• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

Izvor: Danko Borojević

22.08.2025

07:00

Moćni vitez! Suhoj Su-35S udarna pesnica ruskog vazduhoplovstva (VIDEO)

EPA/ALEX PLAVEVSKI

Vesti

Moćni vitez! Suhoj Su-35S udarna pesnica ruskog vazduhoplovstva (VIDEO)

Podeli vest

Rešenjem komisije Saveta ministara Sovjetskog Saveza od 29. decembra 1983. godine zatraženo je od OKB Suhoj da napravi lovac SU-27M. Prvi prototip T-10M-1 sagrađen je prepravkom iz serijskog primerka aviona.

Nos aviona je postao duži i veći zbog ugradnje novog radara N011 koji u odnosu na stariji N001, montiran na SU-27P, ima veći domet i proširenu zonu pretraživanja u horizontalnom i vertikalnom polju. Raspadom Sovjetskog Saveza razvoj je bio usporen.

Sve promene su postepeno primenjene i ispitane na jedanaest prototipova SU-27M označenih kao T-10M, i to od T-10M-1 do T-10M-11. Vodeći čovek OKB Suhoj Mihail Simonov, iz komercijalnih i propagandnih razloga je oznaku aviona SU-27M promenio u SU-35.

Vrhunac razvoja klasičnog dizajna 

Impresivni SU-35S je najnovija reinkarnacija lovačkih aviona iz familije SU-27, i s pravom se može tvrditi da je ovaj avion vrhunac trenutnog konvencionalnog dizajna lovačkih aviona. Dizajn je mešavina odlične aerodinamičke osnove sa naprednim motorima, kontrolom leta i naprednom avionikom.

Oznaka SU-35 je primenjena na dve osnovne konfiguracije aviona od 1991. godine. Prvi avion koji je nosio oznaku SU-35 ranih devedesetih godina XX veka, bio je digitalni T-10M/SU-27M, koga je NATO označio kao Flanker-E, a bio je pogonjen motorima AL-31FM i imao je radar N011.

Za izvoz kako je bilo u planu, bio je predviđen avion isto označen kao SU-35. Ovaj avion je korišćen kao osnova za razvoj demonstratora tehnologije aviona SU-37, koji je NATO označio kao Flanker-F. SU-37 se koristio kao platforma za ispitivanje modernog kokpita, radara N011M, za proveru uređaja za promenu vektora potiska i HOTAS komandi leta.

Veliki deo tehnologije ispitane na avionu SU-37, našla je svoju primenu na avionima SU-30MKI/MKM.

Ruski Su-35S

Trenutni SU-35S naručilo je Ministarstvo odbrane Ruske Federacije 18. avgusta 2009. godine, a bio je rezultat niza dizajnerskih studija sa dubokom modernizacijom dizajna aviona SU-27M.

Ovo je zapravo duboki reinženjering osnovnog dizajna aviona na način na koji je izvršena izmena dizajna kod aviona F-15C i na osnovu kojeg je nastao avion F-15E, tokom osamdesetih godina XX veka.

Novi SU-35S zadržao je osnovni aerodinamički dizajn i veći deo strukture aviona SU-27, ali se vide značajna aerodinamička poboljšanja sa potpuno novim motorima i digitalnom avionikom. Značajne promene uključuju uklanjanje leđnog dorsala, povećanje kapaciteta unutrašnjeg goriva i postavljanje novih odbacivih dopunskih spoljnih rezervoara za gorivo.

Za pogon su izabrana dva turboventilatorska motora Saturn AL-41F-1S (Saturn 117S) sa mogućnošću superkrstarenja, koji ovom avionu daju veliku prednost u odnosu na potencijalne protivnike u režimu vazdušne borbe.

Avionika je potpuno digitalna. U nosu se nalazi radar Tihomirov NIIP Irbis-E koji omogućava detekciju 30 ciljeva na udaljenosti od 400 km i simultano gađanje do osam ciljeva. U režimu vazduh-zemlja (more) radar obezbeđuje mapiranje terena, omogućuje istovremeno napad na četiri površinska cilja sa preciznim naoružanjem vazduh-zemlja (more) dok istovremeno skanira prostor u vazduhu u potrazi za pretnjom, na koju može da lansira aktivno radarski vođene rakete vazduh-vazduh.

Foto: EPA/Ruski lovac Su-35S u svom prepoznatljivom elementu

Cilj veličine tri metra kvadratna detektuje na udaljenosti od 350-400 km, dok cilj veličine od 0,01 metar kvadratni detektuje na udaljenosti od 90 km. Osim toga u repnoj „žaoki“ se nalazi radar N012 koji je namenjen za pretraživanje zadnje polusfere.

Taj uređaj nije namenjen samo za upozoravanje pilota na opasnost već i za upotrebu vođenih raketa vazduh-vazduh za odbranu iz zadnje polusfere. Naime, posle lansiranja rakete R-73 menjaju kurs za 180 stepeni i posle tog napadaju cilj koji avionu preti iz zadnje polusfere.

SU-35S na lovačkim zadacima naoružan je pored raketa R-73 i sa raketama R-37M (URVB), koje mogu da deluju na udaljenosti do 300 km, kao i R-77-1 (RVV-SD) dometa do 110 km, osim toga tu su i uređaji za ometanje L-265 “Hibini-10M”, koji daju znatnu prednost lovcima Su-35S nad eventualnim suparnicima.

Protiv F-22 i F-35 iznad Sirije

Avion je osposobljen za borbu protiv krstarećih raketa i bespilotnih letelica, kao i protiv najnovijih aviona kao što su F-22 i F-35. Osim toga avion nosi čitav spektar najmodernijeg ruskog naoružanja tipa vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. Kao lovac-bombarder nosi do 8000 kg ubojnog tereta na 12 nosača na krilima i trupu.

U strateškom pogledu SU-35S je u znatnoj prednosti u odnosu na konkurentske zapadne avione, osim u odnosu na F-22. Raspoređen u velikom broju sposoban je da promeni ravnotežu moći u bilo kom regionu u kojem se to desi. Ova realnost se ne shvata ozbiljno kod većine zapadnih vazduhoplovstava, pa čak i kod birokratije Ministarstva odbrane SAD.
Suhoj SU-35S u NATO nezvanično se označava i kao Super Flanker.

Borbeno su angažovani iznad Sirije i Ukrajine.

Avioni SU-35S trenutno se nalaze u naoružanju Alžira, Rusije i Kine, dok su nedavno uspešno završeni pregovori i sa Iranom. Tako da se očekuje da će uskoro i Iran postati korisnik ovog odličnog aviona (iako se nezvanično tvrdi da su već u Teheranu).

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set