• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Informer/Kurir

14.07.2024

07:25

Ova pravila morate znati pre putovanja! Evo zbog čega turističke agencije moraju da vam vrate novac - Jedna stavka će vas šokirati

prinskrin

Vesti

Ova pravila morate znati pre putovanja! Evo zbog čega turističke agencije moraju da vam vrate novac - Jedna stavka će vas šokirati

Podeli vest

Često se turisti pre putovanja ili nedovoljno informišu ili previde neka prava ili obaveze koje imaju u vezi sa uslovima putovanja i aranžmana oko koga su potpisali ugovor sa turističkom agencijom.

Zato se i dešava da se uputi veliki broj prigovora agencijama ili arbitražnom telu Yute. Time građani gube i vreme, ali i nerve. Međutim ima i onih i te tako osnovanih za koja mnogi građani i ne znaju da polažu prava. Bilo da je to refundacija troškova, ili pak zamena aranžmana.

 

Predsednik Udruženja potrošača NOPS Nenad Bumbić i Aleksandar Seničić, predsednik YUTE, govorili su koja prava i obaveze imaju potrošači i agencije tokom putovanja.

– Ako bilo šta nije onako kako smo potpisali ugovor ili kako je navedeno imamo prava da se žalimo – istakao je predsednik NOPS-a Nenad Bumbić.

Naveo je i niz primera, kada su potrošači, odnosno turisti mogli da traže umanjenje cene aranžmana.

– Imali smo primere da je smeštaj stvarno udaljen stotinu metara od mora, ali da je ta udaljenost merena vazdušnom linjom, takođe i veličina apartmana mnogo puta nije bila onakva kakva je navedena, a bilo je i mnogo drugih – dodaje sagovornik.

Foto: Shutterstock

 

Kada i na koji način zakon propisuje da putnici mogu dobiti povraćaj sredstava, razgovarali smo sa predsednikom YUTE Aleksandrom Seničićem, koji je objasnio da postoji više situacija i više načina vraćanja novca. Seničić je napomenuo i da se iznosi razlikuju i od broja dana, kao i kada je zahtev za refundaciju tražen.

- Što se tiče povraćaja novca on zavisi od više stvari. Imamo situaciju kada putnik na vreme shvati da su se promenili uslovi putovanja, i to je zakonski mininim 45 dana pre polaska. Tada je agencija dužna da refundira troškove u celokupnom iznosu, osim minimalnih troškova što je, uglavnom, između pet i deset odsto. Kako se smanjuje broj dana, smanjuje se i iznos koji agencija treba da vrati kupcu. Što smo bliži polasku, penali su nam veći. Sve zavisi kada ljudi odustanu i da li imaju opravdan razlog za to, a ukoliko je opravdan i to su jedino smrtni slučaj i bolest člana porodice – objasnio je Seničić.

Nekad nema uslova za refundaciju

Seničić je istakao da kupci nemaju pravo na refundiranje troškova, ako se radi o takozvanoj „First Minute“ ponudi.

- To ne važi za one takozvane „First Minute“ ponude koje su ugovorene mnogo pre aranžmana i koje su znatno jeftinije i tada se vi faktički svesno odričete otkaza putovanja – naglasio je.

YUTA savetuje potrošače da obavezno čitaju i da se upoznaju sa opštim uslovima putovanja koje su agencije dužne da predstave pre potpisivanja ugovora.

– Opšti uslovi putovanja moraju biti u skladu sa zakonom, a potrošač mora i može da se upozna sa njima pre potpisivanja ugovora, jer je to dvosmerna stvar i oni ne smeju biti protivni zakonu - kazao je Aleksandar Seničić.

Foto: Masha Bandjur

 

Objasnio je i da se agencije trude da ukoliko postoji opravdan razlog otkazivanja putovanja na najbolji način odgovore zahtevima putnika i da pokušavaju da ukoliko postoji razlog vrate maksimlana moguća sredstva, ali da agencija mora da naplati sve troškove do trenutka otkazivanja aranžmana.

Prema rečima sagovornika sama agencija ima pravo da otkaže aranžman pet dana do početka putovanja.

– Najkasnije pet dana pre polaska možemo odustati od organizacije putovanja. Recimo, ako se hotel iznenada zatvori. Tada smo dužni da putniku ponudimo alternativno rešenje iste ili više kategorizacije za isti, uplaćeni novac. Takođe, možemo otkazati aranžman ako nemamo minimalan broj putnika koji smo još prilikom objavljivanja programa morali da naglasimo. Treći slučaj opravdanog otkaza je bezbednosna procena, kada odustajemo od puta po savetu naše diplomatije, AMSS ili YUTE – istakao on.

Nenad Bumbić sa druge strane, iz ugla potrošača, nam je objasnio da se i potrošačima po zakonu mora refundirati za broj dana ukoliko neka usluga nije bila onakva kako je navedeno u ugovoru.

- Ukoliko nemate internet dva ili tri dana, ili nemate vode ili klima ne radi nekoliko dana za sve dane koliko niste dobili ugovorenu obavezu, morate dobiti refundaciju troškova, odnosno umanjenje. Većina putnika ne zna da obeštećenje može da dobije i zbog buke i prašine sa gradilišta u komšiluku, ako im se zgadio ručak zbog prljavog escajga i stolnjaka u hotelu ili ako su od hotela do plaže, umesto obećanih 200 metara, hodali pola kilometra.

Seničić je kazao da se te stvari ne mogu rešiti ukoliko putnik ne kontaktira sa predstavnikom na destinaciji.

Foto: Masha Bandjur

 

Bez putnog osiguranja ne krećite nigde

Naši sagovornici savetuju putno osiguranje uprkos manjkavosti zakonske regulative. Na naše pitanje da li postoji ikakva mogućnost da potrošač, odnosno putnik insistira na preciznom pojedinačnom ugovoru, Bumbić i Seničić su rekli da postoji pozivanje na takozvanu Frankfurtsku listu.

– Putnici koji putuju pre polaska trebalo bi da uplate putno osiguranje koje se može uplatiti u svakoj turističkoj agenciji i osiguravajućoj kući. Na zapadu je uobičajeno kupiti paket i vi naplatite novac od osiguranja, međutim, kod nas svega jedan odsto ljudi koristi osiguranje.

Pored redovnih sudova koji su krajnja instanca gde putnici, ako ni jedan drugi mehanizam ne deluje mogu ostvariti svoja prava postoji i arbitraža Jute koja na zahteve odgovara brzo, čak u roku od mesec dana, ali dužni su da provere sve navode i sve detalje pritužbi kako bi dokazali osnovanost, jer veliki broj puta zahtevi su bili krajnje neosnovani.

Frankfurtska lista

Evropske smernice ne propisuju tačan iznos naknade štete na koju turista ima pravo u pojedinoj situaciji, pa je u Nemačkoj taj problem rešen tako što je državni sud u Frankfurtu doneo tzv. Frankfurtsku listu.

U njoj su navedene najčešće manjkavosti u izvršenju ugovora i procenat naknade od plaćene cene, koji je organizator putovanja dužan da isplati putniku. Lista je podeljena po grupama „smeštaj”, „ishrana”, „prevoz” i „ostalo”.

Svaka grupa sadrži spisak nedostataka i naznačen procenat obeštećenja. Lista nije obavezujuća, ali je koriste mnoge države i znatno je uticala na kvalitet turističkih usluga.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

Po čijem nalogu Tužilaštvo postupa kada hapsi samohranu majku dvoje dece?! Jelena Tanasković direktorka Infrastruktura železnice jedva šest meseci
Politika

Po čijem nalogu Tužilaštvo postupa kada hapsi samohranu majku dvoje dece?! Jelena Tanasković direktorka Infrastruktura železnice jedva šest meseci

Nakon vesti da je Više javno tužilaštvo u Novom Sadu uhapsilo i zadržalo 11 osoba u vezi sa tragedijom u Novom Sadu, među kojima su ministar u ostavci Goran Vesić i bivša direktorka Infrastrukture železnice Jelena Tanasković, postavlja se pitanje po kom osnovu su njima stavljene lisice na ruke s obzirom na to da su na funkcijama oko šest meseci?!

21.11.2024

09:15

TV

Hronika

SNIMAK HAPŠENJA ALIJE BALIJAGIĆA!
Hronika

SNIMAK HAPŠENJA ALIJE BALIJAGIĆA!

Alija Balijagić (65) uhapšen je noćas u selu Pribojska Goleša, a u međuvremenu je objavljen i snimak privođenja osumnjičenog za dvostruko ubistvo!

21.11.2024

09:04

Sport

Planeta

Udarno iz Haga! Izdat nalog za hapšenje Netanjahua!
Planeta

Udarno iz Haga! Izdat nalog za hapšenje Netanjahua!

Međunarodni krivični sud (MKS) izdao je danas naloge za hapšenje premijera Izraela Benjamina Netanjahua, bivšeg ministra odbrane Izraela Joava Galanta i lidera Hamasa Muhameda Dijaba al Masrija zbog optužbi za ratne zločine i zločine protiv čovečnosti tokom sukoba u Gazi, javlja AP.

21.11.2024

13:21

Zabava

Medijska škola iz Rusije posetila redakciju Informera (FOTO)
Kultura

Medijska škola iz Rusije posetila redakciju Informera (FOTO)

U srpskoj prestonici gostovala je "Media škola" pod pokroviteljstvom Vlade Hanti-Mansijskog autonomnog okruga Jugra iz Zapadnog Sibira Ruske Federacije, koja je posle nedelju dana intenzivnog rada sa mladima ostvarila izvanredne uspehe još jednom jačajući srpsko-ruske viševekovne odnose.

21.11.2024

12:04

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Saznajemo! Miškovićeva snaja slavila rođendan, na muziku dala 15.000 evra! Jovani u luks hotelu pevale najveće zvezde devedesetih - ovo su detalji!
Estrada

Saznajemo! Miškovićeva snaja slavila rođendan, na muziku dala 15.000 evra! Jovani u luks hotelu pevale najveće zvezde devedesetih - ovo su detalji!

Jovana Nikolić Mišković sinoć, 20. novembra, proslavila je 42. rođendan. Tom prilikom, snajka najbogatijeg Srbina, Miroslava Miškovića, okupila je najbliže prijatelje i porodicu, koje su zabavljali članovi nekadašnjeg sastava "Funky G", Anabela Atijas i Gagi Đogani, Srđan Čolić iz "Moby Dicka", ali i Ivan Gavrilović, za šta je pevačica izdvojila oko 15.000 evra.

21.11.2024

08:02