24.05.2022.

19:09

Foto:

Vesti

UGLEDAJTE SE NA IVANA! To što je on uradio može svako od nas, ALI ODUSTAJEMO ZBOG LENJOSTI I GUBIMO NOVAC!

Nepravilno hodate, mehaničko oštećenje, neadekvatno održavanje... Ovo su najčešći razlozi koje trgovci koriste kada vam odbiju reklamaciju za obuću koja se raspadne posle samo nekoliko meseci nakon što je kupite. Naravno, oni nikada nisu krivi i pravdaju se mišljenjem nekih laboratorija kojim na kontrolu ne odnesu par koji ste reklamirali, već neotpakovan iz radnje. Često te laboratorije nisu čak ni akreditovane, a odobravaju uvoz trgovcima.

I niko im ne može ništa, a kupac pet, deset pa čak i 20 hiljada doslovno baci jer mu je prodata roba lošeg kvaliteta.

Ipak, postoji lek, samo su potrebni upornost i strpljenje, a o tome svedoči primer Ivana Grujića, koji je na sudu dobio spor koji je pokrenuo protiv "Intersporta".
- "Intersport" mi je uplatio oko 20.000 za izgubljeni potrošački spor i mom advokatu oko 25.000 dinara. Trgovac mora baš da iznervira kupca da dobije tužbu - podelio je Gajić svoje iskustvo.

Informer

Išao do kraja

Kako kaže, kada "Intersport" nije hteo da prihvati reklamaciju, obratio se direktno proizvođaču patika, koji je priznao da je odgovoran.

- Reklamirao sam patike posle 10 meseci i "Intersport" nije hteo da prihvati reklamaciju. Onda sam se javio proizvođaču i poslao slike, a oni su prihvatili reklamaciju, ali rekli su da ne šalju robu u Srbiju. Nakon toga sam se opet javio trgovcu i on nije hteo ni drugi put da prihvati reklamaciju. E onda sam otišao na sud.

Informer

Važne brojke

8 dana je rok da trgovac odgovori na reklamaciju
15 dana je rok u kome je trgovac u obavezi da reši reklamaciju
6 meseci potrošači imaju pravo na zamenu, popravku ili povrat novca i u tom periodu je teret dokazivanja na trgovcu, a nakon toga na potrošaču

Kao razlog odbijanja reklamacije Grujiću je navedeno da je reč o mehaničkom oštećenju.
- Prvo sam otišao kod advokata, a onda kod sudskog veštaka za obuću. Cena veštačenja varira, od 3.000 do 10.000 dinara. Ako imaš potvrdu veštaka, sigurno dobijaš spor. Ne plaća se sudska taksa, a spor može trajati šest ili nešto više meseci - pojašnjava Grujić, koji je tužbu pokrenuo u decembru prošle godine pred Osnovnim sudom u Leskovcu.

Kako kaže, kupac u ovim slučajevima obično neće da se tuži za nekoliko hiljada dinara.
- Vaših nekoliko hiljada trgovcu znači mnogo. Imamo biznis model trgovca koji zarađuje na najlošijoj robi samo da nije skupa, da ih ljudi ne tuže sudu. Za trgovca su to milioni. Moj advokat kaže da uglavnom tuže ljudi koje trgovac mnogo iznervira. Jednom čoveku je odbijena reklamacija uz izgovor da mu dete ima čudnu nogu. Pokrenuo sam spor jer su patike skuplje i trgovac je bio baš bezobrazan.

Reč protiv reči

U Srbiji se svaka četvrta reklamacija odnosi upravo na obuću. Kako kaže Dejan Gavrilović, predsednik udruženja "Efektiva", nezavisno veštačenje jedino je rešenje u situacijama kada trgovac odbije reklamaciju.

- S obzirom na to da se tada spor između trgovca i potrošača svodi na sukob "reč protiv reči", potrebno je uraditi nezavisno ispitivanje obuće, koje bi pokazalo šta je uzrok oštećenja, loš kvalitet ili nepravilna upotreba - kaže Gavrilović.

Informer

Nakon pozitivne ekspertize, moguće je ponovo obratiti se trgovcu. Ako ni to ne bude prihvaćeno, ostaje kao poslednja mogućnost pokretanje sudskog postupka.

- Često se dešava da trgovci odbiju reklamaciju kao neosnovanu, zatim nezavisna kuća analizom utvrdi loš kvalitet obuće, ali trgovac i dalje ne prihvata zamenu ili povraćaj novca jer pretpostavlja da potrošač neće ići dalje, odnosno da neće ulaziti u sudski postupak. S obzirom na to da tržišna inspekcija tu nema nikakve ingerencije, sudski postupak jedino je rešenje koje preostaje - kaže Gavrilović.
 

Mišljenje laboratorije kao alibi

Sudski sporovi mogu se pokretati preko udruženja za zaštitu potrošača koja su finansirana od strane Ministarstva trgovine i koja za tu namenu obezbeđuju besplatnu pravnu pomoć. Gavrilović kaže da je problem što većina potrošača ne želi da uđe u sudski postupak zbog relativno male vrednosti robe, a i ne veruju u pozitivan ishod.

- Bez volje potrošača ne možemo da pokrećemo spor. Trgovci inače imaju potpisane ugovore sa firmama koje rade veštačenje obuće koja je predmet prigovora. Rezultat tog veštačenja često je navodno neadekvatno održavanje. Time trgovac dobija alibi da prigovor potrošača odbije, bez obzira na to što sam nalaz veštaka nije obavezujući za trgovca i što on ne mora da postupi po njemu. Retko se događa da trgovac obavi zamenu.

U "Intersportu" ćute

Od kompanije "Intersport" tražili smo komentar o slučaju izgubljenog sudskog spora, kao i da nam odgovore na sledeća pitanja:
* Na osnovu čega odbijate reklamacije kupcima?
* Da li laboratoriji šaljete sporan par obuće ili neotpakovan iz odgovarajuće serije?
* S kojom laboratorijom sarađujete prilikom uvoza i rešavanja reklamacija?