SBB PREKRŠIO ZAKON NAPLATOM ŠTAMPANIH RAČUNA! Ko ne želi elektronski račun, kazna 100 dinara mesečno!

Informer

20:59 Zaštitnik potrošača 1

K. M. | 27. 05. 2021.

SBB PREKRŠIO ZAKON NAPLATOM ŠTAMPANIH RAČUNA! Ko ne želi elektronski račun, kazna 100 dinara mesečno!

Svi korisnici ovog operatera koji nemaju mogućnost ili sposobnost da koriste elektronske usluge ubuduće će usluge plaćati skuplje, čime je prekršen zakon i sprovedena diskriminacija


SBB ponovo krši zakon! Ova kompanija, verovali ili ne, od 1. maja počela je da naplaćuje izdavanje i slanje računa onim korisnicima koji nisu želeli ili prosto nisu u mogućnosti da pređu na elektronski sistem dobijanja računa - e-račun.

Domaći stručnjaci smatraju da je ovo čist primer kršenja Zakona o zaštiti potrošača (član 12, pogledaj okvir) i podsećaju da nemaju svi građani Srbije pristup internetu, koji je neophodan kako bi račune dobijali elektronskim putem.
Udruženje za zaštitu potrošača "Efektiva" odmah je kontaktiralo sa SBB-om kako bi im objasnili na osnovu čega su doneli ovakvu odluku, ali je ova kompanija pokušala da svoj potez "zamaskira" time da su oni zapravo podigli cenu svojih usluga.

Diskriminacija

Ne smemo zaboraviti da postoje ljudi koji ne umeju da koriste internet ili mu nemaju pristup. Penzioneri, stariji ljudi, osobe koje žive na selu...
Dejan Gavrilović, "Efektiva"

- SBB korisnici koji do 31. maja pređu ili već koriste e-račun, poput velikog broja naših korisnika, mesečne račune plaćaće po nepromenjenoj ceni sve dok imaju aktivnu uslugu. Cena paketa od 1. maja biće uvećana za 100 dinara samo onim korisnicima koji ne aktiviraju e-račun. Naši agenti u najbližem prodajnom mestu, kontakt centru, putem četa ili društvenih mreža stoje na raspolaganju svim korisnicima za podršku u uspostavljanju svih SBB usluga, pa tako i e-računa, koji mogu da aktiviraju uz našu pomoć u svakom trenutku i tako ostvare uštedu. E-račun u potpunosti zamenjuje račun u papirnom obliku, čuva prirodu i omogućava brže, jednostavnije, lakše i sigurnije plaćanje - odgovorili su u SBB-u udruženju "Efektiva".
Ne pije vodu

Šta kaže zakon

Član 12 Zakona o zaštiti potrošača - izdavanje računa glasi:

- Trgovac je dužan da za kupljenu robu ili uslugu potrošaču izda račun. Zabranjeno je naplaćivanje izdavanja i slanja računa potrošaču. Zabranjeno je naplaćivanje izdavanja i slanja opomena potrošaču radi naplate dospelih novčanih potraživanja.

Predsednik ovog udruženja Dejan Gavrilović kaže da su oni već obavestili tržišnu inspekciju da SBB krši zakon.
- SBB je počeo da naplaćuje izdavanje i slanje računa iako je to strogo zabranjeno Zakonom o zaštiti potrošača. Svi korisnici SBB-a koji nisu prešli na elektronski račun dobili su već uvećanje cene usluge za 100 dinara. Predviđena kazna za trgovca koji naplati izdavanje i slanje računa je od 300.000 do dva miliona dinara. Iako su pokušali da se "operu" time da oni ne naplaćuju izdavanje računa, nego da samo dižu cenu svojih usluga, u svom odgovoru jasno su napisali: "Cena paketa biće uvećana samo onim korisnicima koji ne aktiviraju e-račun". Dakle, njihovo opravdanje "ne pije vodu", oni krše zakon i tu nema dileme - kaže on i dodaje:

InformerDN


- Mi smo predstavnike SBB-a pozvali na sastanak, a ako pristanu, pred njih ćemo izneti zahtev da ovu odluku ukinu odmah. Ako to ne učine, ne vidim drugo rešenje osim tužbe, da pravdu potražimo na sudu. Mislim da će se taj spor rešiti u našu korist. Svi potrošači koji dobiju uvećanje računa od 100 dinara treba da upute žalbu tržišnoj inspekciji u svom gradu i pozovu se na gorenavedene odredbe Zakona. "Efektiva" je već obavestila tržišnu inspekciju u Beogradu - kaže on.

Međutim, Gavrilović ističe da osim što krši zakon, SBB na ovaj način kažnjava i ljude koji prosto u svojim domovima nemaju pristup internetu.
- Ne smemo zaboraviti da postoje ljudi koji ne umeju da koriste internet ili mu nemaju pristup. Penzioneri, stariji ljudi, osobe koje žive na selu... U našoj zemlji postoji određen broj ljudi koji ne barata internetom, ne zna da ga koristi i nema volju sada da uči. Ovim potezom SBB diskriminiše te ljude uvećavajući im cenu usluga! To bi bilo isto kao da nateramo penzionere da koriste mobilno bankarstvo umesto da idu u poštu po penziju - napominje naš sagovornik.

Shutterstock

Na naše pitanje zbog čega su diskriminisani korisnici koji su ostali pri usluzi štampanog računa s obzirom na to da nemaju svi građani Srbije mogućnost elektronske komunikacije u SBB odgovaraju:
- SBB je od 1. maja 2021. godine povećao cene paketa za 100 dinara. Od 1. maja to je regularna cena za sve korisnike. Promena cene je komunicirana u skladu sa korisničkim ugovorom, SBB Opštim uslovima i važećim zakonskim propisima 30 dana unapred. Želimo da naglasimo da SBB ne naplaćuje izdavanje papirnog računa, kako to deo javnosti pogrešno predstavlja, te samim tim ne krši Zakon o zaštiti potrošača. Ujedno, cena naših usluga ostaje nepromenjena za sve korisnike koji pređu na e-račun ili ga već imaju, čime dobijaju popust u iznosu od 100 dinara kao podsticaj da koriste ovu uslugu. Kao društveno-odgovorna kompanija, SBB se odlučio na ovaj potez kako bi korisnike podstakao da pređu na e-račun, koji nema negativni uticaj na životnu sredinu, ali i da bi doprineo tranziciji ka bespapirnoj ekonomiji i digitalizaciji, što predstavlja i jedan od ključnih strateških opredeljenja Vlade Republike Srbije. Takođe, SBB samostalno, ali i kroz SBB fondaciju podržava i već šest godina sprovodi projekte koji su usmereni na zaštitu životne sredine. Dodatno, korisnici korišćenjem usluge e-računa svoje obaveze mogu da izmiruju brže, jednostavnije i sigurnije, sa mesta koji oni odaberu, bez dodatnih troškova, odlaska u poštu ili banku i bez čekanja redova. Naši agenti u najbližem prodajnom mestu, Kontakt-centru, putem četa ili društvenih mreža stoje na raspolaganju svim korisnicima za podršku u korišćenju svih SBB usluga, pa i e-računa - kažu u SBB-u.

Nezadovljstvo korisnika

Na društvenim mrežama može se pročitati ogroman broj pritužbi nezadovoljnih potrošača. Prenosimo samo neke od mnogobrojnih komentara nezadovoljnih klijenata.
- "Još kada bi svi bili elektronski pismeni. Sramota. Napisali su mi da žele da animiraju korisnike da pređu na e-račun. Klasična ucena!"
- "Naplaćuju izdavanje i slanje računa uvećano za 100 dinara po računu, a u isti koverat zapakuju tri računa za tri naredna meseca i umesto nezakonitih 100 uzmu 300 dinara!"
- "I mi smo dobili 100 dinara veći račun i kada sam zvala da pitam za razlog uvećanja, rekli su da će mi javiti kada provere??"
- "Baš zbog ovakvih stvari sam otišao od njih, usluga preskupa, a kvalitet nula"


raca

29.05.2021. 11:16

Bože ljudi koliko buke oko nečega što se toliko lako rešava.Odjaviš im uslugu ,lepo odeš u mts uzmeš paket i gotovo.Probao , prezadovoljan, imao sam sbb 15 godina ali sad su preterali u svemu , odjavio i sad je sve ok,za manje pare bolja , lepša,kulturnija ,usluga.ko ne veruje nek proba.


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.