Autor: RT

12.08.2023

Rusija protiv ostatka sveta! Krenula je nova svemirska trka za Mesec - ko će prvi imati bazu na zemljinom satelitu?!

Printskrin video

Ruska državna svemirska korporacija Roskosmos izvestila je da se misija Luna-25 na Mesec - prva u Moskvi od 1976. godine - odvojila od gornjeg stepena „Fregate" i da nastavlja svoje putovanje do Zemljinog satelita. Do sada je sva avionika ispravno funkcionisala, a operateri su održavali stabilnu vezu sa letelicom, dodaje se u saopštenju.

Očekuje se da će Luna-25 poleteti sa kosmodroma Vostočni u dalekoistočnom Amurskom regionu u petak ujutro, a očekuje se da će Luna-25 sleteti na neucrtani južni pol Meseca između 21. i 24. avgusta.

Neće biti jednostavno

S obzirom na neravni teren ove oblasti, sletanje neće biti jednostavno - letelica će prvo kružiti oko Meseca na visini od 100 kilometara do nedelju dana. Tokom ovog perioda, Luna-25 će vršiti merenja trajektorije, a operateri će morati da se odluče između tri lokacije za sletanje - glavne severno od kratera Boguslavskog i dve rezervne lokacije.

Ako sve bude po planu, misija će provesti godinu dana prikupljajući uzorke na površini.

Teška 1,8 tona, stanica nosi 31 kilogram naučne opreme i opremljena je sa ukupno osam kamera i Lunarnom robotskom rukom.

Razlog zašto Rusija pokušava da sleti na Mesečev manje gostoljubivi južni pol, a ne na ekvatorijalni region, nije slučajnost. Naučnici veruju da u oblasti gde se očekuje sletanje ruske misije postoje naslage vodenog leda. Štaviše, južni pol je stalno osvetljen Suncem, što znači da se solarni paneli mogu postaviti tamo da bi generisali energiju za buduće misije.

Među ključnim ciljevima Lune-25 je izvođenje mekog sletanja na južni pol - nešto što druge nacije do sada nisu uspele da izvedu. Ovaj aspekt je važan da bi se osigurao uspeh budućih misija.

Povrh toga, ruska stanica će bušiti vodu - kako da bi se izbegla potreba za transportom vode sa Zemlje za buduće misije sa ljudskom posadom, tako i za sprovođenje naučnih studija. Veruje se da je voda na Mesec stigla putem kometa, tako da bi naučnici, analizirajući je, mogli da „otkriju nešto novo o istoriji Meseca, kao i o osnovnim zakonima Univerzuma", objasnio je Aleksandar Blošenko iz Roskosmosa.

Luna-25 će takođe proučavati zračenje na Mesecu i lunarnu prašinu, sa ciljem da iskoristi ovo znanje kako bi osigurao bezbednost budućih misija sa posadom.

Šef Mesečevog programa Ruske akademije nauka Lev Zeleni napomenuo je da će Rusija i njeni konkurenti takođe tražiti elemente retkih zemalja na satelitu.

Ambiciozni planovi Moskve

Luna-25 je deo prve etape ruskog Mesečevog programa. Ovaj početni deo (poznat kao 'Sortie') predviđa stvaranje baznog modula lunarne stanice i testiranje svemirske letelice 'Eagle' sa ljudskom posadom. U okviru etape, još tri 'Luna' misije će biti poslate na Mesec u narednih deset godina. Rad na novoj super-teškoj raketi Jenisej takođe bi trebalo da počne tokom ove faze.

Druga etapa će uključivati sletanje ruskih kosmonauta između 2025. i 2035. Očekuje se da će posada provesti dve nedelje na Mesecu i postaviti temelje za stalnu lunarnu bazu.

Konačno, do 2040. Moskva se nada da će završiti stvaranje lunarne baze i dve opservatorije.

Da li je Rusija sama u svojoj lunarnoj potrazi?

Paralelno razvijaju sopstvene lunarne programe SAD, Kina i Indija.

NASA-in program Artemis nastoji da uspostavi ljudsko prisustvo na Mesecu kao odskočnu dasku ka budućem istraživanju Marsa. Vašington se nada da će stvoriti sopstvenu lunarnu bazu do kraja ove decenije.

Očekuje se da će Boeingova super-teška SLS raketa biti glavno vozilo programa. Njegovo prvo suđenje sa ljudskom posadom zakazano je za novembar 2024.

Planovi Kine su podjednako ambiciozni, a Peking očekuje da postavi robotizovanu bazu na Mesecu do 2028. i da pošalje misiju sa posadom do 2030.

Indija je ušla u lunarno takmičenje poslednjih godina, a njen lunarni uređaj Chandraiaan-3 već kruži oko Meseca i očekuje se da će sleteti otprilike u isto vreme kada i ruska Luna-25 krajem ovog meseca. Nju Delhi takođe posmatra južni pol.

Foto: AP/Pixabay

U 2019. godini, prethodna iteracija misije, Chandraiaan-2, skrenula je sa predviđene putanje i srušila se.

Indija planira da pošalje svoju sledeću lunarnu misiju u saradnji sa Japanom između 2026. i 2028. godine.

Reakcije zapadnih medija na misiju Rusije

Komentarišući lansiranje Lune-25, Vall Street Journal je rekao da to označava početak nove svemirske trke - aluzija na rivalstvo između SAD i Sovjetskog Saveza 1950-ih i 60-ih godina.

Politico je ponudio sličnu procenu, citirajući eksperta koji je rekao da će, ako misija uspe, to biti „masovno tehnološko i naučno dostignuće" za Moskvu. Mediji su dalje sugerisali da će Moskva, postavši prva nacija koja je izvršila meko sletanje na južni pol Meseca, pokazati Pekingu koliko je napredna njena svemirska tehnologija. To bi, kako navodi Politiko, pomoglo u jačanju pozicije Rusije u zajedničkim planovima dve zemlje da uspostave ispostavu na Mesecu.

Slično, France 24 tvrdi da je lansiranje u petak jasan znak da se „Rusija nada da će se ponovo pojaviti kao glavni igrač u istraživanju svemira". Ekspert kojeg citiraju mediji primetio je da moskovska misija na Mesec takođe treba da pošalje geopolitički signal.

Šok u svemiru! Naučnici snimili nešto što je iznenadilo sve
DALEKA GALAKSIJA

Šok u svemiru! Naučnici snimili nešto što je iznenadilo sve

Otkako su prve slike sa svemirskog teleskopa Džejms Veb (JVST) objavljene prošlog jula, mnogi su bili fascinirani zadivljujućim fotografijama prostranstva svemira: od neverovatno detaljnih slika Jupitera, prstenova Urana, stubova stvaranja, savršenog Ajnštajnovog prstena na najdaljoj poznatoj zvezdi.

08.08.2023

Kurti ima ogromnu podršku Albanaca zbog ugnjetavanja Srba! Da li treba da napustimo Savet Evrope ako tamo budu primili lažnu državu?

Šiptarski ekstremisti predvođeni Kurtijem i Vjosom Osmani hoće da naprave novu Srebrenicu na Kosovu i Metohiji. Samo čekaju da se prizna sramna rezolucija i prihvatanje Kosova i Metohije u Savet Evrope da bi mogli da tuže Srbiju. Na ovu, ali i na druge važne teme u "Info večeri" govorili su Gavrilo Kovačević, predsednik opštine Zemun i Vladimir Kljajić, politikolog. Uživo u program putem vajber uključenja javio se pukovnik Milan Jolović koji je komentarisao moguće donošenje sramne rezolucije o Srebrenici.

30.04.2024

Žestok sukob u studiju Informera! Da li je Ukrajina propala kao država, ili Rusija potencijalno gubi rat? (VIDEO)

Velika partija šaha se i dalje igra. Postavlja se pitanje čije figurice su u boljoj pozicji. O ratu u Ukrajini govorili su Na ovu temu u emisiji "Rat uživo" govorili su prof. dr Stevica Deđanski iz Centra za razvoj međunarodne saradnje i Darko Obradović, Forum za strateške analize. U program se, putem vajber uključenja, uživo uključio i analitičar prof. dr Sergej Boljevič.

30.04.2024

Završeno veštačenje optuženog profesora glume Miroslava Aleksića! Utvrđivano da li može da prati suđenje, a ovo je zaključak

Lekarsko veštačenje Miroslava Mike Aleksića, koje je trebalo da utvrdi njegovu procesnu sposobnost, dostavljeno je Višem sudu u Beogradu nakon zahteva sudskog veća zbog čestih odgoda ročišta uz objašnjenje da je vlasnik škole glume, koji je optužen za silovanje i polno uznemiravanje sedam polaznica škole, u lošem zdravstvenom stanju.

01.05.2024