17.03.2023.

12:25

Foto: Shuterstock/Printscreen

Vesti

CRNA LISTA! BOJKOT JE NAJBOLJA KAZNA! Ovo je legalizovana pljačka kupaca!

Da se iz dana u dan susrećemo sa nepoštenim poslovanjem koje se zasniva na pljački potrošača, govori i podatak da su proizvođači smanjili čak i pakovanja pudera! Brojne kompanije su se dosetile ovog trika kako bi punile svoje kase i udarale na džep potrošača.

Tako se, na primer, odnedavno na tržištu nalazi i mleko od 900 mililitara i 1,45 litara. Pojedini proizvođači prodaju sir u kutijama od 450 i 900 grama, a čaša kiselog mleka lakša je za 20 miligrama u odnosu na nekadašnjih 200 grama.

Pažnju obratite i kada kupujete jogurt jer se količina ovog mlečnog proizvoda sada određuje u gramima, a ne mililitrima. Ništa bolje nije ni kada su testenine u pitanju, jer se umesto nekadašnjih 500 danas pakuju u pakovanja od po 350 i 400 grama. Čak je i tuba paste za zube za 25 grama tanja.

Šrinkflacija - novi metod za pljačku potrošača

Metod poslovanja koji podrazumeva smanjenje gramaže, ali ne i cene, u svetu je dobio naziv šrinkflacija. Reč je o novoj metodi za pljačkanje potrošača, koja je naročito zaživela nakon što je svet pogodila ukrajinska kriza!
Potrošačka udruženja širom sveta pozivaju na bojkot proizvoda kompanija koje pribegavaju ovakvom poslovanju, te stalno objavljuju "crne liste", upozoravajući kupce da proveravaju gramažu istaknutu na pakovanjima.

Dvostruka dobit

Domaći stručnjaci smatraju da je ovo čista obmana i prevara potrošača i da je ozbiljno prekršen Zakon o zaštiti potrošača. Prema njihovim rečima, ovakvo poslovanje prolazi jer su i trgovci u Srbiji pribegli takozvanoj šrinkflaciji, odnosno smanjenju količine proizvoda u pakovanju, a da se cena ili ne promeni ili poveća.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović ističe da je pitanju zloupotreba navike potrošača zbog koje proizvođači imaju dvostruku dobit.

- To je nepoštena poslovna praksa, ali imamo još jedan segment. Proizvođači su smanjili gramažu, a format pakovanja ostao je isti. Na taj način imaju dvostruku dobit, smanjili su troškove, a cena proizvoda ostala je u najboljem slučaju ista. S druge strane, na ambalaži su proizvođači napisali pravu težinu određenog proizvoda i time zadovoljili pravilnike o deklarisanju. Vrlo nepoštena poslovna praksa koja treba da se sankcioniše - smatra Papović i dodaje:

- Strašno je to što se svi veliki proizvođači vode istim trendom poslovanja i drastično smanjuju pakovanja kozmetike, hrane, pića i tako obmanjuju potrošače! To što je gramaža manja ne znači i da je cena niža, naprotiv - veća je. I to se pravda povećanim troškovima proizvodnje. Ali u novonastaloj krizi mnogi love u mutnom. Teško je utvrditi šta je tačno i koliko poskupelo što drastično podiže cenu krajnjeg proizvoda!

Nepoštena praksa

Na pitanje šta je najbolje rešenje za ovakvo poslovanje Papović odgovara:

- Za to, nažalost, nema kazni, ali je na potrošaču da te proizvode ne kupuje! Očigledno je da kompanije nisu razmišljale da li će sa novim smanjenim pakovanjima ostati bez kupaca.

Iz udruženja "Efektiva" napominju da, po zakonu, nije reč o obmani potrošača, ali i da nije pošteno menjati gramažu, a ne smanjiti i cenu.

- Kad se potrošači naviknu na neki proizvod i kupuju ga stalno, a oni promene gramažu i ambalažu, onda ljudi ne primete da je cena ostala ista. I to je zapravo nemoralno i nepošteno od strane proizvođača. Kupci treba da gledaju gramažu kada kupuju.

Informer

Smanjena "lino lada" poskupela 100 odsto

Hrvatska "Podravka" jedna je u nizu kompanija koja je "ispod žita" rešila da uveća svoj profit tako što je smanjila gramažu svog proizvoda. Reč je o kremu "lino lada", koji je kalirao sa 700 na 650 grama. Ali tu se nisu zaustavili, pa su pored smanjenja gramaže znatno povećali cenu, te je profit dvostruk.Osim što je "Podravkin" namaz "olakšao" za 50 grama, za godinu dana njegova cena skočila je skoro 100 odsto! Tako na primer pre nešto više od godinu dana ovaj slatki krem koštao je 470 dinara, dok se sada prodaje za čak 850 dinara po tegli.

stara gramaža i cena 700 g/470 din
nova gramaža i cena 650 g/850 din

Dvostruka "Polimarkova" pljačka

Kada kupujete "Polimarkove" proizvode poput kečapa ili majoneza, dobro obratite pažnju jer je od njih ostalo samo naizgled isto pakovanje! Naime, vrlo podmuklo i neprimetno proizvođač je smanjio gramažu. Tako sada, recimo, kečap ovog brenda više nije težine 200 nego 180 grama, a mala kesica umesto 100 grama sada ima samo 90.
Međutim, ni to im nije bilo dosta da dodatno zarade, pa su cene "Polimarkovih" proizvoda, verovali ili ne, skočile i za 90 odsto. Tako je, na primer, kesica kečapa pre godinu dana koštala 23, a sada 43 dinara!

stara gramaža i cena 100 g/23 din
nova gramaža i cena 90 g/43 din

Informer

Kalirao i "Maks faktor" puder

I svetski brendovi kojima poklanjamo poverenje i novac, poput "Maks faktora", počeli su da varaju potrošače. Trend smanjivanja gramaže a podizanja cena preneo se i na kozmetiku. Naime, pre šest meseci pakovanje pudera "Maks faktor" sadržalo je 21 gram i koštalo 700 dinara. Sada ima samo 14 grama i sa popustom od 35 odsto košta 1.125 dinara. Da tu nije kraj pljački, ukazuje i to što je ovaj proizvod za kratko vreme dvostruko poskupeo.

stara gramaža i cena 21 g/700 din
nova gramaža i cena 14 g/1.125 din

Informer

Što ste pili kapućino, pili ste

Ni renomirani evropski brendovi ne prezaju da podvale potrošačima, pa je tako ljubitelje instant kapućina poznate nemačke marke "Jakobs" ovih dana razočaralo to što su na rafovima prodavnica zatekli nova, smanjena pakovanja omiljenog napitka. Kesica ovog kapućina sa bilo kojim ukusom je sa 14,4 grama smanjena na 11,3, a cena je ostala ista - 55 dinara. Zadržavanje stare cene za polupraznu kesicu izazvalo je bes ljubitelja ovog napitka.

stara gramaža i cena 14,4 g/55 din
nova gramaža i cena 11,3 g/55 din

Smršala i "milka" čokolada

Proizvođači su udarili i na omiljene čokolade među potrošačima, pa vrlo lukavo bez ikakvih najava smanjili težinu u nekoliko navrata. Umesto prvobitnih 100 grama, pakovanje "milka" čokolade spalo je na 90 grama, da bi nedavno na rafovima marketa u Srbiji osvanule iste te čokolade, ali sa, nećete verovati, svega 80 grama! Među njima su obična mlečna milka, čokolada sa lešnikom i "nojset", koje sada koštaju oko 143 dinara, a ranije su u većem pakovanju mogle da se kupe i za 100 dinara.

stara gramaža i cena 100 g/100 din
nova gramaža i cena 80 g/143 din

Pakovanje kikirikija sve manje a skuplje

Ne tako davno "gud" kikiriki se prodavao u kesici od 100 grama i koštao, u zavisnosti od marketa, oko 75 dinara. Danas, isti taj kikiriki "dajet" sada ima svega 80 grama, a košta mnogo skuplje - 115 dinara. Ovakvo poslovanje kompanije koja proizvodi ovaj slaniš izazvalo je revolt kod kupaca i usijalo društvene mreže negativnim komentarima.

stara gramaža i cena 100 g/75 din
nova gramaža i cena 80 g/115 din

Informer

Nestaju i "njamb" kocke u kesama

"Njamb" kocke smanjile su se za čak 80 grama, a smanjivanje gramaže bilo je postepeno. Ovaj slatkiš nekada se prodavao u pakovanju od 260 grama, koje su prvo smanjili na 220, a odnedavno iste kocke mogu se kupiti u kesi od 180 grama. I, to po istoj ceni od 115 dinara.
Na "Jafino" nepošteno poslovanje ukazali su nezadovoljni potrošači na društvenim mrežama, žaleći se da za iste pare kupuju manje pakovanje ovog slatkiša, a neki od njih pozvali su i kupce na bojkot.

stara gramaža i cena 260 g/115 din
nova gramaža i cena 180 g/115 din