Autor: national geographic

08.02.2020

KAKO SU SE BILJKE PRESELILE NA KOPNO? Naučnici su došli do NEVEROVATNOG OTKRIĆA!

Zanimljivosti

Istraživanje stručnjaka sa Univerziteta Bristol i Eseks, nedavno objavljeno u časopisu "Current Biology", pokazalo je da je pojava novih gena pre oko 470 miliona godina pomogla biljkama da pređu iz vode na kopno

Svet je pre 500 miliona godina izgledao potpuno drugačije nego danas. Kopno na Zemlji je bilo pusto i na njemu su mogle da prežive jedino bakterije, gljive i alge. Sve ostalo bilo je u okeanu, a jednom kada su se biljke preselile na kopno, površina Zemlje drastično je promenjena. Biljke su uticale na formiranje tla kakvo je danas, na stvaranje reka i atmosfere bogate kiseonikom. Sve to, posledično, olakšalo je životinjama život van vode.

Prve kopnene biljke, nalik današnjoj flori, sastojale su se od mnoštva multifunkcionalnih ćelija kontrolisanih genima. Tokom istraživanja, naučnici su izučavali i poredili gene trenutno živećih biljnih vrsta – od pšenice do kinoe – i tako otkrili gene koji su osposobili biljke da kolonizuju Zemlju i zauvek je promene.

Foto: pixabay.com

Otkriveno je da su se dve velike grupe gena pojavile u biljkama tokom prelaska na kopno. To znači da je evolucija kopnenih biljaka bila vođena pojavom novih gena koji ranije nisu viđeni kod srodnih vrsta. Ovo znamo, jer prirodna selekcija obično uklanja gene koji nisu bitni za funkcionisanje organizma, tako da bi oni sigurno iščezli da nisu igrali značajnu ulogu. Zanimljivo je da su novi geni pronađeni u svim kopnenim biljkama obuhvaćenim studijom, uključujući i cvetajuće biljke (paradajz, pirinač, orhideja) i necvetajuće biljke (četinari, ginko, mahovina). To sugeriše da je postojanje ovih gena bilo ključni faktor koji je biljkama omogućio da prežive na kopnu, pa se postavilo pitanje na koji način su ti geni pomogli najranijim kopnenim biljkama da se prilagode novom okruženju?

MISLIO JE DA JE SMEĆE U SNEGU, A ONDA JE KRENULO DA SE MRDA! Jednim potezom ih je spasao! (VIDEO)

(FOTO) KAKVA SCENA! Orangutan pružio ruku kako bi pomogao čoveku da se izvuče iz reke!

Zelene alge su među najbližim živim srodnicima prvih kopnenih biljaka i uglavnom se nalaze u vodenim ekosistemima, poput okeana i reka. One mogu da apsorbuju vodu i hranljive materije iz svog okruženja. Kada su biljke prvi put kolonizovale zemlju, bio im je potreban novi način pristupa hranljivim sastojcima i vodi, a da ne budu direktno uronjeni u nju. To im je uspelo tako što su razvile rizoide, korenske strukture koje su ih pričvršćivale za zemlju i preko kojih su biljke apsorbovale vodu i potrebne sastojke. Takođe, identifikovani su i geni koji učestvuju u gravitropizmu, procesu zaslužnom za to što koren raste u pravom smeru.

Foto: Printscreen You Tube

Prelazak iz vode na kopno dogodio se u okruženju izloženom ekstremnoj toploti i jakoj svetlosti, sa vrlo malo vode. Upravo su novootkriveni geni učinili da se biljke lakše adaptiraju na teške uslove života van vode. Velika razlika između kopnenih biljaka i njima bliskih zelenih algi je u tome što su kopnene biljke u stanju da razviju embrione. Kod mahovina i paprati embrioni su u obliku spora, dok druge biljke imaju seme. Pronađeni su i geni čijom zaslugom kopnene biljke proizvode i štite embrione specijalizovanim tkivima. Uloga ovih tkiva je da umanje štetu od ultraljubičastog zračenja i toplote. Zaštitom embriona, biljka uvećava šansu da se njeni geni prenesu na sledeću generaciju i tako opstane na suvom.

Kretanje biljaka iz vode ka kopnu jedan je od najvažnijih pomaka u istoriji života na Zemlji. Broj novih gena koji su se pojavili tokom razvoja prvih kopnenih biljaka daleko je veći nego u bilo kom drugom stadijumu evolucije biljaka, čak veći i od broja onih koji su došli sa cvetnicama. Ovi novi geni omogućili su biljkama da dominiraju suvim tlom, diversifikuju se na preko 374.000 vrsta i oblikuju savremene ekosisteme kakve danas vidimo širom sveta.

KAKO DA SAČUVATE RAJSFERŠLUSE? Evo rešenja!
Ljubav

KAKO DA SAČUVATE RAJSFERŠLUSE? Evo rešenja!

Ako u mašini za veš perete odeću sa rajsferšlusima, obavezno ih zakopčajte jer ćete tako sprečiti da se na njih zakače i upletu konci i vlakna sa druge odeće, što kasnije može da oteža zakopčavanje

07.02.2020

Bora Solunac udario na Đilasa, Ponoša i Miloša Francuza: Teško će objasniti kako to da su uslovi u Beogradu loši, a u Srbiji dobri!

Borislav Novaković iz Narodnog pokreta Srbije, poznatiji kao Bora Solunac, rekao je da su sva tri zahteva koja je opozicija imala ispunjena i istakao da će Miloš Jovanović, Zdravko Ponoš i Dragan Đilas teško odbraniti narodu to što u Beogradu bojkotuju izbore jer kažu da ne postoje dobri izborni uslovi, dok u Srbiji izlaze na lokalne izbore.

25.04.2024

Saigrač lobira za Gildžus Aleksandera: On je MVP!
NBA

Saigrač lobira za Gildžus Aleksandera: On je MVP!

Košarkaši Oklahoma siti Tandera poveli su u prvoj rundi plejofa protiv Nju Orleans Pelikansa sa 2:0 na krilima fantastične partije Šej Gildžus Aleksandera, kojeg saigrači smatraju ovogodišnjim najboljim igračem lige (MVP).

25.04.2024