbedniji, s boljim ogibljenjem i jačim kočnicama. Za korisnike trotineta - početnike uveli su priručnike o bezbednosti, savetuju korišćenje kaciga, ali to nije od koristi za pešake na koje trotinetaši najčešće naleću.

I to je sve što se može uraditi - kažu kompanije koje dodaju da je "čovek najveći faktor rizika, a on se ne može eliminisati, niti ga mi možemo kontrolisati", prenosi "Politiko".


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
VladimirR

pre 4 godine

Pešaci obavezno da nose zaštitnu opremu jer su oni ostali kao najranjivija kategorija učesnika u saobraćaju.

Izbori 2024

Vesti

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

"Nisam namestio Halabrina, žao mi je njegove majke, ali žao mi je i mene"! Zvicerovi i Džonijevi vojnici negirali tri ubistva!
Hronika

"Nisam namestio Halabrina, žao mi je njegove majke, ali žao mi je i mene"! Zvicerovi i Džonijevi vojnici negirali tri ubistva!

Pripadnici kriminalne grupe Radoja Zvicera i Nikole Vušovića zvanog Džoni sa Vračara, koji su u bekstvu, među kojima je i Vladimir Kovačević zvani Kovač koji je optužen da je 20. marta 2020. namamio na sastanak pokojnog Aleksandra Halabrina, izjavio je danas pred Specijalnim sudom u Beogradu da je pokojnog poznavao, ali da nisu tačni navodi optužnici da je bio član kriminalne grupe koja je optužena za njegovo ubistvo.

28.03.2024

12:54

Sport

Planeta

Znači li ovo da Ukrajina neće postojati?! Lavrov: Priča o legitimitetu Zelenskog posle 20. maja "možda neće biti potrebna"!
Realna opasnost

Znači li ovo da Ukrajina neće postojati?! Lavrov: Priča o legitimitetu Zelenskog posle 20. maja "možda neće biti potrebna"!

Rasprava o legitimnosti Vladimira Zelenskog posle 20. maja ove godine "možda neće biti neophodna", poručio je ruski ministar spoljnih poslova Sergej Lavrov. Podsetimo, predsednička ovlašćenja Zelenskog ističu u noći 21. maja. Brojni politički i vojni analitičari smatraju kako bi to moglo da znači da Ukrajina neće postojati?!

28.03.2024

20:04

Vreme je da se priča o padu Kijeva! Zapadni mediji digli uzbunu, najavili su brutalnu ofanzivu Rusije!
Najzad su ukapirali

Vreme je da se priča o padu Kijeva! Zapadni mediji digli uzbunu, najavili su brutalnu ofanzivu Rusije!

Veliki zapadni mediji jedan za drugim prognoziraju neuspeh Ukrajine. Publikacije upozoravaju Kijev na beskorisnost kontraofanzivnih planova i važnost obnavljanja odbrane. U međuvremenu, ukrajinske oružane snage pomeraju sve više zapadne opreme u Harkov u iščekivanju ruske ofanzive. Štaviše, pojedini mediji upozoravaju kako je došlo vreme da se priča i o padu Kijeva!

28.03.2024

19:38

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Džet set

Srbija