Ubrzo posle državnog udara od 5.oktobra 2000. godine, kada je u Srbiji na vlast došla proamerička ekipa, u bazu 250. raketne brigade RV i PVO SR Jugoslavije u Jakovu počeli su da dolaze američki vazduhoplovni oficiri i obaveštajci. Prvo pitanje koje su postavljali našim oficirima bilo je: "Kako na radaru vidite bombarder B-2?", piše Miroslav Lazanski, čiji autorski tekst za Sputnik.rs prenosimo u celosti:
Kako je posle agresije NATO-a na SR Jugoslaviju američki strateški bombarder B-2 „Duh Sent Luisa" izbrisan sa flotne liste, a kako su brojni svedoci u međuvremenu potvrđivali da se "nekakvo ogromno crno čudo srušilo u Lipovačke šume odmah pored hrvatsko-srpske granice, ali sa hrvatske strane, da je iz Tuzle odmah stigao bataljon američke vojne policije, da je celi teren blokiran i da je skinut sloj od dva metra zemlje na mestu gde je čudo palo, te je sva ta zemlja pažljivo spakovana i odneta", pa kako su i pripadnici Trećeg diviziona 250. raketne brigade tvrdili da su srušili B-2, pitanje je zašto, ako je sve to tako, zvanični Beograd to tada nije hteo da objavi?"
Jer, ako je PVO SR Jugoslavije starom sovjetskom raketom "SA-3 neva", uz pomoć starih sovjetskih radara P-12 i P-15, "lampaša", 1999. godine oborila američki "nevidljivi" strateški bombarder B-2, vredan 2,5 milijarde dolara, što je iznos nekadašnjeg celokupnog godišnjeg prihoda od turizma velike SFRJ, onda je razumljivo pitanje američkih obaveštajaca i vazduhoplovaca našim oficirima u bazi 250. raketne PVO brigade u Jakovu.
Ne znam šta su naši oficiri odgovorili američkim, ali pouzdano znam da su Amerikanci upravo takvo pitanje u više navrata i u nekoliko poseta postavljali. Jer Treći divizion 250. raketne brigade oborio je 27. marta 1999. godine i američki lovac F-117, takođe "stelt" tehnologije, odnosno smanjenog radarskog odraza. Isti divizion je oborio i američki F-16 kod Šapca i teško oštetio još dva "nevidljiva" F-117, jedan je prisilno sleteo u Zagreb, rasklopljen i odvezen transportnim avionom, a drugi se prinudno spustio u Sarajevo.
Zato i nije iznenađujuća izjava američkog ministra odbrane, generala Matisa, "da se Hrvatska dokazala kao veran američki saveznik u ratu". Reklo bi se da se i naša dosovska vlast posle 5. oktobra 2000. godine dokazala kao veran američki saveznik.
No, kako vlast ne može baš sve da predvidi, odmah posle obaranja američkog F-117 u ataru sela Buđanovci pojavili su se razni gosti i prijatelji. Najagilniji su bili Kinezi, sakupljali su na zemlji sve što je ostalo od olupine aviona. Od delova krila, oplate, do zadnjeg šrafa i šrafčića. Čak su od jednog seljaka kupili deo creva od maske za disanje sa pilotske kacige. Seljak je to crevo imao obešeno na šupi, a Kinezi su vršljali po dvorištima sela Buđanovci.
Šta su od svega toga Kinezi iskoristili teško je proceniti, ali Kina sada razvija dva tipa "nevidljivih" aviona: J-20 i J-31. Teški lovac J-20 "čengdu" po dimenzijama je najveći "nevidljivi" lovac u svetu, osam prototipova završava ispitivanja, a serijska proizvodnja treba da počne 2020. godine. Najnoviji kineski lovac "stelt" tehnologije J-31 "šenjang" po dimenzijama je manji od lovca J-20, zapravo je vrlo sličan najnovijem američkom "nevidljivom" avionu F-35C, samo što je američki aparat jednomotorac, a kineski J-31 dvomotorac. Za sada lete dva prototipa J-31. Za Kineze je veliki problem i motor za te avione, jer ako radiš avion "pete generacije", onda i njegov motor mora biti „pete generacije“. Onda i takav motor mora biti namešten-skriven duboko u unutrašnjosti aviona, da tako prikriva, koliko je to moguće, radarski i infracrveni odraz. Na tom je planu ruski lovac „pete generacije“ Su-57 trenutno najbolji avion „stelt“ tehnologije u svetu…
Da li je Srbija 1999. godine dala Rusiji i Kini ostatke oborenog aviona F-117? Da li su Kinezi na temelju tih ostataka mogli da naprave svoj nevidljivi avion? O tome u emisiji govori potpukovnik Zoltan Dani, oficir koji je komandovao posadom koja je oborila američki F-117. Radio Sputnjik i Radio Novosti, ponedeljak u 17 sati.
Emisiju Na nišanu Lazanskog pratite od 17 sati na frekvenciji Radija Novosti na 104,7 megaherca, gledajte na Fejsbuk stranicama Sputnjika i Radija Novosti, ali i odloženo na Jutjub kanalu Sputnjik Srbija.
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
komentari
Svi komentariZika
pre 7 godina
Ceo tekst nema smisla, ako je cela nevidljivost aviona lazna, ako smo mi sa radarima "lampasima" uspeli te avione da vidimo i oborimo, koji je interes rusa i kineza da koriste tu tehnologiju od ostataka aviona da prave svoje nevidljive koji su vidljivi? Koja gomila teskih gluposti.
Ljube
pre 7 godina
Tvoj komentar je u stilu malog Đokice iz petog razreda osnovne jer očigledno nemaš blage veze sa tim tehnologijama i vazduhoplovstvom a verovatno da nisi leteo ni putničkim avionom. Za razumevanje pa samim tim i komentarisanje tih tehnologija potrebne su mnogo veće škole i izuzetno visoko obrazovanje.
Imate mišljenje?
Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.
Ostavite komentar