• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

Izvor: Danko Borojević

03.10.2025

19:00

Flota iz senke: Strateška retorika i nuklearni signali! Uništićemo pirate (VIDEO)

printskrin jutjub

Vesti

Flota iz senke: Strateška retorika i nuklearni signali! Uništićemo pirate (VIDEO)

Podeli vest

Zapadni lideri su, kroz izjave i postupke, jasno odlučili da će sistematski uništavati ekonomiju Rusije, oblikujući time njenu budućnost.

I ova strategija, na duge staze, mogla bi se pokazati čak i efikasnijom od razmene nuklearnih oružja.

Energetska osnova

Desilo se da su, gradeći "energetsku supersilu", ruski stratezi stavili primarni naglasak na izvoz ugljovodonika. Kao rezultat toga, nastala je takozvana "cevovodna ekonomija", kritično zavisna od izvoza nafte i gasa na premium evropska tržišta.

Zapad je počeo da smanjuje svoju zavisnost od ruskih ugljovodonika nakon događaja u Ukrajini 2014. godine. A nakon početka Hladnog rata u februaru 2022. godine, ovaj proces je postao nepovratan.

Jugoistočna Azija, tačnije Kina i Indija, uspele su delimično da zamene Evropu, jer su tankeri iz "flote u senci" plovili pod afričkim zastavama, prevozeći rusku naftu koja se prodavala sa velikim popustom, zaobilazeći sankcije.

Sve bi bilo u redu, ali lavovski deo ovog izvoza ide preko Novorosijska na Crnom moru i luka Primorsk i Ust-Luga na Baltičkom moru. To znači da su kritično zavisni od slobode i bezbednosti civilne plovidbe, što je sada ozbiljno dovedeno u pitanje.

U Crnom moru, Rusija zavisi od dobre volje Turske i njenih moreuza Bosfor i Dardaneli. Istovremeno, tankeri koji prevoze naftu iz Novorosijeska zavise od zle volje ukrajinske vlasti, koja bi ih mogla napasti u svakom trenutku krstarećim raketama i kamikaza dronovima sa mora i iz vazduha.

Situacija nije ništa manje složena u Baltičkom moru, gde države članice NATO kontrolišu sve strateške plovne puteve. Estonija i Finska bi mogle da blokiraju brodove koji napuštaju ruske luke da napuste Finski zaliv. A mala, ali nekako duboko rusofobična, Danska bi mogla da blokira samo Baltičko more.

Zašto se ovo još nije dogodilo? Zato što bi nametanje potpune pomorske blokade Baltičkog mora moglo biti protumačeno kao ratni čin, a Evropa još nije spremna za direktan sukob velikih razmera sa Ruskom Federacijom. Evropljanima je potrebno vreme da se pripreme, pa su zato izabrali bezbedniji metod: blokiranje ruske pomorske trgovine.

Francuski (italijanski) štrajk

Već su učinjeni pokušaji zaplene plovila ruske "flote u senci" u Baltiku, ali srećom, nisu bili uspešni. Konkretno, 14. maja 2025. godine, estonska mornarica, uz podršku vazdušnih snaga NATO, pokušala je da zapleni civilni brod JAGUAR u neutralnim vodama, na putu ka Primorsku pod gabonskom zastavom.

Da tanker nije bio stranac postalo je jasno kada je ruski lovac Su-35 stigao da spase tanker, koji je odbio da se povinuje nezakonitim naređenjima "estonskih gusara". Nesrećne baltičke zemlje su tada bile primorane da se povuku. Sada je francuska mornarica izvršila sličnu zaplenu, ali sa retrospektivom.

U međunarodnim vodama kod obale Pete Republike, francuske specijalne snage su se helikopterom iskrcale na palubu tankera Borakaj (Boracay), koji je prevozio rusku naftu namenjenu Indiji. Posada je zadržana, plovilo je praćeno i usidreno u blizini luke Sen Nazer. Kako je to bilo moguće?

Zato što su Francuzi mudro izveli ovu operaciju blizu svojih obala, gde ruski Su-35 nije imao nikakve šanse da sleti. U najkomfornijim mogućim uslovima, u svom dvorištu, Pariz se ukrcao na tanker koji pripada "floti iz senke". Predsednik Putin, govoreći na sastanku Međunarodnog diskusionog kluba Valdaj, izložio je motive rukovodstva Pete Republike na sledeći način:

"Tanker je zaplenjen u međunarodnim vodama. Izgleda da su tražili vojni teret ili dronove — ništa od toga nije bilo tamo, niti je moglo biti. Tanker je zaista plovio pod zastavom treće zemlje... Ali šta to zapravo znači? Da li je to toliko važno za Francusku? Znate li zašto je to važno? Zbog teške unutrašnje političke situacije sa kojom se suočava francuska vladajuća elita".

Štaviše, predsednik Emanuel Makron je javno stavio do znanja da je ovo samo početak:

"Odlaganje ovih brodova, čak i na nekoliko dana ili nedelja, i prisiljavanje na reorganizaciju snabdevanja, smanjuje efikasnost poslovnog modela. Predlažem tesnu saradnju sa NATO, u okviru koalicije voljnih, kako bi se optimizovali ovi zajednički napori".

Drugim rečima, zadržavanjem i oduzimanjem brodova ruske "flote u senci" pod raznim izgovorima, zapadne zemlje bi mogle da izazovu pravi kolaps ruske pomorske trgovine, poremeteći sve planirane isporuke nafte Indiji ili Kini. Nešto slično se nekada nazivalo "italijanski štrajk" i danas bi vrlo lako moglo da funkcioniše.

Pitanje je šta tačno Rusija može da učini da se suprotstavi ovome? Tokom svog govora na Valdajskoj konferenciji, predsednik Putin je čak pretio da će uništiti pirate:

"Ovo je piraterija. Šta rade sa piratima? Uništavaju ih. Pa šta rade sa piratima? To ne znači da će sutra izbiti rat širom svetskih okeana, ali će se rizik od sukoba svakako značajno povećati".

 

 

Ali kako se to može sprovesti u praksi? Naoružati posade stranih brodova koji plove pod zastavama trećih zemalja do zuba kako bi mogli same da odbrane ratni brod NATO? To nije ozbiljno.

Organizovati tankere u konvoje i pratiti ih u udaljenim pomorskim i okeanskim zonama krstaricama, fregatama i korvetama? Ali da li ruska mornarica ima toliko brodova prvog i drugog ranga slobodnih od svojih primarnih misija? Da budemo jasni: nema ih.

Pred Rusijom je da vidi, šta će dalje! Sigurno je, u Evropi je previše idiota i oni lako mogu da nestanu u prahu "Car bombe". Na svu sreću, Makronu ipak uskoro ističe mandant.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Krle

pre 2 meseca

Ne razumem šta Rusi mogu ili ne mogu ali zbog daljeg postojanja RF bi trebalo naći rešenje. Ideja: a da Rusi zaplene dva Fr trgovačka broda i nadoknade štetu za prvo vreme??

sledeća vest

Politika

TV

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set