NAZIRE SE STRAŠAN RAT? Nuklearna sila troši stotine miliona dolara na projekte, a sa druge strane je moćna imperija
125. 12. 2025. u 20:22
225. 12. 2025. u 20:22
Digital AD budžeti veći za trećinu u 2021.
Đorđe Bukinac je kao prvi učesnik predstavio rezultate IAB AdEx izveštaja za 2021. o stanju digitalnog oglašavanja u Srbiji i Evropi.
Tokom prošle godine, sredstva izdvojena u Srbiji za digitalni advertajzing iznosila su oko 72 miliona evra, uz zabeležen godišnji rast od 28,8% koji je tek nešto ispod evropskog (30,5%). Iako stope jesu odlične, istaknuto je da je ostalo mnogo prostora za dalji rast - na digitalno oglašavanje se u Srbiji troši svega 10 eura po glavi stanovnika (po čemu je Srbija na trećem mestu sa kraja liste), dok je evropski prosek 115 evra.
Foto: IAB
Među segmentima, najveći rast zabeležili su pretraživanje (40%), društveni mediji (37%) i video oglašavanje (35,5%).
Kako naplatiti pretplatu na sadržaj (na Balkanu)?
Već na prvom panelu pod naslovom “End of Media Consumption as We Know It?” uočen je problem nerazumevanja principa monetizacije sadržaja od strane medija. Nedim Šabić, SEO ekspert, izneo je otrežnjujući stav da će ljudi biti spremni da kontinuirano plaćaju pretplatu na medijske sadržaje ako i samo ako od toga imaju opipljivu i konkretnu korist te da je zabluda da ljudi u našem regionu nemaju novca za te namene. Naime, iako digialno mahom slabo pismeni, stanovnici zemalja Balkana hoće da plate sadržaj ukoliko im se on pravilno servira i ponude manje inovativne tehnike naplate (SMS, na primer).
“Magična cifra” koja se pominjala tokom panela, a koju bi pretplatnik hteo da plati za nešton što mu baš treba je do 1000 dinara. Iako bi za određene sadržaje konzument platio možda i više, granica je ipak postavljena na manje od 10 evra. Takođe je napomenuto da je za opstanak bilo kakvog poslovnog modela medijske kuće bitna isključivo dugoročna pretplata, a ne prodaja jednokratnog sadržaja.
Foto: IAB
Nakon uvodnog panela, Konferencija je prešla u rad na dva koloseka, te su posetioci mogli da biraju sadržaje o kojima žele da saznaju više.
Glovo više nije (samo) dostava
Rodrigo Alier iz kompanije Glovo je u dinamičnom obraćanju ukazao da se ova firma rapidno transformiše i da je ju je već danas teško posmatrati kao (isključivo) kompaniju za dostavu.
Kao što Amazon već dugo nije online knjižara, tako je i Glovo evoluirao u svojevrsno tržište za sebe. Naime, brendovi iz domena restorana, hrane i maloprodaje koji su u početku bili deo ponude Glovo dostave prepoznali su ovu platformu kao mesto gde se dešava veliki broj kvalitetnih transakcija i poželeli su da budu njen deo, kao partneri i oglašivači.
Metamorfozom tih brendova od pasivnih aktera ponude u aktivne učesnike platforme, Glovo je ušao u fazu četvorosegmentnog marketplace-a, gde se na istom digitalnom mestu susreću sama platforma, ponuđači, korisnici i, od nedavno, brendovi kao advertajzing partneri.
Raspon pažnje isti, količina signala veća
Vanja Bertalan, CEO, Human nas je podsetio da biološku evoluciju ne možemo ni da prevarimo ni da ubrzamo. Raspon naše pažnje je unapred definisan i jedino što se menja jeste količina i vrsta nadražaja (signala) koji tu pažnju troše.
Foto: IAB
Nove generacije preplavljene su signalima sa polja digitalnog sveta i nisu zainteresovane za stare modele i pravila ponašanja. Međutim, Vanja je konkretnim primerima odlično pobio tezu da nove generacije imaju manji raspon pažnje. On je evolucijski dat i manje-više isti kao i kod prethodnh generacija, ali je razlika u tome što je podeljen na daleko više signala koji se za tu pažnju “bore”.
Ovo razlikovanje bitan je element shvatranja na koji način oglašivači treba i mogu da dopru i do „digitalnih urođenika“.
Sivilo i šarenilo, rame uz rame
Panel “Adland in Times of Change” doneo je dosta lamenta nad trenutnom situacijom u industriji i problemima sa nalaženjem i zadržavanjem stručnjaka u njoj. Zaključci koji su se nametnuli nakon panela ostali su mahom neizgovoreni, a odnose se na urgentnu potrebu advertajzing agencija da, kako znaju i umeju, iznađu argumente kojima bi privukle mlade talente i “preotele“ ih od lukrativnijih industrija poput IT-ja ili startap scene.
Daleko optimističniji bio je panel posvećen događajima u event industriji. Nastup Nikole Vrdoljka iz Agencije 404, Ivana Petrovića iz EXIT Fondacije i Sanjina Ćorovića iz Production Pool-a pokazao je kroz kakav šok je event industrija morala da prođe u protekle dve godine.
Da bi opstali, događaji koji su to mogli transformisali su se u digitalni (ili hibridni) format. Prestankom pandemije, talas živih događaja preplavio je svet željan druženja, iskustava i međuljudske interakcije, bacivši u zapećak non-live formate. Prema panelistima, non-live formati, sa i bez publike, nastaviće da postoje, ali u daleko manjem obimu i kao dodatna vrednost živim eventima.
Međutim, panelisti su upozorili na oprez nakon što ovaj “post-covid“ period prođe jer će nakon njega organizatori događaja morati da se fokusiraju na to ko su i koju stvarnu vrednost pružaju učesnicima. Tehnološka inovacija koja je maltene silom morala da se primeni s početkom pandemije nastaviće se primenom virtuelne realnosti i tek treba da se vidi kako će VR/AR uticati na event industriju.
Kako naučiti Google ko ste to vi?
Jason Barnard, The Brand SERP Guy smišljeno je i dozirano šokirao publiku svojim predavanjem koje se odnosilo na Google. Prema njemu, Google (kao i sve big tech platforme) pustile su “u pogon” svoje algoritme veštačke inteligencije koji se mogu uporediti sa malom decom žednom znanja.
Ukoliko se prema toj “deci” ophodimo na pravilan, “roditeljski” način i objanimo im na jasan, kredibilan i konzistentan način ko smo to mi (ili naš biznis), ona će nas prepoznati i nagraditi optimalnim prezentovanjem na Google stranici sa rezultatima pretrage. Lično i kompanijsko brendiranje koje se bazira na navedenim svojstvima činjenica koje želimo da saopštimo Google-u postaje sve važnije, jer je namera Google-a da sve segmente nečije egzistencije koje identifikuje i indeksira pretoči u jedinstvenu stranicu posvećenu tom brendu. U tom smislu, Google stranica sa rezultatima pretrage o nama biće naš mini- sajt i bitno će uticati na opredeljenje onih koji nas pretražuju da li će stupiti u interakciju sa nama ili ne.
Konferencija je okončana dodelom tradicionalnih MIXX Awards nagrada za najbolje digitalne kampanje i projekte.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Blokadersko-gebelsovska propagandna matrica zamene teza dostigla je vrhunac.
26.12.2025
10:30
Predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić oglasio se putem zvaničnog Instagram naloga.
26.12.2025
09:09
Takozvani kosovski premijer Aljbin Kurti nastavlja sa brutalnim terorom nad Srbima, a njegove okupacione falange danas su osudile Srbina Slađana Trajkovića na deset godina zatvora zbog navodnog ratnog zločina!
26.12.2025
10:27
Da se blokaderi slažu kao rogovi u vreći dokaz je izjave opozicije koja ne može da sakrije bes prema drugim zgubidanima. Bora Novaković iz NPS, Miloš Stanković iz DSS i Borjko Stefanović iz SSP otkrili su šta misle.
26.12.2025
09:04
Predsednica Narodne skupštine Ana Brnabić, gostujući u specijalnoj emisiji "Direktno sa Minjom Miletić“, istakla je značaj civilnog društva u procesu evropskih integracija Srbije i naglasila da odgovornost za napredak nije samo na vlasti.
26.12.2025
12:14
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu obaveštava javnost da je u današnjoj akciji razbijena kriminalna grupa od 35 pripadnika.
26.12.2025
12:19
Teška saobraćajna nesreća dogodila se danas na putu od Kovina ka Smederevu, a strahuje se da ima poginulih.
26.12.2025
10:56
Noćas, u kasnim satima, ispred restorana „Tron“ došlo je do ozbiljnog incidenta u kojem je povređen vlasnik restorana D.A.
26.12.2025
11:41
Dve osobe uhapšene su zbog ubistva u Savinom selu kod Vrbasa.
26.12.2025
11:07
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je sinoć da je ponovo pronađena zaostala bomba iz Drugog svetskog rata i to ponovo u Beogradu na vodi, u blizini tržnog centra.
26.12.2025
07:45
Vojno-politička situacija sa zapadnim susedima Belorusije je napeta i složena - zapadne zemlje se spremaju za vojnu akciju i to nije blef, izjavio je danas beloruski ministar odbrane, general potpukovnik Viktor Hrenjin.
26.12.2025
12:10
Jedna žena pokušala je danas da postavi bombu na vojno vozilo u ruskom gradu Stavropolju, saopštila je Federalna služba bezbednosti.
26.12.2025
12:00
Kabinet japanske premijerke Sanae Takači usvojio je danas rekordno visok budžet za odbranu, koji iznosi više od devet biliona jena (49,2 milijardi evra), i koji je za 9,4 odsto veći od prethodnog budžeta, u trenutku kada eskaliraju tenzije sa Kinom.
26.12.2025
11:40
Američki milijarder i vlasnik kompanije Tesla Ilon Mask rekao je danas da smatra da glavni grad Belgije, Brisel, više nije belgijski. Maskov komentar usledio je kao odgovor na rezultate istraživanja koje je sproveo belgijski portal "immigratiebarometer", koji se bavi pitanjima demografije i imigracije u Belgiji.
26.12.2025
11:10
Oslanjanje Vladimira Zelenskog na britanske obaveštajne službe bio je jedan od razloga zašto se Kijev povukao iz istanbulskih pregovora 2022. godine, izjavio je za ruske medije Andrej Klimov, član Biroa Vrhovnog saveta "Jedinstvene Rusije" i član Saveta za spoljnu i odbrambenu politiku.
26.12.2025
10:40
Božićna čestitka pevačice Dženifer Lopez izazvala je buru na mrežama jer su fanovi, pored velikog dijamantskog prstena i bujnog poprsja, primetili da je telefon kojim se fotografisala iskrivljen u fotošopu.
26.12.2025
12:05
Muzičar Džordž Majkl, autor hita "Last Christmas", umro je na Božić 2016. godine, baš na praznik o kome je napisao najlepšu pesmu svih vremena. Tri godine kasnije, na isti datum, umrla je i njegova sestra Melanija Panajotu.
26.12.2025
11:20
Srpska glumica Danijela Vranješ ispričala je porodičnu priču o baki partizanki i jednoj od bolničarki koje su lečile Josipa Broza Tita.
26.12.2025
09:45
Palestinski reditelj i glumac Mohamed Bakri umro je u 72. godini nakon problema sa srcem i plućima, saopštila je njegova porodica.
26.12.2025
07:14
Američka tehnološka kompanija Gugl je, prvi put od osnivanja Gmail servisa 2004. godine, dozvolila korisnicima da promene svoju primarnu mejl adresu, što je važna vest za za više od 1,8 milijardi ljudi širom sveta, kojima je sada dozvoljeno da promene korisnički nalog bez gubitka podataka.
26.12.2025
11:03
Feng šui strulnjaci su otkrili da ukoliko imate neuredno nabacanu ispred ulaznih vrata ili stavljate torbu na pod privlačite bedu. Uz nekoliko saveta saznajte kako da vam se sliva bogatstvo u dom.
26.12.2025
10:20
Stručnjaci kažu da postoje suptilni znakovi upozorenja na noktima koji mogu da ukažu na problem sa visokim holesterolom.
26.12.2025
09:40
Planiranje prazničnog odmora u poslednjem trenutku možda nije tako skupo kako se čini, a nedavno je objavljena lista najpovoljnijih gradova za zimski odmor.
26.12.2025
09:00
U hladnim zimskim večerima nema ničeg lepšeg od šolje tople, aromatične rakije. Ovaj recept za kuvanu rakiju kombinuje blagu ljutinu bibera sa toplinom karanfilića, stvarajući savršenu ravnotežu ukusa i arome.
26.12.2025
11:40
Pevačica Goga Sekulić priznaje da je ne zanima luksuz, već samo emocija i da bi pre otišla u "stan na dan", nego u luksuzni aprtman.
26.12.2025
11:38
Pevačica Dijana Janković, poznatija kao Didi Džej, otkrila je kako sok može da pije isključivo iz Versaće čaše.
26.12.2025
11:20
Pevačica Ceca Ražnatović već godinama unazad ne vozi sama auto, već ima vozača, jer kako je priznala grozna je kao vozač, ali i pešak.
26.12.2025
10:49
Rijaliti učesnica Aneli Ahmić iznela je šokantne optužbe da je starleta Stanija Dobrojević varala Asmina Durdžića u Majamiju i da postoje i dokazi.
26.12.2025
10:21
Samoprozvani "Bog obrva", Adam Adaktar, ispričao je kako mu je pevačica Seka Aleksić tražila 25.000 evra za snimanje kratke reklame, iako su bili prijatelji.
26.12.2025
09:51
Imate mišljenje?
Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.
Ostavite komentar