• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Informer.rs

28.12.2020

20:57

Asocijacija uvoznika vozila i delova: Uredba ispravan potez!

Vesti

Asocijacija uvoznika vozila i delova: Uredba ispravan potez!

Podeli vest

Uvođenjem subvencija za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila u 2020. je napravljen prvi, veoma značajan korak, koji je doprineo da se skrene pažnja na ovu temu i pospeši prodaja električnih i hibridnih vozila

Srpska Asocijacija uvoznika vozila i delova podržala je odluku Vlade Republike Srbije o produženju subvencionisanja kupovine električnih i hibridnih vozila i u 2021.

"Dovoljno je navesti samo neke od problema i brojke koji podupiru neophodnost nastavka subvencionisanja, da bi se doneo zaključak o tome da je ova Uredba ispravan potez", kažu u Asocijaciji.

Kao prvo, neophodno da se ovakva praksa nastavi zbog podsticaja za kupce koji su spremni da promene način razmišljanja i novac ulože u ekološki prihvatljivija vozila.

Kao drugo, s obzirom na trenutno alarmantno stanje sa zagađenjem vazduha ali i trendove koje sprovodi Evropska unija, potrebno je ubrzano raditi na donošenju niza pozitivnih propisa u ovoj oblasti.

Subvencionisanje kupovine je samo jedan od njih.

U ovoj godini je uvođenjem subvencionisane kupovine napravljen prvi, veoma značajan korak, koji je doprineo da se skrene pažnja na ovu temu, kao i pospeši prodaja električnih i hibridnih vozila, kažu u Asocijaciji.

Važno je naglasiti da u prodaji vozila u Srbiji samo 4,4% čine hibridi (u Evropi je taj procenat 12,4) a tek 0,15% električna vozila (u Evropi 9,9%).

Ukupna prodaja novih putničkih vozila (uključujući i laka komercijalna vozila) ove godine neće preći 27.000 vozila. Zaključno sa novembrom, registrovano je 24,5% manje novih vozila negu u 2019.godini.

Prodaja novih vozila u našoj zemlji, čini svega oko 15% ukupne prodaje, tj. prvih registracija.

Čak 85% prvih registracija čine polovna vozila. Gotovo 80% polovnih vozila starije je od 10.

To nas dovodi do poražavajuće statistike prosečne starosti voznog parka u Srbiji, koja iznosi 17 godina. Po tom parametru smo u najlošijoj poziciji u regionu.

Neophodno uvođenje dodatnih kategorija ekoloških vozila

Aoscijacija podseća da je Evropska unija postavila dugoročni cilj od 40% smanjenja emisija štetnih gasova do 2030 godine u odnosu na 1990.

Ilustracije radi, do 2019. su emisije CO2 smanjene za 24% (26% uključujući UK) u odnosu na 1990. tako da više od pola ciljanog smanjenja treba da se postigne u narednih 10 godina.

Trenutne ciljane prosečne emisije novih automobila u EU su 95 g/km, a da bi se dostigli novi ciljevi, potrebno je da prosečne emisije budu smanjene na ispod 50 g/km. Jedini način da se ovaj prosek postigne je ogromno povećanje učešća ekološki podobnijih vozila.

U prvih devet meseci ove godine, električna vozila su imala trocifreni rast prodaje na velikim evropskim tržištima (Francuska +132%, Nemačka +105%, UK +165%...).

Shodno tome, svi proizvođači ubrzano rade na uvođenju takvih modela, od "lakih" do punih i plug-in hibrida, potpuno električnih vozila i vozila sa pogonom na vodonične gorivne ćelije.

U tom smislu, pomenuta Uredba Vlade Srbije ima prostora za dodatno poboljšanje i uvođenje dodatnih kategorija ekoloških vozila kao što su "laki" hibridi i vozila na klasičan pogon koja imaju emisiju ispod 100 g/km CO2, objašnjavaju u Asocijaciji uvoznika vozila i delova.

Potreban je podsticajan sistem registacije vozila

Ipak, pozitivni propisi mogu da se odnose na niz regulativa koje bi doprinele smanjenju zagađenja i podsticaju za ekološku industriju, kažu u Asocijaciji.

Jedna od njih je i regulativa vezana za eko taksu koju plaćaju samo uvoznici novih vozila po toni vozila, dok sva uvezena polovna vozila ne moraju da plaćaju eko taksu.

Ne treba zaboraviti da je u Srbiju u prošloj godini uvezeno oko 150 hiljada polovnih automobila uglavnom iz Evropske unije.

Foto: informer.rs

Dodatno, potreban je podsticajan sistem registacije vozila, kakav postoji u većini EU zemalja a odnosi se na manje takse na vozila sa manjom emisijom štetnih gasova a veće takse na vozila koja su veći zagađivači.

Uz to, potrebno je ubrzati procese i procedure, kako bi se što brže operativno funcionisale bez zastoja i čekanje, što je sada slučaj sa subvencionisanom kupovinom.

Moramo da budemo svesni situacije i nemogućnosti dostizanja EU ciljeva i budžeta, ali je vrlo važno da pratimo ove trendove, jer su promene dramatične i ako ih ne ispratimo, makar u određenoj meri, doći ćemo u situaciju da ćemo teško uhvatiti korak.

U isto vreme, problem sa starosti voznog parka će biti sve veći, upozoravaju iz Asocijacije uvoznika vozila i delova.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Igor

pre 3 godine

Pa nemamo mi standard za nova vozila slabi smo mi

Politika

TV

Hronika

JOŠ Hronika VESTI

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set