DARA IM JE BILA SRPSKA PROPAGANDA, A ŠTA JE ONDA FILM JASMILE ŽBANIĆ QUO VADIS AIDA?! Nula, prazan skup... I ovo hoće Oskar - STRAŠNO!

Printskrin video

17:11 Društvo 17

Iskra/Stanje stvari | 07. 03. 2021.

DARA IM JE BILA SRPSKA PROPAGANDA, A ŠTA JE ONDA FILM JASMILE ŽBANIĆ "QUO VADIS AIDA"?! Nula, prazan skup... I ovo hoće Oskar - STRAŠNO!

Najveći problem ovog filma, snimljenog trideset godina posle rata - nije ono što je Jasmila Žbanić, rekla, već najviše ono što je prećutala

Uradak Jasmile Žbanić Quo vadis Aida analizirao je Goran Gavrić. Njegovu analizu prenosimo u celini!!!

Film Jasmile Žbanić Quo vadis Aida pretenduje da bude film o jednom istorijskom događaju tako da o njemu možemo suditi na bar tri plana:
· sa aspekta filma kao umjetnosti i zanatskog proizvoda
· sa aspekta istorijske tačnosti
· sa aspekta poruke koju šalje

U nekim dosadašnjim analizama filma iz Srpske naglašavane su neke činjenične neistine i sam ton filma koji za cilj ima dehumanizaciju Srba i Srpske.

Što se tiče činjenica, prigovori su uglavnom išli na scene strijeljanja i ubijanja, silovanja, otimanja krava… te jednostrani prikaz dešavanja oko Srebrenice i nepominjanje akcija muslimanske vojske.

Tu je i Hasan Nuhanović, po čijoj priči je krenula ideja za scenario, ali je Jasmila odlučila da batali Hasanovu priču i prebaci to na „ženskog prevodioca UN koji spašava porodicu" (nije bilo ženskih prevodilaca).

Kako je Jasmila napravila ovaj film? Odlučila je da priča kroz oči žene koja je izgubila svoje najbliže, pa tu imamo dijelove koje naglašavaju patrijarhalno (?) nepoštovanje prema ženama, srpski vojnici počnu da se smiju kad vide ženu vojnika holandskog bataljona, ženu pregovarača sa generalom Mladićem ponižavajuće pretresaju, „Mladić" stavlja neprilične komentare na njeno poznanstvo s kolegom prije rata, a pri povratku na njene opaske o pregovorima muž glavnog lika Aide joj kaže „što ne mogu glupih žena". Zanimljiv feministički angažman, a i Nuhanović je prigovarao da priča o takvom tretmanu žena nije istina, ali eto, što se Jasmili svidi Jasmila stavi.

Aida čitav film trči, što nas možda podsjeća na Trči, Lola trči, 1917, i slične filmove u kojima glavni lik skoro čitav film trči negdje i koji je zbog toga jako dinamičan.

EKSKLUZIVNO! OVAKO ŽIVI SRPSKA HEROINA BILJANA ČEKIĆ! "Dara iz Jasenovca" izbliza: Na snimanju sam se plašila sopstvenih snova!

Zanimljivo je kako Jasmila misli da treba predstaviti „zvijeri" i „zlikovce" - general Mladić ne govori svojim glasom, već nekom unjkavom ekavicom, rekreira se snimak njegovog ulaska u Srebrenicu ali se dodaje kako pri nekom pucnju zaliježe iza kamiona i psuje svoje vojnike, prost je i podmukao uvijek naravno, a prilikom izlaska iz džipa češe međunožje. Slično je urađeno i sa „Jokom", komandantom Vukova sa Drine (nose grb jedinice na rukavu) koji je kepec koji ulagivački skakuće oko Mladića. Kod Jasmile nema puno truda da se pogodi ko je loš u filmu, sve se to lijepo prikaže. Pored unjkavog Isakovićevog Mladića i Aida, koju glumi novosadska glumica Jasna Đuričić je „karikaturalna Bosanka" (đeš, šut, haj, ba… ), ali i to je Jasmilin izbor.

Printskrin video

DETALJ IZ FILMA QUO VADIS AIDA

Što se tiče istorijske tačnosti - uvijek se može pozvati na neku slobodu. Tako imamo scene nekolio ubistava, pored finalnog strijeljanja zarobljenika, imamo scenu odvođenja djevojke sa impliciranom namjerom silovanja, imamo i scenu otimanja krave o kojoj je Simikić pisao. Ima svjedočenja i o pojedinačnim ubistvima i o silovanjima, tako da Sikimić griješi ili jednostavno ne može biti siguran da se to nije dešavalo.

Ono što je evidentno je „zvanična priča" o Srebrenici - zaštićena zona UN koju je napala VRS. Na početku filma predsjednik opštine Srebrenica (kasnije ga ubiju) pita predstavnike Holandskog bataljona zašto ne zaštite "Zaštićenu zonu UN", usput ga sočno psuje (Jasmila to smatra jako zanimljivim izgleda). E sad, tu Jasmila propušta da pomene da ta ZZ nikad nije bila demilitarizovana kako je trebalo da bude po odluci SB UN te da stoga nije mogla biti „zaštićena zona UN". Srebrenica je bila baza 28. divizije muslimanske vojske koja je brojala 5.000-6.000 vojnika, koja je koristila Srebrenicu kao bazu za napade na okolna srpska sela, položaje VRS i koja je u tim napadima počinila nezamislive zločine nad zarobljenicima, ženama, djecom i starcima.

Prema podacima Republičkog centra za istraživanje rata i ratnih zločina RS, ukupan broj srpskih žrtava u opštinama srednjeg Podrinja je oko 2600. Ta divizija je recimo napadala i sam GŠ VRS u okolini Han Pijeska po naredbama iz Sarajeva kako bi pomogli „deblokadu Sarajeva", a 1993. su zauzeli veliku površinu u istočnoj Bosni i ugrozili komunikaciju Sarajevo - Zvornik. Jasmilin film pominje neke „ljude koji su otišli preko šuma", ne precizirajući ko su ti ljudi. Zašto je odlučila da ignoriše muslimansku vojsku u Srebrenici, ne znam, odgovor je valjda umjetnička sloboda.

DARA IZ JASENOVCA IPAK U TRCI ZA OSKARA! Objavljena lista mogućih kandidata za najbolji film 2020!

Naravno, nikakve zločine nad Srbima Jasmila takođe ne pominje. E sad, zašto bi morala, pitamo se mi, ako je pravila film o događajima iz jula 95, a ne o događajima 92-95?

Prvo, ako praviš „istorijski" film, valjda je bitno ne izostavljati neke istorijske činjenice bar sa iste lokacije i iz istog vremena?

Ali čak i da nije tako, kroz čitav film se provlači jedna ideja - da su zločinci među nama. Film se odvija u tri trenutka u vremenu, jul 95, doček nove 92. godine u Srebrenici i Srebrenica 2012. kad se Aida vraća u grad da bude učiteljica.

Ista lica se ponavljaju u sva tri perioda - srpski vojnici odnosno zločinci, oni koji su odvajali, maltretirali i ubijali zarobljenike. Oni su na proslavi nove godine 92, oni su na dječijoj predstavi 2012. godine u Srebrenici u školi gdje je Aida učiteljica.

Šta nam to govori? Pa zločinci su tu oko nas, naše komšije, bili su prije s nama, i sad su tu, nisu uhapšeni kako bi trebalo, gajimo guju u njedrima.

Takođe tu je i scena prilikom strijeljanja zarobljenika u nekom domu kulture ili bioskopu - lokalni stanovnici Srbi piju kafu na balkonu mirno dok se sve to dešava.

Zločinci i oni koji ćutke posmatraju kako se zločini dešavaju - svuda su oko nas.

Srpski.

Ta poruka je ono što me zbunjuje - ajde da kažemo da je istorijski film ako prikažete samo dio onoga što se dešavalo, a ne i cjelokupnu sliku, ako prećutite monstruozne zločine i broj ubijenih Srba oko Srebrenice - ako je sve to umjetnička sloboda - šta ćemo sa zločincima oko nas?
Gdje su muslimanski zločinci slavili novu godinu, gdje su bili 95. i gdje im danas djeca idu u školu, a oni na školske priredbe? Kažnjeni nisu, u zatvorima nisu, znači gdje su? Ako Jasmila želi da nas upozori da su zločinci svuda oko nas, zašto samo neki, a ne svi?

I to je to što Jasmila ima da nam ponudi 30 godina posle kraja rata u BiH? Slikanje „njihovih" zločina i zločinaca, prećutkivanje „naših", ukazivanje na opasnost da su „njihovi svuda oko nas", „naše" ne spominjemo? Pa to smo draga Jasmila imali i 1992. u ratnoj propagandi svih strana u ratu u BiH. Ignorisanje činjenica i apsolutno ignorisanje „nepodobnih" žrtava? Nije ovo samo film o patnji jedne porodice, inače ne bi imao političke konotacije i poruke o zločincima svuda oko nas. A političke konotacije su takve da se pored obrade zločina kakvi se jesu desili od strane srpske vojske, protura ratna propaganda „svoje strane", da se laže i prećutkuje o bitnim činjenicama i istorijskim okolnostima. Da, bila je dužna da ih obradi - jer je počela da ih obrađuje. Nije napravila apolitičan aistoričan film već je iznijela i političke i istorijske tvrdnje. Kao i tvrdnje da su „srpski zločinci i danas svuda oko nas".

Printscreen You Tube/BHRT

Ne možemo tvrditi da se nisu desila ubistva, silovanja, ubistva zarobljenika… u Srebrenici i okolini 1995. godine. Ali možemo tvrditi da se desilo još mnogo toga što je Jasmila odlučila da prećuti i ignoriše.

RUSIJA NA NOGAMA ZBOG DARE IZ JASENOVCA! Srbi su ponovo uz Ruse, sada u borbi protiv povampirenih neonacista koji bi da falsifikuju istoriju!

I to je najveći problem ovog filma, snimljenog trideset godina posle rata - ne ono što je rekla, već najviše ono što je prećutala. Zbog čega je ovo ipak propagandni politički film, bez obzira na kvalitet ili odsustvo istog.

I to što je još jedan pokazatelj bošnjačkog odbijanja da se suoče sa bilo kakvim negativnostima iz svoje prošlosti.

Mi žrtve, oni zločinci, godina 2020.

Nisi daleko otišla Jasmila.


 

PROČITAJTE JOŠ

kum

07.03.2021. 17:45

Što se tiče Dare iz Jasenovca istorijska tačnost je ravna nuli!


Tepac023

07.03.2021. 18:36

@kum - Важно је да схватите, муслимански фундаменталисти из Босне и хрватски нацисти су „ПРИРОДНИ САВЕЗНИЦИ“ против Срба... Први, због огромне фрустрације коју носе као конвертити, јер су им прадедови из православља прешли у ислам да би заштитили своју приватну својину, и стекли одређене државне привилегије за време турске окупације Босне и Херцеговине... Други, због тога што су сви Срби, без обзира да ли су РОЈАЛИСТИ или КОМУНИСТИ - ЛЕВИЧАРИ, одувек били АНТИФАШИСТИ и борили су се против фашизма...! А Хрвати су одмах по проглашењу државне независности 1941. послали две легије хрватских „црнoкошуљаша“ заједно са Хитлеровом солдатеском на Москву...! Потом су кренули у масовне злочине против човечности, које су спроводили по српским селима и градовима ... – где су живели православни Срби...! (Тако су бројним својим неделима доказали баш оно што је православна црква све време тврдила: и једни и други су по садржини идеологије и масовним злочинима: ... - АНТИХРИСТИ..! ) (Отуда грозна убиства православних свештеника од стране муслиманских и усташких фаланги...) Важно је да разумете, Хрвати су страховито фрустрирана нација у односу на Србе, у смислу једног осећања: ирационалне националистичке инфериорности „ниже расе“, у односу на православне Србе... Зато су правили КОНЦ-ЛОГОРЕ „Јасеновац“ и „Стару Градишку“ за Србе, и масовно уништавали православни српски народ планом потпуног ГЕНОЦИДА - јер је њихова национална фрустрација у време НДХ прерасла у нацистичку колективну патологију мржње према свим Србима од стране хрватског индоктринисаног лумпенпролетаријата, вођеног и идеолошки усмераваног, пре свега од хрватских ... - Клеро - фашиста...! Само је Хрватска за време другог светског рата имала КОНЦ-ЛОГОРЕ за децу... За српску децу... То говори – само по себи...! ... Хрвати као нација су изузетно фрустрирана нација са ИРАЦИОНАЛНИМ комплексом - ниже вредности у односу на православне Србе...! Отуда и грађење КОНЦ-ЛОГОРА Јасеновац и Стара Градишка као и масовоно убијање српске деце у тим конц - логорима, јер само потпуним ГЕНОЦИДОМ и тоталним истребљењем Срба, они се могу „излечити“ од тог ирационалног комплекса „ниже расе“ , који носе у себи у односу на православни - поносити српски народ, који је остао ПРАВОВЕРАН - упркос изложености стравичном, може се казати: ПАТОЛОШКОМ ГЕНОЦИДУ хрватске државе почињеном у три последња рата од стране хрватских нацистичких умоболника... – предвођених, од Бога потпуно отуђеног Хрватско - католичког клера...! Сама чињеница, да је једино у Хрватској за време рата, постојао дечији КОНЦ-ЛОГОР за српску децу... Говори сама по себи...! То у светској историји, никада и нигде није било забележено...!


Zagor

07.03.2021. 19:49

@Tepac023 - Nebeski narod,istorija zasnovana na guslama i mitovima,istoričari okupljeni oko logorske vatre dok oko njih bleje ovce.......cirkus :) Cijeli svijet se smije pravoslavnim talibanima...


Rambo III

16.03.2021. 09:22

@Zagor - Zato pravim Talibanima podrska ne posustaje.


Inače

07.03.2021. 18:44

@kum - Usred Vlade RH u Banskim dvorima su tokom obnove od zemljotresa nađeni arheološki nalazi neprekidnog života tu ne od 7.veka nego unazad 3.000g a tek počela istraživanja!


Dara iz Beograda

07.03.2021. 18:48

@kum - Ja stvarno mislim, da bi se trebao napraviti film o Marku Perkoviću Tomsonu, o tome koliku je on moć, sa jednom pesmom, dao Hrvatima nad Srbima. Čavoglave su nešto za izučavanje, ma i muzično i kulturno i vojno i psihološko...Podržite svi snimanje filma Đojloni za sprečavanje širenja mržnje pema LGBTQ zajednici u Srbiji i očuvanje vekovne srpske kulture i tradicije koja ne sme otići u zaborav... JESTE LI ČULI ZA ĐOJLENE? Pre gotovo 200 godina Srbija je iz budžeta plaćala mlade gejeve da budu LJUBAVNICI TURCIMA.


tomas gustafsson

07.03.2021. 17:48

"Трговац ти лаже са смијехом, жена лаже сузе просипљући, НИКО КРУПНО КА ТУРЧИН НЕ ЛАЖЕ"!!!!


Zil

07.03.2021. 18:18

Ok, mi sve to znamo, ili bar većina nas koji nismo autosovinisto, zato me mlatite nego se kese mssite i platite ds se ovo po svetu piše. Kalimero efekat nas ubi... Paru na sunce jer istina se sama probiti nece


milankukic

07.03.2021. 18:22

budale misle da ce lazima da pobede jedino sto imaju glumca koji mrzi srbe a voli srpske pare


zasto

07.03.2021. 18:25

ova prica o postenju... pa ima jedna izreka ko o cemu....?


Mili

07.03.2021. 18:40

@zasto - Ko o čmu....gnodni Srbi iz 90ih posle 70g uče svet sa jednim bolesnim filmom ubijanja da se genocid radio nad njima, iako ceo svet zna da nije jer se radio nad Jevrejima i Romima? Bošnjaci ne pokušavaju da lažu svet.



Cigi

07.03.2021. 18:35

Da se ja pitam, naši glumci koji igraju u takvim pokvarenim anti-srpskim filmovima, koji bezdušno šire laži, više nikad ne bi dobili ni jednu ulogu kako u pozorištu, tako i na filmu, TV-u i serijama. Lepo je Gaga Antonijević objasnio za Daru, da je ponudio ulogu nekom iz Hrvatske, taj ne bi smeo da se vrati kući. A naši? Za šaku dolara glumci šta rade. Kad bih ovog Isakovića sreo na ulici pljunuo bi mu u lice. Isto i ovoj Đuričićki. Svi drže do sebe, sem naših prodanih duša. Sramota.Baš simpatičan bračni par. Široko im polje, kad im srpski dinar i pogača ne valjaju. Nije lako danas biti umetnik kod nas, ali valjda neka čast i dostojanstvo treba da postoje. Makar minimum.


kosovojesrpsko

07.03.2021. 18:55

Norvezanin i cesi su snimili originalnu hronologiju i zlocine muslimanskih vojnika ali ih u Srbiji ne prikazujete. Zasto? - Nadam se da Zeljka Cvijanovic traziti da se snimi istiniti film o stradanjima Srba u Sarajevu, Mostaru, Bratuncu, Srebrenici i da ce iskoristiti postojece dokumente gde postoje sklike muslimanskih zrtava, obezglavljena, iskasapljena ispecena tela srpskih stradalnika. Ovo sto je Jasmina snimila, nije film vec propagandni materijal u svrhu satanizacije Srba a siguran sam da je instrukcije dobila iz inostranstva.





Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.