NIKOLA DRINČIĆ, TVORAC ČUDA U NIŠU, ZA "NOVOSTI" OTKRIVA: Kako je Radnički opet "Real sa Nišave", šta je tajni recept i koliko to "košta"
115. 11. 2024. u 15:09
215. 11. 2024. u 15:09
Vesti
Trinaesta konferencija Digital Day, pod sloganom "Shape the Future of AI", koja je održana 21. maja u Domu omladine Beograda okupila više od 500 posetilaca, stručnjaka iz zemlje i sveta, profesionalce iz digitalne industrije, kao i medije. Glavno pitanje ove konferencije je da li danas možemo da nađemo ravnotežu između korišćenja AI u digitalnom marketingu i kreativnih ideja, rešenja i vrhunskih rezultata koji predstavljaju sintezu vizuelne, audio i tekstualne poruke. Odgovor je pomalo neočekivan: svi smo se navikli na to da je AI neizbežan, mnogi su ga uključili u svoje poslove, spremni da mu se prilagode, a ostala je velika dilema - gde su etičke i moralne granice korišćenja ovog moćnog alata.
- Pre skoro 15 godina bili smo skup entuzijasta koji su pokušavali da skrenu pažnju na to zašto je važno digitalno oglašavanje. Nepunih 15 godina kasnije pričamo o tome da li će neka tehnologija preuzeti naše poslove i uticati na naše okruženje - rekao je Nenad Milić, izvršni direktor IAB Srbija. On je rekao da je to upravo simbol Digital Day konferencije - svojevrsna rekapitulacija rasta i razvoja i digitalnog sveta, same konferencije i međusobnog povezivanja.
Na samom početku predstavljen je AdEx izveštaj za 2023. godinu koji je pokazao da ulaganje u digitalni marketing konstantno raste, ali da se način i oblici targetiranja razlikuju od zemlje do zemlje. Samo u 2022. godini na mobilne reklame u Evropi potrošeno je neverovatnih 86 milijardi evra, što je rast za 9,8 posto, a tržište oglasa skoncentrisano je na najsnažnija tržišta UK, Nemačke i Francuske. Najčešći način oglašavanja postao je display, prikazivanje banera korisnicima koji su deo Google Display Network-a, a na osnovu njihovih prethodnih aktivnosti na mreži, a oglašavanje na društvenim mrežama beleži najmanji rast.
U Srbiji se na investicije u digitalne medije u 2023. potrošilo 106,6 miliona evra, što je za skoro trećinu (27,5 posto) više u odnosu na prethodnu godinu. Za razliku od Evrope, kod nas je i dalje najpopularniji način oglašavanja display (68,9 miliona), ali je najveći rast zabeležio paid-for-search (za čak 45 odsto, odnosno 20,2 miliona), gde kompanije plaćaju pretraživačima da budu što bolje pozicionirane na listi pretraživanja. Procenjena marketinška investiciona vrednost društvenih mreža značajno je porasla, a skoro sav budžet odlazi na Fejsbuk (33.854 miliona, odnosno 93 posto). Mobilno oglašavanje čini čak 90 posto display oglasa, a rast onlajn video oglašavanja procenjen je na 21,6 posto i iznosi 19,31 miliona evra. Loša informacija je to što se po glavi stanovnika za reklamiranje izdvaja još uvek jako malo, samo 3 dolara.
Na panelu "Digitalna želja: Otkriće uticaja veštačke inteligencije na evoluciju oglašavanja" Aleksandar Nikolić, direktor marketinga Tesla, rekao je da je veštačka inteligencija dobar asistent, a još uvek loš zaposleni.
Upravo je etika u korišćenju AI alata bila centralna tema ove konferencije, uz podatak da će do 2026. godine do 95 posto sadržaja u digitalnom marketingu biti stvoreno uz pomoć veštačke inteligencije.
Kako je zaključeno, potrebna je ozbiljna komunikacija s klijentima i jasno razgraničavanje šta je proizvod veštačke inteligencije, a šta su u kampanji radili ljudi.
Na panelu "Treći talas digitalnog oglašavanja: Pokretanje Retail Media mreža u Jadranskom regionu" raspravljalo se o evoluciji Retail Media mreža, koje se s pravom nazivaju trećim talasom digitalnog oglašavanja nakon pretrage i društvenih medija. Moderator panela Petar Jevremović, glavni digitalni direktor, Wireless Media Group zajedno sa učesnicima potrudio se da da odgovore na pitanja kako RMN otvaraju potpuno nove izvore prihoda za trgovce.
Jason Wescott, šef globalnog odeljenja za komercijalna rešenja u GroupM Neksus i predsednik Retail Media Network komiteta u IAB Europe, govorio je o uticaju i značaju Retail Media Network (RMN). On je najavio i formiranje Retail Media Network komiteta u okviru IAB Srbija, što je od izuzetnog značaja za naše marketinške agencije koje će od te sinergije imati višestruku korist.
Trgovinski marketing brenda fokusira se na uticanje na trgovinske posrednike (prodavce, veletrgovce) kako bi oni efikasnije promovisali i prodavali njihove proizvode. Troškovi brenda ili reklamiranje i promocija (A&P) ciljaju krajnje potrošače kako bi generisali potražnju. Digitalni mediji za maloprodaju evoluirali su od zakupnine prostora na e-commerce sajtovima, koja je ukorenjena u trgovinskom marketingu, do adresabilnog oglašavanja koje je više nalik na A&P. Dakle, evolucija ka targetiranju ponašanja pojedinačnih potrošača prirodno je privukla A&P troškove. Mogućnost da se prodaja pripiše ovom mediju predstavlja prednost za marketinške stručnjake i budžetske kontrolore koji traže dokaz o povratku investicija za svoje budžete. Ovo je svojstveno modernijim maloprodajnim medijima i pomoglo je rastu industrije, reči su Jasona Wescotta.
Jacek Kniaź iz kompanije Teads, govorio je o digitalnom video oglašavanju, ističući da nas u Evropi tek čeka omnichannel iskustvo, targetirani marketing koji se prilagođava uređaju koji se u tom trenutku koristi. Budućnost medija danas je Connected TV (CTV) – televizija koja podržava striming video sadržaja, što i analiza predstavljene studije pokazuje kao trend.
Iako se najviše pričalo o upotrebi veštačke inteligencije i etičkim granicama koje je neophodno postaviti, u fokusu ove konferencije najavljeno je i ukidanje third-party cookies, na koje se oslanja ceo digitalni marketing.
Do sada odlagano ukidanje kolačića trećih lica, desiće se krajem sledeće godine, a zaključak panela "Kolačići su mrtvi, živeli kolačići" dao je Boris Perić, direktor performans marketinga, Shoppster, rekavši da je njegova procena da će zbog ovih izmena oglašavanje poskupeti, i da će svi u lancu morati da nađu način da se ovim promenama prilagode bez većih šteta.
Svest od značaju kolačića trećih lica, pokazalo je istraživanje, veća je u Srbiji nego u Evropi, ali je važnija činjenica da većina ispitanika na pitanje da li je spremna za ukidanje kolačića, odgovorila negativno, što znači da je pred nama posao edukacije zaposlenih u digitalnom marketingu i kreiranje novih puteva za pristup konzumentima.
O važnosti podataka govorio je Aleksandar Babić iz Yandexa ističući da su za dobru reklamu najvažniji kvalitetni podaci. "Danas na svetu postoji 128 GenAI modela i razvijaju se u 107 kompanija, a svega 11 kompanija razvija više od jednog modela".
Da je sudbina medija u doba veštačke inteligencije svetla, zaključili su učesnici u panelu o medijima u doba AI. Novinarima su ponuđeni brojni AI alati koji rešavaju probleme sažimanja i opremanja tekstova, SEO i provere podataka, ali na njima ostaje ono najvažnije - misao, ideja, vest koju niko nema, umetnost pisanja. "Neće vas zameniti AI alat, zameniće vas neko ko taj alat ume da koristi", rekla je Bojana Soro, analitičarka podataka, SmartOcto.
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Pogledaj galeriju
Aleksandar Ugljevarević, partner u LMS Digital, pričao je o pravnom aspektu korišćenja veštačke inteligencije. "Amerika inovira, Kina replikuje, Evropa reguliše", kažu, a to potvrđuju i podaci po kojima se očekuje da će evropski Akt o veštačkoj inteligenciji do kraja godine usvojiti i Srbija, a on već sad utiče na kompanije koje posluju sa zemljama Evropske unije.
Može li veštačka inteligencija da zameni ljudski kontakt bila je tema završnog panela „AI i ljudski um: Između stvarnosti i fikcije“. Psihološkinja Milica Krstić istakla je da je najveća pretnja po mentalno zdravlje osoba koje se oslanjaju na AI, nemanje ljudskog kontakta.
Program u sali Amerikana zatvorio je Aleksandar Nikolić, AiChatBot.rs, analizirajući najnovije trendove i studije slučaja, i pokazao kako AI četbotovi mogu da unaprede komunikaciju između brenda i korisnika, uz personalizovanu uslugu.
Konferencija je završena dodelom tradicionalnih MIXX Awards nagrada za najbolje digitalne kampanje i projekte.
Nagrade za najbolje digitalne kampanje i projekte dodeljene su 21. maja u okviru konferencije Digital Day u Domu omladine Beograda.
Mixx Awards stručni žiri ove godine su činili: Nikola Parun, Ovation BBDO, Monika Pehar, Degordian, Igor Radulović, Žiška, Slavica Božić, Pioniri, Sandra Topalović, Popular/Polet Group, Vladimir Kondžulović, McCann, Predrag Vojinović, Method Agency, Nenad Danilović, Advertiser Serbia, Jovan Praštalo, A1 Srbija, Aleksandra Stevović, PepsiCo, Ognjen Rackov, N Sport i Stefan Tošović, Buro.Serbia i Milica Radović, Friday Finally, koja je i predsednica žirija.
Dobitnici IAB MIXX Awards za 2024. godinu u narednih 13 kategorija su:
Brand Advertising – Munchmallow – Sav od igre, Žiška za Jaffa Crvenka
Innovation – A1 NEO23 – A1 Horor priče, Žiška za A1 Srbija
Social Media – Shoppster – Sve na jednom mestu, Shoppster
Viral – A1 Srećičica Digital, Žiška za A1 Srbija
Content – Our Beat, Ovation BBDO za Triple Jump – Converse Srbija
Influencer Campaign – A1 Srećičica Digital, Žiška za A1 Srbija
Employer Branding – Kadar da prodaš ovaj proizvod?, Represent Communications
Digital Activation – Kasato Kukica, Žiška za Kasato, Jaffa Crvenka
Media Strategy – Method x Ananas: Medijska strategija, Method za Ananas
Campaign Effectiveness – Doritos Vrh trougao, Ovation BBDO za Marbo (PepsiCo)
Social Good – Kontroliši se, Ovation BBDO ft Movember Banja Luka
E-Commerce – Shoppster – Sve na jednom mestu, Shoppster
TikTok – Polovnjaci: Od Yuga do Mercedesa za 6 meseci, Smartpoint Adria za Polovne automobile
Za IAB MIXX Grand Prix takmičili su se pobednički radovi iz svih kategorija, a stručni žiri tajnim glasanjem na sam dan svečane dodele doneo odluku o pobedničkoj kampanji.
Mixx Awards Grand Prix dodeljen je kampanji Munchmallow – Sav od igre, Žiška za klijenta Jaffa Crvenka.
Međunarodno priznanje Mixx Awards dodeljuje Interaktivni advertajzing biro Srbije, a ove godine je bila dodeljena sedmi put zaredom.
Kancelarija za KiM saopštila je da je hapšenjem M. D. (28) rodom iz Babinog Mosta, a nastanjenog u Kosovskoj Mitrovici, nastavljena hajka na Srbe naočigled međunarodne zajednice.
15.11.2024
14:30
Bivši novinar i političar Uroš Piper oglasio se na "X" mreži i obratio se opiziciji koja skuplja jeftine političke poene na lešinarenju na tragediji u Novom Sadu!
15.11.2024
14:12
Maja Mrnuštik iz Čankove Lige socijaldemokrata Vojvodine potvrdila je da je cilj opozicije da tragediju u Novom Sadu zloupotrebi kako bi zaustavila svu gradnju u Srbiji, računajući i Ekspo.
15.11.2024
14:23
U severnom delu Kosovske Mitrovice u prepodnevnim satima uhapšena je jedna osoba srpske nacionalnosti u vezi sa protestima 29. maja prošle godine ispred opštine Zvečan, izjavio je zamenik komandira takozvane kosovske policije za region Sever Veton Eljšani.
15.11.2024
14:17
Evropska komisija objavila je prognozu koja se tiče privrednog rasta i javnog duga i tom prilikom pohvalila je privredu Srbije.
15.11.2024
12:33
Emisija "Info-jutro" na Informer televiziji bavila se večitom temom sukoba na Bliskom istoku, kršenjem ljudskih prava, ali tvrdnjama da će Evropska unija okrenuti leđa Izraelu.
15.11.2024
15:04
Radoslav Radosavljević, patolog i sudski veštak bio je gost na Informer televiziji u emisiji Info jutro.
15.11.2024
14:16
Emisija "Info-jutro" na Informer televiziji bavila se aktuelnim temama u vezi sa specijalnom operacijom u Ukrajini, promenama u srcu Kijeva, pritiscima kolektivnog Zapada, ali i mogućem mirovnom rešenju koje bi okončalno sukob.
15.11.2024
14:04
Fudbaleri Srbije gostuju večeras od 20.45 selekciji Švajcarske u okviru 5. kola A4 Grupe Lige nacija. Očekuje nas jedan od najvažnijih mečeva naše reprezentacije u poslednje vreme, a pred sam meč, direktno iz Ciriha, javio se novinar Informera, Vuk Žarić.
15.11.2024
13:34
Tonino Picula, hrvatski političar, održao je govor u kome je izrazio žaljenje žrtvama tragedije u Novom Sadu. O neiscrpnom licemerju najvećeg srbomrsca Picule, naša voditeljka Katarina Odalović razgovarala je sa Aleksandrom Gajovićem, novinarom, i ministrom bez portfelja Đorđem Milićevićem, koji se uključio putem vibera.
15.11.2024
13:24
Rade Međed (32), vlasnik nekoliko velikih kockarnica, bio je prva žrtva beogradskog podzemlja koja je stradala u ekspoloziji podmetnute bombe pre tačno 30 godina.
15.11.2024
07:14
Nikola M. (35) i njegov sin M.M. (2) poginuli su juče u saobraćajnoj nesreći kod mesta Uljma u blizini Vršca i to kada se automobil u kojem su se nalazili sudario sa kamionom.
15.11.2024
07:12
Mladić S.D. (21) iz Lazarevca pretučen je u kafanskoj tuči u tom gradu, pišu portali.
15.11.2024
13:05
Biznismen sa Floride, David Knežević (36), koji je već optužen za kidnapovanje svoje supruge Ane Marije Henao Knežević u Španiji, sada se suočava sa novim optužbama u Sjedinjenim Američkim Državama za njeno ubistvo.
15.11.2024
08:00
Evropska fudbalska unija (UEFA) odlučila je da meč 6. kola grupe A4 Lige nacija između Srbije i Danske sudi Feliks Cvajer.
15.11.2024
13:10
Košarkaši Real Madrida poraženi su od Efesa (74:64), ali je legenda kluba Serhio Ljulj postao tek peti igrač koji je stigao do 4.000 poena u Evroligi.
15.11.2024
14:50
Reprezentativac Srbije Nemanja Stojić (26) postao je otac, jer se njegova supruga Milica porodila i na svet donela ćerkicu Helenu.
15.11.2024
14:30
Košarkaši Armanija u poprilično oslabljenom sastavu gostuju Partizanu u Beogradskoj areni (Sport klub 1 20.30), a dodatna glavobolja za Etorea Mesinu je loš proces oporavka startnog centra Džoša Niba.
15.11.2024
14:10
Večerašnji meč između Partizana i Armanija (20.45, SK 1) će osim sportskog značaja, biti obeležen i sećanjem na Gorana Ćetkovića, vernog navijača crno-belih, koji je preminuo nakon što mu je pozlilo tokom završnice meča sa Barselonom.
15.11.2024
13:50
Ukrajinski predsednik Vladimir Zelenski očajnički pokušava da uvuče Ameriku u sukob Ukrajine sa Rusijom, ocenio je kolumnista lista "Američki konzervativac" i savetnik bivšeg američkog predsednika Ronalda Regana Dag Bendou.
15.11.2024
15:44
Predstavnici opozicije u Abhaziji, koji protestuju protiv ratifikacije investicionog sporazuma sa Rusijom, polomili su vrata i rešetke na prozoru parlamenta i upali u zgradu, javlja dopisnik Sputnjika.
15.11.2024
13:47
Britanski borbeni avioni hitno su poleteli kada je uočen jedan ruski izviđački avion kako leti u blizini britanskog vazdušnog prostora. Dva borbena aviona, tipa "tajfun" poslata su da nadgledaju ruski avion "Bear-F" koji je leteo veoma blizu Severnog mora.
15.11.2024
13:34
Na socijalne platforme dospeo je redak snimak iz detinjstva sina Donalda Trampa - Barona, na kom se čuje kako dečak priča engleski jezik sa izraženim slovenskim naglaskom.
15.11.2024
13:00
Tulsi Gabard, bivša demokratska kongresmenka koja se pridružila Republikanskoj stranci kako bi podržala Donalda Trampa, izabrana je za direktorku Nacionalne obaveštajne službe SAD.
15.11.2024
12:30
Mala scena Jugoslovenskog dramskog pozorišta poznata kao "Studio JDP" sutra dobija novo ime - "Studio Ćirilov" povodom deset godina od smrti Jovana Ćirilova.
15.11.2024
15:46
Glumica iz čuvene serije "Tračara" Šanel Maja Benks, pronađena, a sada se i oglasila za javnost!
15.11.2024
15:44
Film "Izolacija" u kojem Miloš Biković igra glavnu ulogu, ali i mnoga druga filmska ostvarenja iz ove i prošle godine biće prikazana na međunarodnom filmskom festivalu u Gračanici.
15.11.2024
15:29
Jedan od glavnih glumaca serije "Igra sudbine", Milan Bosiljčić, poznat po ulozi Marinka, otkrio je da je izgradio velelepnu vilu za svoju porodicu u selu Gorjani kod Užica.
15.11.2024
14:03
U mnogim lošim vezama mogu se čuti određene rečenice, koje su očigledan znak da vas partner ne poštuje.
15.11.2024
15:30
Novembar je doneo hladnije dane, ali to ne važi za srpsku modnu scenu! Od 23. do 29. novembra, u hotelu Hyatt Regency i Casinu Fairplay, modna agencija Select organizuje 37. Fashion Selection.
15.11.2024
15:00
Na aukciji u Ženevi prodata je dijamantska ogrlica iz 18. veka, za koju se smatra da je povezana sa istorijskim skandalom u koji je bila upletena Marija Antonaeta.
15.11.2024
14:10
Pariz, glavni grad Francuske, je odlična destinacija za novogodišnje praznike, jer nudi mnogo toga što garantuje odličan provod.
15.11.2024
13:32
Stjuardesa Adrijana Kinč je nedavno otkrila šta se radi s preostalim šampanjcem nakon leta i šokirala mnoge pratioce na Instagramu.
15.11.2024
13:00
Voditeljka Dea Đurđević i konzul Mladen Mijatović stavili su tačku na svoju vezu.
15.11.2024
15:18
Ljuba Perućica je za naš portal ispričao kako je proteklo slavlje povodom prvog rođendana, ali i kako su prisutni reagovali kada su otkrili da je Katarina trudna, kao i u kom je mesecu mlada majka.
15.11.2024
14:36
Trensrodna učesnica rijaliti "Farma 8", otvorila je dušu i iznela potresne detalje iz života.
15.11.2024
13:33
Marijana Mateus "gazi" šestu deceniju života, ali s obzirom na to kako izgleda, malo ko bi pogodio koje je godište.
15.11.2024
13:03
Nakon što ga je S.LJ. optužio za pedofiliju, oglasio se i Mahir Petrović.
15.11.2024
12:14
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.