Konzumiranje više ultra obrađene hrane povećava rizik od obolevanja i umiranja od raka, posebno raka jajnika, pokazali su rezultati najnovijeg istraživanja sprovedenog na oko 197.000 ljudi u Velikoj Britaniji od kojih su više od polovine žene, objavio je CNN.
Preterano prerađena hrana uključuje instant supe, sosove, smrznute pice i gotova jela, kao i viršle, kobasice, pomfrit, sokove, kolačiće iz prodavnice, kolače, bombone, krofne, sladoled i drugo.
- Ultra-prerađena hrana se proizvodi od industrijski dobijenih sastojaka i često sadrži aditive da bi se prilagodila boja, ukus, konzistencija, tekstura ili produžio rok trajanja - istakla je dr Kiara Čang, istraživač Nacionalnog instituta za zdravlje i negu u Školi javnog zdravlja sa Imperial College London.
- Naša tela možda neće reagovati na isti način na ove ultra-obrađene sastojke i aditive, kao na svežu i hranljivu minimalno obrađenu hranu - rekla je Čang.
Foto: Pixabay
Prerađena hrana
Ljudi koji jedu prerađenu hranu piju više gaziranih pića
Međutim, ljudi koji jedu više ultra-prerađene hrane imaju i tendenciju da „piju više gaziranih pića i manje čaja i kafe, kao i manje jedu povrće i drugu hranu koja spada u zdrav način ishrane - istakao je Duan Melor, dijetetičar i viši saradnik na medicinskoj školi Aston u Birmingemu, Velika Britanija.
- Ovo bi moglo značiti da to nije efekat same ultra-prerađene hrane, već da odražava uticaj manjeg unosa zdravije hrane - rekao je Melor, koji nije bio uključen u studiju.
Studija, objavljena u utorak u časopisu eClinicalMedicine, razmatrala je povezanost između konzumiranja ultraprerađene hrane i 34 različita tipa raka u periodu od 10 godina. Istraživači su analizirali podatke o navikama u ishrani 197.426 ljudi iz baze britanske Biobanke, velike biomedicinske baze podataka i istraživačkog resursa koji je pratio stanovnike od 2006. do 2010. godine. Količina ultra obrađene hrane koju su konzumirali ljudi u ishrani kretala se od 9,1 odsto do 41,4 odsto, pokazalo je istraživanje, a prenosi CNN.
Obrasci ishrane su zatim upoređeni sa medicinskim kartonima u kojima su navedene i dijagnoze i smrti od raka. Svaki porast od 10 odsto u potrošnji ultraobrađene hrane bio je povezan sa povećanjem od 2 odsto u razvoju bilo kog raka i 19 odsto povećanim rizikom od dijagnoze raka jajnika, navodi se u saopštenju Imperial College London. Smrtnost od raka je takođe porasla, pokazalo je istraživanje.
Foto: Pixabay
Rizik od raka jajnika
Za svakih dodatnih 10 odsto veće potrošnje ultraprerađene hrane, rizik od umiranja od bilo kog raka povećavao se za šest odsto dok je rizik od umiranja od raka jajnika porastao za 30 odsto, navodi se u saopštenju.
Kada je reč o smrti od raka kod žena, rak jajnika je rangiran na petom mestu, „što predstavlja više smrtnih slučajeva nego bilo koji drugi rak ženskog reproduktivnog sistema“, primetilo je Američko udruženje za rak.
Povezanost između hrane i raka
Ovo najnovije istraživanje nije prvo koje pokazuje povezanost između visokog unosa ultraprerađene hrane i raka. Studija iz 2022. godine ispitala je ishranu preko 200.000 muškaraca i žena u Sjedinjenim Državama do 28 godina i otkrila vezu između ultraprerađene hrane i kolorektalnog karcinoma - trećeg najčešće dijagnostikovanog raka u Sjedinjenim Državama kod muškaraca, ali ne i kod žena.
- Iako nova studija sa sedištem u Velikoj Britaniji ne može da dokaže uzročnost, već samo povezanost, drugi dostupni dokazi pokazuju da bi smanjenje ultra-prerađene hrane u našoj ishrani moglo da pruži važne zdravstvene koristi - istakla je dr Ester Vamos, vodeći autor studije.
- Potrebna su dalja istraživanja da bi se potvrdili ovi nalazi i razumele najbolje strategije javnog zdravlja za smanjenje široke rasprostranjenosti i štetnosti ultra-prerađene hrane u našoj ishrani - navela je Vamos.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Pojavio se još jedan šokantan snimak incidenta sa blokaderskog skupa u Valjevu, na kojem se jasno vidi kako blokaderka Dijana Hrka drži motku u ruci, preti, udara, a zatim juri aktivistkinju Srpske napredne stranke (SNS) Nedu Perić.
Vlada Srbije razrešila je profesore Nebojšu Bojovića sa mesta predsednika, a Vladana Đokića sa mesta člana Upravnog odbora Instituta za arhitekturu i urbanizam Srbije.
Vrhovno telo blokadera u Beogradu (VSD) zasedalo je povodom zahteva za krovno nepoverenje i izbacivanje čuvenog Gandija, odnosno blokadera Lazara Mišića, ali je sastanak eksplodirao u rat i opštu podelu!
Predsednik Saveza Srba iz regiona, Miodrag Linta, ocenio je danas da odluka suda u Šibeniku da krajiškoj Srpkinji Nikolini Bačkonja Filipović izrekne zatvorsku kaznu od 15 dana zbog toga što je na svom fejsbuk profilu objavila fotografiju svog sedmogodišnjeg sina sa šajkačom na glavi, badnjakom u ruci i tri podignuta prsta, kao šovinističku, sramnu i neprihvatljivu.
U prethodnoj epizodi emisije "Na merama" pokazali smo vam kakvu to kampanju vodi političar u pokušaju Miki Aleksić, šta ovih dana radi profesor blokader Milo Lompar, koje propise krši samozvani ekolog Aleksandar Jovanović Čuta, čime se bavi potrčko Dragana Đilasa, Borko Stefanović…
Procenjuje se da će za 28 nedelja primene Zakona o legalizaciji biti upisano 320.000 objekata u Republičkom geodetskom zavodu, koliko je bilo upisano u poslednjih 28 godina, rekao je direktor Agencije za prostorno planiranje i urbanizam Srbije Đorđe Milić.
Ministarstvo unutrašnjih poslova upozorava građane na internet prevare, a žrtva može biti svako ko koristi telefon, računar, društvene mreže ili elektronsko bankarstvo.
Putnici iz autobusa srpske agencije koji je jutros oko 3 sata sleteo sa puta u Bugarskoj, krenuli su danas popodne put Srbije. Autobus niških registarskih oznaka stigao je na lice mesta oko 15 časova, preuzeo putnike i oni su nastavili putovanje ka Srbiji.
Policija u Mladenovcu intenzivno traga za muškarcem koji je jutros nožem napao i izbo svoju trudnu suprugu, nakon čega je pobegao sa lica mesta u nepoznatom pravcu.
Sva ubistva i teška ubistva, uključujući pokušaje i pripremne radnje, koja su izvršena od početka 2026. godine do danas na teritoriji Beograda, uspešno su rasvetljena i rešena, potvrdio je glavni javni tužilac Višeg javnog tužilaštva u Beogradu Nenad Stefanović.
Fudbaleri Partizana u prvom meču plej-ofa za Ligu Konferencija gostuju Hetafeu, ali je već sada jasno da će Špance u Humskoj sačekati paklena atmosfera.
Premijer Mađarske Peter Mađar izjavio je danas da su radovi na izgradnji privremene podvodne brane na Dunavu koja bi trebalo da obezbedi nesmetan rad nuklearne elektrane Pakš "trka sa vremenom".
Ukrajinski predsednik se muči da pronađe nekoga sa dovoljnim uticajem da predstavlja Kijev pred Trampovom administracijom, a potencijalni kandidati se pokazuju nevoljnim da preuzmu iscrpljujući zadatak u kritičnom trenutku rata, prema rečima dva bivša visoka ukrajinska zvaničnika i četiri poslanika, piše briselski Politiko.
Komentari
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.