• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

17.12.2025

13:00

Kapetan leta se prvi put ovim rečima obratio putnicima - Evo šta se dešava u kabini pilota

Shutterstock

Vesti

Kapetan leta se prvi put ovim rečima obratio putnicima - Evo šta se dešava u kabini pilota

Podeli vest

Kapetan leta Vesna Aleksić pre nekoliko dana obratila se putnicima "Er Srbije" i saopštila im je da se nalaze, verovali ili ne, na milionitom preletu.

U svom obraćanju, pre poletanja, zahvalila im se što zajedno ispisuju istoriju iznad oblaka.

Koliko su važni koncentracija, saradnja i timski rad, znaju svi koji brinu o bezbednosti svakog leta. Magla otežava pilotima pristup pisti. Kontrolor prati informacije o vremenu, visini i brzini aviona, udaljenosti od piste i sugeriše pilotu.

Iza aplauza putnika u avionu su brzine, preciznost, pritisak i nema prostora za grešku. Avion je bezbedno sleteo na pistu, drugi kontrolor će pomoći pilotu da ga bezbedno sprovede do izlaza.

U zavisnosti od posla, u kontrolnoj sobi ih bude i više – do pet. Svakoga dana pomognu stotinama aviona da slete na Aerodrom "Nikola Tesla" i da sa njega uzlete. U sezoni oko 400 aviona dnevno. U njihovim rukama su životi oko 10.000 ljudi dnevno.

Foto: Shutterstock

Koncentracija je najvažnija

Moraju, pričaju članovi posade, da budu spremni za hitne situacije - prinudna sletanja. Od kašnjenja leta zbog tehničkih problema ili jakih turbulencija, do medicinskih hitnih slučajeva, koji zahtevaju prinudno sletanje.

U takvim momentima oni sarađuju sa službama i aerodromskim timovima kako bi avion sigurno sleteo i posada i putnici dobili potrebnu pomoć.

Put do stolice kontrole leta nije jednostavan. U Beogradu se ovo uči na smeru "Kontrola letenja" u srednjoj stručnoj školi, a oni koji žele da usavrše znanje, mogu da nastave školovanje na trogodišnjem programu Vazduhoplovne akademije, piše RTS.

Foto: Pixabay

Svaki član posade ima svoju ulogu

Na ovaj studijski program primi se svega devet kandidata, koji se školuju o trošku države, što dodatno pokazuje koliko je selektivan i zahtevan put do ove specijalizovane karijere.

Polaganje prijemnog ispita iz matematike, fizike i engleskog jezika deo je prve prepreke koju moraju da savladaju, jer su upravo te oblasti ključne za rad i međunarodnu komunikaciju sa pilotima.

U kontroli leta svaka odluka i procena moraju da vode do bezbednog sletanja ili uzletanja. Ovo nisu samo brojevi, podaci, tačke na ekranu. U svakom od aviona u ovom trenutku nalazi se oko 200 ljudi.

Zadatak kontrolora je da ih, uz pilota, bezbedno spusti na zemlju. Oni su i uši i oči svakog aviona. U vazdušnom prostoru sigurnost nije slučajna — već rezultat znanja, veštine i discipline.

Kapetan Er Srbije Vesna Aleksić obavestila je putnike da u tom trenutku ispisuju istoriju i lete milionitim letom.

- U povratku iz Ciriha po ulasku u naš vazdušni prostor kontrola letenja nam je saopštila da smo upravo mi milioniti let - istakla je Aleksićeva za RTS.

Vođa kabineta posade Sanja Vujić kaže da ima putnika koji se plaše leta, pogotovo kada kapetan najavi turbulencije.

- Svaki let je izazov sam po sebi, ali mi smo prošli razne obuke za sve situacije, snalazimo se u datom trenutku. Kada su turbulencije, kapetan nas upozori pa se mi malo u kabini pripremimo, a onda kada putnici koji se uznemire vide nas da se smejemo, onda i njima bude lakše - objasnila je Vujićeva.

Foto: Shutterstock

One brinu o putnicima

Slobodan Kurćubić, direktor Sektora za terminalne i aerodromske kontole letenja, kaže da kontrolori letenja prate postupanja regulacije saobraćaja od aerodroma do prostora gde se avioni prosleđuju na vazdušne puteve.

- Oni izdaju instrukcije posadama vazduhoplova da prate određena postupanja dok su kapetani i posada zaduženi za samo upravljanje. Dakle letenje se obavlja u praćenju nekih procedura gde kontrola letenja izdaje određene instrukcije, a posada ih prati - zaključio je Kurćubić.

BONUS VIDEO


Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

Šmrc, šmrc, kme, kme - tajkunski novinar Savatović kukao na N1: Masno slagao, pa najavio udar na Vučića, ali ovaj video sve otkriva
Politika

Šmrc, šmrc, kme, kme - tajkunski novinar Savatović kukao na N1: Masno slagao, pa najavio udar na Vučića, ali ovaj video sve otkriva

Tajkunski novinar sa antisrpske televizije N1, Mladen Savatović, koji je mesecima na ulicama otvoreno podržavao nasilje blokadera, tokom paljenja i lomljenja prostorija Srpske napredne stranke (SNS) govorio kako se "ne dešava ništa", a Aleksandra Vučića nazivao Hitlerom, zakukao je u emisiji kod svoje istomišljenice Nataše Miljković zbog onoga što se juče dogodilo tokom konferencije za novinare srpskog predsednika.

17.12.2025

13:19

Hronika

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set