Autor: Informer.rs

31.10.2024.

18:07

Foto: EPA

Planeta

Preokret u Nemačkoj! Na pomolu vanredni izbori: Država pred nezapamćenom katastrofom!

Vladajuća koalicija u Berlinu priredila je u utorak dve predstave, na dve bine, javlja Dojče Vele.

Ali, ostalo je jedno pitanje: kako to može da pomogne nemačkoj ekonomiji da stane na noge u drugoj godini recesije?

U zgradi Rajhstaga prepodne su poslanici Liberala - koji, uz Socijaldemokrate i Zelene čine vladajuću „semafor“ koaliciju - primili predstavnike industrijskih i trgovačkih komora, zanatlija, poslodavaca, porodičnih firmi… Pričalo se navodno o svim mukama, rastu cene energenata, poreskom opterećenju, manjku stručne radne snage.

Posle svega sat vremena izašlo se pred novinare. To bi moglo da znači da se i nije iscrpno debatovalo o svim temama.

Završne izjave sa svih strana delovale su kao pripremljene unapred - mora se podići konkurentnost privrednika, država mora da poboljša uslove.

Prvi čovek udruženja poslodavaca Rajner Dulger je makar imao poruku za sve koji nagađaju da bi se vladajuća koalicija mogla raspasti. „Ko preuzme odgovornost da upravlja, taj onda ima obavezu da upravlja.“

Informer

 

 

To se izgleda svidelo Kristijanu Lindneru, šefu Liberala i ministru finansija, koji je tu frazu ponovio, pričao o „jeseni odluka“, ali nije rekao na kakve odluke misli.

Na kraju, političari i privrednici su saslušali jedni druge, i to je nešto. No, možda je još važnije što je taj skup Liberala ukrao šou drugoj priredbi, onoj koju je organizovao savezni kancelar, piše Dolče vele.

Muke automobilske industrije

Popodne su, naime, pred Kancleramt u Berlinu došle limuzine sa šefovima nemačke auto-industrije, osim toga i ljudi koji vode industriju, sindikalci. Radilo se o „zemljotresu“ u Folksvagenu koji je najavio ukidanje desetina hiljada radnih mesta u Nemačkoj.

I drugi proizvođači imaju probleme s obrtom. Imaju, navodno, previše ljudi i kapaciteta, a više ne prodaju toliko automobila. Skupi su im energenti, davi ih kineska konkurencija.

Nemaju svi ti problemi veze s politikom, baš kod Folksvagena kritičari kažu da su stvar dovde dovele greške uprave. Ali, u automobilskoj branši misle da je politika samo zaoštrila probleme. Cena struje je visoka, subvencije za kupce električnih automobila ukinute, mreža punjača još praznjikava.

Ni Savezna vlada nije zadovoljna kako ide taj prelazak na elektromobilnost.

Ima li spasa za Folksvagen?

Iz hemijske industrije isto loše vesti. Neka radna mesta se iz Nemačke sele u Sjedinjene Države. Mnogi se pitaju da li se uopšte u Nemačkoj isplati poslovati.

Kancelar Olaf Šolc rekao je da želi da „sluša“ šta prvaci industrije imaju da kažu.

Ali, čak i ako se rupa zapuši, teško da će biti para za smanjenje cene električne energije koje hoće privreda. Teško da će Liberali pristati i na predlog Socijaldemokrata da se očuva stabilni nivo penzija uz veća državna davanja.

„Semafor“ je još na okupu. Možda jer bi sve tri partije drastično pale ako bi sada išle na nove izbore.

Ako ipak reše da se raziđu, što je u Nemačkoj iznimno redak slučaj, onda će se ove dve predstave krajem oktobra pamtiti kao drama koja je zapečatila sudbinu koalicije.