• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
author image
S. Mirčić

Novinar

11.05.2022

19:59

MOGU SAMO DA NAM ZAVIDE! SRBIJU ČEKA BRDO POSLA, ALI... PROIZVODNJA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA IZMENIĆE IZ KORENA NAŠU ZEMLJU! Najveći projekat na Zapadnom Balkanu, zarada se meri...

K.R.

Vesti

MOGU SAMO DA NAM ZAVIDE! SRBIJU ČEKA BRDO POSLA, ALI... PROIZVODNJA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA IZMENIĆE IZ KORENA NAŠU ZEMLJU! Najveći projekat na Zapadnom Balkanu, zarada se meri...

Podeli vest

Električni automobili proizvodiće se u Srbiji od 2024. godine u pogonima firme FCA Srbija u Kragujevcu:. Ovo je značajan projekat za našu zemlju koji može da privuče još više stranih investitora, saglasni su stručnjaci

Nakon potpisivanja ugovora između predstavnika Vlade Srbije i kompanije Stelantis o finansiranju električnog automobila koji će se proizvoditi u Кragujevcu, jasno je da je pred Srbijom veliki i značajan projekat.

Kompanija Stelantis proizvodiće u pogonima firme FCA Srbija u Kragujevcu električni auto "Fiat panda" od 2024. godine. Inače, Stelantis je 2021. godine nastao spajanjem italijansko-američkog konglomerata Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i francuske PSA grupe.

- Dogovor sa Stelantisom je takav da je pred Srbijom period tranzicije, mora da se menja fabrika, a početkom 2024. radiće se jedan model električnog automobila - istakao je predsednik Aleksandar Vučić prilikom potpisivanja sporazuma.

Foto: Koncern VKO "Almaz - Anteй"

Ovakvi projekti privlače investitore

Ekonomista Miladin Kovačević ističe za Informer da očuvanjem ovakvog projekta možemo očekivati samo dobit.

- Kada gradite novi industrijski pogon jasno je da se očekuju i velika ulaganja, ali i dobit. To može samo da doprinese našoj ekonomiji - rekao Kovačević, i dodao da se očuvanje ovakog projekta mogu očekivati i još neki strani investitori.

Srbija deo dugoročnog plana Stelantisa

Izvršni direktor kompanije Stelantis Karlos Tavareš izjavio je da dolazak te korporacije u Srbiju deo dugoročnog strateškog plana Stelantisa do 2030. godine čiji su glavni ciljevi karbonski neutralna proizvodnja i smanjenje emisije ugljendioksida.

Tavareš je rekao da je plan te kompanije da do 2030. godine proizvode najmanje 75 novih modela električnih vozila, od čega će 50 biti proizvedeno u Evropi.

- Važno je da se pripremimo da budemo u stanju da prodajemo 100 odsto električna vozila do 2030 godine zato što će to učiniti slobodu kretanja još čistijom - rekao je Tavareš.

Koliko je ovo velika vest i za sam Kragujevac svestan je i gradonačelnig ovog grada Nikola Dašić. On je prikom potpisivanja ugovora između predstavnika Vlade Srbije i kompanije Stelantis rekao da svi moraju da budu zadovoljni.

- Možemo da budemo zadovoljni ne samo što će se na taj način svi naši ljudi koji rade u Fijatu u Кragujevcu uposliti, biti na punim zaradama i punom radnom vremenu, nego će i kompletna kooperantska mreža u Кragujevcu imati mnogo posla. Ono što je takođe značajno jeste da se radi o finalnom proizvodu - električnom automobilu, a to su nove tehnologije - rekao je tada Dašić i dodao:

Foto: N.R.

Nikola Dašić, gradonačelnik Kragujevca

- Jedna je stvar kada dovodite industrije niskog tehnološkog stepena, da zaposlite ljude i da se dobiju plate, a druga je stvar kada uvozite nove tehnologije i kada kompletno cela zajednica ima priliku da ih usvaja, a naši obrazovni sistemi da se i kroz praksu razvijaju u tom pravcu

Značajno za celu državu

Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Aleksandar Vučić

Predsednik Aleksandar Vučić je nakon sastanka sa predstavnicima kompanije Stelantis rekao da je ovo jako značajno za celu Srbiju.

- Verujemo da sada ide tranzicioni period, do kraja 2023. godine. Već od početka 2024. godine idemo sa proizvodnjom jednog modela koji će biti u više fabrika proizvođen i sa našim modelom u trećem kvartalu 2024. godine - rekao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Predsednik Vučić je istakao da je vrednost investicije 190 miliona evra, a da će Republika Srbija dati svojih 48 miliona evra.

- Za nas je to strašno značajno, zbog Кragujevca, zbog cele Šumadiju, ali i zbog cele Srbije. Nije samo ključno pitanje gde ćemo koliko ljudi da imamo zaposlenih, već kakvu novu vrednost pravimo, koliko će da poraste BDP i koliko ćemo imati ljudi koji mogu da idu u korak sa naprednim tehnologijama.

Pored same proizvodnje električnog automobila, jasno je da su potrebna i dalja ulaganja u infrastrukturu.

Koliko je Srbija spremna za jedan ovakav projekat za naš sajt govorio je i ekonomista prof. Nikola Milićević.

On ističe da je Srbija prethodnih godina značajno napredovala u svim sferama, tako da ovo može samo da poboljša našu poziciju na tržištu.

- Prethodnih godina smo imali gomilu realizovanih projekata, mnogo investitora je došlo u našu zemlju, a proizvodnja električnih automobila samo je još jedan veliki uspeh vlasti. Ovo može da nam donese mnogo toga, kompanija Stelantis planira da izbaci 75 automobila, od toga 50 u Evropi, a jedna od država gde će se on proizvoditi je i Srbija, zar to nije sjajno - istakao je naš sagovornik.

Milićević, je, takođe saglasan da ovakav projekat može da ima višestruku korist za našu zemlju.

- Ukoliko se ovo ispostavi, a uveren sam da hoće, kao uspešan potez, onda se otvara mogućnost da se i neki od najvećih proizvođača automobila odluče za Srbiju kao jednu od destinacija gde žele da proizvode svoje modele, zamislite da Tesla, SAIC, Reno i još mnogi drugi dođu u Srbiju, možete li da zamislite koliko bi to uticalo na našu ekonomiju - kaže Milićević. 

Gde se sve može napuniti električni automobil?

Budućnost mobilnosti je u električnim automobilima, tu više nema dileme. Za nekoliko godina oni će dominirati na putevima širom sveta. Međutim, ono što je trenutno najveći problem jeste vreme punjenja baterija koje je još uvek jako dugo.

Mnogo puta ste mogli da čujete ili pročitate kako je punjenje električnog automobila moguće za samo par minuta, a da li je to zapravo istina?

Foto: Pixabay

U Srbiji je trenutno dostupno 8 punjača za električne automobile na strateški ključnim tačkama, na glavnim putnim pravcima, rekli su iz JP "Putevi Srbije".

Elektro punjači jačine 22-50kW su locirani na sledećim mestima:

na platou naplatne stanice "Preševo" (iz smera GP sa Makedonijom ka Nišu),
na platou naplatne stanice "Šid" (iz smera GP sa Hrvatskom ka Beogradu),
na platou naplatne stanice "Dimitrovgrad" (iz smera GP sa Bugarskom ka Nišu),
na platou naplatne stanice "Subotica" (iz smera GP sa Mađarskom ka Beogradu),
na odmorištu "Boljkovci", na autoputu Miloš Veliki (smer Beograd-Čačak), u blizini naplatne stanice "Ljig"

Navedeni punjači poseduju tri priključka - dva za brzo DC punjenje i jedan za brzo AC punjenje. Ovakva stanica omogućava napajanje električnih automobila maksimalnom izlaznom snagom: 50 kW za DC i 22 kW za AC punjenje.

Od januara 2021.godine, na glavnim putnim pravicima funkcionišu i tri ultra brza elektropunjača, maksimalne izlazne snage 175 kW. Predviđeno korišćenje ovog punjača je po principu usputnog punjenja što je pogodno za naplatne stanice, odmorišta na autoputevima ili benzinske stanice.

Foto: Pixabay

Oni su locirani na platou bivše naplatne stanice "Niš" (smer Beograd-Niš, kao i u suprotnom smeru) i na platou naplatne stanice "Beograd" (smer Niš-Beograd).

- Navedeni punjači su predviđeni za rad napolju na temperaturama od -30 do +50 C. Novi elektro punjači odgovaraju svim neophodnim standardima i pogodni su za trenutnu i sledeću generaciju elektro automobila - ističu iz JP "Putevi Srbije".

Na tim mestima je moguće da se istovremeno puni najviše tri vozila.

Postoji još 10-ak punjača koji su smeštani u nekoliko gradova, uglavnom u Beogradu, Subotici i Novom Sadu.

Foto: Pixabay

Koliko traje punjenje električnog automobila?

Vreme punjenja zavisi i od kapaciteta baterija, a posebno od izvora električne energije na koji ćete prikjučiti vaš električni automobil. U zavisnosti od tehnike punjenja, to nekada može da potraje i nekoliko dana.

Ono što je važno, jeste da se baterije uvek pune jednosmernom strujom, a u kućnim uslovima imamo naizmeničnu struju. To znači da svi koji se odluče da nabave kućne punjače moraju imati i ispravljač - koji pretvara električnu energiju naizmenične struje u električnu energiju jednosmerne struje.

To ima veliki uticaj na brzinu punjenja. Na primer, automobil kapacitet baterija 100 kWh. Ako je priključimo na standardnu mrežu, dobijamo snagu od samo 2,4 kW. Pod ovim uslovima, automobil će napuniti 100 % kapaciteta baterija za 48 sati i 45 minuta, dakle za više od 2 dana!

Električni automobil kada je napunjen na 100 odsto baterije može da pređe oko 300 kilometara, pa ukoliko neko planira na put ovim prevoznim sredstvom, mora da se bavi i donekle matematikom, jer nije na svim mestima za sada omogućeno punjenje baterije.

Država daje subvencije

Na putevima u Srbiji ima gotovo 10.000 vozila na električni i hibridni pogon, što znači da je broj ovih vozila u poslednjih godinu dana i više nego dupliran

Veliko interesovanje građana prati i sve veća podrška države, tako da je Ministarstvo zaštite životne sredine za 2022. godinu planiralo 150 miliona dinara za subvencionisanje kupovine eko vozila, a pojedinačne subvencije kreću se od 250 evra do 5.000 evra.

Procedura za dobijanje subvencije je od ove godine pojednostavljena, a pravo mogu da ostvare građani, firme i druga pravna lica koja podnesu zahtev do 31. oktobra 2022. godine.

Bonus video:



Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Ja

pre 2 godine

Toliko nam svi zavide da ljudi masovno odlaze iz Srbije gde je zivotni standard jedan od najlosihiji u Evropi, plate medju najmanjim, a cene medju najvecim.

sledeća vest

Politika

TV

(VIDEO) Da li je Donald Tramp prećutno podržao Bajdenovu odluku?!
Live TV

(VIDEO) Da li je Donald Tramp prećutno podržao Bajdenovu odluku?!

Situaciju na frontu između Rusije i Ukrajine ali i tišinu Donalda Trampa nakon Bajdenove odluke da Ukrajina gađa unutrašnjost Rusije američkim oružjem , analizirali su gosti "Rata uživo", novinar i ekonomista Nebojša Berak i Sava Stambolić ispred Centra za društvenu stabilnost.

21.11.2024

22:19 >> 23:21

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set