Informer

10:31 Zaštitnik potrošača 0

A. Crnomarković | 03. 04. 18.

VELIKA DAČIJINA NAVLAKUŠA! Kupovina na tri rate košta vas 500 evra!

"Dačija" reklamira "sandero" po ceni od 8.100 evra i plaćanje na tri godišnje rate. Međutim, u tom slučaju automobil košta 8.600 evra, što se iz reklame ne može zaključiti. Kompanija je dužna da na reklami istakne kolika je konačna cena ako plaćaju na te tri rate i da ljudima jasno da do znanja da je u pitanju klasičan kredit, poručuju stručnjaci

Proizvođači automobila, naročito tokom sajma, ne prezaju ni od čega da bi privukli kupce. Neki od njih pribegavaju obmanama u reklamnim porukama, a ove godine posebnu pažnju je privukao brend "Dačija" sa primamljivom reklamom koja je daleko od realnosti.

Naime, u "Dačijinoj" reklami jasno je istaknuto da model "sandero" možete kupiti za 8.100 evra i da uz to dobijate pogodnost odloženog plaćanja tako što ćete trećinu uplatiti odmah, trećinu za godinu dana i trećinu za dve godine. Međutim, kada skupite sve papire i pažljivo izučite ovu ponudu, shvatite da se ne radi ni o kakvoj sajamskoj akciji i plaćanju na tri godišnje rate već o najobičnijem lizingu preko Sosijete ženeral banke i da vas sa kamatama i troškovima automobil košta oko 500 evra skuplje od onoga što piše na reklami.

Da sve bude gore, ovo je samo jedna od obmana na spornoj "Dačijinoj" reklami. Ovaj automobilski brend je istakao i da svim kupcima "sandera" daje pet godina garancije. Međutim, kada se i ova informacija temeljno proveri, shvatićete da "Dačija" daje samo tri godine fabričke garancije, a da one preostale dve važe samo u slučaju da niste prešli 100.000 kilometara, što se iz reklame ne može zaključiti.

5 godina garancije ne važi ako pređete više od 100.000 kilometara

Ovde se radi o klasičnoj prevari u oglašavanju, obmanjivanju potrošača i nepoštenom poslovanjuGoran Papović, NOPS

Predstavnici potrošačkih udruženja i stručnjaci su za naš list osudili ovu "Dačijinu" prevaru. Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović rekao je za Zaštitnik potrošača da je "Dačija" prekršila nekoliko zakona i da bi zbog toga morala da odgovara pred sudom.

- Ovde se radi o klasičnoj prevari u oglašavanju, obmanjivanju potrošača i nepoštenom poslovanju. "Dačija" je bila dužna da na reklami istakne kolika je konačna cena ako plaćate na te tri rate i da ljudima jasno da do znanja da je u pitanju kredit koji ima kamatu. Ovako su prekršili i Zakon o trgovini i Zakon o zaštiti potrošača i neophodno je da se ovaj slučaj što pre prijavi tržišnoj inspekciji. Oni će u najkraćem mogućem roku zabraniti tu spornu reklamu, a "Dačija" će zbog kršenja zakona morati da odgovara pred sudom. Jedini problem je što je to prekršajni postupak i velike kompanije uspevaju da ga odugovlače dve godine dok ne zastari. Zbog toga se mi zalažemo da se kazne za ovakve stvari izriču na licu mesta, a ne sudskim putem - kaže Papović.

"Dačija": Sve piše na sajtu

Povodom ovog slučaja kontaktirali smo i "Dačiju", u kojoj nisu mnogo komentarisali svoju reklamu, ali su nam rekli da celokupna ponuda može da se vidi na njihovom sajtu.
- Na našem sajtu je jasno objašnjena sajamska ponuda i iako ona jeste predstavljena kao plaćanje u tri rate, jasno je naznačeno da se radi o kreditu sa kamatnom stopom od 1,99 %. Tu se nalazi i informacija o pet godina garancije i jasno je naznačeno da se radi o tri godine fabričke garancije i produženoj garanciji za četvrtu i petu godinu ili 100.000 kilometara, a važi do ispunjenja prvog od dva navedena uslova. Takođe, na našem sajtu je napisano da je "Dačija" finansiranje organizovano u saradnji sa Sosijete ženeral bankom i troškove obrade kredita ne naplaćujemo mi, već je to pravo koje svaka banka ima - odgovorili su nam iz "Dačije".

On napominje i da zbog obmane u "Dačijinoj" reklami svi oni klijenti koji su potpisali ugovor imaju prava da ga raskinu bez ikakve štete po njih.

- Jedini savet koji mogu da dam ljudima jeste da ne veruju samo reklamama i da pročitaju sva ona sitna slova kada nešto kupuju. A što se tiče svih onih koji su, prevareni reklamom za "Dačiju", potpisali su ugovor s njima, mogu bez ikakvih posledica da ga raskinu jer je posredi kršenje zakona - jasan je Papović.

Sa njim se slaže i finansijski stručnjak i urednik portala "Kamatica" Dušan Uzelac, koji tvrdi da u "Dačijinoj" ponudi nema nikakvih olakšica i plaćanja na rate, već se radi o klasičnom lizingu sa kamatom.

- Čim kupac ima efektivnu i nominalnu kamatnu stopu i troškove obrade zahteva, jasno je da se ovde ne radi o nekom poklonu i plaćanju na rate već o klasičnom finansijskom lizingu koji "Dačija" sigurno realizuje u saradnji sa nekom bankom. Da sve bude gore, uprkos ovim nagomilanim troškovima, kupac može da bude i odbijen od strane kreditnog biroa jer je procedura identična kao prilikom uzimanja kredita. Po meni, ovakve reklame su sramota, jer vi čoveku predstavljate nešto kao akciju, popust i olakšicu, a u stvari ga uvlačite u najobičniji kredit kod vaše partnerske banke - objasnio je Uzelac, koji se osvrnuo i na to što prilikom kupovine "Dačije" na rate kupci plaćaju obradu kredita iako je sud to proglasio nezakonitim:

"RENO NISAN" NAM PRODAJE NEISPRAVNU "DAČIJU"! Kupci "sandera" s pogonom na gas NE IZLAZE IZ SERVISA!

- Sudovi su doneli niz presuda iz kojih je jasno da je naplaćivanje obrade kredita nezakonito. Međutim, banke, a sada očigledno i pojedine automobilske kuće, ne shvataju sud ozbiljno. To je tužno i loše, ali je nažalost tako - iskren je Uzelac.

"Opelov" beskamatni kredit IPAK IMA KAMATU!

Sajamskim marifetlucima nije odoleo ni čuveni nemački proizvođač automobila "Opel", koji svojim kupcima u reklami nudi beskamatno finansiranje do 7.000 evra na jeftinije automobile i do 10.000 evra na skuplje modele na 36 meseci. Međutim, kada detaljnije pretražite ponudu ovog giganta, vidite da je pored nominalne kamate, koja je zaista nula odsto, jasno istaknuta i efektivna kamata od 0,81 odsto. 

Šta sve obuhvata EKS

* Troškovi menice - 50 dinara
* Troškovi izveštaja kreditnog biroa - 246 dinara
* Troškovi mesečnog održavanja računa - 290 dinaraUkupni troškovi za 36 meseci - 10.736 dinara

Tu drugu kamatu čine troškovi menica, troškovi izveštaja kreditnog biroa i troškovi održavanja računa u poslovnoj banci "Opela". Kako su nam objasnili finansijski stručnjaci, to u prevodu znači da su klijenti oslobođeni kamate, ali ne i troškova.
- Ovo je stari trik kod tog beskamatnog finansiranja. Samim tim što je beskamatno, vi ste oslobođeni od kamate, ali ne i od troškova koje svaki kredit nosi sa sobom i koji često nisu mali - objasnio nam je Dušan Uzelac.
S druge strane, u "Opelu" tvrde da kupci koji dođu u njihov salon neće platiti ni kamatu ni troškove i da se to samo odnosi na one koji idu preko banke sa kojom ovaj automobilski brend sarađuje.- Uslovi koje smo naveli u reklami važe za realizaciju kredita u "Opelovim" salonima, i u tom slučaju i nominalna i efektivna kamatna stopa iznose 0 odsto, jer je klijent u "Opelovom" salonu oslobođen troškova menice, kreditnog biroa i mesečnog održavanja računa. Ukoliko se kredit realizuje u banci sa kojom "Opel" finansiranje ima poslovnu saradnju, efektivna kamatna stopa iznosi 0,81 odsto. EKS iskazuje sve troškove koje kredit uključuje, u prikazanom primeru to su: menica, trošak kreditnog biroa i trošak održavanja računa. Iznos EKS-a je predstavljen baš zbog transparentnosti komunikacije i davanja kompletnih informacija klijentima - rekli su nam u "Opelu".



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]