• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: M. M. D.

29.01.2021

22:20

EKSKLUZIVNO! DETALJI PROJEKTA IZGRADNJE METROA U BEOGRADU Od Železnika do Mirijeva za samo 38 minuta

Srbija

EKSKLUZIVNO! DETALJI PROJEKTA IZGRADNJE METROA U BEOGRADU Od Železnika do Mirijeva za samo 38 minuta

Podeli vest

Stanica na Trgu republike u centru Beograda biće čak 35 metara ispod zemlje. Prvi putnici u beogradskom metrou 2027. godine

Beograd će posle više decenija iščekivanjaza oko šest godina dobiti prvu liniju metroa.
Trasa duga 21,3 kilometra, od početne stanice u Železniku, pa do poslednje u Mirijevu prelaziće se za samo 38 minuta (linija metroa ići će od Železnika preko Žarkova, Banovog brda, Sajma, Beograda na vodi, Trga republike, Dorćola i Zvezdare sve do Mirijeva). Kada bude izgrađen, metroom će se putovati tri puta brže nego danas autobusima i tramvajima. Radovi na izgradnji metroa u prestonici započeće krajem ove godine, rok za završetak radova je 2027. godina, a čitav projekat koštaće 1,82 milijarde evra.

Najsloženiji projekat


Stanko Kantar, direktor JKP "Beogradski metro i voz", kaže za Informer da se nikada u našoj zemlji ništa složenije nije radilo, ali i da Srbija nikad nije bila bliža metrou.
- U aprilu će biti doneto idejno rešenje za depo na Makiškom polju kod Ranžirne stanice, da bi krajem godine počeli nasipanje i izgradnja. To će biti početak radova na beogradskom metrou. Čekamo i usvajanje plana generalne regulacije šinskog sistema, koji će definisati sve buduće linije metroa i gde će se tačno nalaziti stanice. Plan je da se pojedine postojeće trase 'BG voza' nadovežu na metro. Cilj je da šinski sistem bude primaran za prevoz građana, jer je to najbezbedniji i najudobniji način prevoza, kao što je u svim velikim metropolama - kaže Kantar.

On dodaje da bez dobrog prevoza nema razvoja jednog grada.
- Beograđani neće mnogo osetiti gradnju metroa. Na delu od Železnika do Makiša, odnosno Žarkova, u dužini od 2,5 kilometara, metro će ići iznad zemlje. U ostatku grada građani neće ni videti gradnju metroa, koji će se kopati na velikim dubinama. Tako će stanica na Trgu republike biti na dubini od čak 35 metara.

STANICA RASTOJANJE STANICA* DUBINA STANICE*



Železnik        1.435           +1.0
Makiš            1.020          +1.0
Bele vode      1.170         -10.5
Trgovačka      985            -10.5
Požeška         1.220         -27.0
Pijaca Banovo brdo  725 -33,5
Most na Adi    1.005         -28.0
Sajam            1.845         -23,5
Most Gazela    890           -22,5
Savski trg       1.010       -17,5 i - 32
Trg republike  1.105          -35
Bajlonijeva pijaca  550       -22
Cvijićeva          825          -22,5
Pančevački most  920        -22,5
Karaburma         1.080  -14,5
* u metrima

- Makiško polje će biti mesto gde će počinjati metro i odakle će kretati čitava kompozicija. To je izuzetno važno, jer kad pogledate saobraćajne studije, videćete da je u Beogradu za saobraćaj najopterećeniji upravo Bulevar Živojina Mišića kod Sajma. Tu zaista prolazi veliki broj autobusa jer ogroman broj građana dolazi iz pravca Čukarice, Barajeva i Obrenovca. Kad bude gotov metro, saobraćaj će biti dosta rasterećeniji - kaže Kantar.

Međunarodni konkurs

Što se tiče samog izgleda stanica, naš sagovornik objašnjava da će one biti jedinstvene u svetu.
- Ove godine biće raspisan i konkurs za arhitektonska rešenja stanica, a one će svakako biti jedinstvene, od načina izlaska iz stajališta do osvetljenja i drugih estetskih rešenja. Zanimljivo je i što će se koristiti najmodernije tehnologije za izgradnju, a isporuku samih vozova radiće Francuzi - dodaje on.

U planu još dve linije


Prema projektu, druga linija metroa povezivaće Železničku stanicu Zemun i Mirijevo, biće duga 19,2 kilometra i imaće 20 stanica, a njen završetak planiran je do 2033. godine. Ove dve linije ukrštaće se na Savskom trgu. Kroz samu Studiju izvodljivosti radi se rešenje treće linije metroa, kojom bi trebalo da se povežu Banjica, Voždovac, deo Novog Beograda ka Surčinu. Na toj trasi bi trebalo da se nađu i Prokop i buduća glavna autobuska stanica u Bloku 42.
Kompletna investicija sve tri trase procenjena je na 4,4 milijarde evra.

Foto: Tanjug

Najsavremeniji sistem


Beogradski metro biće najsavremeniji, potpuno automatizovan, a pri gradnji koristiće se najsavremenije tunelske mašine - "krtice".
- Koristimo najmodernije softvere za modelovanje javnog gradskog prevoza i šinskih sistema. Osim izgradnje samog metroa, biće stvorena i baza stručnjaka i kvalitetnog kadra koji će biti sposoban da upravlja njime i njegovim održavanjem i da bude obučen za sve dalje faze rada. Metro je toliko složen da će biti osnov za stvaranje nove generacije stručnjaka i zapošljavanje ljudi - navodi Stanko Kantar.

Prva ideja za metro 1938. godine


Ideju za gradnju metroa u Beogradu 1938. predložio je arhitekta Ratimir D. Nikolić, razmatrajući i analizirajući situaciju gradskog prevoza i uzimajući u obzir ograničeni kapacitet tadašnjeg tramvajskog sistema. On je zaključio da jedino metro obezbeđuje trajno rešenje saobraćajnih problema i omogućava dalje širenje grada. Početak Drugog svetskog rata, u koji je uvučena i Jugoslavija, stavlja tačku na sve dotadašnje planove.
Generalni urbanistički plan iz 1950. godine predviđao je spajanje Beograda i Zemuna izgradnjom novog grada na levoj obali Save i razvoj novih infrastruktura, autoputa i železničkog čvora. Zbog naglog porasta stanovništva i automobila autor plana, gradski arhitekta Nikola Dobrović, 1958. godine predlaže izgradnju prve linije metroa na potesu Kalemegdan-Terazije-Slavija-Čubura.
Godine 1968. godine bile su planirane dve linije metroa, od Vinče preko Bulevara revolucije i Vukovog spomenika, Slavije i Terazija do centra Novog Beograda, Zemuna i Batajnice. Druga je bila planirana na potesu od Petlovog i Banovog brda preko Prokopa i podnožja Terazija do Studentskog trga, odakle bi, prateći tok Dunava, išla do kraja Karaburme.
Prema Generalnom urbanističkom planu iz 2002. godine, ponovo je urađen projekat prve linije lakog metroa. Linija je po toj ideji trebalo da povezuje Bulevar kralja Aleksandra sa centrom grada i Novim Beogradom.


 


 

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
zzz

pre 3 godine

ni jedan od detalja nije ekskluzivan.. sve vec poznato.. kad rekoste jos 2 linije ja sam mislio 5.. kad ono 3... to do.. 2050 nece biti gotovo ovim tempom

sledeća vest

Politika

Nebojša Bakarec: Hrvatski hematom Ponoš!
Politika

Nebojša Bakarec: Hrvatski hematom Ponoš!

Hrvatski državljanin mali Zdravko Ponoš gaji nezdrave navike. Bivstvuje bez ponosa, hoda rastrojeno, i pevuši „Lijepa naša“. Letuje na Brijunima, iako u svojoj post(r)ojbini Hrvatskoj, nema nikoga. Međutim neodoljivi su Brioni, i zebre i mufloni! Sve najmilije je Ponoš evakuisao iz Hrvatske, neposredno pre Oluje – javili mu braća Hrvati! Častili ga za usluge. Najbolji Ponošev prijatelj je Pediculis Picula Tonino, zajedno su u Zagrebu fasovali trišu.

23.12.2024

14:20

TV

Želimo li mirniju budućnost ili povratak u prošlost? Ne propustite Info dan od 15 časova!
Live TV

Želimo li mirniju budućnost ili povratak u prošlost? Ne propustite Info dan od 15 časova!

Juče se predsednik Srbije Aleksandar Vučić obratio javnosti sa važnom porukom: „Važno je da u ovom trenutku nastavimo da radimo zajedno, da sve naše razlike ne ostavljamo po strani, ali da pokušamo da razumemo da su nam mir i stabilnost u zemlji od izuzetnog značaja.“ Njegove reči dolaze u trenutku kada deo opozicije poziva na sukobe i nemire, što podseća na mračne epizode iz prošlosti.

23.12.2024

12:48

Tenzije u Bosni i Hercegovini: Mile Bosnić o odlukama Kristijana Šmita i potencijalnoj krizi Republike Srpske
"Bosanski lonac" pred pucanjem?!

Tenzije u Bosni i Hercegovini: Mile Bosnić o odlukama Kristijana Šmita i potencijalnoj krizi Republike Srpske

Gost "Info jutra" na Informer televiziji bio je predsednik udruženja Krajišnika Mile Bosnić koji je govorio o spletu velikih tenzija sa izvorištem u odlukama Kristijana Šmita, visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini kojeg Banjaluka ne priznaje, a koje su išle direktno na štetu Republike Srpske uoči presude protiv lidera Republike Srpske Milorada Dodika i o tretnjama da se ovaj splet okolsnosti izrodi u najveću krizu od potpisivanja Dejtonskog sporazuma, a samu Srpsku dovede na korak od proglašenja samostalnosti.

23.12.2024

10:51

Hronika

Sport

Planeta

(VIDEO) Haos na ulicama Hersona! Rusija već počela?! Ovo je Putinova vojska upravo uradila u gradu: Svuda su ih bacili...
NAPETO

(VIDEO) Haos na ulicama Hersona! Rusija već počela?! Ovo je Putinova vojska upravo uradila u gradu: Svuda su ih bacili...

U jeku priprema za potencijalnu ofanzivu ukrajinskih snaga na Herson, ruske trupe navodno koriste sofisticirane taktike kako bi usporile kretanje i destabilizovale protivničke linije. Prema izveštajima oblasne vojne uprave Hersona, ruske snage bacaju tzv. "ježeve" zamke po putevima – metalne trouglaste naprave osmišljene da buše gume na vozilima.

23.12.2024

13:10

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Škorpija - godišnji horoskop za 2025! Pluton u Vodoliji donosi veliku životnu prekretnicu, a Jupiter u Raku džak para
Horoskop

Škorpija - godišnji horoskop za 2025! Pluton u Vodoliji donosi veliku životnu prekretnicu, a Jupiter u Raku džak para

Ulazak Plutona u Vodoliju imaće veliki uticaj na Škorpije, pre svega na porodična dešavanja, ali i pitanja stana. Pluton u Vodoliji simbolizuje borbu za slobodu, tako da će Škorpije promeniti način na koji shvataju bliskost sa dragim ljudima. Jupiter u Raku od 9. juna donosi vam srećan period, tako da je drugi deo 2025. godine obećavajući na finansijskom planu.

23.12.2024

11:00

Džet set