27.04.2023.

06:15

Foto: Reuters

Planeta

OVAKO MISLE DA SKREŠU KRILA RUSIMA PRED OFANZIVU? Kijev bacio oko na MOĆNO ORUŽJE, vrši se veliki PRITISAK na jednu evropsku zemlju, ako popuste...

Tokom 14 meseci sukoba, ukrajinska avijacija, koja je ranije bila višestruko inferiornija u odnosu na rusku, pretrpela je značajne gubitke. Partneri Kijeva su aktivno pokušavali da sve nadoknade slanjem starih sovjetskih lovaca iz arsenala zemalja bivšeg Varšavskog pakta.

Međutim, ove zalihe su na izmaku. A ni sami avioni nisu u najboljem stanju – poslednji lovci MiG-29 koje su Poljska i Slovačka predale Oružanim snagama Ukrajine moraju da se demontiraju radi rezervnih delova, piše The Economist.

Da bi se smanjila ruska nadmoć u vazduhu , Kijevu su aktivno isporučeni sistemi PVO. Ovo sprečava avijaciju da deluje duboko iza linije fronta i udara na komunikacije. Međutim, ruski piloti su aktivni na prvoj liniji fronta.

Informer

PATRIOT

I ako su u odbrani Oružanih snaga Ukrajine u takvim uslovima još uvek borbeno spremne, onda će u kontraofanzivi avioni biti posebno potrebni: oklopna vozila će izaći ispod kišobrana njihove PVO i postati laka meta za Vazdušno-kosmičke snage Rusije.

Teška odluka

Pentagon ne žuri da šalje lovačku avijaciju. Kongresmen Adam Smit je objasnio: -

- Ne morate samo da obučavate pilote, morate da pripremite i mehaničare, aerodrome, rezervne delove...

Prema njegovim rečima, čak i ako sutra Bela kuća donese odluku o slanju F-16, avioni će biti isporučeni tek za godinu dana. U najboljem slučaju, za osam meseci.

Istovremeno, nastavio je Smit, u sukobu sa takvom gustinom PVO sistema, lovac će morati da se bori za opstanak. To znači da se situacija ne može drastično preokrenuti.

Lakše i zgodnije alternatiive

Ipak, sve su glasniji pozivi za slanje aviona u Kijev. A, kako primećuje The Economist, teško upravljivi F-16 ima pogodniju alternativu za Ukrajinu – švedski JAS 39 Gripen („Grifin“).
Primetno je mlađi od Amerikanca - prvi let je izveo 1988. godine.

Obe mašine imaju slične karakteristike leta, JAS 39 je samo malo inferioran u pogledu nosivosti i borbenog radijusa.

Ali je jeftin i zgodan – razvio ga je SAAB za zaštitu vazdušnog prostor od ruskih letelica. Ambiciozniji zadaci - udarni zadaci iza neprijateljskih linija - nisu bili postavljeni pred njega.

Informer

JAS 39

Istovremeno, Grifin je u stanju da sleti na kratke piste, pa čak i puteve, što je veoma pogodno za Ukrajinu. Kako uveravaju proizvođači, avion je moguće napuniti gorivom i ponovo naoružati za deset minuta. Tim od jednog tehničara i pet regruta će se dobro snaći u tom poslu.

JAS 39 nosi četiri rakete vazduh-vazduh MBDA Meteor sa dometom od 100 kilometara.

Takođe, američke AMRAAM rakete mogu da se montiraju na lovac – sa dometom do 180 kilometara. Međutim, Pentagon još nije odobrio njihovu isporuku.

"Ubedite Stokholm"

Međutim, Švedska, bar za sada, nije voljna da šalje svoje lovce Kijevu.

- Gripeni su takođe veoma važni za našu bezbednost - naglasio je ministar odbrane kraljevine.

Ovo se može razumeti i kao: SAD ne žele da pošalju najmasovniji lovac četvrte generacije – proizvedeno je više od četiri i po hiljade F-16, koji su u službi 25 zemalja, a Gripena je proizvedeno nešto više od dve stotine. Pored Šveđana, u Evropi ih koriste samo Česi i Mađari.

Informer

JAS 39

Stokholm se osvrnuo na činjenicu da će u slučaju sukoba sa Rusijom ostati jedan na jedan sa neprijateljem, za razliku od članica NATO-a , kojima Švedska još nije pristupila.

Međutim, nakon ulaska u alijansu, ovog opravdanja neće biti. Osim toga, kao što je istorija tenkova pokazala, ako Kijevu zatreba neka vrsta oružja, ono će pre ili kasnije biti obezbeđeno. Dakle, susret JAS 39 sa ruskim lovcima u borbi je sasvim realan scenario.