SAMO KLIKNI I POZOVI I DOBIĆEŠ 300.000 DOLARA! Lažne nagradne igre kradu podatke i novac

Informer/shutterstock

19:43 Zaštitnik potrošača 0

Z. Gligorijević | 08. 04. 2021.

SAMO KLIKNI I POZOVI I DOBIĆEŠ 300.000 DOLARA! Lažne nagradne igre kradu podatke i novac

Ako vam na društvenim mrežama ili bilo gde na Guglu ponude učešće u nagradnoj igri iza koje navodno stoji neki poznati brend, a koji šakom i kapom deli veoma vredne nagrade, znajte da je reč o prevari. Obavezno sa navodnim organizatorom proverite o čemu je reč da ne biste postali žrtva

Mnogi internet korisnici lako mogu da postanu žrtve prevare, a dovoljno je da samo kliknu nekoliko puta na ponuđene opcije, pozovu inostrani broj telefona i tako ostanu bez novca, sa velikom verovatnoćom da će njihovi lični podaci biti zloupotrebljeni.

Da jer reč o vrlo smišljenoj i dobro organizovanoj prevari, svedoči i to što vas šokiraju pojedinostima koje znaju o vama. O tome svedoči slučaj naše novinarke Zvezdane G. koja je umalo, uglavnom iz radoznalosti, nasela na čitavu prevaru.

Ona upozorava da u slučaju da vam na mobilnom telefonu ili monitoru iskoči poruka "Čestitam! Vi ste izabrani pobednik!" nikako ne nastavljate da pratite uputstva, već da ignorišete ili prijavite takvu poruku.

Zvezdana G. je sigurna da je kojim slučajem završila igru do kraja mogla da ostane i bez novca i da nepoznatim osobama otkrije lične podatke.

Informer/shutterstock

Tekst potpisa

- Odjednom mi se na ekranu pojavilo "Čestitam! Vi ste izabrani pobednik!", a onda je usledio nastavak u kome me uveravaju kako je dovoljno samo da ih pozovem i da sledim dalja uputstva. Iz radoznalosti sam pritisla opciju da želim da sledim dalja uputstva - kaže naša sagovornica.

Svi detalji

U vrhu je bio logo AIK banke, čiji sam klijent, a ispod je pisalo da znaju detalje poput marke mog "pobedničkog" telefona i IP adresu. To me je već zabrinulo
Zvezdana G.

Prema njenim rečima, pojavila se sledeća slika, koja ju je malo iznenadila.
- Pojavila se fotografija na kojoj piše da sam dobitnica 300.000 američkih dolara. Međutim, u vrhu je bio logo AIK banke, čiji sam klijent, a ispod je pisalo da znaju detalje poput marke mog "pobedničkog" telefona i IP adresu. To me je već zabrinulo, jer odakle njima svi ovi moji podaci, naročito da sam korisnik AIK banke. Uz sve to stajala je opcija "Uzmi sada" - kaže ona.

Baš taj logo AIK banke i briga odakle nekom svi ti njeni podaci, pobudili su još veću radoznalost.
- Kliknula sam na opciju "Uzmi sada", da bi se pojavio sledeći korak - da pozovem broj. Kliknula sam jer sam znala da se neće odmah izvršiti poziv, već će mi prvo prikazati koji broj zovem. I tako je bilo. Pozivni je počinjao sa 4, što je jasno da nije iz naše zemlje. U toj brzini malo sam se uplašila, pa sam se vratila unazad. Ali kolika je upornost tih prevaranata, svedoči to što su mi onda ponudili da ukucam moj broj, pa da oni mene pozovu. Naravno, nisam to uradila - dodala je naša sagovornica.
Ali na tome se nije završilo.

Informer/shutterstock

- Kada sam se ponovo vratila nazad (back), opet se pojavila slika na kojoj je pisalo: "Dragi posetioče iz Srbije. Ako se pojavi ova poruka, imajte na umu da je vaš mobilni telefon nasumično izabran od AIK BANKE za prvog dobitnika putem čeka br. 562417 u vrednosti od 300.000 američkih dolara... Tim AIK BANKE vam čestita. Kliknite Prihvati da biste dobili nagradu". Tako je glasila originalna poruka na ćirilici, bez pravilno raspoređenih znakova interpunkcije. Slikala sam sve te poruke i poslala AIK banci i tražila sam objašnjenje o čemu se radi - kaže nesuđena vlasnica čeka na 300.000 američkih dolara.

Nakon dva-tri dana dobila je odgovor da čitava priča nema ama baš nikakve veze sa AIK bankom.
- Želimo da vas obavestimo da AIK banka nije inicijator i kreator poruka koje ste nam prosledili i da nema kampanju koja odgovora sadržaju poruke, pisalo je u odgovoru i savetovali su da na poruke ovakvog i sličnog sadržaja ne postupam po instrukcijama koje se u porukama pominju, da ih odmah izbrišem sa svog uređaja, a sve u cilju dodatne bezbednosti. Naravno, zahvalili su se što sam ih obavestila. Zato i ja savetujem sve one koji dobiju poruke sličnog sadržaja da prijave ili da ne idu dalje, naročito da ne pozivaju, jer verovatno će ih taj poziv skupo koštati - poručila je Zvezdana G.
Kako kaže, naknadno je proveravala i veb-adresu sa koje su joj poslate sporne poruke, ali ta adresa više ne postoji.
 

AIK: Preduzimamo sve mere bezbednosti

U AIK banci kažu da su upoznati sa internet prevarom u kojoj je zloupotrebljen njihov brend, da oni nisu kreatori ovih poruka i da ne stoje iza njihovog sadržaja.

- Fotografije koje ste nam prosledili su nam poznate i naše nadležne službe preduzele su sve potrebne mere i obavestile klijente koju su sa nama po ovom slučaju kontaktirali da je posredi "phishing" (vrsta onlajn prevare) i da po instrukcijama iz poruka ovakvog sadržaja ne postupaju, odnosno da u cilju još veće bezbednosti ovakve poruke izbrišu sa svojih uređaja - kažu za Zaštitnik u ovoj banci.
Oni dodaju da svoje poslovanje zasnivaju na najvišem stepenu profesionalnosti, poslovne etičnosti i bezbednosti, a pre svega, na poštovanju zakonske regulative i standarda bankarskog poslovanja:
- U skladu sa zakonom o Informacionoj bezbednosti, banka uređuje mere zaštite od bezbednosnih rizika, između ostalog, i kroz edukaciju svojih klijenata o svim vidovima mogućih zloupotreba koje na bilo koji način mogu da ugroze klijente naše banke.

Kako se zaštititi od onlajn prevara?

Ovo nije jedini slučaj ove vrste prevara. Lažne nagradne igre preplavile su društvene mreže, a lakoverni građani koji u njima učestvuju izloženi su zloupotrebi ličnih podataka, ali i opasnosti da ostanu bez novca na bankovnom računu. Prevaranti uglavnom zloupotrebljavaju najveće brendove - banke, operatere, trgovinske lance, ali i javna preduzeća kako bi prevara bila što uverljivija. Tako su do sada slične probleme imali "Adidas", "DM", "Idea", "Maksi", ali JP "Pošta Srbije".
Da biste se zaštitili, postupajte u skladu sa sledećim pravilima:

* Oprezno rukujte svojim podacima i pazite kome pružate poverenje onlajn. Uvek je bolje pozvati i dodatno proveriti ako vam se bilo šta učini sumnjivim.
* Razmislite koje informacije o sebi objavljujete na društvenim mrežama. Što više informacija o sebi objavite, to je nekome lakše da ih iskoristi za napad na vas ili na nekog drugog. Dodatno, pazite ko sve ima pristup informacijama koje objavljujete na društvenim mrežama.
* Ukoliko se od vas traži da neku poverljivu informaciju pošaljete mejlom, pažljivo proverite ko vam je traži i zašto. Obratite pažnju na bitne detalje u mejlu: tačna adresa pošiljaoca (ako je napadač upotrebio lažni mejl, razlika može biti u jednom slovu), vreme kada je mejl napisan, strukturu i detalje, tačan zahtev. Ukoliko vam bar jedan detalj nije jasan ili vam se učini sumnjiv, uradite dodatne provere - utvrdite identitet pošiljaoca, najbolje pozivanjem telefonom.
* Lozinku za bilo koji servis, sliku kartice, PIN kodove, TAN brojeve i slično niko ne sme da traži od vas i niste dužni da ih dostavljate nikome, čak ni banci. Imajte u vidu da banka ili bilo koja druga ozbiljna institucija nikada neće tražiti od vas da poverljive informacije ili dokumenta dostavljate preko mejla ili društvenih mreža.


 


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.