• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

21.12.2025

19:10

(FOTO/VIDEO) Ovako nešto svet nije video: Norveška pravi ultra, mega, giga projekat koji je zapanjio svet - Pa ovo je neverovatno

Printscreen/YouTube/Statens vegvesen

Vesti

(FOTO/VIDEO) Ovako nešto svet nije video: Norveška pravi ultra, mega, giga projekat koji je zapanjio svet - Pa ovo je neverovatno

Podeli vest

Norveška gradi najduži i najdublji podvodni putnički tunel na svetu, koji će se prostirati 27 kilometara ispod morskog dna, na dubini od čak 392 metra.

Reč je o megaprojektu Rogfast, čiji je cilj da se zapadna obala Norveške trajno oslobodi zavisnosti od trajekata i vremenskih uslova koji su decenijama usporavali saobraćaj i privredu.

Generacijama su stanovnici zapadne obale zavisili od rasporeda trajekata i vremenskih prilika - snažni vetrovi i zimske oluje često su u potpunosti paralisali saobraćaj. Rogfast bi trebalo da tu neizvesnost učini prošlošću.

Tunel će povezivati Stavanger i Bergen, skraćujući putovanje za oko 40 minuta, a predstavlja ključni deo plana da se obalski autoput E39, dug 1.100 kilometara, u potpunosti oslobodi trajektnih prelaza.

Danas to putovanje traje oko 21 sat i uključuje sedam trajekata, dok je cilj norveških vlasti da se ukupno vreme putovanja prepolovi.

Rogfast će imati dve odvojene cevi, svaku sa po dve saobraćajne trake, što bi trebalo da obezbedi visok nivo bezbednosti i protočnosti.

Radovi su započeti 2018. godine, privremeno su obustavljeni zbog rasta troškova, a nastavljeni krajem 2021. Završetak projekta planiran je za 2033. godinu, uz procenjenu vrednost od oko 2,4 milijarde dolara. Država finansira 40 odsto projekta, dok će ostatak biti pokriven putarinama.

Podzemni kružni tok - inženjerski presedan

Posebnu pažnju privlači činjenica da će se na oko 260 metara ispod mora nalaziti podzemni dvostruki kružni tok, jedinstven u svetu. On će omogućiti povezivanje sa tunelom ka ostrvu Kvitsoj, najmanjoj norveškoj opštini, koja će prvi put dobiti stalnu kopnenu vezu.

Gradnja na gotovo 400 metara ispod mora nosi ogromne tehničke izazove - od ekstremnog pritiska do prodora slane vode. Inženjeri koriste laserske skenere i digitalne modele kako bi preciznost spajanja tunelskih cevi bila unutar greške od svega pet centimetara.

Iako će projekat dovesti do gašenja pojedinih trajektnih linija, norveške vlasti očekuju da će Rogfast dugoročno ojačati lokalnu ekonomiju, smanjiti logističke troškove, naročito u industriji morskih plodova, i poboljšati dostupnost obrazovanja i javnih usluga.

BONUS VIDEO


Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set