Crni bilans na putevima opominje da radimo na prevenciji! Za sigurnost u saobraćaju su ljudi odgovorni
Podeli vest
Broj poginulih i povređenih u saobraćajnim udesima stalno nas opominje da moramo da radimo na prevenciji i bezbednosti na drumu. U saobraćajnim nesrećama nisu pošteđeni ni vozači, ni pešaci, tako da svest svih učesnika mora da se poveća.
Crni bilans na putevima Srbije ukazuje da je tokom 2024. godine više od 500 ljudi stradalo u saobraćajnim nesrećama.
Danas se na putevima kroz Srbiju očekuju povoljni, prolećni uslovi za vožnju, ali i pojačak sa obraćaj ka vikend naseljima i izletištima, povećan broj biciklista, motociklista i pešaka, pa iz Auto-moto saveza Srbije apeluju na oprez i uzajamno poštovanje svih učesnika u saobraćaju.
Saobraćajna policija isključila je iz saobraćaja muškarca iz Kraljeva, koji je vozio sa 3,90 promila alkohola u krvi.
09.05.2025
09:39
Prvi put od 2009. u Srbiji će biti izrađen potpuno novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, koji bi trebalo da bude usvojen sredinom ove godine. Prema najavama, on će doneti oštrije regulative, ali to je samo početni okvir za prevenciju saobraćajnih prekršaja i nezgoda.
Da je saobraćaj jedan kompleksan sistem i da je potrebno mnogo postupaka da bi taj sistem bio bezbedan slaže se i profesor na Saobraćajnom fakultetu Milan Vujanić.
On ističe da je svakako najveći faktor koji utiče na bezbednost saobraćaja zapravo ljudski faktor.
Sezona godišnjih odmora je na pragu, gužve na putevima biće sve veće, kao i pojačan rizik od saobraćajnih nezgoda, zato je pažnja za volanom mora biti pojačana.
Deonica autoputa "Miloš Veliki" od Preljine do Požege biće otvorena na Vidovdan, 28. juna.
29.04.2025
15:05
- Čovek je apsolutno dominantan faktor i utiče na bezbednost skoro sto odsto, preciznije nekih 97 ili 98 odsto. Iz toga je jasno da ljudi moraju da voze pažljivije i da se kao pešaci u saobraćaju ponašaju pažljivije. Ako na raskrsnici vidite da nailazi vozilo, vi morate da se zaustavite, kao i kada kao vozač nailazite na pešački prelaz. Morate dobro da procenite, jer su sve te pogrešne procene u vezi sa ljudskim faktorom važne za bezbednost saobraćaja - navodi Vujanić.
Foto: Pixabay
Uskoro novi Zakon o bezbednosti saobraćaja
Kaznena politika
Profesor Milan Vujanić kaže da je za prevenciju važna kaznena politika, ali i podizanje svesti o tome koliko treba biti oprezan.
- Bezbednost saobraćaja je u Srbiji proteklih godina značajno poboljšana. Po ugroženosti pešaka smo sada na nivou proseka Evrope, a bili smo daleko iznad proseka. Tome jeste doprinela kaznena politika, ali ona ne može da bude jedina i ne može sve da se svodi na novčane kazne. Na kraju treba reći da je ipak sam učesnik u saobraćaju taj koji odlučuje da li će vezati pojas, sesti za volan pod dejstvom alkohola, preći na crveno ili prekoračiti brzinu - napominje Vujanić.
Pored zakonskih propisa, kampanje za podizanje svesti građana su još jedan vid preveniranja negativnih scenarija. Božović kaže da su one važan deo tradicije bezbednosti saobraćaja jer se primenjuju dugi niz godina i da su postigle zadovoljavajuće rezultate.
Preventivne aktivnosti se sprovode na nivou kompanija, ali i na nekim mikro-nivoima i segmentima, poput puta od kuće do posla i obratno. Rezultati jesu dobri, kaže on, ali na taj način se opet cilja na taj "najdominantniji faktor koji se zove čovek".
Koliko god da su bilbordi, plakati ili objave na društvenim mrežama slikoviti i poučni, ljudsko delovanje će biti presudno. Pojedinac je uvek taj koji odlučuje da li će vezati pojas, popiti alkoholno piće, prekoračiti brzinu, koristiti mobilni telefon ili preći ulicu van pešačkog prelaza. To su najfatalnije odluke, a počinioci ih ponavljaju i po nekoliko puta. Novi zakon će se pozabaviti i time.
Foto: Shutterstock
Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja donosi nultu toleranciju na alkohol
Veći fokus će ipak biti na kontroli alkohola u krvi, koji je drugi najveći uzročnik saobraćajnih nesreća posle korišćenja mobilnog telefona. Naime, predviđa se nulta tolerancije na alkohol za sve vozače, a u razmatranju je i uvođenje takozvane alko-brave, posebnog sistema koji bi upravo onemogućavao ponavljanje prekršaja i uopšte pokretanje vozila ukoliko je vozač pod dejstvom alkohola. Biće povećane i novčane kazne, koje su, prema mišljenju mnogih, najefikasnija mera jer se udar na novčanik ne zaboravlja.
S obzirom na to da će ovo biti jedan od najobimnijih zakona po broju članova u domaćem zakonodavstvu, nema sumnje da će biti obuhvaćene najkritičnije bezbednosne tačke.
Jedna od obaveza koju predviđa postojeći Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima jeste da je svako fizičko lice koje je vlasnik, odnosno korisnik vozila, dužno da obezbedi da njegovo vozilo u saobraćaju bude tehnički ispravno. U tom kontekstu vrsta goriva može doprineti boljim performansama motornog vozila, a jedna od dobrih opcija je svakako gorivo koje se prodaje na NIS petrol i Gasprom benzinskim stanicama širom naše zemlje. Reč je o domaćem premijum gorivu G-Drive proizvedenom u Rafineriji nafte u Pančevu. Ovo NIS-ovo premijum gorivo omogućava efikasniji rad motora, a između ostalog, sadrži aktivne komponente koje poboljšavaju performanse motora automobila i doprinose tome da duže ostane ispravan i manje podložan kvarovima.
Nikako bez pojasa
Iako bi trebalo da se već dovoljno zna o prednostima obaveznog vezivanja sigurnosnog pojasa u motornim vozilima, poslednji podaci poražavaju.
Tokom akcije pojačane kontrole saobraćaja "Veži pojas - veži život" saobraćajna policija je samo u prethodnoj nedelji sankcionisala više od sedam hiljada učesnika u saobraćaju koji nisu vezali sigurnosni pojas, a tri osobe su stradale na putevima.
Valjalo bi podsetiti da pojas smanjuje rizik od smrti u slučaju saobraćajne nesreće za 50 odsto za one na prednjim sedištima i za 25 odsto za putnike na zadnjim sedištima.
Foto: Shuterstock
Pojas smanjuje rizik od smrti tokom saobraćajne nesreće
Bez telefona za volanom
Jedan od faktora koji odvlači pažnju od vožnje jeste upotreba mobilnih telefona za volanom, upozoravaju stručnjaci.
Pravilo nalaže da vozač ne sme da koristi telefon ili sličan uređaj za komunikaciju ukoliko ne koristi opremu koja omogućava telefoniranje bez angažovanja ruku za vreme vožnje. Ni pešači koji prelaze pešački prelaz nisu izuzeti iz ove mere.
Prvima sleduje kazna od 10.000, a drugima od 3.000 dinara u slučaju prekršaja.
Poštovanje propisane brzine i odstojanja, pauze tokom vožnje, nošenje kacige i štitnika, poznavanje saobraćajnih pravila i propisa, posedovanje zaštitne opreme poput sedišta za decu samo su neka od opštih pravila koje bi trebalo znati i primenjivati kako bi svi učesnici u saobraćaju bezbedno stigli na željenu lokaciju.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Danas se na putevima kroz Srbiju očekuju povoljni, prolećni uslovi za vožnju, ali i pojačak sa obraćaj ka vikend naseljima i izletištima, povećan broj biciklista, motociklista i pešaka, pa iz Auto-moto saveza Srbije apeluju na oprez i uzajamno poštovanje svih učesnika u saobraćaju.
Na Kosovu i Metohiji danas se održavaju vanredni izbori za skupštinu privremenih institucija samouprave, pošto nakon izbora održanih 9. februara vlada nije formirana.
Danas kako su i najavili blokaderi skupljaju potpise podrške za izlazak na izbore koji nisu ni raspisani. U nedostatku ljudstva možemo primetiti da im ne manjka državne imovine.
U nedostatku ljudstva, simpatizera i aktivista koji bi im dali siguran glas blokaderi pronalaze višak vremena za izvođenje bizarnih performansa širom Srbije.
U mračnoj ulici Sančez u argentinskom gradiću Lomas del Palomar, nadomak Buenos Ajresa 10. aprila 1957. sreli su se Ante Pavelić i Blagoje Jovović. Dva metka završiće u telu Pavelića, a od posledica tog ranjavanja dve godine kasnije će umreti u Frankovoj Španiji. Kako je Blagoje Jovović, sa svojom grupom iz Argentine, uspeo da uradi nešto što nisu mogle ili htele ozbiljne bezbednosne službe i zašto je danas važan mit o Jovoviću?
Policija u Novom Sadu i Vrbasu uhapsila je L. N. (25) iz okoline Vrbasa i L. M. (18) iz Novog Sada, zbog postojanja osnova sumnje da su učinili krivično delo ubistvo.
Ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski našao se pod snažnim političkim udarom neposredno uoči susreta sa američkim predsednikom Donaldom Trampom, piše britanski Telegraf.
Saveznici svrgnutog sirijskog predsednika Bašara al Asada, koji se nalaze u egzilu, planiraju da potkopaju novu vlast u Siriji, objavio je Njujork tajms, pozivajući se na presretnutu komunikaciju do koje je došla američka redakcija.
Sudbina Donbasa i budućnost Zaporoške nuklearne elektrane danas su glavne teme razgovora između ukrajinskog predsednika Volodimira Zelenskog i američkog predsednika Donalda Trampa, prenosi Rojters.
Ukrajina je privremeno paralizovala vazdušni saobraćaj u ruskoj prestonici napadima dronova na Moskvu, zbog čega su obustavljeni stotine letova neposredno uoči početka nacionalnih praznika, saopštile su ruske vlasti.
Rusija i Ukrajina postigle su dogovor o privremenom prekidu vatre u zoni Zaporoške nuklearne elektrane, sa ciljem da se omogući hitna sanacija oštećenih dalekovoda koji snabdevaju elektranom.
Posle godina teške borbe i medijskih spekulacija, ćerka glumca Aljoše Vučkovića uspela je da se izvuče iz pakla zavisnosti i započne potpuno novi život. Danas je majka i profesor.
Neke ljubavi traju koliko i kadar, a neke ostanu zauvek urezane u kolektivno sećanje. Domaće serije i filmovi doneli su parove čija je hemija bila jača od scenarija i veze koje su publiku naterale da navija, pati, veruje i pamti. Ovo su parovi koji su obeležili naše ekrane i postali više od fikcije.
Imate mišljenje?
Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.
Ostavite komentar