• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
author image
Informer.rs

Novinar

30.08.2019

18:19

OVLAŠĆENI SERVISI PLJAČKAJU VOZAČE: Otkrivamo kako nas zakinu i po 1.000 evra

Zaštitnik potrošača

OVLAŠĆENI SERVISI PLJAČKAJU VOZAČE: Otkrivamo kako nas zakinu i po 1.000 evra

Podeli vest

Za četiri godine, koliko traje prosečna garancija, vozači samo na obavezno održavanje u ovlašćenim radionicama plate od 600 do 1.000 evra više u odnosu na to da su automobile servisirali na bilo kom drugom mestu

Kada kupite nov automobil, ono što sigurno dobijate jeste garancija da će vas u naredne četiri godine pljačkati na malom i velikom servisu! Automobilske kuće u Srbiji kupce novih vozila uslovljavaju da, ukoliko ne žele da izgube garanciju na mehaniku, moraju da servisiraju automobile isključivo u ovlašćenim servisima, a u njima je cena po dva puta veća od one koju će vam naplatiti u bilo kom drugom servisu.

Istraživanje Zaštitnika potrošača je na primeru pet modela različitih kompanija ustanovilo da kroz četiri godine, koliko traje prosečna garancija, vozači samo na obavezne male i velike servise u ovlašćenim servisima plate od 600 do 1.000 evra više nego da su automobile servisirali u bilo kom normalnom servisu.

Foto: Shutterstock

Primera radi, potrošač koji kupi "opel astru 1.6 DTI" sa garancijom na četiri godine moraće da plati 18.000 dinara obavezan mali servis u ovlašćenom servisu, koji se radi na pređenih 10.000-15.000 kilometara ili jednom godišnje, dok je u običnim servisima po Srbiji ova usluga 9.000 dinara. Uz to, on će najverovatnije u garantnom roku morati da uradi i jedan veliki servis, koji se radi na 60.000 do 90.000 kilometara, za koji će mu u ovlašćenom servisu naplatiti neverovatnih 100.000 dinara, dok je cena kod normalnih majstora 50.000 dinara.

Suma sumarum, samo na razlikama u ceni malog i velikog servisa kupac "astre" će, da ne bi izgubio garanciju, morati da iskešira 86.000 dinara više ovlašćenom servisu nego što bi to platio na nekom drugom mestu. 

Postavlja se pitanje da li se garancija, koja se odnosi samo na kvarove motora i menjača koji se uglavnom ne kvare u garantnom roku, uopšte i isplati?

Foto: Shutterstock

Kod skupljih automobila situacija je još gora, pa će tako kupac "mercedesa C220d" svaki mali servis u ovlašćenom servisu plaćati najmanje 30.000 dinara, dok se ova usluga na drugim mestima prosečno naplaćuje 16.500 dinara, a za veliki servis će morati da izdvoji između 100.000-150.000 dinara, umesto 45.700, koliko prosečno naplaćuju majstori po Beogradu.

To znači da će vozač "mercedesa", da bi održao produženu garanciju na dve plus dve godine, samo na razliku u ceni malih i velikih servisa morati da baci oko 120.000 dinara. Ogromne krađe na malim i velikim servisima kod ovlašćenih finansijera zapazili smo i u slučaju drugih kompanija, pri čemu posebno izdvajamo "dačiju", "kiju" i BMW (pogledaj tabele). Povodom ovih velikih prevara konsultovali smo i stručnjake koji su za Zaštitnik potrošača objasnili zbog čega je identična usluga u ovlašćenom servisu dva puta skuplja.

Šta podrazumeva mali servis

* Proveru svih delova vezanih za bezbednost automobila (kočiona, rashladna tečnost)

* Proveru rada motora i elektronike

* Zamenu motornog ulja

* Zamenu filtera

Šta podrazumeva veliki servis

* Zupčasti kaiš
* PK kaiš
* Španeri
* Pumpa za vodu
* Kočiono i ulje menjača
* Test akumulatora
* Svećice
* Silen blokovi i amortizeri (provera stanja)

Iskusni beogradski auto-mehaničar Vladan Kontić, koji je i sam svojevremeno radio u ovlašćenom servisu, rekao nam je da ovi servisi nekoliko puta više naplaćuju "za ruke", a da su im uz to i delovi skuplji.

- Kada radite mali servis, tu zaista nema mnogo posla i za rad ili, žargonski rečeno, "za ruke" naplaćujemo između 1.000 i 1.500 dinara za jednostavnije automobile ili oko 2.000 dinara za one skuplje. A primera radi, ovlašćeni servis to naplati oko 4.000 dinara. Za velike servise su "ruke" od 4.000 do 6.000 dinara zajednostavnije automobile, do maksimum 12.000 za ona najskuplja vozila gde imate zaista mnogo posla. Sa druge strane, ovlašćeni servisi, kod velikog servisa "za ruke" naplate više nego duplo veće iznose od ovih koje sam vam nabrojao. To je prva stavka. Uz to, kod njih su skuplji i delovi, jer se mi majstori pomučimo da pronađemo što povoljnije, a njima je svejedno. Takođe, kada naručujemo delove na veliko, dobijemo popust 10, 20 ili 30 odsto i mi na račun toga spustimo cenu servisa da bi što više ljudi dolazilo, a oni te popuste zadrže za sebe. Pored svega ovoga ne treba zaboraviti ni da ovlašćeni servisi imaju ogromne troškove. To su prostrane i lepo opremljene prostorije, veliki broj radnika, i to ne samo mehaničara nego i onih u birokratiji. Sve to neko mora da plati i još da se zaradi, pa se i zbog toga dodatno povećava cena usluge. Na kraju to ispadne znatno više nego u drugim servisima, ali veliki broj ljudi nema izbor i mora da ide u ovlašćene servise da ne bi izgubili garanciju - rekao nam je Kontić, a potom nam otkrio i još neke prevare ovlašćenih servisa:

Foto: Shutterstock

- Pre nego što sam postao privatnik, radio sam u ovlašćenom servisu, tako da znam i kako stvari izgledaju "iznutra". Oni imaju normative, odnosno pravilnik, koliko je sati potrebno za koju popravku. Ti normativi nisu realni i propisuju za gotovo svaku popravku mnogo više sati nego što je zaista potrebno. Primera radi, normativ za popravku lamele je sedam sati, a nijednom majstoru za to ne treba duže od tri sata. I na kraju, nevezano za to što je popravljao lamelu tri sata, ovlašćeni serviser u računu obračuna sedam sati, kako je po normativu, i zato ta popravka i bude duplo skuplja nego u bilo kom drugom servisu, gde vam naplate onoliko koliko su radili - iskren je naš sagovornik.

Neophodne milionske kazne i zabrana rada

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Petar Bogosavljević rekao je za Zaštitnik potrošača da ovo što rade ovlašćeni servisi prevazilazi nepoštenu poslovnu praksu i prevare i da praktično spada u kriminalne radnje zbog kartelskog udruživanja i zloupotrebe monopolskog položaja. Zbog toga on apeluje na nadležne da spreče ovakvu krađu kupaca novih automobila i da ovlašćenim servisima izreknu rigorozne višemilionske kazne, pa čak i zabranu rada.

- Ovde imamo dosta ozbiljnih zakonskih prekršaja. Prvo je zloupotreba monopolskog položaja, jer ovlašćeni servisi znaju da mali i veliki servis morate da uradite kod njih da vam ne bi propala garancija i onda to iskorišćavaju tako što basnoslovno podignu cene i opelješe vas jer nemate izbora. Druga stvar je što su oni najverovatnije u sprezi sa automobilskim kućama i onda taj ekstra profit dele, što je takođe protivzakonito. Takođe, cene za istu uslugu mogu da se razlikuju 10 do maksimum 15 odsto, ali nikako 100 ili 150 odsto. Uz sve ovo moram da dodam i da se oni kartelski udružuju jer se ne takmiče ko će da bude najjeftiniji i privuče mušteriju, što je prirodno na tržištu, nego svi drže enormne cene tako da potrošači nemaju nikakvog izbora. Zbog svega toga moram da konstatujem da ovde više nije reč o stavljanju potrošača u zabludu, nepoštenoj poslovnoj praksi ili prevari, već praktično o kriminalnim radnjama. Imajući sve ovo u vidu, država mora što pre da reaguje i da izrekne rigorozne i višemilionske kazne, pa čak i zabrane rada. Uz to treba i da odredi maksimalnu cenu za ove usluge i da kontroliše da li neko naplaćuje više od toga - objasnio je Bogosavljević.

 



Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Politika

Srpska lista predala žalbu Izbornom panelu povodom odluke CIK-a
Politika

Srpska lista predala žalbu Izbornom panelu povodom odluke CIK-a

Srpska lista predala je žalbu Izbornom panelu za žalbe i predstavke u Prištini povodom protivpravne i politički motivisane odluke Centralne izborne komisije da ne odobri učešće Srpske liste na predstojećim izborima 9. februara, potvrdila je Srpska lista televiziji Most.

24.12.2024

13:33

Vučić čestitao Božić vernicima koji slave po gregorijanskom kalendaru
Politika

Vučić čestitao Božić vernicima koji slave po gregorijanskom kalendaru

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić uputio je danas božićnu čestitku nadbiskupu beogradskom i metropolitu Njegovoj eminenciji kardinalu Ladislavu Nemetu i svim hrišćanskim vernicima koji Božić slave po gregorijanskom kalendaru u kojoj im je poželeo da ih prate zdravlje, sreća i ostvarenje svih dobrih želja, saopštila je Služba za saradnju sa medijima predsednika Republike.

24.12.2024

12:50

TV

Hronika

Sport

Planeta

Požar na Ajfelovom tornju!
Planeta

Požar na Ajfelovom tornju!

Na Ajfelovom tornju u Parizu buknuo je požar koji su vatrogasci uspeli da ugase. Za to vreme, posetioci i radnici kultnog simbola Pariza su evakuisani.

24.12.2024

12:12

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set