Autor: Informer/Sputnjik

11.01.2024

Seks u svemiru je jako opasan, ali zašto?! Naučnici otkrili

Freepick

Seks u svemiru je jako opasan, ali zašto?! Naučnici otkrili

Turizam se postepeno razvija u svemiru i projektuju se orbitalni hoteli. Postavlja se pitanje da li je moguća trudnoća u nultoj gravitaciji i u uslovima pojačane radijacije. Naučnici vrše eksperimente na satelitima i Međunarodnoj svemirskoj stanici (MSS) kako bi procenili rizike formiranja potomstva začetog van Zemlje.

Milijarder Denis Tito je 2001. godine, bivši NASA inženjer, postao je prvi turista u svemiru.

Medeni mesec u orbiti

Proveo je sedam dana na MSS-u, a nedavno je rezervisao kartu sa otvorenim datumom u kompaniji "Spejs iks" za let oko Meseca, na koji će poći sa suprugom. Brod klase "Star šip" planiran je za devet putnika i četiri člana posade.

Američka kompanija "Orbital asembli korporejšn" se bavi projektovanjem orbitalnih hotela. Jedan je veoma raskošan, za najbogatije i može da smesti 28 ljudi, a drugi je nešto skromniji i može da primi 440 gostiju.

Nekoliko kompanija po NASA programu razmatra varijante stanica za smenu MSS-a. Kompanija "Vojaž spejs" je osmislila privatni svemirski hotel u partnerstvu sa "Hiltonom" i nude da se tamo provede medeni mesec ili romantični vikend.

- Kosmos više nije samo prostor za profesinoalne kosmonaute, zato verujemo da će se seks tamo dogoditi u narednih deset godina - piše Dejvid Kulen sa Univerziteta Krenfild.

Naučnici smatraju da je potrebno već razmatrati začeće van Zemlje, ali da je neophodno da se prouči kako će to uticati na trudnoću i da li postoje veliki rizici za trudnoću.

Intimna pitanja

Na orbiti je nulta gravitacija i povećana radijacija, a na međuplanetarnom letu je još jače jonizujuće zračenje. Problem je što ima malo informacija o uticaju tih uslova na polne ćelije.

Eksperti iz UAE, Austrije i Južne Afrike su pronašli samo 21 članak posvećen ovom pitanju, a 17 je opisalo testove sa životinjama na Zemlji. Tri su bile na MSS-u i jedna je učestvovala u programu "Spejs iks". Prema informacijama iz ovih članaka usled mikrogravitacije i čvrstog jonizujućeg zračenja, kvalitet sperme kod životinja se pogoršava i nastaju mutacije.

Što se tiče muškaraca, podaci su kontradiktorni, a to je najverovatnije zbog različitog perioda boravka u svemiru, metoda uzorkovanja, kao i starosti. Međutim, ne treba zanemariti i socijalne i psihološke faktore. Primećeno je da se nivo polnih hormona često smanjuje u svemiru što utiče na spermatogenezu.

Žene-astronauti obično odlažu mesečni ciklus dok se nalaze u misiji, a trudnoću planiraju nakon karijere. S obzirom na to da im se karijera završava oko 38. godine, one često pribegavaju veštačkoj oplodnji.

Embrioni se vratili na Zemlju

Nijedan sisar nije začet u orbiti niti se tamo rodio. Eksperimenti su pokazali da beskičmenjaci, vodozemci i ribe mogu da stvore zdravo potomstvo u orbiti. Eksperimenti su se izvodili samo na Zemlji i u njima se oponašalo bestežinsko stanje. Međutim, ti eksperimneti su bili neuspešni, ali je krajem oktobra saopšteno da su uspeli da na MSS-u naprave zdrav embrion miša.

Zamrznuti embrioni su poslati u orbitu u avgustu 2021. godine. Japanski naučnici su napravili specifičan inkubator i sistem za odmrzavanje. Biomaterijal se čuva na minus 95 stepeni Celzijusa. Naučnici su pripremili osam inkubatora i u svakom se nalazi po 90 zamrznutih embriona.

Polovina je odmrznuta na MSS-u i gajena četiri dana u nultoj gravitaciji, ostali embrioni su gajeni u veštačkoj gravitacijom. Zatim su sve embrione stavili u frižider i vratili na Zemlju mesec dana kasnije.

Embrioni su evoluirali u normalne blastociste bez primetnih oštećenja DNK-a. Preživelo je mnogo manje embriona u poređenju sa onim što je primećeno na Zemlji: 17-19 odsto u odnosu na 82 odsto. Naučnici će i dalje nastaviti sa eksperimentima i proizvešće uređaj koji će moći da oplodi ženku miša pomoću embriona koji su uzgajani u svemiru.

Naučnici su izučili i rušilačko dejstvo radijacije na organizme. Međutim, eksperimenti na Zemlji ne mogu u potpunosti da prikažu složene uslove iz svemira. Kineski naučnici su poslali biomaterijal u inkubatoru na satelit SJ-10 i vratili ga u kapsuli nekoliko dana kasnije.

Embrioni su se razvijali veoma sporo, a i njihov kvalitet je značajno opao. Osim toga, u DNK su pronađena ozbiljna oštećenja, uključujući i anomalije. Zaključak je da dugotrajno izlaganje pa čak i malim dozama zračenja je opasno za potomstvo.

"U minuti žena može da izgubi od 30 do 40 odsto krvi!" Ginekolog otkriva od čega je preminula porodilja u Vranju
Društvo

Više javno tužilaštvo u Vranju saopštilo je juče da je obdukcija pokazala da je uzrok smrti porodilje M. A iz okoline Preševa 17. aprila, ruptura materice sa posledičnim iskrvarenjem i da bi se u tom slučaju moglo raditi o krivičnom delu nesavesnog pružanja lekarske pomoći koje se zbog smrtne posledice može kvalifikovati kao teško delo protiv zdravlja ljudi.

26.04.2024

Kragujevački opštinari dali krv!
Humanitarna akcija

Kragujevački opštinari dali krv!

Zaposleni u Gradskoj upravi Kragujevac danas su, u organizaciji Samostalnog sindikata GU organizovali prvu od dve godišnje akcije dobrovoljnog davalaštva krvi za potrebe Banke krvi Univerzitetskog kliničkog centra u ovom gradu.

26.04.2024