• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Tvin

05.05.2022

10:46

OVO JE  NAJVEĆI RATNI PLEN SRBIJE U PRVOM SVETSKOM RATU! Brod kojim je započet rat služio u četiri  vojske i još postoji!

print screen

Podkast

OVO JE NAJVEĆI RATNI PLEN SRBIJE U PRVOM SVETSKOM RATU! Brod kojim je započet rat služio u četiri vojske i još postoji!

Podeli vest

Priča o ovom brodu nikada ne zastareva. Buran je put koji je "Bodrog" prešao od trenutka kada je izgrađen do danas. On je i zvanični dokaz kako je počeo Prvi svetski rat.

Priliku da kroče na palubu rečnog monitora "Sava", imali su reporteri Informera, a naš sagovornik viši kustos Vojnog muzeja Vuk Obradovć nas je proveo kroz to šta posetici mogu da vide, ali i podsetio na nesvakidašnju sudbinu ovog broda.

- Ovaj ratni brod je izgrađen 1904. u Budimpešti i odmah potom biva uključen u naoružanje austrougarske vojske. Ovaj tip plovila se naziva monitor, a oni su građeni tako da bi bili neprikosnoveni gospodari rečnih puteva, njih odlikuje snažan oklop i moćno naoružanje. Ova klasa brodova nekada "Bodrog", a danas "Sava" imao je 77 članova posade – rekao je za Informer viši kustos.

Foto: printscreen

Rečni monitor "Sava"

Jula 1914. Austrougarska je objavila rat Srbiji. Nije se verovalo da će  napsti malu i ratovima istoršenu zemlju, međutim ta neverica  razvejana je iste noći, kada su pale prve granate na Beograd. Austougarska je stvorila  moćnu rečnu flotilu koja je uspešno prodirala iz Dunava u Savu, defilujući pored odbrane Beograda koja nije imala naoružanje kojim bi im se suprotstavila.

  - Na palubi se i vide tragovi udara srpskih granata, ali ni na jednom mestu palube koja je inače 25 mm pancirna ploča nije probijena. Granate su udarile, napravile štetu, ali brod nije oštećen - objašnjava sagovornik.

U toku noći 31. oktobra 1918. godine moćni monitor "Bodrog" se nasukao, tako je postao plen srpske vojske.

   - Po zauzimanju Srbije on prelazi Dunavom do Crnog mora i stacioniran je u Odesi. Tamo je vršio ulogu obezbeđenja plovnih puteva sve do oktobra 1918. kada se vraća u Beograd i štiti povlačenje Austrougra preko Save i Dunava pred oslobodilačkom srpskom vojskom koja je nezadrživo nadirala. Tada se i nasukao, Autrougari su pokušali da ga uz pomoć dva remorkera  spasu i prevezu za Budimpeštu. Međutim, srpska artiljerija je već izbila na visove iznad Višnjice, otvorila vatru na remorkere i tako ih odbila, te on biva zaplenjen od srane srpske vojske - kaže Obradović. 

Foto: printscreen

Bodrog


Od 1920. prelazi u naoružanje vojske Srba, Hrvata i Slovenaca kada je pod naredbom kralja Petra Prvog i naloženo da se zove "Sava". Nakon dve decenije ni Drugi svetski rat ga nije zaobišao.

 - Kada je počeo Drugi svetski rat u Jugoslaviji imao je zadatak da obezbeđuje Sipski kanal na Dunavu kod Đerdapa, međutim nisu uspeli da zaustave nemački desant. Posada se vratila do Beograda sa ciljem da krenu nazad prema Bosni. Zbog visokog vodostaja Save brod nije mogao da prođe ispod Savskog mosta zbog toga ga posada nasuka, a oni se ukrcaju na remorkere i šlepove te krenu  put Bosne. Upravo u tom momentu, dok su prolazili ispod Savskog mosta, inžinjerske jedinice vojske Kraljevine Jugoslavije su digle most u vazduh. Most je pao na te šlepove i posada monitora "Sava" je faktički izginula upravo ovde na 50 metara od mesta gde je on danas izložen - objašnjava viši kustos.

Malo je brodova ovog tipa bilo urađeno, a još manje ih sačuvano zato je ovo od izuzetne važnosti i deo našeg kulturnog dobra.

 - Pune četiri godine trajala je rekonstrukcija u brodogradilištu u Apatinu​, veliki posao urađen je u konzervaciji trupa, rekonstrukcije nadgrađa koje je prilagođeno turistima dok je unutra izložbena postavka razvoja i istorije (Bodoga) "Save", kao i oruđa koja pripadaju tipu ovakvih mornaričkih topova koji su bili u naoružanju tog perioda - objašnjava Obradović.

Foto: printscreen

Rečni monitor "Sava"

Ekipi Informera viši kustos vojnog muzeja otkrio je planove u domenu rekonstrukcije još nekih znamenitih objekata koji neće ostati prepušteni zubu vremena.

  - Vojni muzej je u procesu izrade planova i početka rekonstrukcije podmornice Jugoslovenske narodne armije klase “Tisa” ona se nalazi u Beogradu i uskoro će biti započeta rekonstrukcija, a zatim i  izložena za posetioce - kaže sagovornik. 

  Nijedna druga učesnica Prvog svetskog rata nije tako skupo platila cenu slobode kao Srbija.Drugi su bili u pravu kada su još pre jednog veka govorili da će imenom Srbija biti ispisivane najsvetlije i najsvetije stranice istorije. O tome govori i rečni monitor "Sava"- simbol nepobedivosti Srbije i  neprocenjivo kulturno blago naše zemlje.


 

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Mislav

pre 2 godine

Čudno bre kako se ne hvalite ratnim plenom od napada ja Hrvatsku. Silni traktori, veš mašine, a da ne govorimo o radijatorima centralnog grijanja koje ste čupali iz zidova, te naftu iz slavonije.

sledeća vest

Politika

Hronika

JOŠ Hronika VESTI

Društvo

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set