Društvo
KAKVE SU CENE U SRBIJI, A KAKVE U EU: Najskuplje plaćamo televizore, kod nas hrana i restorani najjeftiniji, EVO ZAŠTO
Ispod nas su završili Nemačka sa 15 odsto jeftinijim uređajima, Ujedinjeno Kraljevstvo 18 odsto, dok su ovi uređaji bili skuplji kod nas nego u Norveškoj za jedan procentni poen.
Cene odeće u našoj zemlji bile su šest odsto ispod proseka u Evropskoj uniji, što je za 15 odsto skuplje nego u Bugarskoj, za 13 odsto skuplje nego u Mađarskoj i 12 odsto više nego u Rumuniji. S druge strane, odeća u Danskoj je ubedljivo najskuplja u EU jer je 32 odsto skuplja od proseka.
Jeftine namirnice
Kada gledamo najvažniji deo potrošačke korpe, a to su hrana i bezalkoholno piće, u Srbiji je bilo jeftinije za 22 odsto od proseka Evropske unije, dok su alkohol i duvan jeftiniji za 38 odsto. Ipak nismo bili jeftiniji od svih zemalja članica EU, zato što je hrana u Poljskoj čak 30 odsto jeftinija od proseka.
22 odsto u Srbiji je hrana jeftinija od proseka Evropske unije
Kada govorimo o cenama vozila, odnosno sredstava za transport, kao što su putnički automobili, motori, bicikli, zajedno sa Češkom, Estonijom, Rumunijom, Mađarskom nalazimo se među jeftinijim zemljama u Evropi za kupovinu, sa cenama 14 odsto ispod prosečnih.
Slaba konkurencija
Na drugoj strani nalaze se Danska, Holandija i Irska, gde je veoma skupo kupiti automobil. Na kraju, u odnosu na EU, ubedljivo smo najjeftiniji kada se radi o cenama u restoranima i hotelima, koje su u našoj zemlji dvostruko niže. Od zemalja članica samo je Bugarska sa 55 odsto jeftinijim ugostiteljskim uslugama ispod proseka EU.
Prema rečima profesora Ekonomskog fakulteta Veroljuba Dugalića, elektronika u Srbiji je znatno skuplja zbog nedostatka konkurencije na tržištu.
- U EU proizvode ovu vrstu proizvoda i na tržištu vlada oštra konkurencija. Tamo potrošači imaju mnogo više mogućnosti za kupovinu nego kod nas, koji sve uvozimo i gde nema dovoljno konkurencije. Recimo, svi ti proizvodi, a posebno automobili još su jeftiniji u SAD.
Tamo je konkurencija mnogo veća i to je dobra strana konkurencije. Ako hoćeš nešto da prodaš, moraš da pogledaš platežnu moć i po kojoj ceni prodaje konkurencija. Ako mnogo njih prodaje isti proizvod, ne može se držati visoka cena - izjavio je Dugalić.