KAKO TUMAČITI DEKLARACIJE NA HRANI? Kad jedemo samo aromu!

Shutterstock

21:57 Zanimljivosti 0

Ljubav&Zdravlje/N.L. | 25. 11. 2019.

KAKO TUMAČITI DEKLARACIJE NA HRANI? Kad 'jedemo' samo aromu!

Potrošači sve više pažnje posvećuju zdravlju, te proizvođači koriste trikove kako bi nas namamili na kupovinu, čak i u slučajevima kada je hrana visokoprerađena i nezdrava

Čitanje specifikacija na proizvodima je vrlo zahtevno, a o odredbama kojima se reguliše označavanje hrane i koje su vrlo složene da i ne govorimo. Ipak, današnji potrošači sve više pažnje posvećuju zdravlju, te proizvođači koriste trikove kako bi nas namamili na kupovinu, čak i u slučajevima kada je hrana visokoprerađena i nezdrava. Nutricionista Branka Mirković objašnjava kako da čitate deklaracije na pakovanjima i napravite razliku između loše i zdrave hrane.

- Informacija o proizvodu se nalazi na njegovoj poleđini, međutim često srećemo polovične i skraćene informacije na prednjoj strani. Ovu stranu proizvođači često koriste da reklamiraju da je hrana zdrava, da ima manje loših masti i šećera, a kalorijska, odnosno energetska vrednost je smanjena na preporučenu porciju, a ne na 100 grama proizvoda, kako bi trebalo. Ako kupujemo na brzinu i ne obratimo pažnju na zadnju stranu bićemo u zabludi, jer su to daleko manje količine od naše uobičajene. Ako se tome dodaju nerazumljivi izrazi i nazivi, zabuna je potpuna - sugeriše nutricionistkinja.

(FOTO) NAJBOLJA I NAJGORA MODNA IZDANJA! Poznate dame na dodeli Američkih muzičkih nagrada!

Postoji zakon o deklarisanju hrane i tehnološki pravilnik za proizvođače, navodi naša sagovornica, i tu je sve jasno, ali kupac nije dužan da ga čita, njemu mora da bude jasna deklaracija. Ipak, zakon se često ne poštuje.

Shutterstock

- Domaći proizvodi moraju da imaju jasnu i vidljivu etiketu, jer su često male i nečitljive, a za uvezenu robu mora da postoji prevod. Tu su i spisak sastojaka, neto količina i rok trajanja. Suhomesnati proizvodi i sirevi koji se prodaju na merenje moraju da imaju deklaracije istaknute na vidljivom mestu na vitrini, što je mera predostrožnosti zbog ljudi koji imaju razne alergije - objašnjava naša sagovornica.

NE PRESKAČE VAS NIJEDAN VIRUS? Ovo su znaci da vam nedostaje vitamin C!

Veličina slova, kao i font takođe su propisani i ako ne možete da pročitate deklaraciju ili je nešto nerazumljivo, odustanite od kupovine. To je vaše pravo, kaže Branka Mirković i dodaje da treba da razvijemo svest da nekupovina proizvoda može da natera proizvođača na promenu.

Osnovne zablude o 'zdravoj' hrani

Vitamini i minerali
Na prednjoj strani obično stoji da je proizvod obogaćen ili poboljšan dodacima vitamina i minerala. To znači da proizvod u osnovi NE sadrži vitamine i da su dodati oni sintetički.

NI ŽRTVA NI DŽELAT! Šta je to asertivna komunikacija?

Bez glutena
Još jedna od uobičajenih zabluda jeste da je proizvod zdrav ako nema glutena. Mnogi proizvodi koji nemaju gluten mogu da budu nezdravi, jer sadrže loše masnoće i više šećera, smatra nutricionista.

Pixabay

Lajt mlečni proizvodi
Niskomasnim mlečnim proizvodima se oduzima masnoća, ali da bi se proizvod zgusnuo dodaje se uglavnom skrob, odnosno povećava količina ugljenih hidrata.

"Prirodna" aroma voća
Na voćnim jogurtima, kašama, sokovima, čajevima... česti su natpisi "sa prirodnom aromom voća". I tu budite obazrivi, jer u njima veoma često nema voća ili ga ima u veoma malim količinama. To stvara zabludu kod kupca da je kupio proizvod koji je zdrav, a zapravo unosi hemijske, odnosno sintetičke arome voća.

DROGA SE SAMO JEDNOM PROBA, ali je možda NIKAD NE OSTAVITE!

Suhomesnato bez mesa
Kod pašteta, parizera, ali i trajnih suhomesnatih proizvoda dodate su sintetičke arome, a veća količina se dobija tako što se ubacuju žitarice, ugljeni hidrati i nekvalitetne masnoće. Iz tog razloga proverite količinu mesa u proizvodu, savetuje nutricionistkinja.

Shutterstock

Ne znate šta jedete
Grickalice su posebna priča, dodaje naša sagovornica, posebno tanko sečeni pečeni krompir ili hleb koji mirišu na roštilj, šunku, parmezan... U pitanju je aroma, odnosno parfem koji se uduvava specijalnim mašinama, tako da ni ne znate šta jedete. A kako su prženi u dobokoj masnoći, puni su transmasnih kiselina.

NEMA BOLESTI KOJE NE LEČE! Urme protiv anemije, kod visokog krvnog pritiska, holesterola, čak i u prevenciji raka...

Koju kafu pijete?
Na kafi često može da se pročita da, recimo, nije minas, već ima aromu minasa. Naravno, ukus ostaje isti, ali je mahom reč o veoma lošoj kafi. Najveće prevare koje se tiču kafe leže pak u onima koje su pakovane u kesicama, smatra nutricionistkinja. Zato čitajte deklaracije, jer oznaka "aroma" znači da je u pitanju veštački miris, a da proizvod nema taj kvalitet.

Prevare kod dodatog šećera

- Kada naletite na proizvode na kojima je istaknuto da NE sadrže šećer, nažalost čak i na onima za dijabetičare, znajte da je to manipulacija kupcima. I da niste bolesni, već da samo vodite računa o količini šećera koju unosite, to je velika prevara. Postoje različiti nazivi za šećere i ukoliko niste upućeni, nećete ih prepoznati. Njih uglavnom nazivaju zdravijima, što nije tačno - kategorična je naša sagovornica.

SEM PRAVE, POSTOJE JOŠ 4 VRSTE LJUBAVI! Koju da preskočite, a za koju se vredi boriti?

Šećer može da bude od repe, karamelizovan, smeđi šećer koji je beli, ali obojen, od šećerne trske, kokosov, poslastičarski..., ali to je sve šećer.

Pixabay

- Slatki sirupi su samo drugi oblik šećera. Mnogi misle da je reč o zdravoj hrani, posebno ako je naveden fruktozni sirup, koji se u stvari pravi od kukuruznog sirupa, a tu su još i sirup od mekinja, pirinča... Za naše telo je to šećer, ali je proizvođačima jeftiniji i više ga koriste. Dodaju se još i melasa, laktoza, kristalna fruktoza, galaktoza, fruktoza, maltoza... Dakle, svi ovi sastojci znače da proizvod SADRŽI šećer, odnosno da zbog toga nije zdraviji - kaže Branka Marković.

Obratite pažnju na masnoće

Rafinisano ulje znači da je grejano, dakle da nije hladno ceđeno, a posebno obratite pažnju na transmasne kiseline kod majoneza, margarina, u grickalicama i prženoj hrani. One su nezdrave jer podižu nivo holesterola i loše utiču na zdravlje, dodaje naša sagovornica. Zasićene masne kiseline mogu da budu u masnom mesu, jajima (ako ih jedemo u većoj količini), u nekim biljnim proizvodima, ali i u kokosu i kikirikiju.

GRČEVI, GLAVOBOLJA, NADUTOST... Šta jesti tokom 'onih dana'?

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.