JOKIĆ ODUVAO KONKURENCIJU! Nikoli konkurenti mogu samo da gledaju u leđa (FOTO)
105. 12. 2025. u 21:21
205. 12. 2025. u 21:21
Katarina Đulić
Vesti
Trinaesta konferencija Digital Day, pod sloganom "Shape the Future of AI", koja je održana 21. maja u Domu omladine Beograda okupila više od 500 posetilaca, stručnjaka iz zemlje i sveta, profesionalce iz digitalne industrije, kao i medije. Glavno pitanje ove konferencije je da li danas možemo da nađemo ravnotežu između korišćenja AI u digitalnom marketingu i kreativnih ideja, rešenja i vrhunskih rezultata koji predstavljaju sintezu vizuelne, audio i tekstualne poruke. Odgovor je pomalo neočekivan: svi smo se navikli na to da je AI neizbežan, mnogi su ga uključili u svoje poslove, spremni da mu se prilagode, a ostala je velika dilema - gde su etičke i moralne granice korišćenja ovog moćnog alata.
- Pre skoro 15 godina bili smo skup entuzijasta koji su pokušavali da skrenu pažnju na to zašto je važno digitalno oglašavanje. Nepunih 15 godina kasnije pričamo o tome da li će neka tehnologija preuzeti naše poslove i uticati na naše okruženje - rekao je Nenad Milić, izvršni direktor IAB Srbija. On je rekao da je to upravo simbol Digital Day konferencije - svojevrsna rekapitulacija rasta i razvoja i digitalnog sveta, same konferencije i međusobnog povezivanja.
Na samom početku predstavljen je AdEx izveštaj za 2023. godinu koji je pokazao da ulaganje u digitalni marketing konstantno raste, ali da se način i oblici targetiranja razlikuju od zemlje do zemlje. Samo u 2022. godini na mobilne reklame u Evropi potrošeno je neverovatnih 86 milijardi evra, što je rast za 9,8 posto, a tržište oglasa skoncentrisano je na najsnažnija tržišta UK, Nemačke i Francuske. Najčešći način oglašavanja postao je display, prikazivanje banera korisnicima koji su deo Google Display Network-a, a na osnovu njihovih prethodnih aktivnosti na mreži, a oglašavanje na društvenim mrežama beleži najmanji rast.
U Srbiji se na investicije u digitalne medije u 2023. potrošilo 106,6 miliona evra, što je za skoro trećinu (27,5 posto) više u odnosu na prethodnu godinu. Za razliku od Evrope, kod nas je i dalje najpopularniji način oglašavanja display (68,9 miliona), ali je najveći rast zabeležio paid-for-search (za čak 45 odsto, odnosno 20,2 miliona), gde kompanije plaćaju pretraživačima da budu što bolje pozicionirane na listi pretraživanja. Procenjena marketinška investiciona vrednost društvenih mreža značajno je porasla, a skoro sav budžet odlazi na Fejsbuk (33.854 miliona, odnosno 93 posto). Mobilno oglašavanje čini čak 90 posto display oglasa, a rast onlajn video oglašavanja procenjen je na 21,6 posto i iznosi 19,31 miliona evra. Loša informacija je to što se po glavi stanovnika za reklamiranje izdvaja još uvek jako malo, samo 3 dolara.
Na panelu "Digitalna želja: Otkriće uticaja veštačke inteligencije na evoluciju oglašavanja" Aleksandar Nikolić, direktor marketinga Tesla, rekao je da je veštačka inteligencija dobar asistent, a još uvek loš zaposleni.
Upravo je etika u korišćenju AI alata bila centralna tema ove konferencije, uz podatak da će do 2026. godine do 95 posto sadržaja u digitalnom marketingu biti stvoreno uz pomoć veštačke inteligencije.
Kako je zaključeno, potrebna je ozbiljna komunikacija s klijentima i jasno razgraničavanje šta je proizvod veštačke inteligencije, a šta su u kampanji radili ljudi.
Na panelu "Treći talas digitalnog oglašavanja: Pokretanje Retail Media mreža u Jadranskom regionu" raspravljalo se o evoluciji Retail Media mreža, koje se s pravom nazivaju trećim talasom digitalnog oglašavanja nakon pretrage i društvenih medija. Moderator panela Petar Jevremović, glavni digitalni direktor, Wireless Media Group zajedno sa učesnicima potrudio se da da odgovore na pitanja kako RMN otvaraju potpuno nove izvore prihoda za trgovce.
Jason Wescott, šef globalnog odeljenja za komercijalna rešenja u GroupM Neksus i predsednik Retail Media Network komiteta u IAB Europe, govorio je o uticaju i značaju Retail Media Network (RMN). On je najavio i formiranje Retail Media Network komiteta u okviru IAB Srbija, što je od izuzetnog značaja za naše marketinške agencije koje će od te sinergije imati višestruku korist.
Trgovinski marketing brenda fokusira se na uticanje na trgovinske posrednike (prodavce, veletrgovce) kako bi oni efikasnije promovisali i prodavali njihove proizvode. Troškovi brenda ili reklamiranje i promocija (A&P) ciljaju krajnje potrošače kako bi generisali potražnju. Digitalni mediji za maloprodaju evoluirali su od zakupnine prostora na e-commerce sajtovima, koja je ukorenjena u trgovinskom marketingu, do adresabilnog oglašavanja koje je više nalik na A&P. Dakle, evolucija ka targetiranju ponašanja pojedinačnih potrošača prirodno je privukla A&P troškove. Mogućnost da se prodaja pripiše ovom mediju predstavlja prednost za marketinške stručnjake i budžetske kontrolore koji traže dokaz o povratku investicija za svoje budžete. Ovo je svojstveno modernijim maloprodajnim medijima i pomoglo je rastu industrije, reči su Jasona Wescotta.
Jacek Kniaź iz kompanije Teads, govorio je o digitalnom video oglašavanju, ističući da nas u Evropi tek čeka omnichannel iskustvo, targetirani marketing koji se prilagođava uređaju koji se u tom trenutku koristi. Budućnost medija danas je Connected TV (CTV) – televizija koja podržava striming video sadržaja, što i analiza predstavljene studije pokazuje kao trend.
Iako se najviše pričalo o upotrebi veštačke inteligencije i etičkim granicama koje je neophodno postaviti, u fokusu ove konferencije najavljeno je i ukidanje third-party cookies, na koje se oslanja ceo digitalni marketing.
Do sada odlagano ukidanje kolačića trećih lica, desiće se krajem sledeće godine, a zaključak panela "Kolačići su mrtvi, živeli kolačići" dao je Boris Perić, direktor performans marketinga, Shoppster, rekavši da je njegova procena da će zbog ovih izmena oglašavanje poskupeti, i da će svi u lancu morati da nađu način da se ovim promenama prilagode bez većih šteta.
Svest od značaju kolačića trećih lica, pokazalo je istraživanje, veća je u Srbiji nego u Evropi, ali je važnija činjenica da većina ispitanika na pitanje da li je spremna za ukidanje kolačića, odgovorila negativno, što znači da je pred nama posao edukacije zaposlenih u digitalnom marketingu i kreiranje novih puteva za pristup konzumentima.
O važnosti podataka govorio je Aleksandar Babić iz Yandexa ističući da su za dobru reklamu najvažniji kvalitetni podaci. "Danas na svetu postoji 128 GenAI modela i razvijaju se u 107 kompanija, a svega 11 kompanija razvija više od jednog modela".
Da je sudbina medija u doba veštačke inteligencije svetla, zaključili su učesnici u panelu o medijima u doba AI. Novinarima su ponuđeni brojni AI alati koji rešavaju probleme sažimanja i opremanja tekstova, SEO i provere podataka, ali na njima ostaje ono najvažnije - misao, ideja, vest koju niko nema, umetnost pisanja. "Neće vas zameniti AI alat, zameniće vas neko ko taj alat ume da koristi", rekla je Bojana Soro, analitičarka podataka, SmartOcto.
Aleksandar Ugljevarević, partner u LMS Digital, pričao je o pravnom aspektu korišćenja veštačke inteligencije. "Amerika inovira, Kina replikuje, Evropa reguliše", kažu, a to potvrđuju i podaci po kojima se očekuje da će evropski Akt o veštačkoj inteligenciji do kraja godine usvojiti i Srbija, a on već sad utiče na kompanije koje posluju sa zemljama Evropske unije.
Može li veštačka inteligencija da zameni ljudski kontakt bila je tema završnog panela „AI i ljudski um: Između stvarnosti i fikcije“. Psihološkinja Milica Krstić istakla je da je najveća pretnja po mentalno zdravlje osoba koje se oslanjaju na AI, nemanje ljudskog kontakta.
Program u sali Amerikana zatvorio je Aleksandar Nikolić, AiChatBot.rs, analizirajući najnovije trendove i studije slučaja, i pokazao kako AI četbotovi mogu da unaprede komunikaciju između brenda i korisnika, uz personalizovanu uslugu.
Konferencija je završena dodelom tradicionalnih MIXX Awards nagrada za najbolje digitalne kampanje i projekte.
Nagrade za najbolje digitalne kampanje i projekte dodeljene su 21. maja u okviru konferencije Digital Day u Domu omladine Beograda.
Mixx Awards stručni žiri ove godine su činili: Nikola Parun, Ovation BBDO, Monika Pehar, Degordian, Igor Radulović, Žiška, Slavica Božić, Pioniri, Sandra Topalović, Popular/Polet Group, Vladimir Kondžulović, McCann, Predrag Vojinović, Method Agency, Nenad Danilović, Advertiser Serbia, Jovan Praštalo, A1 Srbija, Aleksandra Stevović, PepsiCo, Ognjen Rackov, N Sport i Stefan Tošović, Buro.Serbia i Milica Radović, Friday Finally, koja je i predsednica žirija.
Dobitnici IAB MIXX Awards za 2024. godinu u narednih 13 kategorija su:
Brand Advertising – Munchmallow – Sav od igre, Žiška za Jaffa Crvenka
Innovation – A1 NEO23 – A1 Horor priče, Žiška za A1 Srbija
Social Media – Shoppster – Sve na jednom mestu, Shoppster
Viral – A1 Srećičica Digital, Žiška za A1 Srbija
Content – Our Beat, Ovation BBDO za Triple Jump – Converse Srbija
Influencer Campaign – A1 Srećičica Digital, Žiška za A1 Srbija
Employer Branding – Kadar da prodaš ovaj proizvod?, Represent Communications
Digital Activation – Kasato Kukica, Žiška za Kasato, Jaffa Crvenka
Media Strategy – Method x Ananas: Medijska strategija, Method za Ananas
Campaign Effectiveness – Doritos Vrh trougao, Ovation BBDO za Marbo (PepsiCo)
Social Good – Kontroliši se, Ovation BBDO ft Movember Banja Luka
E-Commerce – Shoppster – Sve na jednom mestu, Shoppster
TikTok – Polovnjaci: Od Yuga do Mercedesa za 6 meseci, Smartpoint Adria za Polovne automobile
Za IAB MIXX Grand Prix takmičili su se pobednički radovi iz svih kategorija, a stručni žiri tajnim glasanjem na sam dan svečane dodele doneo odluku o pobedničkoj kampanji.
Mixx Awards Grand Prix dodeljen je kampanji Munchmallow – Sav od igre, Žiška za klijenta Jaffa Crvenka.
Međunarodno priznanje Mixx Awards dodeljuje Interaktivni advertajzing biro Srbije, a ove godine je bila dodeljena sedmi put zaredom.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Istoričar i univerzitetski profesor Čedomir Antić u potpunosti je razotkrio na koji način su blokaderi planirali Majdan, ali je govorio i o nasilju koje svakodnevno sprovode kako njihovi lideri tako i same pristalice blokaderske opozicije.
05.12.2025
21:48
Branko Babić se oglasio na društvenim mrežama i postavio jedno prosto pitanje u vezi sa (ne)delovanjem blokadera.
05.12.2025
18:32
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić obratio se građanima, poslao jaku poruku i demantovao sve laži koje se plasiraju protiv njega i vlasti u Srbiji.
05.12.2025
22:04
Kosovo i Metohiju, situaciju sa NIS-om kao i potpunu kontrolu nad medijima koju je imala bivša vlast, sve to Nataša Kandić objedinila je u svojoj objavi na "Iks" mreži, s posebnim akcentom na Borisa Tadića.
05.12.2025
21:05
Vujo Ilić sa Instituta za filozofiju i društvenu teoriju gostovao je na opozicionoj televiziji N1 i potvrdio reči predsednika Srbije Aleksandra Vučića da će naredna godina biti najbolja u istoriji naše države.
05.12.2025
17:36
Prošle sedmice u popularnoj Informerovoj TV emisiji "Na merama" mogli ste, između ostalog, da vidite, kako biznismen iz Ratkova Branko Babić sa Draganom J. Vučićevićem dogovara kupovinu medija Junajted grupe, šta na pijaci pazari ministarka Milica Đurđević Stamenkovski, kakve turustičke aranžmane merka poslanica-blokaderka Biljana Đorđević, gde penzionerske dane provodi nekadašnji lider SPO-a Vuk Drašković…
05.12.2025
10:57
Šampion Exatlona nije onaj ko je preživeo - već onaj ko je pobeđivao. I zato je ovo takmičenje čista esencija sporta.
03.12.2025
13:31
Gosti Info jutra Nikola Rađen, bivši vaterpolista, Dragan Vasiljković, fondacija "Kapetan Dragan" i Branko Babić, biznismen komentarisali su uvrede na račun Srba koje dolaze iz regiona.
03.12.2025
12:39
Premijera novog filma "Snaga jedinstva" biće prikazana u večeras u 22.30 časova na televiziji Informer!
01.12.2025
20:27
Exatlon je mnogo više od televizijskog spektakla – to je svakodnevna borba tela, uma i volje.
01.12.2025
12:27
Policija u Splitu uhapsila je dvojicu mladića starosti 16 i 18 godina zbog napada na dvojicu Srba na parkingu u naselju Ravne njive.
05.12.2025
20:46
Viši sud u Nišu produžio je za još 30 dana pritvor bivšoj gradonačelnici Niša Dragani Sotirovski osumnjičenoj za zloupotrebe.
05.12.2025
21:37
Jedan od osumnjičenih u predmetu tužilaštva za organizovani kriminal u istrazi finansijskih tokova, a u vezi sa padom nadstrešnice u Novom Sadu, Goran R. uhapšen je 1. novembra u Hrvatskoj.
05.12.2025
21:30
Telo, za sada nepoznate osobe, nađeno je na ušću Vuke u Dunav u Vukovaru.
05.12.2025
21:01
Dva automobila sudarila su se večeras sudarila u Novom Sadu na raskrsnici kod Merkatora.
05.12.2025
20:21
Snažan zemljotres jačine 7,3 stepena Rihterove skale koji bi pogodio metropolitansko područje Tokija i okolinu mogao bi da usmrti oko 18.000 ljudskih života i izazove ekonomsku štetu od 535 milijardi dolara, pokazao je nacrt nove vladine procene.
05.12.2025
22:00
Bivši lekar Natanijel Spenser (38) optužen je za jezive seksualne napade nad čak 38 pacijenata u periodu od 2017. do 2021. godine u bolnicama Roјal Stouk u Stouk-on-Trentu i Rasels Hol u Dadliju, prenosi Skaj Njuz.
05.12.2025
21:40
Administracija američkog predsednika Donalda Trampa pokrenula je novu stranicu na zvaničnom sajtu Bele kuće pod nazivom „Medijski prestupnik nedelje“, sa ciljem da istakne primere za koje smatra da predstavljaju netačno ili pristrasno izveštavanje.
05.12.2025
21:20
Grčka policija danas je koristila suzavac kako bi rasturila poljoprivrednike koji su blokirali glavni put do međunarodnog aerodroma u Solunu.
05.12.2025
21:00
Tokom poslednjeg dana državne posete Kini, francuski predsednik Emanuel Makron neočekivano se odvojio od kineskog obezbeđenja i potrčao ka grupi studenata ispred Univerziteta Sečuan u Čengduu, prikazuje snimak francuskog kanala BFMTV.
05.12.2025
20:30
Pevačica La Toja Džekson, sestra pokojnog Majkla Džeksona, objavila je na Instagramu fotografije na kojia je mršavija nego ikad.
05.12.2025
15:05
Glumica Margo Robi otkrila je detalje o erotskim scenama u filmu "Orkanski visovi" u kom glumi uz Džejkoba Elordija.
05.12.2025
14:14
Glumica Gala Videnović slavu je stekla ulogom Nataše u filmovima o "Žikinoj dinastiji", a posle mnogo godina publika j eponovo može gledati na filmu i to u 11. nastavku ovog kultnog serijala.
05.12.2025
13:33
Popularna serija "Besa" produkcije Adrenalin dobija novu adaptiranu verziju za tržišta jugoistočne Azije sa preko 700 miliona gledalaca.
05.12.2025
13:30
Posna lenja pita na čaše je mekana, sočna i mirisna, a priprema je jednostavna i praktična. Idealan kolač kada želite brz i ukusan desert bez mnogo komplikacija
05.12.2025
21:40
Žreb za Svetsko prvenstvo u fudbalu 2026. je počeo, a priliku da zablista kao voditeljka dobila je legendarna manekenka Hajdi Klum.
05.12.2025
19:43
Većina nas prostor ispod kreveta koristi privremeno skrovište za stvari. Feng šui stručnjaci upozoravaju da pet stvari nikako ne treba držati, jer privlače nesreću u dom.
05.12.2025
17:40
Jutjub sluša korisnike i zvanično uvodi "Recap", svoju verziju popularnog Spotify Wrapped pregleda godine.
05.12.2025
17:00
Dženifer Lopez (56) je živi dokaz da su godine samo broj. Podigla je temperaturu kada je na Instagramu objavila snimak sa nastupa u minijaturnom kostimu.
05.12.2025
22:20
Pevačica Lepa Brena i bivši teniser Slobodan Boba Živojinović važe za jedan od najskladnijih parova, ali o njihovom odnosu dugo se vrlo malo znalo.
05.12.2025
20:41
Pevačica Nada Obrić se prisetila mnogobrojnih anegdota sa pokojnim ljubimcem, majmunom Zvrletom, ali i načina na koji je sam sebi okončao život.
05.12.2025
20:02
Bivša voditeljka i rijaliti učesnica Kristina Kija Kockar podelila je staru objavu sa Fejsbuka vođe "rakovičkog klana" Nebojše Stojkovića Stojketa.
05.12.2025
18:16
Voditeljka Jovana Jeremić progovorila je o najavljenim otkazima koje sprema vlasnik Pinka Željko Mitrović.
05.12.2025
17:36
Sutra, 6. decembra, obeležava se pet godina od smrti pevača Džeja Ramadanovskog, a na njegovom grobu zatekli smo misterioznu poruku.
05.12.2025
17:03
Imate mišljenje?
Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.
Ostavite komentar