SO doslovno UBIJA! Šta sve može da KRENE PO ZLU kad ste NAVUČENI na PRESLANO i kako da se OBUZDATE!

Shutterstock

19:43 Lifestyle 0

Ljubav&Zdravlje | 13. 06. 2021.

SO doslovno UBIJA! Šta sve može da KRENE PO ZLU kad ste NAVUČENI na PRESLANO i kako da se OBUZDATE!

Odraslim osobama dovoljno je manje od jednog grama soli dnevno, a deci još i manje. Danas pak u proseku unosimo od 9 do 12 grama dnevno, što je mnogo više od potrebne količine

Izvor je zdravlja, ali i zdravstvenih problema. Kada se umereno koristi, so doprinosi pravilnom funkcionisanju organizma. Odraslima je dovoljno manje od jednog grama soli dnevno, a deci još i manje. Ipak, danas u proseku unosimo od 9 do 12 grama dnevno, najviše u vidu tzv. skrivenih soli, jedući gotovu i polugotovu hranu, što je mnogo više od potrebne količine. Svetska zdravstvena organizacija sugeriše ne više od pet grama dnevno, odnosno jedne kašičice, i opominje da bi se smanjenjem unosa ovog osnovnog začina za pola u svetu godišnje sprečilo 2,5 miliona smrti zbog moždanog i srčanog udara. Evo šta sve može da krene po zlu kada jedete prevelike količine soli...

Shutterstock

Problemi

Bubrezi

Preterivanje s unosom soli povezano je sa 29 odsto većim rizikom od razvoja oslabljene funkcije bubrega, tvrde naučnici. Osim toga, kod osoba koje već boluju od hipertenzije prevelik unos natrijuma (elektrolit koji je osnovni sastojak soli) dodatno povećava rizik od pojave hronične bubrežne bolesti.

Shutterstock

Kako da smanjite unos soli

* Nemojte dodatno da solite hranu, ne stavljajte slanik na sto tokom obroka i koristite sveže i sušene začinske biljke umesto soli, beli luk, biber, vinsko ili jabukovo sirće, sok od limuna
* Ograničite upotrebu industrijski pripremljene i brze hrane, sami spremajte hranu s manje soli
* Čitajte deklaracije proizvoda o sadržaju soli. Za osobe sa hipertenzijom bitno je da biraju proizvode koji na 100 grama imaju do 0,3 g soli ili najviše do 1,5 g
* Konzumirajte mlečne proizvode koji imaju nizak sadržaj natrijuma poput svežeg sira i jogurta
* Birajte sveže meso ili ribu, izbegavajte dimljene proizvode i proizvode konzervirane solju
* Konzumirajte hranu koja sadrži veće količine kalijuma, poput voća i povrća (pasulj, krompir, paradajz, banana...) uz svaki obrok
* Budite strpljivi. Nakon nekog vremena moći ćete da primetite kako hrana s manjom količinom soli ima bolji, puniji i raznovrsniji ukus

Uporne glavobolje

Ukoliko vas muče česte glavobolje, pokušajte da smanjite unos slane hrane u organizam. Naime, 2014. godine urađena je studija sa 390 dobrovoljaca i pokazalo se da su od učestalih glavobolja patili ljudi koji su unosili najviše natrijuma. Kod onih koji su prihvatili ishranu s niskim udelom natrijuma znatno se smanjila učestalost glavobolja.

Višak kilograma

Smanjite unos soli ako želite da izgubite koji kilogram viška - na svakih unetih 1.000 miligrama natrijuma dnevno kilaža može da se poveća za oko 2,7 kilograma. Inače, gram soli sadrži 400 miligrama natrijuma.

Dnevne potrebe za ovim elektrolitom kreću se oko hiljadu miligrama, ali stručnjaci upozoravaju da mnogi unose pet puta više.

Nadutost

Ukoliko se osećate "stisnuto" u svojim omiljenim farmerkama, obratite pažnju koliko soli unosite u organizam. Natrijum u soli, naime, vezuje vodu za sebe, a ako imate previše soli u probavnom traktu, to će privlačiti vodu i osećaćete se naduto, tvrde lekari.

Visok krvni pritisak - rizik za srce i mozak

Kada unosite puno soli i shodno tome zadržavate puno vode, ovo za posledicu ima i porast krvnog pritiska, što s vremenom oštećuje vaše arterije. To dugoročno dovodi do hipertenzije, bolesti srca, pa čak i zatajenja (insuficijencije) ovog vitalnog organa. 

Shutterstock

Skrivene soli

Najveći problem predstavljaju tzv. skrivene soli - poluprerađene i prerađene namirnice, restoranska i "brza" hrana, grickalice, pekarski i suhomesnati proizvodi, tvrdi sirevi, sirni namazi, povrće u konzervama i teglama, gotovi začini i sosevi, supe iz kesice... Na ovaj način unosimo 80 odsto soli, preostala količina zavisi od naših navika dodavanja soli prilikom pripreme hrane i za stolom, a najmanji deo zavisi od prirodno prisutnog natrijuma u hrani.

Shutterstock

Osim promene načina ishrane, organizmu možemo da pomognemo i povećanim unosom kalijuma, jer ravnoteža između količine natrijuma i kalijuma u ishrani ima direktan uticaj na nivo krvnog pritiska. Kalijum ćete naći u neprerađenim namirnicama poput svežeg voća i povrća, kao i u integralnim žitaricama.
 



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.