• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Informer/Blic

29.05.2024

10:17

Ovo prevozno sredstvo izaziva najviše nesreća! Voze ga i deca, a registrovan je kao traktor?!

RINA

Vesti

Ovo prevozno sredstvo izaziva najviše nesreća! Voze ga i deca, a registrovan je kao traktor?!

Podeli vest

Sve su popularniji kod mladih, sve ih je više na planinama i izletištima gde se iznajmljuju, ali sve češće se pominju i u nesrećama sa smrtnim ishodom.

Reč je o kvadovima koji se u Srbiji zakonski gledano mahom voze kao traktori, a auto-škola gde je moguće naučiti bezbedno upravljanje njima – ne postoji!

Za upravljanje ovim malim terenskim vozilima, ako su registrovani kao četvorocikl, potrebna je B1 vozačka dozvola. U Srbiji, međutim, velika većina kvadova ima zelene tablice, što znači da su zapravo registrovani kao poljoprivredna mašina, odnosno, traktor, za koji je potrebna F vozačka dozvola.

Zašto je tako, objašnjenje dobijamo u saobraćajnoj policiji. Naime, ako je registrovan kao četvorocikl, za kvad važe isti uslovi kao i za svakog drugog četvorotočkaša – od tehničkog pregleda na svakih godinu dana i obnavljanja registracije, do obavezne upotrebe zaštitne kacige.

Ali, ako je registrovan kao traktor, kako objašnjavaju, ništa od toga se ne mora i vozač bukvalno biva privilegovan, „jer je zakonski reč o poljoprivrednoj mašini“.

 Kada uporedite traktor i kvad sa aspekta bezbednosti upravljanja, to apsolutno nema veze jedno sa drugim. Takođe, prilikom upravljanja kvadom, znanje vožnje automobila vam apsolutno ne garantuje da ćete i taj četvorocikl voziti bezbedno, jer rutinski refleksi koji važe za automobil, ne važe i za kvad. 

Zato ne čudi da su prevrtanja česta, gotovo svakodnevna. Konačno, pošto je većina kvadova registrovana kao traktor, vozači ne moraju da koriste zaštitnu opremu, a pošto se vozi „off-road“, van zvaničnih i kategorisanih puteva, onda nema ni naše kontrole ni uviđaja, a često se dešava da vozači nakon prevrtanja završe u bolnici ili u mrtvačnici – pričaju naši sagovornici iz saobraćajne policije.

I pored svih tih rizika, do dozvole za kvad se dolazi relativno lako i legalno, pogotovo, što je većinski slučaj, ako je to vozilo registrovano kao traktor.

- Za traktor je potrebna F kategorija, a za nju može da polaže omladina već sa 15 godina, da tada započnu obuku, a polažu sa navršenih 16. Za njih je predviđeno 40 časova teorijske i 20 časova praktične obuke na traktoru. Međutim, oni koji već imaju B kategoriju, da bi dobili F treba da odslušaju samo sedam časova teorijske nastave i još toliko časova praktične obuke – objašnjavaju u auto-školama.

Iako su „izjednačeni“ registracijom, ali se u praksi vožnja traktora i kvada razlikuje „kao nebo i zemlja“, u Srbiji auto-škola za kvad – ne postoji!

- To je tako jer u Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZBS) termin „kvad“ ne postoji. ZBS poznaje lake i teške četvorocikle. A pošto je većina registrovana kao traktor, mi pravu evidenciju o bezbednosti njihovog korišćenja nemamo, jer kada uđemo u bazu podataka saobraćajnih nesreća traktora, tu se nalazi i tako registrovani ti četvorocikli. Zbog toga, između ostalog, teško je napraviti studiju bezbednosti vezanu za njih – kaže za „Blic“ Damir Okanović iz komiteta za bezbednost saobraćaja.

Foto: Informer.rs

 

Iz toga, kako navodi, proističe i problem nepostojanja obuke, a korišćenje ovih vozila otvara i brdo drugih problema.

- Jer, ako je, na primer, taj četvorocikl registrovan kao teški četvorocikl koji može da ide brže od 50 kilometara na čas, po slovu zakona on može da se vozi i po autoputu. Ali, ako je registrovan kao traktor, onda se njime ne sme ni na autoput, ni na motoput, ni na bilo koju saobraćajnicu gde je zabranjen saobraćaj traktorima, a po određenim lokalnim propisima ne bi smeli da se voze ni u urbanom delu Grada Beograda – navodi Okanović.

On se slaže da je nepostojanje veštine upravljanja četvorociklima gorući problem, te da bi zaštitna oprema trebala da se koristi i kad je kvad registrovan kao traktor i vozi se u terenskim uslovima, na livadama i u šumarcima, što je najčešće.

- Prevrtanje može biti kobno, naročito ako vozači nemaju zaštitnu kacigu jer ta vozila ne poseduju zaštitni ram – upozorava naš sagovornik.


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

Hronika

JOŠ Hronika VESTI

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set