11.09.2021.

20:27

Foto:

Društvo

ISTRAŽUJEMO ŠTA DONOSI NOVI ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA Za telefonske reklame kazne 2 miliona dinara

Prodavcima koji telefonskim putem reklamiraju svoje proizvode i uznemiravaju potrošače preti kazna i do dva miliona dinara, predviđa novi Zakon o zaštiti potrošača koji su prekjuče usvojili poslanici Skupštine Srbije!
 

Ono čemu će se građani Srbije sigurno obradovati jeste uvođenje registra "ne zovi", jer će odsad biti dovoljno da svom operateru javite da ne želite više da primate pozive nasrtljivih prodavaca. Njima će nakon toga biti strogo zabranjeno da pozivaju vaš broj, a ukoliko se pak ogluše o ovu zabranu, preti im novčana kazna.

Brže do rešenja

Novi Zakon o zaštiti potrošača omogućiće potrošačima da svoja prava ostvare efikasno i uz što manje troškova
Tatjana Matić, ministarka trgovine


 

Veliki pomak

Novi zakon stupiće na snagu tri meseca nakon objavljivanja u Službenom glasniku, a jedna od najznačajnijih novina jeste i obaveza izdavanja predračuna za majstorske usluge veće od 5.000 dinara, pa majstori nakon obavljenog posla više neće moći da cenu "dižu u nebesa" iako je prvobitno bila dogovorena mnogo niža nadoknada.

Zakon bez kolektivne tužbe

Nenad Bumbić kaže da zakon drastično poboljšava položaj potrošača, ali i ističe da ima još mesta i problema koji treba da se reše u budućnosti.
- Mora da se poboljša i radi na efektivnijem kažnjavanju trgovaca koji prave prekršaje. Čvrsto verujem da bi trebalo uvesti kolektivne tužbe kako bi se trgovci dozvali pameti, ali i obavezu isticanja najniže cene, što bi sprečilo obmanu potrošača. To podrazumeva da je trgovac u obavezi da, kada ističe neku akcijsku cenu, navede i najnižu cenu po kojoj se proizvod prodavao - kaže on.


Ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić kaže da će se sada potrošačko pravo u Srbiji kretati u skladu sa propisima EU.
- Novi Zakon o zaštiti potrošača nudi nova zakonska rešenja koja će omogućiti potrošačima da svoja prava ostvare efikasno i uz što manje troškova, i na taj način pruža i garantuje visok nivo zaštite potrošača u Srbiji - rekla je ona.

GRAFIKA:

Najznačajnije izmene:
Registar "ne zovi"
Podrazumeva postojanje spiska mobilnih i fiksnih telefona koje trgovci više neće smeti da pozivaju kako bi nudili svoju robu ili usluge. Brojeve na koje ne žele da budu pozivani u tu svrhu će sami građani proslediti svojim telefonskim operatorima.

Prekršajne kazne

Inspektori će sada na licu mesta moći da kazne trgovca prekršajnom kaznom. Isto tako i trgovci mogu da dobiju prekršajni nalog na 50.000 dinara, a kazna će biti smanjena na 25.000 ukoliko je plate u roku od osam dana. Oni trgovci koji odbiju da plate prekršajni nalog mogu biti kažnjeni sa dva miliona dinara.

Predsednik udruženja "Zaštita potrošača" Nenad Bumbić napominje da je Ministarstvo trgovine zaista vodilo računa o tome koji su najveći problemi i propusti kada je zaštita potrošača u pitanju i da su se potrudili da ih novim zakonom reše i unaprede.
- Zaista mnogo potrošača žali se na turističke agencije, pa ne čudi što se najveći broj promena odnosi upravo na turizam. Dobro je što je zakon definisao u kojim situacijama tačno potrošači imaju pravo na potpuni povraćaj novca, poput recimo izmene datuma putovanja, kvaliteta smeštaja... Takođe, agencije više neće moći da u zimskim mesecima nude ultrajeftine aranžmane za more, a zatim da na leto podignu cene uz opravdanje, recimo, da je poskupeo avio-prevoz zbog povećanja cene avio-goriva. Sada ta odstupanja u ceni ne smeju biti veća od osam odsto, ali isto tako cena mora biti i snižena ako dođe do pojeftinjenja - ističe on.

Obaveza izdavanja predračuna

To znači da će za svaku uslugu skuplju od 5.000 dinara majstor morati da vam dostavi predračun koji će sadržati koliko košta ta usluga. Ukoliko se striktno naznači koliko usluga košta, nakon popravke cena usluga ne sme biti veće od osam odsto.

Visina turističkih aranžmana ne sme se drastično uvećati u odnosu na prvobitnu ponudu u toku sklapanja ugovora. Ugovori koji će se ubuduće potpisivati moraju sadržati sve informacije i sve troškove koji mogu nastati, pa čak i troškove povratka sa destinacije, što je bilo sporno upravo ove sezone tokom požara u Grčkoj i na drugim destinacijama.

Lakše kažnjavanje

Novim zakonom oduševljen je i predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović, koji se već godinama bori za uvođenje prekršajnih naloga.
- Koji će se prekršaji kažnjavati nalozima biće uskoro definisano podzakonskim aktima. To će uglavnom biti situacije kada će inspektor na licu mesta moći da kazni trgovca jer je evidentno da je prekršaj počinjen i nema potrebe za dokazivanjem na sudu. Recimo, ako potrošač sa rafa uzme proizvod ispod koga je nalepljena jedna cena, a onda mu na kasi taj isti artikal naplate po drugoj, skupljoj ceni. Ili ako trgovac na reklamaciju nije odgovorio u zakonskom roku od osam dana. To su čiste situacije, kada je potpuno jasno da je došlo do prekršaja - kaže on.

Vansudski sporovi

U slučaju da je reklamacija potrošača, recimo zbog oštećenih patika, odbijena, trgovac je sada dužan da sedne i da pokuša da reši problem sa potrošačem, ali to ne mora da znači da će doći do dogovora.

Zakon se odnosi i na fizička lica

To će dosta doprineti rešavanju problema prilikom internet kupovine na sajtovima gde proizvode prodaju fizička lica (poput Kupujem-prodajem, Kupindo...). Potrošači su sve do sada bili uskraćeni za mnoga prava iz zakona, poput odustajanja od kupovine na daljinu u roku od 14 dana. Nisu mogli da koriste to pravo kada su trgovci koji su im prodali robu bili fizička lica, ali odsad će moći da se pozovu na zakon.