• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: M. M. D.

29.01.2021

22:20

EKSKLUZIVNO! DETALJI PROJEKTA IZGRADNJE METROA U BEOGRADU Od Železnika do Mirijeva za samo 38 minuta

Beograd

EKSKLUZIVNO! DETALJI PROJEKTA IZGRADNJE METROA U BEOGRADU Od Železnika do Mirijeva za samo 38 minuta

Podeli vest

Stanica na Trgu republike u centru Beograda biće čak 35 metara ispod zemlje. Prvi putnici u beogradskom metrou 2027. godine

Beograd će posle više decenija iščekivanjaza oko šest godina dobiti prvu liniju metroa.
Trasa duga 21,3 kilometra, od početne stanice u Železniku, pa do poslednje u Mirijevu prelaziće se za samo 38 minuta (linija metroa ići će od Železnika preko Žarkova, Banovog brda, Sajma, Beograda na vodi, Trga republike, Dorćola i Zvezdare sve do Mirijeva). Kada bude izgrađen, metroom će se putovati tri puta brže nego danas autobusima i tramvajima. Radovi na izgradnji metroa u prestonici započeće krajem ove godine, rok za završetak radova je 2027. godina, a čitav projekat koštaće 1,82 milijarde evra.

Najsloženiji projekat


Stanko Kantar, direktor JKP "Beogradski metro i voz", kaže za Informer da se nikada u našoj zemlji ništa složenije nije radilo, ali i da Srbija nikad nije bila bliža metrou.
- U aprilu će biti doneto idejno rešenje za depo na Makiškom polju kod Ranžirne stanice, da bi krajem godine počeli nasipanje i izgradnja. To će biti početak radova na beogradskom metrou. Čekamo i usvajanje plana generalne regulacije šinskog sistema, koji će definisati sve buduće linije metroa i gde će se tačno nalaziti stanice. Plan je da se pojedine postojeće trase 'BG voza' nadovežu na metro. Cilj je da šinski sistem bude primaran za prevoz građana, jer je to najbezbedniji i najudobniji način prevoza, kao što je u svim velikim metropolama - kaže Kantar.

On dodaje da bez dobrog prevoza nema razvoja jednog grada.
- Beograđani neće mnogo osetiti gradnju metroa. Na delu od Železnika do Makiša, odnosno Žarkova, u dužini od 2,5 kilometara, metro će ići iznad zemlje. U ostatku grada građani neće ni videti gradnju metroa, koji će se kopati na velikim dubinama. Tako će stanica na Trgu republike biti na dubini od čak 35 metara.

STANICA RASTOJANJE STANICA* DUBINA STANICE*



Železnik        1.435           +1.0
Makiš            1.020          +1.0
Bele vode      1.170         -10.5
Trgovačka      985            -10.5
Požeška         1.220         -27.0
Pijaca Banovo brdo  725 -33,5
Most na Adi    1.005         -28.0
Sajam            1.845         -23,5
Most Gazela    890           -22,5
Savski trg       1.010       -17,5 i - 32
Trg republike  1.105          -35
Bajlonijeva pijaca  550       -22
Cvijićeva          825          -22,5
Pančevački most  920        -22,5
Karaburma         1.080  -14,5
* u metrima

- Makiško polje će biti mesto gde će počinjati metro i odakle će kretati čitava kompozicija. To je izuzetno važno, jer kad pogledate saobraćajne studije, videćete da je u Beogradu za saobraćaj najopterećeniji upravo Bulevar Živojina Mišića kod Sajma. Tu zaista prolazi veliki broj autobusa jer ogroman broj građana dolazi iz pravca Čukarice, Barajeva i Obrenovca. Kad bude gotov metro, saobraćaj će biti dosta rasterećeniji - kaže Kantar.

Međunarodni konkurs

Što se tiče samog izgleda stanica, naš sagovornik objašnjava da će one biti jedinstvene u svetu.
- Ove godine biće raspisan i konkurs za arhitektonska rešenja stanica, a one će svakako biti jedinstvene, od načina izlaska iz stajališta do osvetljenja i drugih estetskih rešenja. Zanimljivo je i što će se koristiti najmodernije tehnologije za izgradnju, a isporuku samih vozova radiće Francuzi - dodaje on.

U planu još dve linije


Prema projektu, druga linija metroa povezivaće Železničku stanicu Zemun i Mirijevo, biće duga 19,2 kilometra i imaće 20 stanica, a njen završetak planiran je do 2033. godine. Ove dve linije ukrštaće se na Savskom trgu. Kroz samu Studiju izvodljivosti radi se rešenje treće linije metroa, kojom bi trebalo da se povežu Banjica, Voždovac, deo Novog Beograda ka Surčinu. Na toj trasi bi trebalo da se nađu i Prokop i buduća glavna autobuska stanica u Bloku 42.
Kompletna investicija sve tri trase procenjena je na 4,4 milijarde evra.

Foto: Tanjug

Najsavremeniji sistem


Beogradski metro biće najsavremeniji, potpuno automatizovan, a pri gradnji koristiće se najsavremenije tunelske mašine - "krtice".
- Koristimo najmodernije softvere za modelovanje javnog gradskog prevoza i šinskih sistema. Osim izgradnje samog metroa, biće stvorena i baza stručnjaka i kvalitetnog kadra koji će biti sposoban da upravlja njime i njegovim održavanjem i da bude obučen za sve dalje faze rada. Metro je toliko složen da će biti osnov za stvaranje nove generacije stručnjaka i zapošljavanje ljudi - navodi Stanko Kantar.

Prva ideja za metro 1938. godine


Ideju za gradnju metroa u Beogradu 1938. predložio je arhitekta Ratimir D. Nikolić, razmatrajući i analizirajući situaciju gradskog prevoza i uzimajući u obzir ograničeni kapacitet tadašnjeg tramvajskog sistema. On je zaključio da jedino metro obezbeđuje trajno rešenje saobraćajnih problema i omogućava dalje širenje grada. Početak Drugog svetskog rata, u koji je uvučena i Jugoslavija, stavlja tačku na sve dotadašnje planove.
Generalni urbanistički plan iz 1950. godine predviđao je spajanje Beograda i Zemuna izgradnjom novog grada na levoj obali Save i razvoj novih infrastruktura, autoputa i železničkog čvora. Zbog naglog porasta stanovništva i automobila autor plana, gradski arhitekta Nikola Dobrović, 1958. godine predlaže izgradnju prve linije metroa na potesu Kalemegdan-Terazije-Slavija-Čubura.
Godine 1968. godine bile su planirane dve linije metroa, od Vinče preko Bulevara revolucije i Vukovog spomenika, Slavije i Terazija do centra Novog Beograda, Zemuna i Batajnice. Druga je bila planirana na potesu od Petlovog i Banovog brda preko Prokopa i podnožja Terazija do Studentskog trga, odakle bi, prateći tok Dunava, išla do kraja Karaburme.
Prema Generalnom urbanističkom planu iz 2002. godine, ponovo je urađen projekat prve linije lakog metroa. Linija je po toj ideji trebalo da povezuje Bulevar kralja Aleksandra sa centrom grada i Novim Beogradom.


 


 


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
zzz

pre 3 godine

ni jedan od detalja nije ekskluzivan.. sve vec poznato.. kad rekoste jos 2 linije ja sam mislio 5.. kad ono 3... to do.. 2050 nece biti gotovo ovim tempom

sledeća vest

Izbori 2024

FLAŠA KOALICIJA! I ovo smo vam rešili, bar recite hvala: Evo imena za izbornu listu "hik" opozicije!
Izbori 2024

FLAŠA KOALICIJA! I ovo smo vam rešili, bar recite hvala: Evo imena za izbornu listu "hik" opozicije!

Otpadnici od tajkuna Dragana Đilasa, lažni ekolozi Aleksandar Jovanović Ćuta, Dobrica Veselinović i Radomir Zanzibarićanin Lazović, nedavno su obelodanili da izlaze na izbore u prestonici i otkrili da će nastupati pod sloganom "Biram borbu", ali je - s obzirom na njihove koloritne biografije i nastupe u javnosti - slogan "Biram flašu" svakako mnogo prikladniji.

24.04.2024

12:13

Vesti

Ministar Momirović: Prijatelji se oslanjaju na prijatelje
Politika

Ministar Momirović: Prijatelji se oslanjaju na prijatelje

U okolnostima velikih pritisaka kojima je Srbija izložena mi nećemo pognuti glavu i izabrati put povlačenja, rekao je ministar Tomislav Momirović nakon radne večere sa ambasadorima islamskih zemalja u Srbiji održanoj u Vili dinastije Obrenović u Smederevu.

24.04.2024

19:53

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Šta se to dešava u Kini, tonu Peking, Šangaj i još druga 82 milionska grada! Ako naučnici ne nađu ređšenje biće potopljeni!
Kataklizma u najavi!

Šta se to dešava u Kini, tonu Peking, Šangaj i još druga 82 milionska grada! Ako naučnici ne nađu ređšenje biće potopljeni!

Nova studija objavljena u časopisu Science otkriva da skoro polovina velikih kineskih gradova tone, stavljajući milione stanovnika u opasnost od poplava. Istraživači su analizirali 82 kineska grada sa populacijom većom od dva miliona koristeći satelitske podatke kako bi pratili promene nadmorske visine između 2015. i 2022. godine.

24.04.2024

22:11

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set