Autor: Informer.rs/Index.hr

11.02.2022

10:33 >> 11:04

UZBUNA, NA JEDNOJ PLANETI KOD UMIRUĆE ZVEZDE IMA ŽIVOTA?! U "zoni Zlatokose", ne tako daleko od Zemlje, astronomi videli nešto što bi moglo da uzdrma naš svet

Pixabay

"Ovo je prvi put da je takvo nešto viđeno u nastanjivoj zoni belog patuljka. Postoji mogućnost da na planeti koji orbitira oko belog patuljka postoji život"

Naučnici veruju da su otkrili planetu na kojoj bi moglo da bude života. Reč je o planeti koja orbitira oko umiruće zvezde. Ako otkriće bude potvrđeno, biće to prvi put da je u orbiti umiruće zvezde, takozvanog belog patuljka, otkrivena planeta na kojoj bi mogao da postoji život. Studija o otkriću planete objavljena je u naučnom časopisu Royal Astronomical Society.

Planeta je otkrivena u "nastanjivoj zoni", odnosno u orbiti u kojoj nije ni prehladno, ali ni pretoplo za postojanje života.

Glavni autor studije, profesor Džej Farihi s londonskog Univeriti Koledža, rekao je da je opservacija takve planete novost za astronome: "Ovo je prvi put da je takvo nešto viđeno u nastanjivoj zoni belog patuljka. Postoji mogućnost da na planeti koji orbitira oko belog patuljka postoji život."

Kad vrlo velike zvezde potroše svoje gorivo, pretvaraju se u crne rupe, a manje, poput našeg Sunca, postaju beli patuljci, odnosno zvezde koje su potrošile svo svoje nuklearno gorivo i izgubile svoje spoljašnje slojeve.

Beli patuljci su obično veličine planete i emituju plavičasto-belu svjetlost kad se formiraju. Planeta koja je verovatno otkrivena nalazi se, u svemirskim okvirima, relativno blizu - udaljen je "samo" 117 svetlosnih godina od Zemlje. Smatra se da je 60 puta bliža svojoj zvezdi nego što je Zemlja udaljena od Sunca.

Tim naučnika nema direktnih dokaza o postojanju planete, ali otkrili su kretanje 65 struktura veličine Meseca u nastanjivoj zoni belog patuljka. Udaljenost jedne strukture u odnosu na drugu se ne menja, što sugeriše da su pod gravitacijskim uticajem planeta u blizini.

Foto: Pixabay

"Tim je ostao u šoku. Kretanja su bila tako precizna da se to ne može izmisliti", rekao je profesor Farihi za BBC.

Nastanjiva zona je svojevrsna "traka" oko zvezde u kojoj voda na planeti može postojati u tekućem stanju, što je pogodno za život. Obično se takva zona naziva "zonom Zlatokose" (po bajci, op.a.). Naime, ako je planeta preblizu zvezdi, onda je temperatura previsoka i nema uslova za tekuću vodu. Slično važi i za planetu koji je predaleko od zvezde - temperatura je preniska da bi postojala tekuća voda.

Ovi rezultati trebalo bi da podstaknu astronome da traže direktne dokaze za postojanje planete u orbiti belih patuljaka. Obično u astronomiji važi - ako nađete jednu, to znači da je to uobičajeno", rekao je profesor Farihi.

Službama bezbednosti i dubokoj državi nikako ne odgovara slobodan protok informacija! Neke od depeša Vikiliksa su nespretno iznesene! (VIDEO)

Osnivač Vikiliksa Džulijan Asanž izjasnio se juče krivim po jednoj optužbi za pribavljanje i objavljivanje vojnih tajni SAD, kao rezultat dogovora sa tužiocima američkog Sekretarijata za pravosuđe, čime je obezbedio sebi slobodu, a time je završena i duga pravna saga koja je pokrenula debate o slobodi štampe i nacionalnoj bezbednosti. Na tu temu govorio je za Informer predsednik Lobista Srbije Nenad Vuković tokom gostovanja u "Info jutru".

27.06.2024