05.03.2019.

11:00

Foto:

Vesti

PRLJAVI TRGOVAČKI TRIKOVI! SMRŠALA I VELIKA "MILKA"! Umesto 300, sada ima 270 grama!

Ljubitelji "milka" čokolade obratite pažnju kada kupujete svoju omiljenu poslasticu jer je ovaj proizvođač ponovo smanjio gramažu a zadržao istu cenu, otkriva Zaštitnik potrošača!

Niko neće 42,5 grama

U Srbiji se na tržištu može kupiti kikiriki od 42,5 grama, kao i mleko od 1,47 litara. Teško da postoji kupac bilo gde u svetu koji bi želeo pakovanje od baš 42,5 grama
Nenad Bumbić, Zaštita potrošača

Naime, prvo su male "milke" smanjene sa 100 na 90, a potom i na 80 grama a da o tome niko nije obavestio potrošače. Ali to nije sve. I velika čokolada od 300 grama, kako je mnogi zovu, sada je skoro 10 odsto lakša i teži tek 270 grama, a prodaje se i dalje po istoj ceni. Verovali ili ne, pojedine "milka" čokolade teže 87,5, a neke 92 grama.

Dakle, proizvođači su uspeli da podignu cene svojih proizvoda a da mi to nismo ni primetili. I to su izveli veoma lako, jer je cena ostala ista, ali je gramaža manja.

Da stvar bude gora, "milka" nije jedina! Potrošači po nekom starom pravilu veruju da tegla krastavčića ili pekmeza i dalje teži 800 grama, kao i da pakovanje napolitanki na rafovima i danas ima 300 grama, ali ako malo bolje pogledate, videćete da su svi ovi proizvodi u međuvremenu kalirali. Mnoge velike kompanije pribegle su trgovačkom triku da za iste pare potrošači dobiju manje željene robe, pa su se na listi ovakvih proizvoda našle i testenine, majonez, supe iz kesica, mleko, jogurt i mnogi drugi proizvodi koji se na našim trpezama nalaze svakodnevno.

Jedinična cena obavezna

Prema Zakonu o trgovini, trgovac je u obavezi da u maloprodaji i veleprodaji za svaki proizvod istakne i jediničnu cenu proizvoda, odnosno cenu po kilogramu, litru, metru ili drugoj jedinici mere. U praksi, to je uglavnom učinjeno jedva vidljivim brojkama i slovima, ali tu zakon nije na strani potrošača jer ne postoji propisana veličina slova.
- To je ostavljeno trgovcu da proceni sam, ali je bitno da cena bude jasna i vidljiva. Međutim, to ne znači da mora biti iste veličine kao istaknuta prodajna cena - objašnjava Goran Macura, načelnik Tržišne inspekcije.
Trgovac će biti kažnjen samo ukoliko ne istakne jediničnu cenu.

Tako na primer, ako vaša porodica broji četiri člana, više nije dovoljno da kupite samo jednu kesicu supe kako ste to nekada činili. Gramaža je smanjena za čak jednu četvrtinu, pa vam je jedna kesica ovog toplog napitka kod mnogih proizvođača dovoljna da nahranite troje ljudi. Pogađate, cena je ostala ista iako je gramaža bitno smanjena!

OPASNO NAS PLJAČKAJU! "DELEZ" NA KESAMA ZARADI 1,2 MILIONA EVRA! Podigli cenu SA DVA NA PET DINARA I POVEĆALI PROFIT krijući se iza brige za životnu sredinu!

Dno tegle sa kiselim krastavčićima izdignuto je kako bi u nju stalo manje sadržaja, pa umesto nekadašnjih 800 grama sada u novo pakovanje staje samo 680. Svi smo primetili da su kesice čipsa u najvećoj meri ispunjene vazduhom, a da čipsa u njima ima dosta manje nego što izgleda na prvi pogled. Kesice ovih nezaobilaznih grickalica uglavnom teže 40, 60, 90, 110, 220 grama. Za 50 grama su lakše i kese zamrznutog voća i povrća, koje više nemaju u sebi pola kilograma proizvoda, a paštete su spale sa 50 na 45 grama. Ista je situacija i sa majonezom, koji je doskoro bio zapremine 300 ml, a sad je to 285.

Informer

Sladoled u litrima, mleko u gramima

Poigravanju sa novčanicima potrošača pribegli su i proizvođači mleka i sladoleda. Tako sada mleko kupujete na grame, a sladoled na litre! Kad kažete detetu da otrči do prodavnice i kupi litar jogurta za doručak, ono će zapravo doneti tetrapak koji sadrži kilogram, pa čak i 960 grama ovog napitka. Ali zato porodično pakovanje sladoleda više ne teši kilogram, već 1.000 mililitara.

Srpski potrošači su već godinama žrtve ovih trikova, koji podrazumevaju manju gramažu za iste pare. Sve je počelo od jogurta u čaši. Njegova količina je sa 200 mililitara spala na 180 a da je to malo ko primetio. Proizvođači ovde uglavnom igraju na kartu navike, pretpostavljajući da kupci mahom ne proveravaju deklaracije i po navici očekuju da proizvod koji stalno konzumiraju uvek bude iste težine. Samo revnosni potrošači koji čitaju podatke na ambalaži shvatili su da u čaši ima 10 odsto manje jogurta. Isto se dogodilo i sa pavlakom i kiselim mlekom.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović kaže da proizvođači nažalost koriste naviku potrošača i dopuštaju sebi da ih obmanjuju.

- Reč je o klasičnom marketinškom triku gde se u potpuno istoj ambalaži, istog oblika, sa istom cenom, prodaje proizvod koji je do juče imao veću gramažu. Većina potrošača kupuje po navici, vidi da je pakovanje proizvoda iste veličine, ali ne obrati pažnju da je njegova gramaža manja. Njemu je najbitnije da je cena ista. Mnogi proizvođači to koriste i tako smanjuju gramaže svojih proizvoda, naročito kada sastojci za njihovo pravljenje poskupe na tržištu. Oni na ovaj način ne krše zakon, ali je to nepoštena poslovna praksa jer na taj način zloupotrebljavaju navike potrošača - rekao je Papović.

OVAJ SAVET PARA VREDI! OBAVEZNO PRATITE SNIŽENJA - kupovina na akcijama će vam SMANJITI RAČUN ZA 30%

On dodaje da kupci obavezno obrate pažnju na deklaraciju kako bi izbegli ovakve situacije.

- Najbitnije je da potrošači budu odgovorni prema sebi, jer neće niko umesto njih. Ne verujete proizvođačima na reč, već sami proverite šta kupujete - kaže Papović.

Informer

Sa njim je saglasan i predsednik Udruženja "Zaštita potrošača" Nenad Bumbić. On napominje da proizvođači posluju u skladu sa zakonom i apeluje na kupce da prilikom kupovine upoređuju jedinične cene proizvoda kako bi videli koji je najjeftiniji.

Zloupotreba

Na ovaj način proizvođači ne krše zakon, ali je to nepoštena poslovna praksa jer se na taj način zloupotrebljavaju navike potrošača
Goran Papović, NOPS

- Velike kompanije izborile su se pre nekoliko godina da se ukine zakon po kome su gramaže bile striktno propisane, što je otvorilo vrata za ovakve trikove. Oni su se pravdali time da na taj način žele da pomognu kupcima jer je možda nekome mnogo da kupi 100 grama čokolade. Ipak, njihova prava želja i cilj bila je manipulacija cenama i da potrošačima za iste pare prodaju manje proizvode. Trenutno se u Srbiji na tržištu može kupiti kikiriki od 42,5 grama, kao i mleko od 1,47 litara. Teško da postoji kupac bilo gde u svetu koji bi želeo pakovanje od baš 42,5 grama - napominje Bumbić i dodaje:

- Ono što je važno u kupovini, kako ne bi naseli na ovakve trikove trgovaca, jeste da potrošači ne upoređuju cenu samog proizvoda, jer će se sigurno kad-tad izgubiti u računanju, već da upoređuju jediničnu cenu proizvoda (pogledajte okvir).


 


 

Tagovi: