• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Informer/Kurir

15.12.2019

10:23

MASKE NE POMAŽU, POSLEDICE SU ZASTRAŠUJUĆE! Dr Nestorović upozorava: Svaki treći moždani udar ili infarkt izaziva zagađen vazduh

Društvo

MASKE NE POMAŽU, POSLEDICE SU ZASTRAŠUJUĆE! Dr Nestorović upozorava: Svaki treći moždani udar ili infarkt izaziva zagađen vazduh

Podeli vest

Svi znamo da je zagađen vazduh štetan po zdravlje, ali da smo zasita svesni koliko su te nevidljive čestice koje svakodnevno udišemo opasne

Velike čestice PM10 izazivaju problem sa očima, nosem i grlom, a male PM2,5 sa donjim disajnim organima, dok gasovi dovode do astme i hronične opstruktivne bolesti pluća. Neke od čestica prodiru i do vitalnih organa - srca i mozga.

Prof. dr Branimir Nestorovia, načelnik pulmologije i alergologije u Univerzitetskoj dečjoj klinici Tiršova, objasnio šta su to suspendovane čestice PM10 i PM2,5, o kojima se danima priča kao najopasnijim sastojcima zagađenog vazduha.

- PM je skraćenica od engleske reči particulate matter (najbolji srpski naziv čestice). Obično su mešavina čvrstih čestica i masti. PM10 su one krupne, prečnika 10 mikrometara, a 2,5 male - prečnik 2,5 mikrometara. Ima ih različitog sastava i oblika, zavisno od izvora aerozađenja, obično su rezultat kompleksnih hemijskih reakcija između gasova i čvrstih čestica (najčešće sumpor-dioksida i azot-oksida). Velike čestice (PM10) zadržavaju se u gornjim disajnim putevima, dok male dospevaju u duboke delove pluća. Dakle, velike izazivaju problem s očima, nosem, grlom, a male s donjim disajnim organima - kaže prof. dr Nestorović.

NEMA NI GOVORA DA ĆE GRAĐANI TO DA PLAĆAJU! Vest o eko taksama uzburkala javnost, a onda OBRT!

Foto: Shutterstock

DRŽAVO, NAPLATI TAJKUNIMA POREZ! Duguju milijarde, niko im ne može ništa! A GRAĐANIMA IZVRŠITELJI PLENE SVE ŠTO IMAJU ZA MALE PARE!

Pored čestica, uzroci aerozagađenja su i gasovi, oksidi azota (oksid i dioksid), ozon, sumpor-dioksid. Oni potiču od izduvnih gasova automobila, sagorevanjem gasa iz toplana, uglja, hemijske industrije...

- Gasovi prodiru dublje u pluća od čestica, pa samim tim imaju ozbiljnije štetne efekte - dovode do nastanka astme i hronične opstruktivne bolesti pluća. Neke od čestica prodiru i dublje u organizam, dospevajući do cirkulacije, pa se raznose u organizmu do vitalnih organa - srca i mozga. Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da je trećina smrtnih slučajeva, uzrokovana srčanim oboljenjima i moždanim udarom, izazvana aerozagađenjem - objašnjava prof. dr Nestorović.

Maske ne pomažu

Zaštitna vrednost nošenja maski je mala, čak i visokosofisticirane imaju nizak stepen filtracije čestica, a gasova skoro nimalo. Od koristi su kućni prečišćivači vazduha, posebno oni sa HEPA ili EPA filterima. HEPA je skraćenica od High Efficiency Particulate Air (visokoefikasni za čestice). Oni bi trebalo da zaustave sve čestice veće od 0,3 mikrometra (99,97% po deklaraciji). Granica od 0,3 mikrometra je izabrana jer su to čestice koje najviše prodiru u pluća. Obično su načinjeni od finih staklenih vlakana.

Često se automobili navode kao glavni zagađivači, dokror objašnjava na koji način ugrožavaju ljudsko telo. 

- Najštetniji deo aerozagađenja potiče od izduvnih gasova automobila (oksidi azota i ozon). Uz to, čestice dizela imaju direktan efekat na disajne puteve. Radovi iz Japana pokazuju da se učestalost astme, alergije i srčanih problema smanjuje sa svakim metrom udaljavanja od auto-puta - oko 50 metara dalje je učestalost dvostruko manja nego za ljude koji stanuju uz auto-put. Drugi štetan efekat automobila je buka, koja je odmah iza aerozagađenja po efektu štetnosti. Kontinuirana buka proizvodi stanje hroničnog stresa, što znatno povećava rizik od nastajanja kardiovaskularnih problema, moždanog udara, hiperentzije, dijabetesa... - naglašava prof. dr Nestorović.

Foto: Pixabay

On dodaje da je poseban problem je zajedničko dejstvo alergena sa česticama aerozagađenja.

- Pokazano je da se fragmenti polenovih zrna vezuju za čestice dizela i čine ih znatno potentnijim u izazivanju alergije. Najpre, omogućava im da dublje prođu u disajne organa, a potom izazivaju zapaljenje sluzokože, što pojačava samu alergijsku reakciju. Sličan je efekat spora buđi u jesenjem periodu, koje potiču sa opalog lišća - rekao je prof. dr Nestorović.

Doktor  naglašava da nikako ne bi trebalo da zaboravimo i  pušenje, koje je posebno štetan vid aerozagađenja. Smatra se da je pušenje cigareta po svojim negativnim efektima na organizam ispred aerozagađenja. 

Kad sve ovo znamo postavlja se pitanje šta da radimo da se zaštitimo ili umanjimo negativne efekte aerozagađenja.

- Osnovna mera, ne izlaziti tih dana napolje, očigledno je neizvodljiva za većinu ljudi. Možete pokušati da na posao idete sporednim putevima, na kojima ima manje vozila, ili da izbegavate puteve oko toplana ili hemijskih kompleksa. Od koristi je da se u kolima koja to imaju cirkulacija vazduha prebaci na zatvorenu, da bi se kola hermetički zatvorila od ulaska spoljnog vazduha. Većina vozača ne obraća pažnju na ovo važno dugme u kolima. Možete pokušati da krenete na posao ranije, pre zastoja u saobraćaju -preporučuje prof. dr Nestorović.

Dugoročno rešenje

- Dugoročno rešenje je u organizovanju javnog prevoza, čime će se centar grada zatvoriti za individualne automobile, ili u plaćanju takse da se u njega uđe, kao u mnogim evropskim gradovima. Mera koja se trenutno može sprovesti jeste zabrana ulaska u centar grada svih dizel-motora koji nemaju noviji euro standard, što se već sprovodi u većini evropskih gradova. Grejanje treba prevesti na centralne toplane i smanjiti grejanje na ugalj. Izmestiti hemijsku industriju i zagađivače van gradova (ako je jeftinije, izmestiti stanovnike od izvora aerozagađenja). Na duge staze, ovo je isplativije, jer novac koji sada uštedimo ne poštujući ekološke principe, potrošićemo kasnije na lečenje ljudi koji su oboleli od efekata aerozagađenja - smatra prof. dr Nestorović.

 

 

 

 

 

 

 


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Mento

pre 4 godine

Dokle god se u Srbiji bude vozijo otpad iz Evrope ,mislim na automobile dotle ce zagadjenje biti iz dana u dan gore.Jednom za svagda da se ne dozvoli uvoz auta starijih od 5 godina.Malo je to sada po kasno jer dolaze i nova tehnologija prerade otpadnih gasova pre izlaska na auspuh.Kod nas je mnogo automobil-otpada uvezeno a pogotovu u Beogradu.Imam familiju koja leti dolazi u isto mesto gde sam i ja sa autima starim 20 i ponekad i kusur vise.Ne znam kako prolaze tehnicki ali mi se cini da svi to znaju.Zato takva vozila treba kontrolisati u saobracaju i slati na tehnicki kod servisa MUP-a pa verujem da ce biti mnogo iznenadjenja.Bolje ih i nemati nego ubijati i sebe i druge u okolini.

deda Raša

pre 4 godine

Vasom diskusijom se predstavljate kao nekakav veliki biznismen ali ne rekoste sta vi vozite! Sve vam dolazi nekakva sirotinja,koja vozi vozila od pre 30 godina! Sta vi vozite? Mislite li da i mi ne bi voleli vozoti nekakva kvalitetnija? A sto se tice tih kategorizacija po onom EURO_3,4,5 itd. pa to su vam samo maske dase uzme sto vise novca.

pera

pre 4 godine

maske rade, ali one sa pravim filterom koji je namenjen za ove stvari (N99).

Izbori 2024

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija