• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

Izvor: I.Ž.

29.10.2025

11:05

Radi se punom parom: Svi bi da voze srpsku "grande pandu", evo koliko vozila se proizvede u jednom danu

Vrele gume

Vesti

Radi se punom parom: Svi bi da voze srpsku "grande pandu", evo koliko vozila se proizvede u jednom danu

Podeli vest

U poslednjem periodu beleži se veliko interesovanje za "grande pandu" iz Kragujevca, a dnevna proizvodnja "Stelantisa" je oko 500 vozila, usled čega je sa radom počela i treća smena.

Za manje od godinu i po dana od pokretanja proizvodnje "grande pande", broj radnika u kragujevačkoj fabrici automobila je utrostručen.

Velika potražnja za tim vozilom u hibridnoj i električnoj verziji uslovila je pokretanje treće smene za rad. I dok "Stelantis" u svetu otpušta, u Srbiji traži radnike, a proizvodnja automobila znatno utiče na izvoz zemlje.

Tražen na tržištu

Kako je rečeno u kompaniji, "grande panda" u hibridnoj i električnoj verziji strateški je model "Stelantisa". Najiščekivaniji automobil u 2025. godini, prema pisanju italijanskih medija, dobro je dočekan na tržištu. Potražnja za njim dovela je i do pokretanja treće proizvodne smene.

Foto: Privatna arhiva

 

Ivan Ristić, predsednik Samostalnog sindikata FCA Srbija, kaže:

- Treba da prođe jedno izvesno vreme da ti radnici budu u potpunosti obučeni da bi ta smena bila potpuno operativna. Ja se nadam da će to da bude do kraja ove kalendarske godine. To znači da će ući u rotaciju sa ostale dve smene koje sad trenutno rade u 'Fijatu' - kaže Ristić.

To je oko 3.000 radnika koji još ne mogu da dostignu planiranu proizvodnju od 500 vozila dnevno. Zbog toga se i uvodi treća smena.

U kragujevačkoj fabrici pored domaćeg kadra, angažovano je oko 300 stranih radnika od ukupno oko 2.800 zaposlenih, potvrđeno je iz Samostalnog sindikata te kompanije. Predsednik

Samostalnog sindikata potvrdio je da se formira treća smena, ali još uvek ne u punom kapacitetu.

- Među strancima je oko sto radnika iz Nepala i Bangladeša, koji su zaposleni uz posredovanje agencija za zapošljavanje. U sindikatu su rekli da oni rade uglavnom u montaži na fizički zahtevnim radnim mestima. U našoj fabrici su na ispomoći i radnici "Stelantisovih" fabrika u Evropi, a najviše je Italijana i Španaca, nešto Poljaka i oko 90 Marokanaca, koji su angažovani za proizvodnju "grande pande" preko međunarodnih agencija - rekao je Ristić i dodao:

- Mi smo multinacionalna kompanija i sasvim je uobičajeno da radnici "Stelantisovih" fabrika iz drugih zemalja dolaze kod nas, kao što su naši radnici svojevremeno odlazili u Slovačku.

Foto: Vrele gume

 

Očekuje se da će sa povećanjem proizvodnje i prodaje doći i do rasta plata. Uskoro će početi pregovori sindikata sa poslovodstvom o povećanju zarada u narednoj godini, kao i o isplati novogodišnjih bonusa radnicima.

Veća zarada

Ristić kaže da je nedavno, nakon opšteg povećanja minimalca u Srbiji, došlo i do korekcije zarada zaposlenih u kragujevačkoj fabrici automobila linearnim rastom za sve platne razrede u bruto iznosu od 7.300 dinara. On dodaje da su, inače, najniže plate u fabrici veće od minimalne zarade.

Osim elektromodela "grande pande", koji čini okosnicu i najveći deo proizvodnje, sa montažnih traka kragujevačke fabrike silazi i jedan broj "sitroena" na električni pogon, koji čine oko deset procenata ukupne produkcije vozila.

Foto: Vrele gume

 

A broj automobila proizvedenih u FCA Srbija, prema rečima Ristića, svakoga dana je u porastu.
Ekonomista Goran Puzić kaže za Informer da je svaka strana investicija veoma važna.

- Jasno je da državno rukovodstvo Srbije vodi računa o interesima građana. Svako strano ulaganje je dobro za našu ekonomiju. Mi smo svedoci činjenice da se izvoz i te kako povećao, te se samim tim uvodi treća smena. Ukoliko uporedimo kako je Kragujevac nekada radio i živeo i kakva je situacija danas, doći ćemo do jasnog zaključka - životni standard se znatno poboljšao. Iskoristiću malo teže reči i reći da je Kragujevac nekada bio grad gladi, u vreme kada se raspala 'Zastava'. Međutim, sada imamo dosta novih fabrika, standard raste. Takođe, Kragujevčani ne troše novac samo u Kragujevcu, već i u Beogradu, Novom Sadu, Malom Mokrom Lugu, srpskim banjama, a to je vrlo bitno za razvoj ekonomije jedne zemlje - napomenuo je Puzić.

Prodaje se u Francuskoj i Holandiji, u Srbiji subvencije

Prve električne "fiat pande", koje su proizvedene u Kragujevcu, u februaru ove godine izašle su sa proizvodne trake i poslate su za izvoz!

Ovaj model električnog vozila za sada je dostupna za naručivanje u Francuskoj i Holandiji, a njihova cena je oko 25.000 evra. "Stelantis" je na svom sajtu naveo da će se kasnije prodaja kragujevačke "pande" proširiti i na druga tržišta i druge regione.

Građani naše zemlje moći će da koriste pomoć države u vidu sredstava za podršku kupovine električnih vozila, mere koja se već primenjuje. Podsetimo, kao jedna od mera države za unapređenje kvaliteta vazduha i životne sredine bila je i ta da ministarstvo obezbedi sredstva za podršku kupovini električnih vozila, a među njima je i "grande panda".

 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set