06.12.2019.

15:05

Foto:

Vesti

EVO KAKO BANKA DOVODI KLIJENTE U ZABLUDU: Uprkos pravilniku NBS, bitne informacije u reklami KRIJE SITNIM SLOVIMA!

Ni u novoj reklami ova banka nije ispoštovala pravilnik NBS, pa je u sitnim slovima sakrila najvažnije informacije vezane za kredit, a, između ostalog, i nezakonitu naknadu za obradu, piše Zaštitnik potrošača.

Unikredit banka i dalje ne poštuje pravilnik Narodne banke Srbije kojim se zabranjuju sitna i nečitka slova u reklamnim spotovima. Naime, ova banka je nastavila sa starom praksom, pa i u najnovijoj reklami za kredit služi se nedozvoljenim sredstvima.

Zaštitnik je pre mesec dana skrenuo pažnju na isti problem sa reklamom ove banke za dinarski keš kredit sa osiguranjem, koja se emitovala na svim TV kanalima. I u novoj reklami za kreditni proizvod situacija nije ništa bolja.

Štaviše, sabijena je na donju levu polovinu TV ekrana, tako da je nemoguće pročitati šta sve sadrži kredit čija je rata 7.040 za pozajmicu od 500.000 dinara. Za početak, nemamo ni najosnovniju informaciju, a to je period otplate za ova reprezentativni primer.

Skriveni trošak

Kada smo zamrzli sliku i nekako uspeli da rastumačimo tekst, shvatili smo da se u sitnim slovima krije period otplate od 95 meseci, pa ćete u gorepomenutom slučaju platiti kamatu od 168.000 dinara, što je 30 odsto pozajmljene sume.

Na to morate da dodate i kontroverzni trošak obrade kredita od 0,2% fiksno, koji ćete morati da platite prilikom odobravanja kredita. Na taj način ova banka je prekršila još jednu u nizu preporuka Narodne banke u kojima su u dopisu bankama, između ostalog, naglasili da taj iznos ne treba da se naplaćuje procentualno, već paušalno.

Upravo zbog naplate ovog troška sudovi su u nizu slučajeva presudili u korist klijenata, nalažući bankama da im vrate novac koji im je naplaćen po ovom osnovu.

Transparentnost

Da podsetimo, Narodna banka Srbije (NBS) uvela je nova pravila za banke i finansijske institucije u Srbiji koje se odnose na veličinu slova u reklamama. Tako su sve pomenute institucije imale rok da do 1. aprila ove godine prilagode veličinu slova na svojim novim reklamama koje objavljuju u novinama, na televiziji, portalima, društvenim mrežama.

- Što se tiče oglasa u elektronskim medijima, minimalna veličina slova je 17, za oglašavanje u štampanim medijima 9, za reklamiranje na posterima i plakatima 30, dok je za oglašavanje na bilbordima predviđeno da slova budu minimalne veličine 90 - saopštili su iz NBS i dodali da su se prilikom donošenja ovog pravilnika vodili načelima istinitosti, transparentnosti, izbalansiranosti i primerenosti.

Kako su objasnili, za svaku od ovih kategorija je tačno definisano šta znače.

- Na primer, načelo "istinitosti" znači da oglas mora da bude tačan i ažuriran, a "transparentnosti", da svi podaci moraju biti jasno prikazani. Princip "izbalansiranosti" govori da svi podaci vezani za proizvod koji neka finansijska institucija reklamira moraju biti "jednako uočljivi" za prosečnog korisnika.

Kada je reč o "primerenosti", to znači da sadržaj poruke ne sme na bilo koji način da omalovažava korisnike ili konkurente - kažu u NBS.

PAŽNJA! U BMW-U BI MOGLI DA IZGORITE: Nemci povlače 230.000 automobila, PROVERITE DA LI JE VAŠE VOZILO NA LISTI ZA OPOZIV!

OD NOVE GODINE SKUPLJA BELA TEHNIKA?! Nove mere EU podižu cene kućnih aparata i u Srbiji, STRUČNJACI OBJASNILI ZAŠTO!

KOGA OVI LAŽU: BIĆETE VITKI AKO JEDETE SALAMU?! Prevarantskim sloganom obmanjuju potrošače, NEMOJTE DA SE UPECATE!

 
Tagovi: