• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: J. Matijašević K. Milanović

21.05.2020

17:33

VREĆICA PRAŠKA KAO MAČKA U DŽAKU! Jednom vrećom praška ne možete oprati onoliko mašina veša koliko piše na ambalaži EVO DOKAZA

Zaštitnik potrošača

VREĆICA PRAŠKA KAO MAČKA U DŽAKU! Jednom vrećom praška ne možete oprati onoliko mašina veša koliko piše na ambalaži EVO DOKAZA

Podeli vest

Nijedan od četiri testirana praškasta deterdženta ne ispunjava kriterijume ispisane na ambalaži, jer ta brojka odgovara samo ako perete minimalnu količinu slabo zaprljanog veša* Ukoliko dozirate prašak za mašine kapaciteta 6 do 8 kilograma za srednje ili veoma prljav veš, dobićete dvostruko manji broj pranja

Broj pranja označen na vrećama praška za veš tipična je prevara i mamac za lakoverne kupce, otkriva Zaštitnik potrošača!

Da li vam je ikada palo na pamet da brojite u koliko ste mašina sipali prašak dok se vreća nije ispraznila ili ste slepo verovali onome što je proizvođač naveo na ambalaži?

Nakon što su nas naši čitaoci upozorili na prevare sa omekšivačima i tečnim deterdžentima za pranje veša, a o čemu smo pisali u prethodnim brojevima, ekipa Zaštitnika potrošača sprovela je istraživanje i na praškovima za rublje.

 

 

Nadležni, pre svega Tržišna inspekcija, moraju da budu rigorozniji kada su ovakve stvari u pitanju i da urede ovu sferu prodaje
Petra Bogosavljević, Pokret potrošača

Naš cilj je bio da otvorimo oči potrošačima i ukažemo im da broj pranja naznačen na pakovanjima nije ništa drugo sem obične obmane.

Međutim, još gora stvar je što su proizvođači lukavo pokušali da se ograde, pa ćete broj pranja sa ambalaže jedino dobiti ako prašak sipate u male mašine od 4-5 kg, i perete isključivo manje prljav veš u mekoj vodi, iako je broj domaćinstava koji u tim uslovima pere veš minimalan.

Kupili smo četiri vrste različitih praškastih deterdženata. Poštovali smo preporučeno doziranje sa deklaracije i došli do zaključka da nijedno pakovanje od dva do tri kilograma, nije dovoljno da operete veš onoliko puta koliko tvrdi proizvođač.

 

 

Broj istaknutih pranja na vrećama koje smo kupili varira od 20 do 30, ali, nažalost, potrošači koji ih koriste dobiće znatno manje opranih veš-mašina ukoliko poštuju preporučenu dozu za određene uslove.

Nepotpuna deklaracija

Tako, na primer, piše da sa tri kilograma "meriksa" možete da operete 30 mašina. Međutim, ako sipate preporučenu dozu za mašinu od šest do osam kilogram, nažalost, dobićete znatno manje opranih mašina.

Kada ste u kupovini, nemate ni vremena, ni kapaciteta da računate i svaku stavku proveravate da ne biste bili prevareni, Ljubomir Madžar, ekonomista

Ukoliko je veš manje prljav, imaćete praška za svega 15 mašina, a ako je više zaprljan, samo 11 pranja. Ništa bolje nećete proći ni ako kupujete "faks", jer ćete umesto navedenih 20 pranja dobiti od devet do 11 opranih mašina, u zavisnosti koliko su vam stvari zaprljane!

Čak i ukoliko koristite "arijel" prašak, na kome stoji naznačeno 20 pranja, dobićete najviše 13 opranih mašina, skoro duplo manje od obećanog (pogledajte tabelu).

Foto: Zaštitnikpotrošača.rs

 

Domaći stručnjaci upozoravaju čitaoce Zaštitnika potrošača da je to ozbiljno kršenje zakona, obmana potrošača, nepotpuna deklaracija, ali i veoma loša profesionalna praksa. Prema njihovim rečima, nadležni organi moraju pod hitno da reaguju i da kazne takve stvari, jer potrošači ne smeju da se varaju.

 

 

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović ističe da je ovo tipičan primer obmane potrošača.

- To je nedopustivo i tržišna inspekcija, ali i sve druge nadležne institucije moraju rešiti taj problem. Potrošači ne smeju biti prevareni i sve ono što je istaknuto na ambalažama i deklaracijama mora biti u pakovanju.

Ovo istraživanje govori potpuno suprotno. Od četiri vrste praškova za veš nijedan nije imao tačne podatke na pakovanju. To je skandal i svi ovi proizvođači treba da budu sankcionisani zbog toga. Kao prvo, to je nepotpuna deklaracija, što je nedozvoljeno. Kao drugo, ovo je primer obmane potrošača, ali i kršenje Zakona o oglašavanju! Sve zarad borbe za tržište i što većeg profita - objašnjava Papović.

Sitna slova

Međutim, on napominje i da potrošači moraju detaljno da čitaju deklaracije i da budu obazrivi kada se kupuju ovakve stvari.

 

 

Mešaju babe i žabe

Sve i da ste sami pokušali da izračunate koliko mašina veša zaista možete oprati sa kutijom ili vrećicom praškastog deterdženta, morali biste da se pomučite.

Računica nije jednostavna, jer su proizvođači izmešali mere. Tako je težina vrećice izražena u kilogramima, a preporučena doza za pranje u mililitrima.

Sitnim slovima napisan je odnos mililitara i grama, te je zapravo za računanje potrebno služiti se jednačinama, bez razumnog objašnjenja zašto su stvar toliko zakomplikovali.

- Najveći problem je što iz deklaracije kupac ne može da utvrdi šta tačno oni sadrže, a da stvar bude gora, kod mnogih proizvođača ne može uopšte ni da se pročita, osim ako sa sobom ne nosite lupu. Isto važi i za podatke o broju pranja i načinu upotrebe. Zato kada su ovakve stvari u pitanju, veoma je važno da se pojača nadzor - dodaje Papović.

I predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Petar Bogosavljević navodi da je ovo obmana potrošača i borba za što bolji plasman na tržište, na štetu kupaca.

- Broj pranja koji su proizvođači stavili na ambalaže ne odgovara uslovima u prosečnim domaćinstvima, jer se odnosi na male mašine, sa ne toliko prljavim vešom. I tu se oni ograđuju, a kupci nasedaju. Nadležni, pre svega Tržišna inspekcija, moraju da budu rigorozniji kada su ovakve stvari u pitanju i da urede ovu sferu prodaje. Zaštita i bezbednost potrošača su na prvom mestu.

 

 

Takođe, ovde je prekršeno i pravilo o deklaraciji, ona je nepotpuna, jer potrošači ne dobiju onoliko pranja koliko im je naznačeno na njoj. Ali reklama uvek odradi svoje, pošto je i njen cilj da se privuče što više kupaca, zato što se danas sve pretvorilo u borbu protiv konkurencije - navodi Bogosavljević.

Udar na budžet

Ekonomista Ljubomir Madžar smatra da je kupovina deterdženata sa lažnim brojem pranja ekonomski veoma nepovoljna i predstavlja ozbiljan udar na džep potrošača.

- Ovo nije naivna stvar i država mora da rigoroznije kontroliše ove tehnološke stvari, jer kupci ne mogu sami! Vi kada ste u kupovini, nemate ni vremena, ni kapaciteta da računate i svaku stavku proveravate da ne biste bili prevareni. Isto tako, prilikom kupovine ovakvih proizvoda dolazi i do trošenja mnogo više novca.

Oni generalno nisu jeftini, još kada vi platite tri kilograma praška, a uz to dobijete mnogo manje pranja nego što ste mislili da ste platili, dolazimo do ozbiljne prevare i bacanja para - naglašava Madžar.

 

 

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE
 
Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE
 
Čitajte Zaštitnik potrošača:Zastitnikpotrosaca.rs


Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set