10.05.2022.

08:29

Foto:

Vesti

PREVARE VREBAJU I NA MOBILNOM! Jednim KLIKOM upadate u internet zamku, evo kako izbeći skrivene troškove!

Malo je onih koji nisu upali u bar jednu internet zamku. Poslali poruku na neki broj zbog pretnje da je telefon pun virusa, potvrdili da žele da osvoje mobilni telefon, ili da provere svoj kvocijent inteligencije.

- Moje iskustvo je loše, stigla mi je poruka u kojoj piše da sam se pretplatila na neke igrice da mi poruka košta 180 dinara i da će mi nedeljno odbijati dve poruke - rekla je predsednica sindikata pravosuđa Srbije Slađanka Milošević.

Informer

Korisnici nesvesno sami aktiviraju usluge koje plaćaju i više puta nedeljno

Korisnici smatraju da su prevareni, a u većini slučajeva se otkrije da su se na VAS prijavili sami, ili neko ko je imao pristup njihovom telefonu, ili čak neka aplikacija.

- Pod VAS uslugama podrazumeva se širok spektar servisa koji se mogu naručiti SMS-om na određene kratke kodove, kroz aplikacije ili prijavom na razne veb-portale, u koje spadaju različiti zabavni i edukativni sadržaji, kao i servisi poput plaćanja parking usluge, humanitarne poruke, nagradne igre, sadržaj za odrasle - navode u MTS-u.

Retki su slučajevi prevare operatora, s obzirom na to da njima nije u interesu da oštete korisnike.

- Veliki broj korisnika interneta, zaista opravdano smatra da je prevareno, ipak pitanje je da li je tu u pitanju prevara u krivično pravnom smislu - naveo je advokat Radovan Novaković.

Savet

Tokom korišćenja mobilnog telefona savetuje se korisnicima da ne klikću na banere koji se pojavljuju, da izbegavaju usluge, aplikacije i sajtove, koji deluju previše dobri da bi bili istiniti.

- Narod naš je inače vrlo naivan i mislim da i kad mu stigne takva neka poruka, 180 dinara ili dve poruke 360, da ne haje, mi ne hajemo za mnogo više, a ne za to. Međutim, mislim da za taj novac mogu voće deci da kupuju cele nedelje, zašto bi ga poklanjali - istakla je Miloševićeva.

Informer

Ne klikćite na banere

Regulatorna agencija za elektronske komunikacije navodi da je zakon jasan – operator ima obavezu da obezbedi zaštitu korisnika usluge, kao i da omogući prestanak korišćenja bez nadoknade.

- Ukoliko znaju koji operator usluge sa dodatom vrednošću (VAS) pruža uslugu, na internet stranici Agencije mogu pronaći podatke sa brojevima korisničkih servisa telefona tih operatora i izneti svoj problem. Ukoliko ne uspeju da reše svoj problem, mogu podneti prigovor Ratelu, a mi ćemo u zakonskom roku odgovoriti i pre toga zahtevati dopunske informacije od operatora usluge i mreže - navode u Ratelu.

Pravo korisnika

Advokat Novaković napominje da imate pravo kao korisnik da povučete pristanak i savetuje ljudima da kontaktiraju svog mobilnog operatora, da traže od njega ono što su u mogućnosti, a to je da traže potpuno isključenje VAS usluga što, s druge strane, ima određene posledice, jer onda ne možete da platite parkiranje.

Naš zakon o zaštiti podataka o ličnosti usklađen je sa Opštom uredbom o zaštiti podataka Evropske unije, tako da svaki korisnik ima pravo u svakom trenutku da prekine korišćenje VAS usluga. Korisnicima se preporučuje maksimalna opreznost, jer virtuelni svet donosi mnoge pogodnosti, ali i mogućnost raznih malverzacija.