• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: informer/mondo.rs

27.02.2023

12:21

VELIKE PROMENE NA SEMAFORIMA U BEOGRADU! Vozači se žale na jednu stvar, evo šta im smeta

printscreen

Vesti

VELIKE PROMENE NA SEMAFORIMA U BEOGRADU! Vozači se žale na jednu stvar, evo šta im smeta

Podeli vest

Na novim semaforima u Beogradu koji su pokriveni najsavremenijom tehnologijom trajanje žutog svetla je tri sekunde što je izazvalo nezadovoljstvo kod vozača.

Novi semafori u Beogradu dobili su najnoviju savremenu tehnologiju sa određenim promenama koje podrazumevaju prebacivanje sa zelenog na žuto svetlo bez prethodnog trepćućeg upozorenja. Ovim putem će morati navika vozača da se promeni s tim da su naučeni da žuto svetlo bude uslovljeno treptajem zelenog svetla, što je najbolje objasnjeno u Pravilniku o saobraćajnoj signalizaciji. 

Vozači su  primetili promenu koju su dobili novi semafori, a mnogi od njih su uputili žalbe na trajanje žutog svetla koje je regulisano u Pravilniku. 

“Trajanje žutog svetla za brzine do 60 km/h je tri sekunde. Za brzine preko 60 km/h, žuto svetlo traje četiri sekunde. Žuto svetlo u zonama radova na putu traje četiri sekunde. Žuto svetlo istovremeno sa crvenim svetlom traje dve sekunde. U slučaju ako se na kraju zelenog svetlosnog pojma koristi trepćuće svetlo ono mora trajati četiri sekunde, tako da naizmenični intervali uključeno-isključeno traju po 0,5 sekundi” navodi se u Pravilniku.

Novi detektorski sistem dovodi do najveće zabune među vozačima. On podrazumeva senzore koji detektuju kada automobil stane na njih, odnosno kada pešaci pritisnu tastere namenjene za prelazak ulice, koji do sada i nisu bili baš popularni koji dovode do promena po pitanju signalizacije. 

Sekretarijat za saobraćaj je dao objašnjenje o funkcionisanju signalizacije u Beogradu po jednom od sledećih načina rada: fiksni rad, detektorski rad i adaptibilni rad. 

- U detektorskom radu se po pravilu zeleno vreme nekoj signalnoj grupi dodeljuje u skladu sa zahtevima u realnom vremenu. Кod fiksnog rada zeleni signal se dodeljuje u tačno definisanom periodu ciklusa, nezavisno od toga da li na prilazu postoje zahtevi za opsluživanjem ili ne. To je i suštinska razlika između fiksnih i detektorskih/adaptibilnih sistema - objašnjavaju iz Sekretarijata. 

Foto: printscreen

Promene na semaforima u Beogradu podrazumevaju efikasniji princip rada

Nova pravila zahtevaju da građani treba da znaju da se detektorski semafori prilagođavaju trenutnim potrebama na terenu, kao i da bi trebalo da nauče nov obrazac ponašanja na raskrsnicama na kojima su postavljeni u prethodnom periodu. 

Novi semafori koji sadrže sistem za adaptibilno upravljanje saobraćajem, preko detektora prikupljaju podatke o tome šta se tačno dešava u realnom vremenu i potom dolazi do prilaođavanja trenutnih potreba. U slučaju da negde ima više vozila, zeleno svetlo za ta vozila će trajati duže, a pešački semafor će ostati crven sve dok ne naiđe pešak i ne pritisne taster na stubu semafora. Tek nakon toga, u sledećem ciklusu će mu se uključiti zeleno.

- Najčešći model opsluživanja detektorskih signalnih grupa je sledeći: ukoliko za signalnu grupu postoji registrovana najava vozila signalnoj grupi se dodeljuje minimalno zeleno vreme (npr. u trajanju od 10 sekundi), a zatim se na osnovu registrovanih najava vozila na merodavnim detektorima donosi odluka o produženju zelenog signala. Produženje može trajati: do ispunjenja maksimalno zadate vrednosti za zeleni signal na konkretnoj signalnoj grupi; do dostizanja određene tačke u ciklusu ili do pojave prekoračenja u intervalu sleđenja između vozila na detektorima-  ističu iz Sekretarijata za saobraćaj. 

Neki semafori u Beogradu će zadržati trepćuće zeleno svetlo, ali to će zavisiti samo od njihovog načina rada. Naime, kako je Sekretarijat objasnio, raskrsnice koje primenjuju fiksni sistem rada će zadržati trepćuće zeleno svetlo, dok kod novih sistema ono neće biti uključeno. 

- U Beogradu je veoma važno da se vreme na semaforima racionalno koristi, na raskrsnicama sa detektorskim radom ili u sistemu adaptibilnog upravljanja, koje se nalaze unutar gradskog područja gde je brzina ograničena na 50 km/sat, i usvojen je model funkcionisanja svetlosne saobraćajne signalizacije bez uključivanja trepćućeg zelenog intervala u prelaznim stanjima -  izjavljuju u Sekretarijatu.

Treći način regulisanja saobraćajne signalizacije na raskrsnicama jeste signalni program "fixed time" koji podrazumeva uključivanje/isključivanje trepćućeg zelenog zavisi od tehničkih mogućnosti semaforskog uređaja.

- Problem koji se vezuje za trepćuće zeleno u trajanju od četiri sekunde vezuje se za različito reagovanje vozača na pojavu zelenog trepćućeg signala. Neki vozači koriste ovaj interval za ubrzanje i prolazak preko zaustavne linije, dok neki vozači nakon aktiviranja ovog signala usporavaju kretanje vozila, sa namerom da se zaustave na zaustavnoj liniji. Još je drastičniji problem reagovanja vozača nakon drugog ili trećeg treptaja zelenog. Tako da se i taj momenat uzima u obzir pri projektovanju svetlosne signalizacije na nekoj saobraćajnici -  objašnjavaju nadležni.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Djordje

pre 1 godinu

"kao i da bi trebalo da nauče nov obrazac ponašanja na raskrsnicama na kojima su postavljeni u prethodnom periodu"ljudi ne znaju ni za stari obrazac a kamoli ovaj novi?! Hahaha50% ljudi nema osnovno znanje u saobracaju i propisima, dozvole kupljene za par stotina evra?! Pa vi samo pricajte o novom propisima?! Sta vam vrede propisi kad ih niko ne postuje?! Vise policije na ulicama vise kazni i to paprenih pa da vidite kako se postuju propisi! Znate li zasto svi ti u inostranstvu postuju propise?! Zato sto su kazne i do pet stotina evra i to itekako postuju!

Igor

pre 1 godinu

Da li ima šanse da imamo samo jedna pravila na semaforima, a ne toliko tipova, pa vozač treba da gleda u pasulj na kakvu će raskrsnicu da naleti??

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set