19.07.2022.

07:00

Foto: Informer DN

Vesti

LOV U MUTNOM! OD 1. AVGUSTA POSKUPLJUJU BANKARSKE USLUGE, BANKE NAS DERU! Održavanje računa poskupelo 80 odsto

Da stvar bude gora, to je samo jedna u nizu bankarskih usluga koje će poskupeti u naredne dve nedelje. Bankari kao razlog za drastičan rast cena navode svetsku krizu, koja je ugrozila njihovo poslovanje. Stručnjaci tvrde da je to samo loš izgovor jer banke koriste svaku priliku da zarade što više novca.

Drastičan rast cena

Primera radi, izdavanje platne kartice, koje je do sada bilo besplatno, klijenti će plaćati 400 dinara, dok isporuka izveštaja o troškovima koji se šalje na kućnu adresu sa 50 skače na 800 dinara.

Ukoliko vam se desi da izgubite karticu, a na računu ste imali više od 3.000 dinara, troškove izrade nove kartice snosićete sami! Ako je na računu bilo manje novca od propisanog limita, troškove će snositi banka, ali samo ako dokažete da niste zloupotrebili karticu ili je izgubili zbog nemara!? Kao novi trošak (još nije precizirano koliko će biti) banke uvode naplatu sa računa ukoliko više puta u danu koristite bankomat ili plaćate preko interneta.

Informer

Dejan Gavrilović

Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača "Efektiva" Dejan Gavrilović kaže da ne postoji ekonomsko opravdanje za ovoliko poskupljenje.

- Ako poskupi gorivo, taksista će povećati cenu jer mu od tog goriva zavisi posao. Od čega banka toliko zavisi da bi podigla cene dva ili tri puta? Koji su se to troškovi njima povećali? Budući da nema zakonske regulative koja bi propisala koliko i dokle smeju da podižu cene usluga, samo je nebo granica tim poskupljenjima! Recimo, naplata troškova za korisnike koji su nekoliko puta pokušali da podignu novac ili da plate neku transakciju potpuno je apsurdna, jer to ne mora da bude samo greška klijenta, već može biti i da je banka pogrešila. Koliko se samo puta desi da ste sve uradili kako treba, ali uplata jednostavno ne prolazi i sada svaki vaš pokušaj uplate hoće da naplaćuju!? - upozorava on i dodaje:

- Banke vrlo prepredeno uvode nove cenovnike i "navlače" klijente. Otvarali su ljudima besplatne tekuće račune, a nakon što su privukle veći broj klijenata, uvele su naplatu održavanja tih računa. Takođe, banke su protekle dve godine smišljeno smanjivale broj radnika na šalterima da bi naterale ljude da pređu na elektronsko bankarstvo, koje su reklamirali kao besplatno. Al, kad su postigle da imaju oko 200.000 transakcija mesečno, počele su da naplaćuju 15 dinara po transakciji i tako zarađuju ogroman novac za posao koji i ne rade.

Kako uštedeti?

Poskupljenja je praktično nemoguće izbeći, osim ukoliko ne prestanete da koristite bankarske usluge. Budući da to nije moguće, Dejan Gavrilović savetuje da probate da korišćenje ovih usluga smanjite.

- Recimo, supružnici ne moraju da imaju dva računa. Zašto bi plaćali održavanje dva računa kad možete samo jedan. Ili, recimo, račune koji su sitni možete da platite za tri meseca unapred, te da tako platite samo jednu transakciju umesto tri - kaže Gavrilović.

Informer

Naš sagovornik napominje da je veliki problem to što banke nemaju nikakvu regulativu i mogu da menjaju cene usluga kad im se prohte.

- Klijenti jedino mogu da promene banku i odu u onu koja ima niže naknade, ali im se i u toj drugoj banci jednog trenutka može desiti isto to. Učestala poskupljenja su počela pre dve godine i više nema kraja dok Narodna banka Srbije ne propiše šta može da se naplaćuje, po kom osnovu i do kog nivoa. Sada su klijenti prepušteni bankama na milost i nemilost!

Bahati bankari

Gavrilović napominje da bahatom ponašanju banaka nema kraja.

- Još će početi da nam naplaćuju ulazak i izlazak iz banke, kao i razgovore sa bankarskim službenicima. Biće razgovor do deset reči po jednoj tarifi, a preko deset reči po višoj! Koriste priliku kada svi povećavaju cene da to urade i oni. Čisto lihvarenje! - ogorčen je naš sagovornik.