• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Informer

03.04.2015

15:15

IZVEŠTAJ KOMISIJE: Posada kriva, Mehić imao alkohol u krvi!

Društvo

IZVEŠTAJ KOMISIJE: Posada kriva, Mehić imao alkohol u krvi!

Podeli vest

Obdukcija pokazala da je pilot Omer Mehić imao 0,68 promila alkohola u krvi. Alkohol nađen i u krvi letača tehničara. Tužilaštvo saopštilo da je primarna krivica na članovima posade. Pod istragom je "jedan broj oficira i civila"...

Odgovornost snosi vođa posade helikoptera XT-48.
Deo odgovornosti snose drugi pilot i
letač tehničar u pilotskoj kabini. Deo odgovornosti snosi komandant 204. vazduhoplovne brigade zbog propusta u planiranju i organizaciji leta, ODT RV i PVO zbog propusta u organizaciji i rukovođenju letom

 

- Osnovni uzrok udesa je ljudski faktor, koji se ogleda u neadekvatnom upravljanju vazduhoplovom u složenim meteorološkim uslovima noću prilikom prilaza za sletanje na alternativni aerodrom - navodi se u izveštaju o helikopterskoj tragediji koje je objavilo Ministarstvo odbrane.

Posada je najverovatnije doživela prostornu dezorijentaciju, kao posledicu zamora, emocionalne prenapregnutosti i kompromitovanom funkcijom pažnje, usled čega ne uspeva da odredi položaj vazduhoplova u prostoru pomoću instrumenata. Prisustvo alkohola kod vođe posade i letača tehničara pojačava prethodne manifestacije - kaže se u izveštaju.

U dokumentaciji takođe piše da je drugostepeni uzrok udesa niz propusta u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom jer osposobljenost i trenaža posade, meteo situacija, mogućnosti vazduhoplova u datim uslovima i obezbeđenje sletišta nisu bili u skladu sa odlukam za ovako složen zadatak, kao i pravilima, propisima, uputstvima i naređenjima koja regulišu letenje i upotrebu snaga za hitno reagovanje. 

- Takođe, tokom čitavog procesa donošenja odluke i izvršenja leta svi učesnici u procesu realizacije zadatka izloženi su pritisku i očekivanjima hitnosti medicinskog zbrinjavanja deteta što se posebno odrazilo na odabir konačne destinacije sletanja - ističe se u izveštaju Komisije za utvrđivanje pada helikoptera koju je formirao načelnik generalštaba Vojske Srbije.

Stradali u helikopteru Mi17

major Omer Mehić (48), pilot

kapetan Milovan Đukarić (33), pilot

zastavnik Ivan Miladinović (47), mehaničar-letač

zastavnik Nebojša Drajić (44), mehaničar-letač

dr Dževad Ljajić (41), anesteziolog

Miroslav Veselinović (42), medicinski tehničar

beba stara pet dana iz porodice Ademović

Diković nije bio obavešten o pokretanju akcije

Dalje se precizira i ko je po mišljenju Komisije odgovoran za udes. Navodi se da je bilo propusta u lancu komandovanja, te da načelnik Generalštaba Ljubiša Diković nije bio obavešten o pokretanju akcije, pošto su nadležni smatrali da on već zna jer je aktivnost naredio ministar odbrane.

- Odgovornost za udes snosi vođa posade helikoptera XT-48. Deo odgovornosti snose drugi pilot i letač tehničar u pilotskoj kabini. Deo odgovornosti snosi komandant 204.vbr zbog propusta u planiranju i organizaciji leta, ODT RViPVO zbog propusta u organizaciji i rukovođenju letom. Eventualnu odgovornost kontrolora na aerodromu "Nikola Tesla" će utvrditi KL SiCG d.o.o, na osnovu zahteva Komande RViPVO - piše između ostalog na sajtu ministarstva.

U izveštaju se navodi i ceo sled događaja kada je helikopter stigao do Beograda, kao i to da je posada insistirala na sletanju na VMA. 

Tanjug

Osnovni uzrok udesa
je ljudski faktor koji se se ogleda u neadekvatnom 
upravljanju vazduhoplovom u složenim meteo uslovima... Prisustvo alkohola kod vođe posade i letača tehničara pojačava prethodne manifestacije

- ...posada dobija informaciju od kontrole da očekuju sletanje na aerodrom Nikola Tesla, nakon čega posada saopštava da im je destinacija VMA. Dobija odgovor da je mesto sletanja aerodrom Nikola Tesla, ali posada i dalje insistira za sletanje na VMA i traži podatke o meteo situaciji. Nakon dobijenih informacija, posada saopštava da će zbog vidljivosti imati problema da sleti na Banjički vis (VMA) i da bi išao na sletanje po ILS na aerodrom Batajnica, nakon čega bi preleteo na Banjički vis. Kontrola mu saopštava da nastavi prema Beogradu - kaže se u izveštaju u koji je Informer imao uvid i dodaje se:

- Posada ponovo saopštava da nastavlja direktno prema Banjičkom visu i da će ukoliko bude imao uslove izvršiti vizuelno sletanje, a ako nema uslova da ide po ILS aerodroma Batajnica, a posle toga vizuelno na Banjički vis. Kontrolor leta posadi saopštava da je kompletan prihvat bebe organizovan na aerodromu Nikola Tesla. Posada potvrđuje i traži instrukciju za sletanje na aerodrom Nikola Tesla - precizira se u izveštaju. 

Nakon tog dela, u izveštaju se opisuje situacija prilikom pokušaja sletanja na aerodromu Nikola Tesla. Kako se navodi, Komisija smatra da u poslednjim trenucima leta posada helikoptera nije bila svesna položaja u prostoru, kao i da je poslednje javljanje glasilo: "91, idemo u penjanje". 
 

printscreen

Komisija je sastavila i najverovatniji redosled događaja na osnovu činjenica, stručnih procena i izjava više lica, koji započinje oko 19:26h dana 13. 03. 2015. godine. 

"U telefonskom pozivu ministar odbrane ... dostavlja zahtev generalu Bandiću da se razmotri mogućnost hitnog sanitetskog prevoženja helikopterom životno ugroženog deteta iz rejona Ušća. Nakon sagledavanja prvih raspoloživih podataka o meteo situaciji, vazduhoplovu i posadi dobijenih od operativnog dežurnog 204.vbr, general Bandić izveštava ministra odbrane da postoje minimalni meteorološki uslovi na aerodromu poletanja i sletanje za izvršavanje zadatka kao i nemogućnost sletanja u rejonu Ušća - dodaje se.

Helikopter pripadao JSO

Helikopter Mi-17, koji se srušio u Surčinu, bio je jedan od dve takve letelice koji je 1997. godine uvezen u Srbiju iz Rusije za potrebe Jedinice za specijalne operacije, takozvanih crvenih beretki.
Proizveden je 1991. godine, a 2006. ga je preuzela Vojska Srbije, da bi 2010. posle generalnog remonta bio uključen u redovnu upotrebu.
Tokom spašavanja ugroženih u mećavama i poplavama u Srbiji prošle godine ovaj helikopter i poginuli pilot Omer Mehić odradili su najveći deo posla.

U izveštaju Komisije koju je formirao načelnik Generalštaba Vojske Srbije Ljubiša Diković navodi se da primopredaja dužnosti i priprema posade koja je imala udes 13. marta 2015. godine nisu evidentirane u propisanim evidencijama. Takođe, piše da je na osnovu raspoloživih podataka helikopter bio ispravan, redovno održavan i da je pretpoletni pregled letelice za izvršavanje zadatka. 

U izveštaju takođe stoji da je u vreme pripreme i izvršenja zadatka (19.30) baza oblaka na aerodromu Batajnica bila ispod meteorološkog minimuma, da je i u vreme poletanja (20.15) bila identična situacija. U vreme predviđenog sletanja (22.00) baza oblaka na aerodromima Nikola Tesla i Batajnica bila je ispod propisanog meteorološkog minimuma za helikopter koji je leteo i pilota 1. kategorije. 

Teški meteo uslovi

Komisija je napisala i da su meteo uslovi u 22.30 bili ispod propisanog meteorološkog minimuma čak i za vidljivost. Napominje se da pri donošenju zaključka o meteorološkim uslovima komisija nije raspolagala normativnim dokumentima kojima je propisana mogućnost izvršavanja zadatka pri vrednostima manjim od datih vrednosti. 

U daljem toku izveštaja piše da je zaključeno da je sastav pilotske ekipe bio osposobljen za izvršenje dodeljenog zadatka. Navodi se da je rekonstrikcija hronologije događaja realizovana na osnovu izjava učesnika u događaju, transkripata fono zapisa i komunikacija aerodromske kontrole letenja u Beogradu i Kraljevu. 

"Iniciranje zadatka hitnog medicinskog prevoženja izvršio je ministar odbrane pozivom komandanta Predraga Bandića u 19.26 časova. Nakon analize meteo uslova, resursa i stanja na mestu sletanja, izveštava ministra da postoje minimalni meteo uslovi za izvršenje zadatka. Kontaktira medicinsko osoblje i utvrđuje da postoje uslovi za prihvat pacijenta u kasarni u Raškoj. Posle dodatnih konsultacija sa vođom posade i razrade alternativa izveštava ministra da su uspostavljeni uslovi za izvršenje prevoženja i prima naređenje za izvršenje zadatka“, navodi se u izveštaju u kom se navodi da komisija ne raspolaže podatkom da li je posada vazduhoplova raspolagala prognozom meteo uslova 30 minuta pre i posle predviđenog vremena sletanja. 
 

Kako se dogodila kobna nesreća

13. mart 2015. godine
10.57 beba polumrtva dovezena u bolnicu u Novom Pazaru. Urađena hitna reanimacija
16.05 kreće sanitet za Kragujevac, u toku vožnje čak šest puta rađena reanimacija
18.00 sanitet sa bebom zarobljen kod Bogutovca
19.15 doneta odluka o vazdušnom transportu deteta
19.30 vojska primila zahtev za pomoć
20.15 poletanje helikoptera sa aerodroma u Batajnici
21.15 sletanje u krugu kasarne u Raški
21.25 poletanje ka Beogradu
22.15 dva neuspešna sletanja na surčinsku pistu
22.31 kontrolni toranj aerodroma gubi vezu sa helikopterom 

oko 22.35 pad helikoptera
02.00 posle potrage pronađena olupina

Helikopter je u 20.08 poleteo sa Batajnice i očekivalo se da sleti u Rašku oko 21.00, a o aktivnostima je u 21.12 obavešten načelnik Generalštaba Ljubiša Diković. 

U zaključku se navodi da jedan deo RV i PVO nije bio uključen u pripremu dežurne ekipe za operaciju iako je odgovoran za izvršno komandovanje svim snagama u operaciji, kao i da komandant RV i PVO general-major Ranko Živak nije izvestio načelnika Generalštaba o realizaciji zadatka. 

Oni su mislili da je Diković bio upoznat s obzirom na to da je aktivnost naredio ministar odbrane. Let helikoptera od Raške prema Beogradu odvijao se bez problema, a helikopter je praćen tokom čitavog leta putem radio veze i radarski. Rukovodilac ODT RV i PVO je sa Bandićem zaključio da se sletanje izvrši na aerodrom Nikola Tesla umesto na heliodrom VMA. 

Služba za kontrolu letenja je u 21.43 obavestila posadu da je izmenjena pozicija za sletanje, a zbog složenih meteo uslova kontrola je uputila helikopter na proceduru za precizno instrumentalno sletanje koje je prvi put neuspešno završeno oko 22.10. Deset minuta kasnije takođe se dogodio neuspešan pokušaj sletanja, a vođa posade u 22.31 navodi da ne vidi pistu, nema vidljiv kontakt i da mora u penjanje. 

Iznad piste se sada, možete se zadržati, lebdenje iznad piste, javite se ako je ugledate ispod vas jer ste na pragu“, navodi kontrola leta. 

“Pa ne vidim je, imam 140 metara. Idemo penjanje“, rekao je vođa posade u 22.32 i to je poslednje što je on izgovorio, da bi nakon sedam sekundi kontrola letenja dala instrukciju helikopteru za promenu kursa. U 22.32 se izgubio radarski kontakt. 

U izveštaju piše i da je helikopter imao goriva za zadržavanje u vazduhu do 23.30, a posle toga je Direktorat civilnog vazduhoplovstva pokrenuo potragu. Informaciju o mestu pada DCV je dostavio u 2.11. posle ponoći. 

Ispravan helikopter

U zaključku se navodi da su procedure omogućavale izvršenje zadatka, da je helikopter bio ispravan, da su meteo uslovi bili nepovoljni za oblačnost, a u trenutku gubljenja kontakta sa helikopterom nepovoljni i za vidljivost , kao i da je aktiviranje dežurne ekipe za traganje i spasavanje i komandovanje dežurnom ekipom u toku izvršenja zadatka realizovano uz propuste. 

U najboljoj nameri da se spasi život bebe došlo je do određenih propusta u realizaciji propisanih procedura. Komisija zaključuje da postoje elementi odgovornosti vojne organizacije u pripremi i izvršenju zadatka. Propusti navedeni u izveštaju nisu neposredno prouzrokovali nastanak vanrednog događaja, udesa helikoptera“, navodi se u izveštaju. 

Komisija je predložila da se pokrene postupak za utvrđivanje odgovornosti komandanta RV i PVO general-majora Ranka Živaka, brigadnog generala Predraga Bandića, potpukovnika Ljubomira Josifovića i potpukovnika Gordana Pavlovića.


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Svi komentari
dado64

pre 9 godina

Sramota i od izvestaja i od "komisije".Idite kod porodica poginulih i na kolenima molite za oprostaj,olosi.

džiberneprilagodjeni

pre 9 godina

E bas smo sve poverovali... bas sve

Aleksandar Kurčić

pre 9 godina

Koje ste vi ljudsko dno, bedni miševi!

opet

pre 9 godina

Izveštaji su profesionalni i korektni, treba ih pročitati pažljivo u celosti, a ne samo naslov članka. Prava pitanja su nedvosmisleno otvorili. Žao mi je što su svi mediji , u ovako teškom i tragičnom slučaju, nemilosrdno po porodice nastradalih, apostrofirali baš taj jedan podatak u svom naslovu.

Srdjan

pre 9 godina

A da nisu bili i drogirani..? Kako ih nije sramota takav izvestaj da napisu...SRAMOTA,SRAMOTA!!!\n

pedja

pre 9 godina

Ne razumem sta je sporno u izvestaju. Ni piloti ni oficiri nisu nikakvi bogovi. Oni su isto ljudi od krvi i mesa kao i svi ostali, pa tako i oni piju i grese . Medicinski izvestaj su radili lekari i iza njega, svojim potpisom, stoje i moralno i profesionalno. Ako bi smo prihvatili misljenje ovih teoreticara zavere, onda bi smo na stub srama morali da razapnemo lekare koji medicinski izvestaj sacinili.

MILE

pre 9 godina

Evo ovako ja kao seljak ne razumem zasto je ovoliko crne komedije oko pada helihoptera kada znamo da svaki profesionalni pilot na helihopteru moze vezanih ociju da spusti helihopter na livadi bez kontrole letenja sto znaci da je ovaj izvestaj ubedjivanje javnosti a stvar je prosta nestalo mu je gorivo zbog cekanja dozvole za sletanje a pre toga mu je bilo obezbedjeno sletanje na VMA i postavja se prosto pitanje KO JE ODGOVORAN ZA PRODUZAVANJE LETA KAO DA NA VMA NE POSTOJI STUCNJACI I OPREMA ZA ADEKVATNO ZBRINJAVANJE DETETA

Izbori 2024

Nastavljeni razgovori vlasti i opozicije o izbornim uslovima!
Izbori 2024

Nastavljeni razgovori vlasti i opozicije o izbornim uslovima!

U Skupštini Srbije nešto posle 13.00 časova počeo je sastanak predsednice Skupštine Srbije Ane Brnabić sa predstavnicima poslaničkih grupa, političkih stranaka nacionalnih manjina i udruženja, radi konsultacija oko obrazovanja radnih grupa za unapređenje izbornog procesa i uvid, kontrolu i reviziju Jedinstvenog biračkog spiska.

26.04.2024

14:13

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija

Kragujevački opštinari dali krv!
Humanitarna akcija

Kragujevački opštinari dali krv!

Zaposleni u Gradskoj upravi Kragujevac danas su, u organizaciji Samostalnog sindikata GU organizovali prvu od dve godišnje akcije dobrovoljnog davalaštva krvi za potrebe Banke krvi Univerzitetskog kliničkog centra u ovom gradu.

26.04.2024

12:17